Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@10:53:40 GMT

استان مرکزی؛ کلونی سنگ‌نگاره‌های باستانی

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۷۶۲۰۸

استان مرکزی؛ کلونی سنگ‌نگاره‌های باستانی

«سنگ نگاره‌ها و منظر فرهنگی محوطه‌های تاریخی "تیمره"، "رودباران"، "قشلاق جیریا"، "گاوجلو"، "دره ملا"، "زلغر"، "یازیلی چای"، "جوباده"، "خوگان"، "دره کنده‌ها"، "قارادره"، "قلعه داغ"، "دره پهنه"، "قلاع سنگی"، "کوه چراغچی"، "کوه سیاه"، "کوه قالاخلی"، "کوه لره"، "قالهر" و "داش دره" در استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، گفت: سنگ‌نگاره‌ها یا هنرهای صخره‌ای، کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر به وجود آمدن خط، زبان ، حروف رمزی، تبادل پیام، تاریخ، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره‌هاست و می‌توان گفت از بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند که برای نسل های امروزی مدخلی از معما و سوالات متعدد هستند.

سیدمحمد حسینی افزود: استان مرکزی از حیث ثبت ملی سنگ نگاره‌ها در کشور رتبه نخست در کشور را دارند و حداقل ۲۰۰ نقطه در سراسر استان شناسایی شده که از این مجموع ۲۱ مجموعه سنگ‌نگاره به ثبت آثار ملی رسیده است که شامل سنگ نگاره‌ها و منظر فرهنگی تیمره، رودباران، قشلاق جیریا، گاوجلو، دره ملا، زلغر، یازیلی چای، جوباده، خوگان، دره کنده ها، قارادره، قلعه داغ، دره پهنه، قلاع سنگی، کوه چراغچی، کوه سیاه، کوه قالاخلی، کوه لره، قالهر و داش دره است. در سال ۹۷ چند سنگ نگاره دیگر به ثبت آثار ملی خواهد رسید.


او با بیان این‌که اداره کل سه برنامه مجزا را برای این مجموعه‌ها در نظر گرفته که نخستین هدف شناسایی این آثار، سپس ثبت ملی و در نهایت حفاظت از آنهاست، افزود: خوشبختانه در دو مورد اول بسیار موفق بوده‌ایم اما در مقوله حفاظت به اعتبارات ویژه‌ای نیازمندیم که همکاری نمایندگان مجلس، استاندار محترم و دیگر مسوولان را می‌طلبد تا به کلکسیونی جامع از گردشگری حول محور سنگ نگاره‌ها تبدیل شویم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر مهمترین محدوده سنگ نگاره متعلق به "تیمره" شهرستان خمین است که ادره کل در حال پیگیری ایجاد یک پایگاه میراث فرهنگی در این محوطه است تا به این طریق بتوانیم با حضور دائمی نیروها در این محوطه از دست‌اندازی‌ها و تخریب‌های احتمالی پیشگیری کنیم.

به گفته‌ی حسینی، تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی تیمره در حال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید که این امر می‌تواند در حفظ این اثر ارزشمند تاثیر زیادی داشته باشد، چون سنگ‌نگاره‌های تیمره به عنوان مهم‌ترین و کامل‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور، میراث بشری ارزشمندی از چندین هزار سال پیش را در خود جای داده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام استان مرکزی سنگ نگاره های تیمره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۷۶۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی

همشهری آنلاین-یکتافراهانی: مورخان پیش از این می‌دانستند افلاطون، شاگرد بزرگ سقراط که فلسفه‌های خود را نیز مانند استادش به رشته تحریر درمی‌آورد، در یک آکادمی که سرداری رومی به‌نام سولا در سال ۸۶ پیش از میلاد ویران کرد، به خاک سپرده شده است؛ اما محققان مطمئن نبودند افلاطون دقیقاً در کدام قسمت آکادمی مدفون است.

رمزگشایی یک طومار باستانی محل دفن افلاطون، فیلسوف مشهور یونانی را آشکار کرده است و برای رمزگشایی متون حفظ‌شده روی قطعات یک پاپیروس از هوش مصنوعی استفاده شده است.

نمونه‌ای از آینده و گذشته

هوش مصنوعی طومار باستانی را که پس از فوران وزوویوس ناخوانا مانده بود رمزگشایی و سرانجام محل دفن گمشده افلاطون را آشکار می‌کند. این کشف در واقع نمونه‌ای از آینده و گذشته است که برای کشف تاریخ گرد هم آمده‌اند.

به نظر می‌رسد مکان مخفی مقبره افلاطون توسط یک طومار باستانی آشکار و همچنین با استفاده از هوش مصنوعی رمزگشایی شده است.

بیشتر بخوانیم :

کشف مقبره ارسطو در زادگاهش

رومیان باستان در این تماشاخانه چه تنقلاتی می‌خوردند؟ شکسته شدن رمز یکی از ماندگارترین اسرار تاریخ

محققان ایتالیایی ادعا می‌کنند رمز یکی از ماندگارترین اسرار تاریخ - محل دفن فیلسوف افسانه‌ای یونان - را شکسته‌اند.

این کشف توسط پروژه GreekSchool انجام شد و روز سه شنبه در یک بیانیه مطبوعاتی از شورای تحقیقات ملی ایتالیا گزارش شد.

طومار باستانی که با پاپیروس نوشته شده بود به دلیل فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد سوخته بود.

کشف طومار سوخته

تکنیک‌های جدید به محققان این امکان را داده است که طومار سوخته را کشف کنند. طومار پاپیروسی به نام «تاریخ آکادمی» در شهر روم باستان هرکولانیوم کشف شد.

هوش مصنوعی به محققان کمک کرد تا متون فیلسوف دیگری به نام فیلودموس را که از ۱۱۰ تا ۳۰ قبل از میلاد می‌زیسته رمزگشایی کنند.

پرداخته شدن به جزییات زندگی افلاطون

فیلودموس درباره جزئیات محل دفن افلاطون را توضیح داد. او همچنین در مورد آکادمی افلاطون نوشت و به جزئیات زندگی او پرداخت.

کیلیان فلیشر، ویراستار پاپیروس با پروژه GreekSchools در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: خوانش‌های جدید اغلب از حقایق جدید و ملموس درباره آکادمی افلاطون، ادبیات هلنیستی، فیلودموس گادارا و به طور کلی تاریخ باستان استناد می‌کنند.

با وجود این، به دلیل آسیب ناشی از فوران، خواندن آنچه در طومار است دشوار است. گرازیانو رانوکیا، فیلسوف دانشگاه پیزا، در کنار تیمی از محققان مسئول این پروژه است.

منبع :

www.the-sun.com/tech/۱۱۱۹۸۷۷۶/plato-burial-site-garden-acadamy-papyrus-scroll-herculaneum-vesuvius/

کد خبر 847467 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی هوش‌ مصنوعی ایتالیا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد