Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@04:14:08 GMT

منشي هايي که زيرميزي مي گيرند

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۸۴۲۶۴

منشي هايي که زيرميزي مي گيرند

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- فرآيند نوبت دهي به بيماران در برخي مراکز درماني دولتي و خصوصي به ويژه در کلانشهرها با دريافت زيرميزي همراه شده که چالشي پر اهميت در حوزه سلامت به شمار مي رود.

به گزارش ايرنا اين روزها گرفتن نوبت از پزشکان متخصص به ويژه پزشکاني که شهرت يافته اند، يکي از مشکلات و دغدغه هاي بيماران و خانواده آنان مي باشد و مراجعان را به سوي پيدا کردن آشنا، پارتي و ساير راههاي غير قانوني سوق مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رواج پديده هايي مانند گرفتن زيرميزي توسط برخي منشي هاي پزشکان معروف در مطب ها از واقعيت هايي است که مسئولان حوزه بهداشت و درمان نيز بر آن اذعان دارند.
بر اساس آمار سازمان نظام پزشکي مشهد تعداد مطب هاي فعال در اين شهر بيش از سه هزار مطب پزشکان متخصص و عمومي است.
يکي از شهروندان مشهد در اين زمينه گفت: براي وقت گرفتن از پزشکان مشهور که نوبت هاي چند ماهه دارند، به منشي هاي آنها پول مي پردازم و بدين ترتيب سريع نوبت مي گيرم.
وي که خواست نامش ذکر نشود، افزود: در اين شرايط گاهي بيشتر از مبلغ ويزيت دکتر پول لاي دفترچه مي گذارم و آن را روي ميز منشي قرار مي دهم و منشي خود متوجه منظورم شده و کارم را راه مي اندازد.
* تخلفات منشي ها به علت نبود سيستم ارجاع پزشکي است
مدير روابط عمومي سازمان نظام پزشکي مشهد در اين باره گفت: حدود هفت هزار و 500 پزشک در شهر مشهد فعاليت دارند که 2 هزار و 600 نفر از اين تعداد پزشکان متخصص بوده و بقيه پزشک عمومي هستند.
دکتر سروش احمدي افزود: بيش از سه هزار نفر از پزشکان مزبور در شهر مشهد مطب دارند و بقيه در مراکز درماني و بيمارستان ها فعاليت مي کنند.
وي اظهار داشت: تاکنون گزارش هايي از تخلفات مربوط به پرداخت پول به منشي هاي پزشکان براي نوبت گيري به نظام پزشکي مشهد واصل شده که بيشتر مرتبط با پزشکان متخصص است.
وي گفت: در اين راستا پزشکان مزبور دعوت شده اند و تخلفات مورد رسيدگي قرار گرفته است اما بايد به دنبال چاره اساسي بود.
احمدي افزود: تخلفات منشي ها در مشهد اغلب در کمتر از 200 مطب پزشکان معروف است که داراي بيمار بسيار مي باشند.
وي اظهار داشت: راهکار اصلي رفع تخلفاتي مانند زيرميزي منشي ها، عملياتي شدن سيستم ارجاع پزشکي و همچنين اصلاح فرهنگ مردم در مراجعه به پزشک است.
وي گفت: بسياري از مردم براي يک بيماري کوچک ترجيح مي دهند به پزشکان متخصص و معروف مراجعه کنند که اين امر علاوه بر سرگرداني خودشان، مشکلاتي براي ساير بيماران که نيازمند خدمات تخصصي هستند نيز به دنبال دارد.
* طرح ضربتي نظارت بر مطب هاي پزشکي
مدير نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد هم گفت: منشي هاي برخي مطب ها به ويژه مطب پزشکان متخصص در اين شهر اقدام به برقراري ارتباطات نامناسب مالي با بيماران کرده اند.
دکتر علي اصغر انجيدني افزود: آنان در مقابل دريافت پول از بيمار نوبت اورژانسي به مريض مي دهند که گاهي مبلغ دريافتي از مبلغ ويزيت پزشک هم بيشتر است.
وي اظهار کرد: از سوي ديگر برخي منشي ها با داروخانه ها، آزمايشگاه ها و راديولوژيست ها نيز قراردادهاي غيرقانوني مي بندند و بيماران را هدفمندانه به اين مراکز ارجاع مي دهند و از مراکز مزبور پورسانت دريافت مي کنند.
وي با اشاره به اقداماتي که براي مقابله با تخلفات منشي ها انجام شده، گفت: در هفته هاي اخير از طريق مکاتبه با سازمان نظام پزشکي به تمام پزشکان اعلام شده است که طبق ماده 13 قانون نظام پزشکي، مسئوليت و نظارت بر کار منشي ها بر عهده پزشکان است و اگر تخلف محرز شود، برخورد قانوني خواهد شد.
انجيدني، از اجراي طرح ضربتي نظارت بر فعاليت مطب هاي پزشکي خبر داد و افزود: از هفته آينده بازرسان به طور نامحسوس در مطب ها حضور مي يابند و با دريافت پول اضافي توسط منشي ها و انعقاد قرارداد مالي آنان با داروخانه ها، آزمايشگاهها و مراکز راديولوژي رخورد مي کنند.
وي اظهار داشت: نوبت دهي کلينيک هاي ويژه در بيمارستان هاي دولتي خراسان رضوي از چند سال گذشته به صورت اينترتي و تلفني انجام مي شود که نواقص مربوطه در اين زمينه نيز رفع خواهد شد.
وي گفت: با اجراي طرح نظام ارجاع پزشکي که در سال جاري در مناطق زير پوشش اين دانشگاه محقق خواهد شد، بسياري از مشکلات بيماران در زمينه نوبت دهي برطرف مي شود.
انجيدني افزود: در ماههاي اخير تلاش شده است که سيستم نوبت دهي در کلينيک هاي خصوصي و مطب هاي پزشکان از طريق نرم افزارهاي مربوطه مانند `سلام دکتر` يا `سلام پزشک` راه اندازي شود که اکنون مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد اما هدف اصلي ما ساماندهي و پياده سازي سيستم نوبت دهي يکپارچه است.
* علاوه بر منشي با پزشک نيز برخورد خواهد شد
معاون حقوق عامه دادسراي استان خراسان رضوي نيز گفت: امسال با تخلفات مربوط به منشي هاي شاغل در مطب هاي پزشکان به طور جدي برخورد مي شود.
محمد بخشي محبي افزود: اين تخلفات در چارچوب قانون و آيين نامه رسيدگي به تخلفات صنفي شاغلان و حرف پزشکي مورد رسيدگي قرار مي گيرد و در صورت محرز شدن تخلف، پزشک و منشي هر دو به مجازات محکوم خواهند شد.
وي اظهار داشت: در ماده 12 و 13 آيين نامه مزبور به صراحت مجازات اين تخلفات بيان شده است و در ماده 28 قانون نظام پزشکي براي اين تخلفات مجازات توبيخ کتبي با درج در پرونده نظام پزشکي، الصاق راي در تابلو نظام پزشکي و محروميت از اشتغال به حرفه هاي پزشکي از سه ماه تا يکسال پيش بيني شده است.
وي گفت: برخي از تخلفات صنفي در اين حوزه ممکن است جنبه مدني، کيفري و حقوقي داشته باشد که در اين صورت مجازات هاي سنگين تر براي متخلفان در نظر گرفته مي شود.
نماينده دادسراي استان در کميته سلامت و امنيت غذايي خراسان رضوي افزود: توقع ما از جامعه پزشکي شامل جراحان، پزشکان، پرستاران و افرادي که در مطب ها و مراکز درماني مشغول کار هستند، اين است که شان حرفه پزشکي را رعايت کنند.
3027 / 6053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۸۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟

زی‌سان: شماری از پزشکان و رسانه‌ها در ایران، روز جمعه هفتم اردیبهشت، خبر دادند که سمیرا آل‌سعیدی، فوق‌تخصص روماتولوژی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون بیمارستان امیراعلم تهران، دست به خودکشی زد و جان باخت. امری که نشان می‌دهد موج خودکشی پزشکان، دستیارپزشکان و پرستاران همچنان ادامه دارد.

به گزارش زی‌سان؛ مهدی عبوس، پزشک و فعال صنعت داروی ایران، در شبکه اکس نوشت: «دکتر سمیرا آل‌سعیدی، فوق‌تخصص روماتولوژی از میان ما رفت. ایشان روز قبل، برنامه دارویی خودکشی خود را با رزیدنت‌ها مطرح کرده و آنها موضوع را جدی نگرفته و سر‌به‌سر ایشان هم می‌گذارند. مرحومه به گواهی همکاران، خوش‌اخلاق، فعال و با وجدان کاری بوده و از ایشان یک فرزند به یادگار مانده است... پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تنش و استرس‌های فراوان کاری هستند.»

پس از انتشار این خبر، احمدرضا جمشیدی، رییس بیمارستان شریعتی تهران، بدون اشاره به مرگ خودخواسته سمیرا آل‌سعیدی، در پیامی نوشت: «خبر اندوه‌بار درگذشت دکتر سمیرا آل‌سعیدی، دانشیار روماتولوژی و عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موجب تاثر و تالم جامعه دانشگاهی گردید. دکتر آل‌سعیدی جزو نوابغ و افتخارات دانشگاه بود و از دست دادن ایشان غم بزرگی را بر پیکر دانشگاه و بیمارستان به‌جای گذاشت.»

همچنین وب‌سایت خبرآنلاین در گزارشی درباره خودکشی دکتر آل‌سعیدی نوشت: «سال‌هاست نظام بهداشت و سلامت با مساله خودکشی پزشکان، پرستاران و رزیدنت‌ها مواجه است؛ موضوعی که هر بار با انتشار خبر یک خودکشی دیگر به صدر اخبار برمی‌گردد.»

پیش از این نیز، بیستم فروردین سال جاری، دادستان عمومی و انقلاب شهر دلفان لرستان تایید کرده بود علت جان باختن پرستو بخشی، پزشک متخصص قلب و عروق بیمارستان ابن‌سینا در این شهرستان، خودکشی به‌دلیل مصرف دارو بوده است.

اسفندماه گذشته، وحید شریعت، رییس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، درباره بالا رفتن آمار خودکشی هشدار داد و تاکید کرد که میزان خودکشی به‌طور خاص در میان قشر پزشک و کادر درمان بیش از جمعیت عموم مردم است.

او با بیان اینکه آمار بالای خودکشی پزشک‌ها و دستیارپزشکان، با توجه به مواردی که رسانه‌ای شده‌اند، قابل انکار نیست، افزود که نتایج یک پژوهش آماری در گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد دستیاران پزشکی به خودکشی فکر می‌کنند. او اصلی‌ترین دلیل موج ادامه‌دار خودکشی میان کادر درمان را «ناامیدی از آینده» دانست.

به گفته شریعت، بسیاری از پزشکان بعد از سال‌ها تحصیل و سختی‌های فراوان، آینده روشنی را پیش روی خود نمی‌بینند و علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، با «هجمه‌ها و تصمیمات عجیب‌وغریب و غیرکارشناسی» مواجه می‌شوند. اقداماتی مانند «افزایش غیرکارشناسی و دو برابری ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی» هم ناامیدی بیشتر این قشر را به‌دنبال دارد.

بهمن‌ماه گذشته، نیما شهریارپور، متخصص طب اورژانس، از افزایش ۵ برابری آمار خودکشی پزشکان در کشور خبر داد. به گفته این پزشک، انجمن روان‌پزشکی سازمان نظام‌پزشکی اخیرا کارگروهی تشکیل داده است تا سلامت روان دستیار پزشکان روان‌پزشکی را بررسی کند. براساس گزارش این کارگروه، آمار خودکشی در جامعه پزشکی ۳.۱ تا ۵ برابر افزایش یافته است.

همچنین براساس آخرین آماری که سازمان نظام روان‌شناسی ایران منتشر کرده است، حدود یک‌سوم افراد جامعه ایران دچار اختلال روان‌شناختی‌اند. همزمان حمید پیروی، نایب‌رییس انجمن پیشگیری از خودکشی ایران، نیز به تجارت‌نیوز گفته است که اختلال روان‌شناختی ایرانی‌ها بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است.

tags # خودکشی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!