Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@15:39:08 GMT

20 خانه تاریخی در سبزوار شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۲۵۲۳

20 خانه تاریخی در سبزوار شناسایی شد

محسن برآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیشتر خانه های تاریخی سبزوار در اختیار مالکان شخصی است افزود: خرید خانه های تاریخی در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به مشارکت شورای شهر و شهرداری سبزوار در خرید خانه های تاریخی اظهار داشت: خانه تاریخی اولیا در آخرین روزهای سال گذشته خریداری شد و امسال با مشارکت شورای شهر و شهرداری خرید 2 خانه تاریخی دیگر در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خانه های تاریخی را نماد شهر سبزوار و عامل رونق گردشگری دانست و گفت: خانه های اولیا، اسکوئی، اسلامی، افچنگی، جعفرزاده، چشمی، سدیدی و شریعتمدار برخی از خانه های مهم تاریخی این شهر است.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار افزود: توجه به احیا و مرمت خانه های تاریخی منجر به رشد گردشگری و توسعه اقتصادی آنها شده که تلاش می شود این الگو در سبزوار نیز پیاده شود.
وی اظهار داشت: مالکان برخی خانه های تاریخی تصمیم به فروش خانه های خود دارند که در صورت غفلت میراث فرهنگی و شهرداری این آثار به افرادی واگذار می شود که بدون توجه به ارزش تاریخی بنا اقدام به تخریب و تغییر کاربری آن می کنند.
وی گفت: با احیا و مرمت خانه های تاریخی و تبدیل آنها به مجتمع های مسکونی و واحدهای اقامتی زمینه جذب گردشگران به شهرستان سبزوار فراهم می شود.
پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار سال گذشته با هدف صیانت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری در محل خانه امین التجار مشهدی این شهر راه اندازی شد.
هزار و 200 اثر تاریخی، فرهنگی طبیعی و معنوی در غرب خراسان رضوی وجود دارد که تاکنون 160 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7495 / 6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر آثار تاریخی خراسان رضوی شورای شهر شهرداری گردشگری نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۲۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، استان لرستان همواره به دلیل تنوع آب‎ و ‎هوایی بی‌نظیر، آثار تاریخی و باستانی فراوان و جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری موردتوجه گردشگران بوده و به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی استان‌های خوزستان و کرمانشاه در فصول گردشگری به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
شهرستان سلسله نیز با قرار گرفتن در شمال استان و به دلیل جوشش بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی دل‌انگیز و فرح‌بخش است به‌گونه‌ای که زیبایی‌های دل‌فریب و آثار تاریخی بسیار این شهرستان هرسال در ایام گردشگری، گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط استان و کشور به این شهرستان که به بهشت لرستان معروف است می‌کشاند و بی‌شک این شهرستان می‎تواند در سایه‌سار توجه بیشتر مسئولان به یکی از شهرستان‎های پربازدید برای گردشگران تبدیل شود.
سراب هنام یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهرستان سلسله است که در۱۵ کیلومتری شرق شهر الشتر واقع شده است و به علت قرارگرفتن در کنار خانه تاریخی رحمتی پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.
آنچه سبب وجه تمایز این سراب با دیگر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی خانه رحمتی است.
خانه‌ای تاریخی که در سال ۱۳۲۰ و در دوران پهلوی اول توسط شخصی بنام مردان رحمتی ساخته شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام گرفته است.
مساحت این بنای ارزشمند در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و گویا توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده، این اثر در سال ۱۳۸۵ از طرف مالک آن به اداره کل میراث فرهنگی استان واگذارشده و با شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرداری الشتر نیز  باهدف جذب بیشتر گردشگر اقداماتی در جهت زیباسازی محیط اطراف این سراب کرده است .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



دیگر خبرها

  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر