Web Analytics Made Easy - Statcounter

مديرعامل شركت ماهتاب كاسپين گفت: بخش گاز نیروگاه برق 460مگاواتی کاسپین نوشهر با ظرفیت 300 مگاوات وارد شبکه سراسری شد. به گزارش بلاغ، یاسر گلزاری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین به قدرت 460مگاوات و به صورت تک محوره، اولین نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان نزدیک به 60درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: عملیات اجرایی این پروژه در تیرماه 1395 شروع و بخش اول آن یعنی واحد گازی با قدرت 310مگاوات با تلاش همکاران شرکت ماه تاب کاسپین، مشاورین و پیمانکاران پروژه آماده و به شبکه سراسری متصل شده است.

یاسر گلزاری اعتبار کل پروژه را 280 میلیون یورور بیان کرد و گفت: 236 میلیون یورو صرف خرید و مابقی صرف کارهای ساختمانی، مهندسی، نصب و خرید زمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: از کل اعتبار پروژه 215 میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی و مابقی از طریق آورده شرکت ماهتاب گستر تامین شده است.

مديرعامل شركت ماهتاب كاسپين با اشاره به اینکه حدود یک هزارنفر در این پروژه مشغول به کار هستند، گفت: اتمام بخش بخار نیروگاه تا سال آینده ادامه خواهد داشت و نیروهای انسانی در زمان بهره‌برداری کامل نیروگاه که 460 مگاوات است حدود 60 نفر خواهد بود.

وی ادامه داد: از کل عملیات اجرایی نیروگاه تنها قسمت‌های نصب توربین بخار، بویلر بخار و سیستم خنک‌کن باقیمانده است و از مجموع تجهیزات نیروگاه حدود 50درصد ساخت داخل است و پیمانکار اصلی نیروگاه، مشاور و مدیریت پروژه از شرکت‌های ایرانی هستند.

گلزاری یادآور شد: زمین مورد استفاده نیروگاه کمتر از 8هکتار بوده که کمتر از یک سوم مساحت نیروگاه‌های با ظرفیت مشابه است.

وی تصریح کرد: جهت حمایت از مسائل زیست محیطی و بر اساس نوع انتخاب واحد، مصرف گاز نیروگاه برای تولید کامل برق به میزان سه میلیون و 600 هزار مگاوات ساعت در سال حدود 600 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با بهترین نیروگاه‌های موجود در کشور بیش از 100 میلیون مترمکعب کمتر گاز مصرف می‌کند.

سرمایه‌گذار نیروگاه 460مگاواتی نوشهر با اشاره به اینکه با قبول افزایش هزینه، سیستم آب نیروگاه از نوعی انتخاب شده که مصرف آب آن حدود 30درصد نیروگاه مشابه و فاضلاب حاصله حداقل است، یاداور شد: در احداث شبکه‌های انتقال گاز و انتقال برق دقت لازم به عمل آمد تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد نماید و یک درخت در مسیر احداث شبکه‌ها قطع نشده است.

وی در مورد ویژگی‌های منحصر بفرد نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین، گفت: این نیروگاه دارای بالاترین راندمان یعنی 59درصد است که نسبت به نیروگاه‌های کلاس E مرسوم کشور که دارای راندمان 49درصدی هستند می‌تواند صرفه جویی 100 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت گاز در سال را داشته باشد.

گلزاری پایین‌بودن میزان گازهای دود خروجی نسبت به استاندارهای بین‌المللی را از دیگر ویژگی‌های این نیروگاه نام برد و گفت: احداث این نیروگاه در زمینی به مساحت کمتر از هشت هکتار انجام شد که برای نیروگاه‌هایی با ظرفیت مشابه بیش از 30 هکتار زمین استفاده شده است.

وی بیان کرد: این نیروگاه طبق برنامه قرار بود اواخر سال جاری وارد مدار شود که با توجه به نیاز شبکه و پیشنهاد وزارت نیرو با صرف هزینه‌ای اضافه در حدود 12 میلیون یورو هم اکنون وارد مدار شده است.

مديرعامل شركت ماهتاب كاسپين خاطرنشان کرد: شرکت آرین ماه تاب گستر که شرکت اصلی گروه ماه تاب است، با بیش از 15سال فعالیت، نخستین شرکت بخش خصوصی فعال در تولید برق است که در پایان سال 92 دارای11 نیروگاه در حال بهره‌برداری و یا اجرا با قدرت مجموع 3500 مگاوات بوده است.

وی یادآور شد: طی 4-5 سال اخیر به دلیل افزایش بسیار سریع تعهدات و بدهی‌های وزارت نیرو، عدم تسویه بدهی‌ها و تثبیت قیمت‌ها باعث عدم رغبت بخش خصوصی و توقف یا کند شدن سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برق شد که آثار آن به صورت خاموشی‌های ناشی از کمبود تولید و یا نارسایی شبکه‌های انتقال و توزیع مشهود است‌.

گلزاری در پایان گفت: این نیروگاه کاسپین در صورت حمایت جدی‌تر وزارت نیرو می‌توانست دو سال قبل به بهره‌برداری برسد و از آنجا که منابع دولتی برای سرمایه‌گذاری‌های جدی در صنعت برق وجود ندارد‌، برای جذب و حفظ بخش خصوصی به این صنعت‌، حمایت‌های جدی وزارت نیرو و دولت بسیار حیاتی است.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۷۹۷۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد

حمیدرضا نامداری در گفت وگو با خبرنگار مهر از حفر و بهره برداری از ۱۳ حلقه چاه آب جدید در سطح حوزه امور آب و فاضلاب کرج طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز بیان کرد: با ورود چاه‌های جدید الحفر به مدار بهره برداری، میزان ۲۵۸ لیتر بر ثانیه به چرخه تولید آب در محدوده فوق افزوده شده است.

وی گفت: با توجه به آغاز فصل گرم سال و افزایش میزان مصرف آب در استان، تمهیدات لازم جهت مدیریت تقاضا اندیشیده شده و پرسنل شرکت آبفا به صورت شبانه روزی درصدد ارائه خدمات بهینه به مشترکان هستند.

کد خبر 6092170

دیگر خبرها

  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • استفاده از خاک جزیره هرمز برای ساخت نهضت ملی مسکن
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • واحد‌های بخار نیروگاه طرشت وارد مدار تولید شد
  • ۱۳ حلقه چاه در کرج حفر و وارد مدار بهره برداری شد
  • دستگیری ۲۲ عضو یک شرکت هرمی در نوشهر
  • ۲۲ نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • دستگیری ۲۲ نفر از اعضای یک شرکت هرمی در نوشهر