Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتیاد، بیکاری و طلاق سه آسیب اجتماعی مهم در گناباد هستند که تاکنون با هماهنگی و افزایش همکاریهای بین بخشی و استفاده از ظرفیتهای تشکلهای مردم نهاد گامهای خوبی برای کاهش آنها برداشته شده اما دستیابی به موفقیتهای موثر در این حوزه نیازمند تعامل و همکاری بیشتر است.
رئیس اداره بهزیستی گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نبود هماهنگی، هم افزایی و پراکنده کاری را از مشکلات مهم فراروی تلاش برای کاهش آسیبهای اجتماعی ذکر و بیان کرد: آسیبهای اجتماعی پدیده ای چندوجهی هستند و کاهش تبعات آن تنها با تلاش بهزیستی محقق نمی شود بلکه هم افزایی و تعامل همه بخشها اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در این زمینه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی آراسته افزود: برای کاهش آسیبهای اجتماعی باید به صورت گسترده همه بسترها و عوامل موثر در بروز آنها را مورد توجه قرار داد و به تناسب برای رفع این معضلات برنامه ریزی منسجم و هدفمندی داشت. فردی که بر اساس سوانح رانندگی معلول می شود و یا خانواده ای که سرپرست خود را از دست می دهد به نوعی با مشکلات اقتصادی و روحی مواجه و معلولیت به تدریج برخی موارد آسیبهای اجتماعی مانند طلاق را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: حتی پلیس راه و اداره راه و شهرسازی باید باید با مناسب سازی و کاهش مخاطرات در راهها و کاستن ار تعداد تصادفات رانندگی نیز در کاهش آسیبها نقش آفرین باشند. کاهش تبعات آسیبهای اجتماعی سرمایه بر و طولانی مدت می باشد.
رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: مشارکت بیشتر تشکلهای مردم نهاد و خیران حلقه مفقوده در مقابله با آسیبهای اجتماعی در گناباد به شمار می رود زیرا تاکنون به نحو مطلوب از ظرفیتهای این بخشها استفاده نشده است.
وی اظهار داشت: برای ایجاد وحدت رویه و افزایش هم افزایی به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی کمیته های تخصصی به تازگی در فرمانداری گناباد تشکل و فعالیتهای پیشگیرانه در این زمینه با محوریت فرمانداری و بهزیستی انجام می شود. با همین رویکرد پایگاه سلامت اجتماعی برای ایجاد بستر نقش آفرینی بیشتر خیران و تشکلهای مردم نهاد در گناباد شکل گرفته است.
او گفت: بر اساس سند کنترل آسیبهای اجتماعی گناباد که چند ماه پیش تدوین شد 'اعتیاد، بیکاری، طلاق، کاهش روابط اجتماعی، استفاده نادرست از فضای مجازی، ناامیدی و یاس، روابط نامشروع و مهاجرت' مهمترین آسیبها در شهرستان هستند.
مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین عوامل طلاق به عنوان یکی از آسیبهای مهم اجتماعی در گناباد اعتیاد فقدان علاقه زوجین، نداشتن احساس مسئولیت، ناتوانی در مهارتهای زندگی، بیکاری و دخالتهای اطرافیان است.
دکترعلی ایزدیار افزود: هم افزایی حلقه مفقوده کاهش آسیبهای اجتماعی در گناباد است لذا همکاریهای بین بخشی و همگرایی دستگاههای اجرایی و دست اندرکاران برای کاهش این معضلات ضروری است. متولیان کاهش آسیبهای اجتماعی علاوه بر عملکرد ضعیف، بودجه های برنامه ها را در مسیر اصلی خودصرف نمی کنند.
وی ادامه داد: کاهش آسیبهای اجتماعی در گناباد نیازمند ایجاد تشکلهای تخصصی مردم نهاد متشکل از متخصصان و اساتید و صاحبنظران دانشگاهی است و مشارکت مردم در هر بخشی نتایج خوبی به دنبال داشته و در این زمینه هم موثر است.
او اظهارداشت: به مرور زمان نقش ریش سفیدان برای داوری کاهش اختلافات و جلوگیری از طلاق و دیگر مشکلات بسترساز آسیبهای اجتماعی کاهش یافته در حالی که باید از توان این افراد و سازمانهای مردم نهاد بیشتر بهره گرفت.
رئیس شورای اسلامی گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دست اندرکاران مقابله با آسیبهای اجتماعی شامل شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، ورزش و جوانان و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در اجرای وظایف خود هماهنگ و منسجم نیستند لذا باید احساس مسئولیت بین بخشی در میان آنها تقویت شود.
سیدحسین پورهاشمی افزود: بخش اعظم 17 سازمان مردم نهاد که تاکنون در گناباد تشکیل شده اند به دنبال رویکرد توسعه شهرستان هستند و به مسائل فرهنگی و اجتماعی کمتر توجه دارند. فرمانداری گناباد برای هم افزایی بیشتر بین متولیان مربوطه جلسات و کمیته های تخصصی متعددی در بخشهای ساماندهی امور جوانان، بانوان، سالمندان و غیره برگزار می کند.
دکتر سیدسعید حسینی استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد نیز هم افزایی و تقویت روابط اجتماعی را ضرورت کاهش آسیبهای اجتماعی ذکر و بیان کرد: تشکلهای مردم نهاد زمانی در انجام وظایف خود موفق خواهند بود که فراسازمانی عمل کرده و به صورت مستقل فعالیت داشته باشند و دولت باید تنها بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.
رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد هم نبود هماهنگی و هم افزایی بین دستگاههای اجرایی مربوطه را از مشکلات مهم این بخش ذکر و بیان کرد: باید اعتبارات بخشهای مختلف برای انجام برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در کنار هم قرار گیرد تا با برنامه ای منسجم تاثیرگذاری مطلوبی در جامعه داشته باشد.
محمدعلی امینی راه اندازی تشکلهای مردم نهاد را مولفه مهم هم افزایی در مقابله با آسیبهای اجتماعی در گناباد برشمرد و افزود: از متقاضیان واجد شرایط ایجاد تشکلهای مردم نهاد تخصصی در بخشهای فرهنگی و اجتماعی ضمن اعطای مجوز با پرداخت تسهیلات 10 میلیون تا 100 میلیون ریالی حمایت می شوند.
مسئول امور اجتماعی فرمانداری گناباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نگاه شخصی در مقابله با آسیبهای اجتماعی جوابگو نیست بلکه باید هم افزایی و همگرایی بین بخشی در این زمینه افزایش یابد و از ظرفیتهای بخشهای مختلف برای کاهش آنها بهره گرفت.
سید کاظم نظام افزود: علاوه بر ارتباط ضعیف بین دستگاههای اجرایی، دست اندرکاران ادارات و بخشهای ذیربط برای کاهش آسیبهای اجتماعی با هم ارتباط سازنده ندارند که این موجب کاهش تاثیرگذاری برنامه ها می شود.
وی افزایش مطالبه گری اجتماعی را زیربنای جلب مشارکت مردم در عرصه های گوناگون ذکر و بیان کرد: هر اندازه تعامل بین بخشهای مردمی و دولتی افزایش یابد اثربخشی فعالیتها نیز بیشتر می شود و باید سازمانهای مردم نهاد این مطالبه گری را افزایش دهند.
گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر اداره فرهنگ و ارشاد اداره ورزش و جوانان بیکاری سرمایه مهاجرت نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است

‌به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی ظهر پنج شنبه در همایش عقیدتی سیاسی سپاه استان البرز گفت: بشر تاکنون ۱۵ تمدن را تجربه کرده و گروهی از دانشمندان انگلیسی آنها را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و معتقدند همه تمدن‌ها پس از مدتی از بین رفته‌اند و تنها تمدنی که این پتانسیل را دارد که دوباره دنیا را تسخیر کند و مانع بزرگ استکبار جهانی شود، تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی با انقلاب اسلامی شکل گرفت و امام خمینی (ره) چند دهه پیش در صحیفه سجادیه پیش بینی کرده که قرن حاضر قرن پیروزی مستضعفان بر مستکبران است، به خیزش بزرگ دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا علیه استکبار جهانی اشاره کرد و افزود: امروز دشمنان از قدرت جهانی و روزافزون اسلام آگاه هستند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس بیان کرد: دشمنان با حداکثر توان می‌کوشند با اسلام هراسی مانع آشنایی مردم دنیا با این دین شوند اما روند گرایش مردم دنیا به اسلام روزافزون است. بصیرت افزایی و مطالعه اندیشه‌های شهید مطهری یک ضرورت محسوب می‌شود و این امر باید به عادت روزانه ما تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی با اشاره به اینکه دشمنان می‌کوشند به جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین مانع استکبار جهانی ضربه بزنند، خاطرنشان کرد: بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان در بی هویت سازی جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد نعیمی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان البرز نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جامعه بی بصیرت ره به سوی سعادت نمی‌برد، بر ضرورت اهتمام در امر تعلیم و تربیت تاکید و مطرح کرد: تعلیم و تربیت و مسلح شدن آحاد مردم به بصیرت بسترساز دستیابی به کمال و سعادت جامعه است.

وی با بیان اینکه استاد مطهری یک الگوی بزرگ در تعلیم و تربیت و بصیرت است که باید اندیشه‌های او در جامعه نهادینه شود، گفت: توجه به مقوله عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. با توجه به نوع اهداف والای سپاه آشنایی و انس پرسنل آن با بصیرت و آگاهی و مسائل روز سیاسی عقیدتی بیش از سایر ارگان‌ها ضروری است.

کد خبر 6095179

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • نیازمند شبکه تنظیم‌گری کشوری هستیم
  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • حدود ۳۰ درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • رویداد جامعه‌پرداز برای شناسایی و ارتباط گیری با کنشگران حوزه خانواده
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری