Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ تغییرات کابینه این روزها بحث اول دولت است. عده‌ای از خروج نوبخت می‌گویند، عده‌ای از استیضاح کرباسیان، عده دیگر از برکناری سیف می‌گویند و ... همه احتمالات برای تغییر در راستای بهبود عملکرد دولت تفسیر می‌شود و کارشناسان می‌گویند شرایط دولت با مدیران کنونی پیش نمی‌رود. صادق زیباکلام اما این بار معتقد است تغییر هم فایده‌ای ندارد و می‌گوید اگر آدام اسمیت را هم در راس وزارت اقتصاد بگذارند، کاری از پیش نمی‌رود چراکه ابتدا باید ببینیم اسباب و علل واقعی اینکه باعث شده کشور در این شرایط قرار بگیرد، چیست؟ صادق زیباکلام به رویداد۲۴ می‌گوید: بخش عمده‌ای از صحبت‌‌هایی که درباره تغییر کابینه یا لزوم و ضروت تغییر تیم اقتصادی دولت، برگرفته از احساسات است، زیرا کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند، توجه ندارند که ریشه عمیق‌تر مسائل اقتصادی ایران چه عواملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او تاکید می‌کند که کارنامه دولت دوم آقای روحانی کارنامه موفقی نیست؛ و می‌گوید: چه در زمینه اقتصادی، چه در زمینه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یقینا دولت دوم آقای روحانی بسیار ضعیف بوده و حداقل مطالبات و انتظارات 24 میلیون نفر را هم نتوانسته برآورده کند. 

برخی فکر می‌کنند همه مشکلات ناشی از عملکرد دولت است

زیباکلام ادامه داد: اینکه فکر کنیم همه مشکلات و بحران اقتصادی فعلی ناشی از عملکرد ضعیف روحانی خصوصا تیم اقتصادی اوست، اشتباه بسیار بزرگ است. زیرا همانطور که گفتم، جدا از اینکه دولت روحانی نتوانسته خوب عمل کند، بسیاری از مشکلات و مسائلی که وجود دارد، در ورای دولت آقای روحانی است. سیاست ما در قبال غرب، سیاست ما در منطقه و اسرائیل، اصرار بر دشمنی با آمریکا، اصرار بر پیشبرد برنامه هسته‌ای و نظامی و ... حوزه‌ها و مسائلی نیستند که دست دولت آقای روحانی باشد یا اگر برخی از وزرا تغییر کنند، مشکلات حل و فصل شود. 

تندروها به دنبال این هستند که نفوذ نهادهای نظامی در مدیریت کشور را بیشتر کنند
این فعال سیاسی با بیان اینکه تلاش‌هایی که صورت گرفت تا از سردار قاسم سلیمانی یک چهره موفق به وجود بیاید، خاطرنشان کرد: تندروها به دنبال این هستند تا نفوذ سپاه و نهادهای نظامی را در مدیریت کشور بیشتر کنند و این تصور و توهم را به وجود بیاورند که اگر یک چهره نظامی چه سردار سلیمانی یا یک چهره دیگر، رییس دولت شود و زمام امور را به دست بگیرد، ما یک شبه ره صدساله را می‌رویم.
او ادامه داد: رییس‌جمهور چه روحانی باشد، چه سردار سلیمانی و چه حجت‌السلام رییسی، یک گزینه نظامی نمی‌تواند مصائب و بحران‌هایی که در عرصه داخلی با آن‌ها مواجه هستیم را حل کند. اینکه کشور به دلیل سیاست‌های اشتباه گذشته از یک سو و از سوی دیگر به دلیل کاهش نزولات جوی دچار بحران بی‌آبی شده است، مسائلی نیستند که اگر یک رییس‌جمهور نظامی بیاید، بتواند با خودش هزاران متر مکعب با خودش آب وارد پاستور کند.  
 به‌جای تغییر وزرا، ریشه مشکلات و مصائب را بررسی کنیم
زیباکلام ادامه داد: به جای اینکه بگوییم دولت باید ترمیم شود یا وزرا تغییر کنند، باید ببینیم اسباب و علل واقعی اینکه باعث شده کشور در این شرایط قرار بگیرد، چیست؟ به نظرم مجموعه سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... که ظرف 40 سال گذشته در کشور اجرا کرده‌اند، باعث شده ما امروز در وضعیتی بحرانی قرار بگیریم. معتقدم به جای دادن آدرس‌های غلط باید به تحلیل سیاست‌های کلان بین‌المللی، اقتصادی که ظرف چند دهه گذشته اجرایی کرده‌ایم، بپردازیم.
 هیچ پنهان‌کاری در مورد تغییر کابینه وجود ندارد

صادق زیباکلام، با بیان اینکه هیچ پنهان‌کاری درباره تغییر تیم کابینه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عرض کردم که این مسائل بیشتر روحی و روانی است و شرایط بیشتر هل دادن به سمتی است که مردم فکر کنند مشکلات کشور ناشی از عملکرد آقای نوبخت و شریعتمداری و ... است و اگر این افراد تغییر پیدا کنند، این مشکلات حل و فصل می‌شود. در حالی که معقتدم این اشتباه‌ترین فکر موجود است و بارها اعلام کرده‌ام که اگر به جای آقای کرباسیان آدام اسمیت را هم بیاوریم، هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نمی‌‌شود. 

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صادق زیباکلام مشکلات اقتصادی نوبخت عملکرد دولت قاسم سلیمانی سردار سلیمانی ابراهیم رییسی تغییر کابینه رییس جمهور نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار

امتداد - تمام ارکان نظام باید به دنبال تداوم سیاست ثبات ارزی باشند؛ چرا که راهکار علاج اقتصاد بیمار ایران این مقوله بسیار مهم است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز و تاثیراتی که سیاست ثبات اقتصادی و ارزی در جلوگیری از سفته بازی به‌جا می‌گذارد، گفت: یکی از کارکرد‌های ثبات ارزی که طی سال گذشته توسط بانک مرکزی قابلیت خود را در اقتصاد به نمایش گذاشت، اهمیت تمرکز بر مسائلی است که به ثبات اقتصادی و ارزی منتهی می‌شود، بنابراین این موضوع علاوه براینکه در دستور کار بانک مرکزی است، باید یکی از الزامات مهمی باشد که تمام ارکان دولت‌ها به آن پایبند باشند تا اقتصاد کشور دچار مخاطرات جدی نشود که بی ثباتی ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: هر چند تنش‌های سیاسی و نظامی طی هفته‌های اخیر در مدت محدودی وضعیت بازار ارز را دچار مخاطراتی کرد، اما عدم دستکاری بانک مرکزی به صورت تعمدی درمسائل مرتبط با نرخ ارز نشان داد این بانک خواستار تداوم سیاست ثبات ارزی و اقتصادی است؛ به همین خاطر نیز نوسانات به تدریج کمتر شدند.

بغزیان در ادامه بحث یادآور شد: به دلیل تداوم سیاست‌های بانک مرکزی در موضوع ثبات ارزی در ماه‌های گذشته شاهد این واقعیت بسیار مهم در عرصه جامعه بودیم که مردم مدتی جویای نرخ ارز نبودند چرا که ثبات ارزی در دستور کار بود.

این اقتصاددان گفت: با اینکه در اجرای سیاست ثبات ارزی توسط بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد تفاوتی با نرخ ارز رسمی و دولتی داشت، اما به دلیل ایجاد اطمینان در مردم که بازار ارز نوسان ندارد کسی به دنبال خرید ارز و تقاضای کاذب نبود.

وی با بیان اینکه وجود ثبات ارزی باعث هدایت سرمایه‌ها به سمت بانک‌ها در حساب‌های بلند مدت و سرمایه گذاری در تولید و بورس شد، تاکید کرد: بنابراین این روند نشان می‌دهد تمام ارکان نظام باید به دنبال تحقق و تداوم سیاست ثبات ارزی و اقتصادی باشند؛ چرا که راهکار و علاج اقتصاد بیمار ایران، این مقوله بسیار مهم است.

بغزیان گفت: ثبات ارزی و بازگشت آرامش به اقتصاد و بازار‌ها منوط به رسیدن دولت به این درک است که نباید در کار بانک مرکزی دخالت کند، بلکه باید اجازه داده شود تا سیاست تثبیت در بانک مرکزی دنبال شود.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر دولت نباید بابت رفع کسری بودجه و تامین نقدینگی مورد نیاز خود بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهد، بلکه باید در این مسیر برای اجرای سیاست‌های بانک مرکزی همراه آن باشد تا زمینه برای مشارکت مردم در امر جهش تولید فراهم شود و سایر سیاست‌ها در بخش‌های مختلف نیز کارساز باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • فروردین: مالکان جدید استقلال و پرسپولیس دنبال تغییر فوری مدیریت باشگاه‌ها نباشند
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند