Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - بازارهاي محلي مازندران به عنوان قديمي ترين فضاي کسب و کار در حالي به خاطر عرضه بومي ترين محصولات همواره مورد استقبال هستند که فعالان اين بازار از نبود حداقل امکانات در اين مکان ها گله دارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در تمامي شهرهاي مازندران يک يا چند بازار محلي فعاليت دارد و هر روز روستاييان محصولات توليدي خود از جمله مرغ ، اردک ، سبزيجات ، ميوه جات و انواع ترشي ، رب ، مربا و ديگر محصولات مربوط به همان فصول را در اين فضا عرضه مي کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين نوع بازارها به لحاظ اينکه فرصتي را براي خريداران ايجاد مي کند تا بدون واسطه و دلال بازي به صورت مستقيم محصولات مورد نياز خود را خريداري کنند ، همواره مورد توجه قرار داشته است و حتي مسافراني که يک بار طعم خريد از اين نوع بازارها را چشيده اند براي حضور در اين فضاها لحظه شماري مي کنند.
مشاهدات عيني خبرنگار ايرنا نشان مي دهد زنان که فروشندگان اصلي در بازارهاي محلي مازندران هستند از نخستين ساعات روز سبد به دست و کيسه به سر راهي اين بازارها مي شوند تا درآمدي از محل فروش محصولاتشان کسب کنند.
برغم حضور و استقبال چشمگير خريداران بومي و حتي مسافران و گردشگران براي تامين کالاهايشان از اين بازارهاي محلي ، اما نيم نگاهي به وضعيت سازه اي اين بازارها نشان مي دهد که اين محيط ها نه تنها محلي مناسب و در خور شان فروشندگان و خريداران نيست بلکه از نظر ايمني نيز دچار مشکل هستند.
چند عدد ميله آهني که داخل سطل هاي پر از شن کاشته مي شود و پارچه هاي برزنتي و کيسه هاي نايلوني که به عنوان سقف بالاي سر فروشندگان اين بازارها پهن مي شود تنها زير ساخت هاي موجود براي فعاليت اين افراد است .
اين سازه هاي موقت نه تنها قادر نيست فروشندگان و خريداران اين بازارها را از باد و باران هاي سيل آساي فصول سرد سال يا گرماي سوزان هواي شرجي مازندران حفظ کند ، بلکه به محيطي خطرآفرين و دردسر ساز برايشان مبدل شده است .
** سايه ناامني بر سر فروشندگان بازارهاي محلي
يک بانوي 55 ساله که پس از فوت همسرش براي کسب و کار به فروشندگي در بازار محلي کفشگرکلاي قائمشهر روي آورده است ، به خبرنگار ايرنا گفت : در باغچه منزلم در روستاي بالا لموک قائمشهر علاوه بر پرورش پرندگان بومي همچون مرغ ، اردک و غاز ، به کشت سبزيجات و توليد ميوه مشغول هستم .
وي که خودش را سرپرست پنج فرزندش معرفي کرد ، افزود : براي تامين هزينه هاي زندگي با فروش اين توليدات ، درآمد اندکي کسب مي کنم که براي زندگيمان خرج مي شود .
او ادامه داد : تمام مشکلات در مسير توليد محصولات يک طرف ، اما بار مشکلات براي فروش آنها بسيار سنگين و سخت است .
به گفته اين بانوي قائمشهري ، بازارهاي محلي به دليل مراجعه و حضور پرشمار خريداران فرصت خوبي براي عرضه محصولات است اما در اين بازار امکانات خاصي براي عرضه و فروش وجود ندارد .
وي توضيح داد : من و ديگر فروشندگان ، در روزهاي گرم و سرد سال در شرايط نامناسب بازارهاي محلي ، محصولاتمان را مي فروشيم و به خاطر احتياج چاره اي بجز تحمل اين شرايط نداريم .
رضا محمدي از فروشندگان جوان که سالها در بازارهاي محلي شهرهاي مازندران فروشندگي مي کند ، گفت : به دليل نبود فضاي مناسب براي استقرار غرفه ها ، همواره در زمان برپايي بازار با مشکلات مواجه هستيم .
وي عنوان کرد : البته فروشندگان در بازارهاي محلي به خاطر نياز مالي که دارند در مقابل اين مشکلات عقب نشيني نمي کنند و با تمام کمبودهاي آن دست و پنجه نرم مي کنند و به همين خاطر در نبود غرفه در اين بازارها ، فروشندگان با کارتن و جعبه هاي پلاستيکي يا چوبي مبادرت به ايجاد دکه هاي دست ساز مي کنند تا بتوانند محصولاتشان را از گرد و خاک ايمن نگه بدارند .
ميثم که خود از خريداران پر و پاقرص چهارشنبه بازار بهشهر است به خبرنگار ايرنا گفت : سالهاست اين بازار در محوطه اي واقع در انتهاي خيابان هنر و خيابان هاي همجوار فعال برپاست .
وي افزود : اين بازار از نظر موقعيت مکاني در نقطه خوبي از شهر به لحاظ دسترسي قرار دارد اما از نظر فضاي فيزيکي وضعيت خوشايندي براي آن وجود ندارد .
اين جوان بهشهري در توصيف نحوه عرضه محصولات فروشندگان در اين بازار گفت : فعاليت تعداد پرشمار فروشنده زن و مرد در اين بازار بدون سقف و يا با سقف هاي نايلوني ، منظره ناخوشايندي ايجاد مي کند.
براساس بند پنج ماده 55 قانون شهرداري ها ، ايجاد و مناسب سازي بازارهاي محلي از وظايف شهرداري هاست و اين نهاد ملزم به تهيه زمين و ايجاد بازار و همچنين تعبيه غرفه هايي براي عرضه محصولات در اين بازار است .
در حالي که بازارهاي محلي در مازندران قدمت طولاني دارند ، اگر در هر يک از برهه هاي زماني بخشي از کارهاي مربوط به ايجاد زير ساخت در اين بازارها انجام مي شد مي توان ادعا کرد تمامي بازارهاي محلي استان اکنون شرايط مطلوبي داشتند .
** قدم هاي اوليه براي بازارهاي محلي
چهارشنبه بازار بهشهر از جمله بازارهاي محلي مازندران که سابقه فعاليت زيادي دارد و اين بازار با وجود قدمت بالاي فعاليتش ، در زمين باز 15 هزار متري انتهاي خيابان هنر و خيابان هاي اطراف اين محوطه فعال است .
شهردار بهشهر نيز با تاييد خالي بودن چهارشنبه بازار بهشهر از امکانات و زيرساخت هاي لازم به خبرنگار ايرنا گفت : براي تامين فضا به همراه زير ساخت هاي آن شهرداري درخواست خريد زميني را براي اين منظور داده است .
ياسر فيروزي بخشي از دلايل عملي نشدن ايجاد زير ساخت هاي لازم براي بازار محلي در اين شهر را ناشي از عدم موافقت اعضاي شوراي اسلامي اين شهر براي خريد زمين ذکر کرد .
وي افزود : با توجه به مخالفت براي تامين زمين ، شهرداري بهشهر در فضاي پيش بيني شده براي ايجاد پارک حاشيه اي در کمربندي اين شهر ، برنامه ايجاد فضايي براي بازار محلي با مشارکت بخش خصوصي را در دستور کار قرار داده است .
به گفته شهردار بهشهر در اين فضاي 22 هزار متري که براي ايجاد بازار در نظر گرفته شد در فاز نخست برنامه استقرار بازار و در برنامه هاي بعدي فراهم کردن زير ساخت هايي نظير ايجاد غرفه اجرايي مي شود .
براساس اعلام اداره کل امور شهري استانداري مازندران 80 بازار محلي که مکاني براي عرضه محصولات و توليدات روستاييان و يا توليدات روستايي است در شهرهاي استان داير هستند .
کارشناس حوزه بازارهاي محلي دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري مازندران در اين باره گفت : بجز محدودي از شهرها ، در ديگر شهرهاي استان يک تا چند بازار محلي وجود دارد که توليدات کشاورزي و دامي روستاييان در آنها توسط خودشان عرضه مي شود .
جابر کريمي افزود : شهرداري ها با در اختيار گذاشتن معابر و خيابان هايي مشخص به نوعي به فروشندگان محلي اجازه برپايي اين بازارها براي عرضه و فروش محصولات را مي دهند .
وي در خصوص نهاد متولي ايجاد بازارهاي محلي ، گفت : براساس بند پنج قانون 55 شهرداري ها ، شهرداري نهاد متولي ايجاد اين بازارها و فراهم کردن زير ساخت هاي لازم فعاليت در آن است .
** ساماندهي بازارهاي محلي
کارشناس امور شهري استانداري مازندران افزود : تاکنون چند بازار محلي با فضاي مناسب و غرفه بندي شده در استان داير است .
وي از رويان و نوشهر به عنوان شهرهايي نام برد که شهرداري اين شهرها بازار محلي با محيط مناسب و امن ايجاد کرده اند .
کريمي از اجراي برنامه ساماندهي بازارهاي محلي در مازندران خبرداد و گفت : شهرداري ها موظف شده اند تا براي ايجاد بازارهاي مناسب با زير ساخت هاي لازم اقدام کنند .
مازندران حدود سه ميليون و 300 هزار نفري جمعيت دارد و سالانه 30 ميليون مسافر به اين استان مي آيند .
بازارهاي محلي با توجه به شکل و شمايل بومي و سنتي محصولات ، فروشندگان و نحوه داد و ستد در آن خود به نوعي جاذبه اي براي گردشگران و مسافران به شمار مي رود که با فضاسازي مناسب مي توان استفاده بيشتر از اين فضاي گردشگري را فراهم کرد .
2096/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در راستای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی است گفت: مجوز راه اندازی این دانشکده برای دانشگاه مازندران کسب شده و مقدمات راه اندازی آن در حال انجام است.

حشمت الله علی نژاد افزود: رویکرد دانشکده فناوری‌های راهبردی، بین رشته‌ای و فرادانشکده‌ای است و نیازی به فضای زیر ساختی و اعضای جدید هیات علمی ندارد.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه چهار گروه ابزار‌های هوشمند، فناوری کوآنتوم، علوم شناختی و پدافند غیر عامل برای این دانشکده تدوین شده است ادامه داد: تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه‌های مختلف و راهبردی کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های میان رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های نوین علمی دنیا و رفع نیاز‌های داخلی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این دانشکده نوین است.

علی نژاد تاکید کرد: پذیرش دانشجو برای این دانشکده ازطریق ضوابط سازمان سنجش و آموزش کشور و به دو روش کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته انجام می‌پذیرد.

او گفت: ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان نیز از دیگر امتیازاتی است که دانشجویان دانشکده فناوری‌های راهبردی از آن برخوردار می‌شوند.

یاد آور می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون مجوز ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی را برای بیست دانشگاه کشور صادر کرده است.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود
  • ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران
  • ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا (س) / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • حمایت بازیکن استقلال از زنان پرسپولیسی؛ احترام واجب است! + عکس
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • رامین رضاییان: احترام هواداران پرسپولیس همیشه برای من واجب است و در قلب من هستند / فیلم
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران