Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:16:37 GMT

خبر خوش براي مبتلايان به بيماري ويتيليگو

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۷۳۴۵۰

خبر خوش براي مبتلايان به بيماري ويتيليگو

خبرگزاري آريا - بيماري ويتيليگو نوعي بيماري خود ايمني بدون درمان است اما با دگرگوني در حافظه سلول‌هاي پوستي در آينده‌اي نزديک اين بيماري به تاريخ مي‌پيوندد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل ار باشگاه خبرنگاران، کارشناسان اعلام کرده‌اند در حال تحقيق برروي روشي فوق العاده براي درمان لکه‌هاي سفيد ناشي از بيماري ويتيليگو (برص) در مبتلايان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ويتيليگو، نوعي بيماري خود ايمني است که در اثر آن سيستم ايمني بدن به سلول‌هاي پوستي حمله مي‌کند و در نتيجه بر روي پوست بدن لکه‌هاي سفيد ايجاد مي‌شود.
اين بيماري سبب از بين رفتن رنگ دانه‌هاي پوستي مي‌شود و درمان قطعي ندارد، برخي درمان‌ها مانند استفاده از دارو‌هاي استروئيدي با درمان طولاني مدت مي‌توانند لکه‌ها را کم رنگ و نسبتاً همرنگ پوست بدن کنند اما با قطع درمان بلافاصه لکه‌هاي سفيد پوستي باز مي‌گردد.
بيماري ويتيليگو، بر يک درصد از جمعيت جهان (حدود 75 ميليون نفر) اثر مي‌گذارد، اين بيماري آسيبي به بدن نمي‌رساند اما به دليل دگرگوني در رنگ پوست افراد دچار افت اعتماد به نفس براي حضور در اجتماع و معاشرت با ديگران مي‌شوند.
بسياري از مبتلايان به دليل نگراني و خجالت از بابت رنگ پوست خود از خانه خارج نمي‌شوند يا با انواع کرم‌هاي آرايشي و لباس‌هاي پوشاننده سعي در پنهان کردن لکه‌هاي پوستي دارند.
بسياري از زندگي‌هاي خانوادگي به دليل ابتلاي يکي از زوج‌ها به اين بيماري در دنيا به شکست انجاميده است.
علت ابتلا به اين بيماري کاملاً شناخته شده نيست اما معيار‌هاي ژنتيکي، عوامل محيطي و ميزان استرس فرد در بروز آن اثرگذاراست.
دانشمندان مرکز تحقيقات ويتيليگو در دانشکده پزشکي ماساچوست (the Vitiligo Clinic and Research Center at the University of Massachusetts Medical School) آمريکا به تازگي بر روي روشي براي درمان ويتيليگوتحقيق مي‌کنند که درآينده تحولي شگرف در درمان آن خواهد بود.
پزشک و دانشمند مرکز تحقيقات ويتيليگو، دکتر جان هريس ازسال 2008 به بررسي اين بيماري پرداخته و به روش جديدي براي محو کردن لکه‌ها دست يافته است که ماندگاري طولاني دارد و با قطع درمان لکه‌ها باز نمي‌گردند.
تيم پژوهشي همراه با دکتر جان هريس به بررسي سلول‌هاي پوستي و حافظه موجود درآن‌ها پرداخته است؛ در آزمايشگاه دانشمندان ابتدا سلول‌هاي پوستي موش‌هاي مبتلا به ويتيليگو را که شباهت فراوان به سلول پوستي انسان دارند را مورد بررسي قرارداده اند.
سلول‌هاي حافظه پوستي، سلول‌هاي تي Tناميده مي‌شوند که کار مقابله با عامل هاي بيماري زا چون ورود ميکروب و باکتري به بدن را برعهده دارند.
در حالت عادي وقتي سلول پوستي برداشته مي‌شود واکنش دفاعي بدن، احتمال سرايت ويروس و بروزعفونت است و درنهايت پوست ترميم مي‌شود اما در افراد مبتلا به ويتيليگو، سلول‌هاي رنگ دانه‌اي پوست موسوم به ملانوسيت‌ها (melanocytes) ازبين مي‌روند و بيماري گسترش مي‌يابد.
کارشناسان در نظر دارند حافظه سلول‌هاي پوستي بيماران مبتلا به ويتيليگو را پاک کنند به اين ترتيب لکه‌هاي پوستي بيماري به وجود نمي‌آيند يا از گسترش آن‌ها جلوگيري مي‌شود.
کارشناسان همچنين دريافتند نوعي پروتئين به نام (IL-15) وجود دارد که در سلول‌هاي حافظه‌اي Tسبب ابتلا به ويتيليگو مي‌شود و درواقع بيماري براي زنده ماندن به اين پروتئين نياز دارد.
کارشناسان به بدن موش‌هاي مبتلا به ويتيليگو، آنتي بادي مهار کننده پروتئين (IL-15) تزريق کردند و متوجه شدند به تدريج رنگ سلول‌هاي پوستي ملانوسيت به حالت عادي بازگشته است.
تنها دو هفته تزريق آنتي بادي به بدن موش‌هاي آزمايشگاهي کافي بود تا لکه‌هاي سفيد پوستي به رنگ طبيعي خود باز گردند.
کارشناسان اميدوار هستند با استفاده از اين روش درماني بتوانند بدون آسيب ديدن سايرسلول‌هاي پوستي، ضايعه‌هاي ايجاد شده در بدن مبتلايان به ويتيليگو را به حالت عادي باز گردانند.
محققان اعلام کرده اند همزمان با ادامه پژوهش‌ها از تابستان سال آينده آزمايش اين روش درماني برروي انسان‌ها را آغاز خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است

وزیر بهداشت گفت: رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی یک سرمایه گذاری برای سلامت کشور در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن 7 سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در 7 سال اول زندگی او ایجاد می‌‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد. 

وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در 7 سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن 7 سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید.  این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا 7 سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند. 

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در 10 یا 20 سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

خبر در حال تکمیل است...

 

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!