Web Analytics Made Easy - Statcounter

عقب نشینی های 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا و مسئولان دولت وی از برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی، نشانه ای آشکار از شکست راهبردهای زورگویانه واشنگتن در برابر کره شمالی است.

اگر قرار بود قلدری نظامی آمریکا و تحریم های این کشور، کره شمالی را به زانو درآورد این اتفاق می بایست دو دهه قبل می افتاد اما زبان زور و قدرت در کره شمالی نه تنها کارگر نیفتاد بلکه پس از سال 1994 میلادی به این طرف، کره شمالی هر روز با سرعت بیشتری برنامه اتمی نظامی خود را به پیش برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همین موضوع موجب شد تا آمریکایی ها بر سر میز مذاکرات با این کشور حاضر شوند اما در نخستین تجربه مذاکره، استفاده از راهبرد زور و قدرت نظامی، بار دیگر باعث شد تا گفت و گوهای هسته ای به میزبانی پکن شکست بخورد.
در سال 2003 میلادی بود که این گفت و گوها شروع شد اما در سال 2009 وقتی پایان یافت که کره شمالی اعلام کرد به دلیل اختلاف با آمریکا نمی تواند در مذاکرات حاضر شود و بتدریج این کشور، شمار آزمایش های موشکی بالستیک قاره پیما و آزمایش های اتمی اش را افزایش داد.
با افزایش این آزمایش ها، این دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بود که اعلام کرد تسلیحات قویتری از کره شمالی دارد که می تواند این کشور را تسلیم کند اما او خیلی زود اظهاراتش را پس گرفت و تنها پس از یک دور گفت و گو با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی اعلام کرد که «خلع سلاح هسته ای به پیش خواهد رفت».
او گفت با سرعت این کار به انجام می رسد و 'جان بولتون' مشاور وی حتی زمان یک ساله را برای این کار تعیین کرد اما نه تنها این اظهار نظرها به جایی نرسید بلکه دولت کره شمالی به آمریکا هشدار داد که دست از گنگستر بازی بردارد.
تهدید کره شمالی برای دوری از مذاکرات و حاضر نشدن مسئولان این کشور در نشست کاری با آمریکا در ماه جاری میلادی، باعث شد تا دولت آمریکا نگرانی های بیشتری پیدا کند هشدارهای کره شمالی به 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا پس از گفت و گوهای طرفین نیز واشنگتن را بیش از گذشته نگران کرد که مبادا شکست گفت و گوها آزمایش های دوباره کره شمالی را به دنبال داشته باشد.
شاید به همین دلیل بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با عقبگرد از مواضع گذشته خود گفت که خلع سلاح هسته ای کره شمالی زمان بندی ندارد این یک عقب نشینی آشکار از مواضع قبلی وی محسوب می شود که خواستار خلع سلاح هسته ای فوری کره شمالی شده بود.
ترامپ که یک ماه پیش، پس از دیدار با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سنگاپور مدعی شده بود فرایند خلع سلاح هسته ای به سرعت به پیش می رود حالا هر گونه زمان بندی را در این زمینه مردود دانسته است او حتی پس از آن ملاقات، مدعی شد که دیگر تهدیدی از سوی کره شمالی و به نام 'پیونگ یانگ' وجود ندارد.
یونهاپ می نویسد که لحن رییس جمهوری آمریکا تغییر کرده و عقب نشینی از راهبردهای گذشته اش قابل مشاهده است عقب نشینی های پی در پی مسئولان آمریکایی از جمله شخص رییس جمهوری در مسایل مهم بین المللی باعث شده است تا نظام سیاسی و کارایی سیاست ها و راهبردهای دولت آمریکا در داخل و خارج زیر سوال برود.
بخصوص آنکه تا قبل از این، جان بولتون تندروترین مشاور امنیت ملی رییس جمهوری و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفته بودند در حال برنامه ریزی و گفت و گو با کره شمالی برای تدوین جدول زمانی خلع سلاح هسته ای هستند.
ترامپ اگرچه بار دیگر گفته است تحریم های کره شمالی باقی است و گروگان های این کشور هم آزاد شده اند و پیونگ یانگ هم به تازگی دست به آزمایش جدید اتمی و موشکی نزده است اما این در شرایطی است که شایعات و اخبار زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه کره شمالی تلاشی برای خلع سلاح اتمی نکرده و حتی تجهیزات و زرادخانه هسته ای خود را هم گسترش داده است.
اما اظهارات ترامپ در رسانه ها و نزد تحلیلگران به این معناست که آمریکا نمی تواند با زبان زور بر کره شمالی تسلط پیدا کند و فشار و زمان بندی در خلع سلاح هسته ای نتیجه ای نخواهد داشت و شاید نرمش ترامپ هم نشانه هایی از نگرانی فزاینده وی از شکست گفت وگوها باشد.
به همین دلیل مقام های آمریکایی می گویند در روزهای اخیر بار دیگر رایزنی هایی را با کره شمالی شروع کرده اند تا بتوان مذاکراتی را میان طرفین برگزار کرد این احتمال می رود که به دلیل ناکامی طرفین در پیشبرد گفت و گوها، یک بار دیگر سران دو کشور مجبور به مذاکره مستقیم شوند زیرا تاکنون هیچ نشانه ای دال بر موفقیت طرفین مشاهده نشده و حتی کره جنوبی از این بابت ابراز نگرانی کرده است.
'وو داوی' از مسئولان مذاکرات هسته ای وقت چین و کارشناس مسایل شبه جزیره کره می گوید فشار و تحریم بر کره شمالی و یا هر کشور دیگری از سوی آمریکا هرگز کارساز نبوده است و این اقدامات نمی تواند به مسایل بحرانی خاتمه دهد.
او می افزاید چین همیشه به همین دلیل بر گفت و گو و حل مساله از طرق مسالمت آمیز تاکید ورزیده و با اقدامات تحریمی یکجانبه و زورگویی مخالفت کرده است.
چین و کره جنوبی هشدار داده اند که شکست در گفت و گوهای آمریکا و کره شمالی جراحات سنگینی برای منطقه و دو کشور و آسیای شمال شرقی خواهد داشت و ابراز این نگرانی ها و تهدیدهای کره شمالی در مخالفت با قلدری های آمریکا شاید حالا ترامپ را بر آن داشته است که از زبان نرم دیپلماتیک و منعطف تری برای حل مساله هسته ای کره شمالی استفاده کند.
با این وصف به نظر نمی رسد که هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی بسرعت محقق شود همانطور که این کشور در یک دوره کوتاه مدت به سلاح اتمی دست نیافته است تا بخواهد آن را خیلی زود در قماری نابرابر با آمریکا از دست بدهد.
**
خبرنگار و رییس دفتر ایرنا در چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا كره شمالي خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۶۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی

به گزارش قدس آنلاین، مراسم تشییع مسعود اسکویی امروز -۱۶ اردیبهشت ماه  با حضور اهالی رسانه و ورزش دقایقی دیگر آغاز می شود.

مجید ندیری، محمد جهانی، جهانگیر کوثری، مریم نشیبا، مهدی تاج، علیرضا جاوید نیا، محمدرضا منصوریان، حمید استیلی، مهدی شاکری، داورزنی، مناف هاشمی، از جمله افراد در حوزه رسانه و ورزش هستند که دقایقی پیش از آغاز مراسم در مقابل مسجد بلال حضور یافتند.

مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش که چندی پیش به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا در بیمارستان بستری بود، صبح روز چهارشنبه(١٢ اردیبهشت ماه) در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.   

دوستداران ورزش از نسل قدیم گزارش‌های مسعود اسکویی پیشکسوت رسانه‌های ورزشی را در برنامه «ورزش از نگاه دو» تلویزیون از جمله فوتبال به یاد دارند. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می‌کرد. مسعود اسکویی قدیمی‌ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صداوسیما بود که دوره تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی را در تلویزیون آلمان گذراند و یک سال در شهرهای زونه گورگ و ماینس با تلویزیون همکاری کرد.  

یکی از شاخصه‌های او در اجرا، ارائه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود. او همیشه در مصاحبه‌هایش با اهالی رسانه به ریشه‌اش در ایران و عشق به کارش تاکید می‌کرد و همین عشق به مردم باعث شد با اینکه حال مساعدی نداشت اما سال تحویل پشت میکروفن رادیو نشست تا شنوندگان رادیو ورزش بخش‌هایی از برنامه سال تحویل را با اجرای او بشنوند.  

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی
  • فاشیسم با یک سلاح جدید بازگشته است: نظریه توطئه!
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند