Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@16:41:11 GMT

کاشان شهر ملی نساجی سنتی شد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۷۹۲۷۰۶

کاشان شهر ملی نساجی سنتی شد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه امسال ۱۱ شهر و روستا برای ثبت ملی انتخاب شده‌اند، از ثبت کاشان به‌عنوان شهر ملی نساجی سنتی خبر داد.

پویا محمودیان ضمن اعلام این خبر افزود: انتخاب شهرها و روستاهای جهانی و معرفی آنها به شورای جهانی صنایع‌دستی، دلیل آغاز فرآیندی برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این فرآیند از دو سال گذشته با تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی آغاز شد که ریاست این شورا بر عهده معاون صنایع‌دستی است و مدیران کل این معاونت و نمایندگانی از سایر معاونت‌های سازمان میراث‌فرهنگی هم اعضای  شورا هستند.

محمودیان ادامه داد: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که یک بار در سال برگزار می‌شود، مسئولان ارشد، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلس شهر یا روستایی که متقاضی ثبت ملی هستند و پس از ارایه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود دفاع می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب امتیاز را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این فرآیند برای انتخاب معرفی شهرها و روستای جهانی صنایع‌دستی انجام می‌شود، افزود: شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری، میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی است.

محمودیان گفت: گام بعدی پس از انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستای جهانی صنایع‌دستی است که ریاست این شورا بر عهده ریاست سازمان میراث‌فرهنگی است.

معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه امسال ۱۱ شهر و روستا برای ثبت ملی انتخاب شده‌اند، افزود: با توجه به استقبال تمام استان‌ها، امسال تعداد بیشتری از شهرها و روستاها ثبت ملی می‌شوند، همچنین پنج مورد از پرونده‌ها که قابلیت‌های فراوانی داشتند و در برخی موارد دچار نقص بودند پس از رفع ایراد و به حدنصاب رسیدن امتیاز،  ثبت می‌شوند.

وی اضافه کرد: از بین این تعداد شهرها و روستاهای ثبت ملی، در شورای راهبردی، دو شهر و یک روستا برای ثبت جهانی انتخاب و به شورای جهانی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.

محمودیان به شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: شهر زنجان در رشته ملیله‌کاری، کاشان در استان اصفهان در رشته نساجی سنتی، ایرانشهر در رشته سوزن‌دوزی، بجنورد در خراسان شمالی در رشته گلیم سفره کردی،  آباده در استان فارس در رشته منبت، شهر ایلام در رشته گلیم نقش برجسته، شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری در رشته نمد، روستای فش استان کرمانشاه در رشته سازهای سنتی، روستای بسک خراسان رضوی در رشته ابریشم کشی، روستای قاسم آباد استان گیلان در رشته چادرشب بافی و روستای بیدکردویه در استان کرمان در رشته گلیم چهل ماشوله ثبت ملی شدند.

وی ادامه داد: شهر تهران در رشته شیشه، روستای سمقاور استان مرکزی در رشته منبت، روستای کردوان استان بوشهر در رشته عبابافی، روستای هرسین استان کرمانشاه در رشته گلیم و شهر ارومیه استان آذربایجان غربی در رشته ریزه‌کاری چوب پس از بررسی مجدد و در صورت رفع نواقص ثبت می‌شوند.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: صنایع دستی صنعت نساجی کاشان اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۲۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم

صنایع دستی به‌عنوان نماد فرهنگی، هویت و تاریخ یک کشور است باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت. محمد معتمدی خواننده موسیقی‌های سنتی توصیه‌ای را به مردم برای استفاده هرچه بیشتر از صنایع دستی در منزل ارائه داده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان