Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:03:17 GMT

صدف های دریایی، چشم زخمی سواحل آستارا

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۰۶۹۳۷

صدف های دریایی، چشم زخمی سواحل آستارا

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: بدون شک یکی از زیبایی های منحصربه فرد سواحل دریای خزر که در سرتاسر این پهنه آبی وجود داشته و با رنگ های مختلف سفید، نارنجی، سیاه و طوسی در سواحل مختلف منطقه خودنمایی می کند، صدف های دریایی و گوش ماهی هایی هستند که به نوعی سوغات دریای کهن خزر محسوب می شوند.

این صدف ها و گوش ماهی های دریای کاسپین که به خزر معروف است، نیازمند حفاظت هستند تا جمعیت آنها با برداشت های غیرمجاز کاهش نیافته و منظره طبیعت ساحلی دلخراش کننده نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدف های دریایی سفیدی که روزگاری زینت بخش گستره وسیعی از کرانه دریای خزر بود، امروز اندک شمار در لابه لای کیسه های زباله، بطری و قوطی های پلاستیکی و فلزی گم شده اند. با توجه به تنوع صدف های دریایی در سواحل استان گیلان و کاهش ناگهانی آنها در طول پنج سال گذشته این سوال را در اذهان نمایان می کند که چطور امکان دارد صدف هایی که طی قرن ها در ساحل دریا انباشته شده اند به این سرعت کمیاب و حتی نایاب شوند.

در این میان کارخانه های صدف کوبی را نمی توان نادیده گرفت، هر چند این کارخانه ها با هدف تهیه پودر صدف برای مرغداری ها تاسیس  شده اند و کشور ما را از واردات این محصول بی نیاز می کنند، اما با ادامه این روند، هم پوسته صدف ها در ساحل کم می شود و هم خاکبرداری های پی در پی منظره دلخراشی از بهره برداری های ناآگاهانه انسان از طبیعت را جلوه گر می سازد.

در شهرستان مرزی بندر آستارا که در شمال غربی استان گیلان واقع است و ۱۸.۵ کیلومتر نوار ساحلی دارد، کارخانجات صدف کوبی که از آلاینده های مهم زیست محیطی آستارا هستند، فعال می باشند.

تا سال ۱۳۶۵ تعداد ۱۸ واحد کارخانه تولید پودر صدف در آستارا فعال بود اما به تدریج با کاهش ذخایر طبیعی صدف، ۱۳ کارخانه تعطیل و در حال حاضر فقط ۵ واحد فعال هستند که آنها نیز در تهیه صدف با مشکل روبه رو بوده و هر ساله با کاهش تولید مواجه اند.

این کارخانه ها با تراکتور هایی که برای حمل صدف در اختیار دارند، صدف خود را به صورت مخلوط با شن و ماسه برداشت می کنند که عملا باعث تخریب سواحل آستارا می شود. متاسفانه با مجوزهای بدون کارشناسی که در گذشته که برای احداث کارخانجات صدف کوبی در شهرستان آستارا صادر شد، طی سال های گذشته خسارت بسیاری از طریق این کارخانه ها به محیط زیست  و سواحل زیبای آستارا وارد شد و این در حالی است که افراد بسیاری در منطقه از طریق جمع آوری صدف و فعالیت در کارخانه های صدف کوبی اشتغال دارند.

با وجود گشت زنی های مکرر ماموران اداره حفاظت محیط زیست آستارا در سواحل این شهرستان مرزنشین، باز هم در تمامی فصول می توان به وضوح برداشت کنندگان غیر مجاز صدف را در ساعت های مختلف روز مشاهده کرد.

از یاد نبریم که گردشگری دریایی یکی از پردرآمد ترین بخش های گردشگری است که در استان گیلان به حلقه مفقوده این صنعت تبدیل شده است و در این رابطه آزاد سازی حریم دریا، مشخص شدن متولی خاص ساماندهی دریا، داشتن ساحل پاک، رعایت اخلاق طبیعت گردی دریایی و استفاده بهینه از همه پتانسیل های سواحل که صدف ها و گوش ماهی های باقی مانده از جمله این ظرفیت های موجود صنعت گردشگری دریایی هستند، بسیار با اهمیت بوده و نقش اساسی آنها را در توسعه گردشگری دریایی باید پذیرفت.

محیط زیست خط باریک سبز و ساحلی که از آستارا در استان گیلان تا استان گلستان کشیده شده است را باید با تمام توان حفظ کرد چرا که با روند کنونی انواع تخریب ها، چنین خط ساحلی را در چند سال آینده نخواهیم داشت.

آلودگی و تخریب محیط زیست و طبیعت و در عین حال محیط زیست دریایی نوعی ناسپاسی به نعمت های بیکران و زیبای خداوند مهربان است.

*مهدی حسین نژادی، خبرنگار و فعال رسانه ای

کد خبر 4354613

منبع: مهر

کلیدواژه: آستارا حفاظت از محیط زیست دریای خزر بوشهر خبرگزاری مهر کرمانشاه گرگان مشهد دهه کرامت شهرکرد شیراز خرم آباد یاسوج مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف بیرجند حجاب و عفاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۰۶۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اکبری بعد از ظهر شنبه در جریان بازدید از روند اجرایی پروژه بزرگراه آستارا – آستارا اظهار کرد: این پروژه به طول یک هزار و ۴۰۰ متر در نقطه مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان در حال احداث بوده و نقش بسزایی در حمل و نقل ترانزیتی ایفا می‌کند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه این بزرگراه در کنار پایانه مرزی جدید در کاهش بار ترافیکی کامیون‌ها اثر گذار خواهد بود، افزود: قطعاً همکاری دستگاه‌های همسو به پیشبرد این پروژه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: پروژه بزرگراه آستارا _آستارا شامل یک دهنه پل بزرگ به طول ۳۲ متر، دور برگردان غیر همسطح، ساختمان اداری مرزبانی، آبرو و زیرگذر می‌باشد.

اکبری با بیان اینکه پروژه بزرگراه آستارا- آستارا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با توجه به تردد میانگین روزانه ۳۰۰ کامیون به خارج از کشور از طریق مرز آستارا، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین المللی در این شهرستان ضروری می‌باشد.

گفتنی است؛ در بازدید معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان از روند اجرایی پروژه بزرگراه آستارا - آستارا و در جلسه‌ای با حضور مشاور و پیمانکار پروژه، موانع و مشکلات اجرای پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6090391

دیگر خبرها

  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است