Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:42:52 GMT

دليل ورم پا در بارداري چيست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۸۳۰۲۵

دليل ورم پا در بارداري چيست؟

خبرگزاري آريا -

شايعترين علت ورم در قسمتهاي پايين پا، بيماري مزمن وريدي است
بيشتر خانمها در طول دوران بارداري، به خصوص سه ماهه سوم، دچار ورم دست و پا ميشوند. اين وضعيت نه تنها ظاهر ناخوشايندي به دست و پا ميدهد، بلکه پوشيدن کفش را نيز دچار مشکل ميکند. تورم دست و پا در دوران بارداري بيشتر در ساق پا، قوزک پا و دستها ديده ميشود و در فصل تابستان بيشتر ميشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گاهي اوقات دست و پا به طور ناگهاني متورم ميشود و فرد به ناگاه متوجه ورم پاهاي خود ميشود که نميتوان علت آنرا بارداري دانست، بلکه امکان دارد فرد دچار افزايش فشار خون شده باشد. فشار رحم و محتويات درون آن بر وريدهاي لگني تأثير ميگذارد و موجب اختلال در بازگشت وريدي خون از پاها يا اصطلاحاً «اِدم» (Edema) ميشود.
ورم پا در بارداري، دليلش چيست؟
«اِدم» يعني تجمع مايع در بافتهاي بدن. مسلماً در دوران بارداري بدن آب بيشتري را در خود نگه ميدارد و برخي تغييرات شيميايي خون باعث حرکت مايعات به سمت بافتها ميشود. فشار رحم در دوران بارداري روي جريان خون اثر گذاشته، آنرا کندتر ميکند و باعث تجمع خون در اندام تحتاني بدن ميشود؛ به اين ترتيب مايعات از داخل وريدها به داخل بافتهاي مچ پا و پا ميريزند. تورم پاها و دستها ميتواند همراه با احساس خارش و حتي گاهي اوقات درد باشد. ورم دست ممکن است زمينه ارثي هم داشته باشد که دراين مورد نميتوان کار خاصي انجام داد و از آن پيشگيري کرد. تورم ناگهاني در ناحيه صورت و دستها، نشان دهنده شرايطي به نام «پره‌اکلامپسي» است؛ اما تورم معمولي پاها مسأله جدي نيست.
علل تورم دست و پا
بيماري حاد وريدي: شايعترين علت ادم در قسمتهاي پايين پا، بيماري مزمن وريدي است که در آن وريدهاي پا نميتوانند خون کافي را به قلب بازگردانند و مايعات در پايين پاها جمع ميشود.
ادم ميتواند در نتيجه ايجاد لختههاي خون در رگهاي عميق پايين پا (ترومبوز) ايجاد شود. در اين مواقع اِدم فقط به پا و زانو (احتمالاً يک سمت) سرايت ميکند.
بارداري: زنان باردار مقدار آب بيشتري را در خون نگه ميدارند. تورم در نواحي دست، صورت و پاها؛ به خصوص در ماههاي پاياني بارداري بيشتر ديده ميشود. ورم بارداري لزوماً نشاندهنده «پره اکلامپسي» نيست.
سيکل ماهانه: تورم بدن زنان در دوران سيکل ماهانه به علت تغييرات هورموني است. اين نوع تورم بسيار شايع است و هيچ نيازي به درمان ندارد.
مصرف داروها: گاهي اوقات تورم در اثر مصرف برخي داروها، مثل داروهاي خوراکي ديابت، داروهاي مربوط به فشار خون، مسکنها (مثل ايبوپروفن) و استروژن ايجاد ميشود.
بيماري هاي کليوي: بيماريهاي کليوي نيز گاه باعث تورم پاها و چشمها ميشوند.
نارسايي قلبي: در افرادي که دچار نارسايي قلبي هستند، قلب ضعيف ميشود و عمل پمپاژ را بهطور ناقص انجام ميدهد؛ در نتيجه نواحي شکم و پاها ورم ميکنند. نارسايي قلبي منجر به تجمع مايعات در ريهها و کوتاه شدن تنفس ميگردد.
بيماري کبد: ايجاد زخم و جراحت در کبد در اثر عوامل مختلف، باعث مسدود شدن جريان خون در کبد ميشود. اين افراد معمولاً در ناحيه شکم و بطن با تورم شديد مواجه هستند.
مسافرت: نشستن در يک موقعيت ثابت به مدت طولاني، بهخصوص هنگام سفر، ميتواند باعث تورم پاها شود که هيچ خطري ندارد و خود به خود برطرف ميشود.
تورم در نواحي دست، صورت و پاها؛ در ماههاي پاياني بارداري بيشتر ديده ميشود
علائم اصلي ادم
تورم و باد کردن صورت باعث ميشود که پوست کشيده تر و درخشانتر به نظر برسد، اما تورم پاها، قوزک پاها و دستها در اثر آويزان بودن به مدت طولاني و بارداري ايجاد ناراحتي کرده و در اواخر روز تشديد ميشود. بزرگتر شدن اندازه شکم و کوتاه شدن تنفس نيز در برخي مواقع ديده ميشود.
تأثير ويتامينها و املاح در تورم دوران بارداري
ويتامين ب کمپلکس (حفظ و نگهداري آب در بدن را کاهش ميدهد). ويتامين C با بيوفلوونوئيد (عملکرد آدرنال را بهبود ميبخشد). کلسيم، منيزيم و روي باعث کاهش تورم ميشوند. ويتامين E به جريان خون کمک ميکند. پتاسيم مايعات بدن را در ديواره سلولها نگاه ميدارد.
زمان بروز ورم حاملگي
ورم حاملگي زمان مشخصي ندارد؛ به عنوان مثال نمي توان گفت که اين اختلال در هفته دوم ايجاد خواهد شد يا هفته هشتم بارداري؛ اما معمولا بعد از هفته پنجم نشانه ها ظهور خواهند کرد. از جمله نشانه هاي اين ورم مي توان به يکنواختي آن اشاره نمود که علت آن نيز تجمع و افزايش حجم مايعات براي تقويت هرچه بيشتر نوزاد مي باشد.
هشدار هاي نگران کننده!
مقدار مشخصي از ورم پاها و مچ پا در دوران بارداري طبيعي است. همچنين ممکن است دست‌هايتان نيز به طور خفيفي دچار ورم شود.در صورتي که متوجه شديد صورت شما ورم کرده، اطراف چشم‌هايتان پف کرده، ورم دست‌هايتان بيش از حد معمول است و يا پاها و مچ پاهايتان به صورت ناگهاني و بيش از حد ورم کرده است؛ به ماما و يا پزشک خود مراجعه کنيد. اين ورم مي‌تواند نشان از پره‌اکلامپسي يا مسموميت حاملگي که يک بيماري جدي براي زنان باردار است، باشد. همچنين اگر متوجه شديد که يکي از پاهايتان نسبت به ديگري به طور قابل‌ توجهي ورم کرده است به پزشک خود مراجعه کنيد؛ به ويژه اگر ساق پا و يا ران شما نيز داراي درد و حساسيت به لمس باشد. اين پا درد در بارداري مي‌تواند نشان از وجود يک لخته خون که يک نوع بيماري جدي ديگر براي زنان باردار است، باشد.
توصيه هاي کليدي
اِدم دردوران بارداري بسيار طبيعي است و حدود 75 درصد از خانمها آنرا تجربه ميکنند. بيشتر خانمها با تورم متوسط روبه رو هستند؛ اما گاهي اوقات تورم شديد ميشود و ممکن است فرد را نگران کند. از آنجا که در طول دوران بارداري حجم خون دو برابر افزايش مييابد و بدن مايعات بيشتري را در خود حفظ ميکند، تورم به وجود ميآيد. براي کاهش تورم دست و پاها در اين دوران، بهتر است چند نکته را رعايت کنيد:
1- بيشتر استراحت کنيد و در حال استراحت پاهايتان را آويزان نکنيد و به حالت ضربدري ننشينيد.
2- آب بيشتري بنوشيد. نوشيدن آب باعث ميشودمايعات کمتري در بدنتان نگه داشته شود. همچنين ازگرفتگي عضلات پاها نيز جلوگيري ميشود.
3- خوب غذا بخوريد و از خوردن غذاهايي که ارزش غذايي ندارند، اجتناب کنيد؛ به عبارتي هله هوله نخوريد. يک رژيم غذايي متناسب در پيش بگيريد و از خوردن غذاهاي پرنمک بپرهيزيد. نمک، ورم بدن را بيشتر ميکند. ميوهجات و سبزيجات خام به کاهش تورم کمک ميکند.
4- برخي ورزشهاي سبک و ملايم را انجام دهيد (حتي در حالت نشسته). ورزش و نرمش براي کاهش تورم بدن بسيار مفيد است. چون در وضعيت بارداري هستيد، ميتوانيد به پيادهروي برويد، يوگا تمرين کنيد و حرکات کششي انجام دهيد.
5- در طول روز چند بار پاهايتان را بالا بگيريد. اگر امکان دارد به پهلوي چپ دراز بکشيد زيرا سياهرگ بزرگ «وناکاوا» در سمت راست بدن قرار دارد و باعث تورم بدن در اين دوران ميشود.
6- وقتي که در حالت نشسته هستيد، گاهي اوقات انگشت شست پاهايتان را تکان دهيد. همچنين پاهايتان را از مچ پيچ و تاب دهيد و نگذاريد در يک حالت ثابت بمانند.
7- پس از چند دقيقه نشستن از جايتان بلند شويد و کمي قدم بزنيد يا اينکه روي زمين دراز کشيده و پاهاي خود را بکشيد.
8- از پوشيدن شلوارها و جورابهاي کشي بسيار تنگ خودداري کنيد.
9- در حالت نشسته پاهايتان را روي چيزي بگذاريد که آويزان نباشند.
10- شب هنگام موقع خوابيدن پاهايتان را کمي بالاتر از سطح بدنتان قرار دهيد؛ مثلاً زير پاهايتان بالش بگذاريد. حتي ميتوانيد کمپرس سرد روي آنها بگذاريد تا ورمشان کمتر شود.
11- شنا کنيد و ايروبيک در آب انجام دهيد. اين حرکات سبک ورزشي، ورم بدن را کاهش ميدهند.
12- دوش آب گرم بگيريد و البته اين بخش شامل حال کساني ميشود که باردار نيستند، زيرا گرماي زياد به جنين آسيب ميرساند. هنگام دوش گرفتن کمي عضلات و ماهيچه هاي خود را بکشيد.
منبع: niniban.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۳۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مرکز آمار در گزارشی اطلاع داد: در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به منفی ۴.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی ۲.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم­‌های مرغداری­‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم" مرغ حذفی " (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۱.۱- درصد) می‌باشد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری­های صنعتی به ازای تولید قلم­های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم­های مرغداری­‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم " کود" (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۲۹.۲ درصد) می­‌باشد.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری­های صنعتی در داخل کشور در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می­دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم­های مرغداری­های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی" (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۰۰.۷ درصد) می­‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید