Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@15:20:53 GMT

قرار نیست در بافت فرسوده انبوه‌سازی شود

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۲۵۷۵۳

 مجید روستا در نشست خبری تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی ستاد ملی بازآفرینی شهری برای احیاء و بازسازی محله های ناکارآمد شهری گفت: در این محله ها بالغ بر ۱۹ میلیون نفر زندگی کرده و بافت های نابسامان شهری ۱۸ درصد سطوح شهرها را در بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مساحت شهری ایران اشغال کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه اینگونه محله ها و بافت ها ابعاد سوء اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و زیست محیطی دارد، افزود: بحث بازآفرینی شهری یک موضوع بین بخشی است که اساساً اجرای آن توسط یک ارگان و نهاد امکان ندارد و باید همه نهادهای ذیربط تحت سیاستگذاری واحد و در چارچوب ستاد ملی بازآفرینی شهری به این مسئله ورود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تصویب سند احیاء، نوسازی و توانمندسازی بافت های ناکارآمد شهری در هیئت دولت گفت: این سند در شهریورماه ۹۳ در هیئت دولت به تصویب رسیده و از ابتدای دولت یازدهم اجرای آن کلید خورد. ستاد ملی بازآفرینی نیز ذیل این سند تشکیل شد و تاکنون ۴۳ جلسه با حضور ۲۶ استاندار تشکیل داده و در حال حاضر ۶ کارگروه تخصصی شامل کارگروه اقتصادی به ریاست سازمان فنی حرفه ای، کارگروه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری به ریاست معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، کارگروه اجتماعی به ریاست معاونت اجتماعی وزارت کشور، کارگروه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد به ریاست شبکه ملی سمن ها، کارگروه اوقاف به ریاست معاونت املاک سازمان اوقاف و امور خیریه و کارگروه سلامت به ریاست معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است که هدف از تشکیل این کارگروه ها تعیین سهم و نقش هر یک از دستگاه ها در حوزه توانمندسازی بافت های نابسامان شهری است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت بازآفرینی شهری در ۴۳۴ شهر مطالعات مصوب داشته و بر اساس این مطالعات برنامه ریزی شهری تدوین کرده است، گفت: ۲۷۰۰ محله در سراسر کشور نیازمند بازآفرینی هستند که برنامه جزء به جزء نیازهای هر محله استخراج شده است که اعم از مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی محله ها تدوین شده است.

روستا ادامه داد: تاکنون در ۴۷۲ محله اقدامات اجرایی و عملیاتی انجام داده ایم و پس از تصویب سند ملی بازآفرینی شهری و از سال اول برنامه ششم توسعه، در ۱۸۸ شهر و ۱۷۵ محله دیگر اقدامات اجرایی عملیاتی با اعتبار بالغ بر ۲۹۰۶ میلیارد ریال انجام شده است که نشان می دهد شرکت بازآفرینی شهری از برنامه ششم توسعه عقب نیست.

معاون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: در سال جاری نیز قرار است ۳۷۱ پروژه اجرایی بالغ بر یک میلیون متر مربع فضای زیربنایی و روبنایی ایجاد کنیم. ضمن اینکه ۵۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب، روشنایی معابر و اصلاح معبرها را دنبال خواهیم کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به مصوبه ۱۰ خرداد ۹۷ هیئت دولت اظهارکرد: این مصوبه ۲۱ بند دارد که مهمترین بندهای آن مکلف شدن شهرداری ها به تخصیص ۳۰ درصد منابع خود برای خدمات عمومی شهری و اصلاح معابر و تخصیص ۷۰ درصد منابع دستگاه های دولتی برای هزینه کرد در محلات نابسامان شهری، راه اندازی ساخت و ساز و بخش مسکن از سوی نهاد توسعه گر در محلات هدف، کاهش نرخ تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت های فرسوده به ۶ درصد و حذف قید خانه اولی برای خریداران مسکن در این بافت ها، اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده با نصف نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که در حال حاضر ۱۸ درصد است، حذف هزینه های نظام مهندسی، بیمه تامین اجتماعی و صدور پروانه ساخت در محله های ناکارآمد شهری و مکلف شدن وزارت نیرو به تخفیف و تقسیط هزینه انشعابات آب و برق در این محله ها و در نهایت مکلف شدن کلیه دستگاه های دولتی مبنی بر تخصیص اراضی خود که در بافت های فرسوده واقع است به وزارت راه و شهرسازی برای احیاء و توانمندسازی محلات هدف است.

وی در خصوص اجرای پروژه های ساخت مسکن در بافت های فرسوده بیان داشت: تاکنون برای اجرای ۵ هزار پروژه مسکونی در محله های فرسوده کشور مکان یابی و طراحی انجام شده که با ساخت این پروژه ها ۴۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد. از این ۴۰ هزار واحد ۲۴ هزار واحد را خودمالکان و بخش خصوصی و ۱۶ هزار واحد را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی احداث خواهد کرد.

روستا با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مبنی بر مقایسه طرح ملی بازآفرینی شهری با طرح مسکن مهر گفت: متاسفانه شهرداری تهران و شورای شهر تصور اشتباهی نسبت به طرح بازآفرینی شهری دارند و رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز این طرح را همان مسکن مهر در بافت فرسوده نامیده بود. در حالی که این قیاس اشتباه است.

معاون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: شهرداری تهران علی رغم اینکه عضو یکی از کارگروه های ستاد ملی بازآفرینی شهری است، از آنجائیکه در تامین هزینه های جاری خود مانده است، به دنبال انبوه سازی در بافت فرسوده است و به همین دلیل طرح ملی بازآفرینی را مسکن مهر نامگذاری کرده است. این در حالی است که شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکنون ۵۳ هزار فقره تسهیلات نوسازی واحد مسکونی فرسوده به شهروندان پرداخت کرده است که هیچ باز اضافی بر دوش دولت نگذاشته است.

به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در شهر تهران ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که ۳ هزار هکتار از آن در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد. بنابراین بازآفرینی شهری اصلا به معنای انبوه سازی نیست و ما قرار است محله ها را احیاء کنیم نه اینکه قوطی کبریت به مردم تحویل بدهیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات شرکت بازآفرینی شهری در شهر تهران، طراحی نوسازی محله سیروس در ۹۸۰۰ متر زمین است که قرار است در این متراژ اراضی، تنها ۹۸ واحد مسکونی ساخته شود که به این معناست که ما به دنبال انبوه سازی نیستیم بلکه می خواهیم کیفیت زندگی را ارتقاء بدهیم.

روستا افزود: اما در مقابل، شهرداری تهران در همان منطقه ۱۲ قرار است در ۳ هزار متر زمین تعداد ۳ برابر واحد مسکونی هدفگذاری شده در محله سیروس، بارگذاری مسکونی داشته باشد.

معاون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: شهرداری ها به دنبال افزایش درآمد خود از محل فروش کوه ها و باغات هستند. این در حالی است که اگر به جای سیاست درآمدزایی به دنبال سیاست کاهش هزینه های شهری با استفاده از نوسازی بافت فرسوده بروند هزینه های مدیریت شهری تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران زیست محیطی هیئت مدیره دولت هیئت دولت پیشگیری از وقوع جرم اوقاف و امور خیریه سلامت وزارت بهداشت درمان مشکلات روشنایی شهرداری دستگاه های دولتی ساخت و ساز مسکن شورای پول تامین اجتماعی وزارت نیرو برق وزارت راه و شهرسازی بخش خصوصی انقلاب زمین راه و شهرسازی شورای شهر تهران مسکن مهر شهرداری تهران شورای شهر شهر تهران درآمد کاهش هزینه شورای شهر مسکن مهر بافت فرسوده بازآفرینی شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۵۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز از اراده این کمیته برای رفع فقر از محلات و مناطق کم‌برخوردار این کلان‌شهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیده مریم حسینی با همراهی جمعی از کارکنان شهرداری شیراز، اعضای قرارگاه محرومیت‌زدایی احمدبن موسی (ع) و خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های ملی و استانی از تعدادی منازل، بازسازی و نوسازی شده منطقه کم‌برخوردار در چند محله بافت تاریخی و مهدی‌آباد بازدید و از نزدیک به بررسی روند اجرای تفاهم‌نامه سه‌جانبه محرومیت‌زدایی پرداخت.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز و قرارگاه محرومیت‌زدایی احمدبن موسی(ع) سپاه فجر فارس باید یک‌هزار خانه در 40 محله محروم شناسایی و احیا شود تا با این کار محرومیت‌زدایی در این مناطق احیا شود.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه خانه‌های مورد نظر توسط یاوران و معتمدین محله، گروه‌های جهادی، پایگاه‌های مقاومت بسیج و ... شناسایی و بعد نیرو‌های جهادی و کارشناسان شورای اسلامی شهر به منزل مورد نظر مراجعه و در رابطه با واجد شرایط بودم آن تحقیق می‌کنند.

حسینی بیان کرد: پس از شناسایی و تأیید، منازل محروم نیازسنجی و در فهرست محرومیت‌زدایی قرار می‌گیرند و کار با همکاری نیرو‌های جهادی برای احیای آنها آغاز می‌شود. این خانه‌ها به قدری فرسوده و نامناسب هستند که فقر آنها، محله را آزار می‌دهد و با درست کردن این خانه‌ها امنیت محله هم افزایش می‌یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اهمیت حضور خیرین در زمینه محرومیت‌زدایی از چهره شهر در خصوص برخی بند‌های تفاهم‌نامه سه جانبه اظهار کرد: بر اساس این تفاهم. نامه سه جانبه قرار شد یک هزار خانه در 40 محله محروم شناسایی و 500 خانه توسط شهرداری و 500 خانه توسط قرارگاه محرومیت زدایی احمدبن موسی(ع) احیا و بازسازی شود.

حسینی گفت: بر این اساس قرار شد به طور میانگین برای هر منزل 60 میلیون تومان هزینه شود که 15 میلیارد تومان سهم شهرداری و 15 میلیارد تومان سهم قرارگاه تعیین شد که سپاه بیشتر نسبت به احیای خانه‌های اطراف شهر و شهرداری نسبت به محرومیت‌زدایی از منازل درون شهر اقدام کردند. امسال سهم هر کدام از طرفین 30 میلیارد تومان تعیین شده و قرار است یک هزار منزل نیز امسال از محرومیت خارج شوند.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اجرای این طرح در تمامی مناطق یازده‌گانه شهرداری این کلان‌شهر اضافه کرد: در این راستا در کل مناطق یازده‌گانه از یاوران شورا خواستیم منازل محروم را شناسایی کنند و بعد نسبت به تایید آغاز طریق بخش‌های مرتبط، اقدام می‌شود.

حسینی افزود: مسأله اصلی ما در این راستا برخی کار‌های عقب افتاده است که در گذشته انجام نشده و به امروز افتاده است، مانند خانه‌های فرسوده‌ای که در برخی نقاط مانند بافت تاریخی برجامانده و امروز به معضلی برای این محل تبدیل شده است، چراکه انجام اموری مثل سنگ‌فرش برخی معابر که امروز برای آن تصمیم‌گیری شده جزو کار‌های روزمره است.

وی با اشاره به وجود انبوه منازل فرسوده و محروم در بافت تاریخی و مشکل ساخت‌وساز در این بافت گفت: بنابر آمار غیر رسمی در منطقه تاریخی فرهنگی، بیش‌از 100 خانه میراثی داریم که احیا و نوسازی آنها مشکل است و علاوه بر مشکل نوسازی و مقاوم‌سازی وجود این منازل باعث مشکلات بهداشتی زیادی نظیر سالک شده که مردم بافت را تهدید می‌کند.

 رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص مشکل برخی از منازل اجاره‌ای نیز گفت: البته ما این مشکل را در سعدی هم داشتیم که برخی صاحبخانه‌ها به دلیل مشکل محله، منازل خود را به قیمت کمتری اجاره دادند و خود در یک محله دیگر منزلی را اجاره کرده‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ارائه برخی تسهیلات برای محرومیت‌زدایی محلات کم برخوردار بیان کرد: ما سعی داریم که صاحبان این منازل هم برای نوسازی و بهسازی منزل خود و حتی بازگشت به بافت سعدی ترغیب شوند و در این راستا، لایحه‌ای برای تسهیل ارائه شده تا حتی اگر بخواهند منزل خود را مرمت کنند، نیاز به پرداخت هزینه پروانه و پایان کار هم نباشد. معتقدیم با مرمت این منازل اعتبار و امنیت محله را افزایش می‌دهیم.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • ۳۰۷ کالای راهبردی نفتی شناسایی‌ شد/ ۷ پروژه در محله نهایی سازی
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • عکس‌های تکان‌دهنده از سردر یک باشگاه لیگ برتری؛ بافت فرسوده یا ساختمان باشگاه صنعت نفت آبادان؟
  • بسته تشویقی ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان اعلام شد
  • بافت‌های فرسوده شهری، فرصتی برای توسعه گردشگری
  • اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • آغاز اجرای طرح چهره به چهره در محلات فرسوده با ۷۰۰ گروه
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • مسیرگشایی در بافت فرسوده خوی با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیاردتومان