Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانکی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: کانون پیوند مهر اصفهان با آسان‌سازی و مدل‌سازی ازدواج جوانان به صورت کاملا مردمی و بومی موفق به ۹ هزار ازدواج و برگزاری کارگاه‌های سلامت خانواده شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو‌، امیرحسین بانکی پور استاد دانشگاه اصفهان و عضو هیأت مدیره کانون پیوند مهر اصفهان به همراه رضا طیب نیا مدیرعامل این کانون در نشست با خبرگزاری دانشجو از موفقیت این کانون در آسان‌سازی ازدواج جوانان و مدل‌سازی در این زمینه به صورت کاملا مردمی خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح این نشست تقدیم خوانندگان می­‌شود.

خلا حس محبوب بودن در اغلب صحبت‌های جوانان مشخص است/ به طور طبیعی زن و مرد نیازمند هم آفریده شده‌اند

امیرحسین بانکی‌پور با اشاره به اینکه خدا در عالم همه چیز را زوج آفریده است گفت: در علم هم همین زوجیت اشیا ثابت شده است، خدا در سوره یس می‌فرماید که همه چیز را زوج آفریده است و بشر را نیز زن و مرد آفریده و هم چنین آنچه را که ما به آن علم نداریم.

عضوهیأت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: خلا حس محبوب بودن در اغلب صحبت ها و ارتباطات با دانشجویان و جوانان مشخص می‌شود و باید بگویم که نیازهای عاطفی انسان جدی است و این نیازها با بسیاری از چیزهای دیگر ترکیب می‌شود و بسیاری از دانشجویان این مسائل را با من در میان می‌گذارند.

این استاد دانشگاه گفت: خدا، زن و مرد را نیازمند به هم خلق کرده و هر یک برای دیگری جاذبه دارند تا حدی که گاهی دخترها و پسرها در مورد همدیگر خیال‌پردازی و اسطوره‌سازی می‌کنند.

 عضو هیأت مدیره کانون پیوند مهر اصفهان گفت: نیاز عاطفی انسان ها یک حقیقت است و اگر در اجتماع جوانان با هم ارتباط خارج از ازدواج می‌گیرند ناشی از نیاز طبیعی آنهاست اما چون نیاز طبیعی‌شان وارد مسیر نادرست می‌شود ضریب شکست در آن زیاد می‌شود در این رابطه چون تعهد و حمایتی نیست یک جور پنهانی و احساس گناه هم با آن همراه است به خصوص این که چنین روابطی نه تنها توسط خانواده و جامعه بلکه توسط خود فرد نیز حمایت نمی‌شوند.

شبکه فعالان ازدواج (شفا ) شبکه ای از دغدغه‌مندان عرصه ازدواج

بانکی پور افزود: اینکه مسئولی بگوید دغدغه ازدواج جوانان را دارد کافی نیست هر کدام از ما به هر اندازه که می توانیم باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنیم و امروز به جایی  رسیده‌ایم که کسی نمی‌تواند بگوید با امکانات کم و محدود نمی‌شود برای ازدواج جوانان کاری کرد.

وی گفت: در رصدهایی که از اوایل دهه 80 در مجموعه حدیث راه عشق در اصفهان داشتیم متوجه شدیم که متولی خاصی برای میلیون‌ها جوان مجرد در آن موقع وجود نداشت. لذا فعالان مردمی که در کشور احساس دغدغه در زمینه ازدواج جوانان داشتند برای هم‌افزایی در این زمینه در همایش کشوری در دانشگاه صنعتی اصفهان دور هم جمع شدند.

بانکی پور افزود: در این همایش که در سال 1387 برگزار شد نهایتا تصمیم بر راه‌اندازی شبکه‌ای به نام شبکه فعالان ازدواج یا "شفا" گرفته شد و دفاتر آن در استان‌های مختلف دایر گردید.

عضو هیأت مدیره کانون پیوند مهر افزود: مجموعه شفا شامل تمام مجموعه‌هایی است که به گونه‌ای در عرصه آسان‌سازی ازدواج یا فرهنگ‌سازی آن کار می‌کنند و در این شبکه با همدیگر مرتبط شده‌اند. برخی از این مجموعه‌ها در برنامه‌های آموزشی، برخی در فرهنگ‌سازی عمومی، عده‌ای در پژوهش، عده‌ای در زمینه تسهیلات قانونی،تیم­های اجرایی و مشاوره فعالیت دارند.

پیوند مهر طرحی برای تسهیل ازدواج جوانان

بانکی‌پوراظهار داشت: اما دوستان ما در اصفهان به این نتیجه رسیدند که برای تکمیل فعالیت شفا باید مجموعه‌ای در زمینه تسهیل امور مربوط به ازدواج و خانواده طراحی شود لذا متعاقباً کانون پیوند مهر را با حضور بسیاری از دوستان فرهنگی، استادان دانشگاه، روحانیون و مشاوران خانواده طراحی کردیم.

وی افزود: هرگز در مدل سازی آسان سازی ازدواج  بدون تحقیق کار نکرده‌ایم،  سعی ما در طول این سال‌ها این بوده که از متون علمی سازگار با آب و هوای  دینی، فرهنگی و ملی خود بهره ببریم، همچنین پایان نامه‌های متعددی در کانون نخبگان اصفهان برای این موضوع زیر نظر استادان حوزه و دانشگاه تعریف شده است و هیأت امنا و هیأت علمی متشکل از  فعالان با سابقه عرصه فرهنگ و خانواده، روحانیون و استادان دانشگاه ما را در این مسیر راهنمایی می‌کنند.

رضا طیب‌نیا، مدیرعامل کانون پیوند مهر در ادامه گفت: کانون پیوند مهر مختص اصفهان نیست و در دوازده شهر دیگر چون مشهد، تهران، قم و یزد هم دایر گردیده است که البته ساختار و روش اجرایی همه آنها به روش کانون پیوند مهر اصفهان نیست.

طیب‌نیا در ادامه بیان کرد: مسئله اصلی ما در کانون پیوند مهر اصفهان ترویج فرهنگ ازدواج آسان و به موقع و موفق است و صرفا دنبال افزایش جذب جوانان بیشتر در کانون پیوند مهر شعبه اصفهان برای امر ازدواج نیستیم هر چند تا کنون موفق به ازدواج بیش از هجده هزار جوان مجرد شده ایم ولی موسسات متعددی با عنوان ازدواج آسان به راه افتاده که به صورت مستقل از ما کار می‌کنند و دغدغه‌شان با ما یکی است.

کاهش هزینه‌های مراسم ازدواج با کیفیت تا کمتر از یک سوم/ امکان تهیه جهیزیه با تخفیف 25 درصد را فراهم کرده‌ایم

طیب‌نیا عنوان کرد: شاهدیم که امروز جوانان مدام از بالا بودن هزینه‌های ازدواج گله‌مند، بنابراین به دنبال روشی برای ارائه این خدمات به جوانان اما با قیمت‌های ارزانتر بوده‌ایم و موفق شده‌ایم که هزینه‌های ازدواج را تا کمتر از یک سوم کاهش دهیم.

وی افزود: سعی کرده ایم که هیچ کدام از مراسمات مثل آرایش و لباس عروس و داماد، گل‌آرایی ماشین، فیلمبرداری، عاقد و آتلیه، دفترخانه، سفره عقد و  سفرهای زیارتی و سیاحتی را حذف نکنیم و علاوه بر آن تالارپذیرایی با تخفیف ویژه یا بدون ورودی را به جوانان معرفی کنیم، همچنین یک جلسه مشاوره رایگان و شرکت درکارگاه آموزشی و ارائه بسته فرهنگی نیز انجام می‌شود.

طیب‌نیا افزود: البته پایین بودن هزینه‌های ازدواج در مدل طراحی شده کانون پیوند مهر اصفهان نباید موجب این تصور غلط شود که کیفیت خدمات ارائه شده ضعیف است. علت کاهش هزینه‌ها تا این سطح این است که تعداد مراجعه‌کنندگان به تالارها، آرایشگاه‌ها و یا لباس‌فروشی‌ها وقتی از حدی بیشتر افزایش پیدا کند کاهش قیمت معقول خواهد بود.

وی تصریح کرد: از سویی برخی از گلفروشی‌ها، آتلیه‌ها و آرایشگاه‌ها و حتی تالارها مجموعه ما را بهترین مکان برای تبلیغ کار خود می‌دانند.

رضا طیب‌نیا در زمینه تهیه جهیزیه گفت: این حوزه فعالیت بیشتری را می‌طلبد ولی قراردادی با شرکت انتخاب، کارخانه اسنوا و کارخانه دوو داریم وعروس و دامادها هر محصولی را که بخواهند می‌توانند با نامه ما و با ۲۵ درصد زیر قیمت کارخانه خریداری کنند.

خانواده ها در امر ازدواج جوانان بازوی ما هستند/ معرفی جوانان به هم از طریق خانواده‌ها صورت می‌گیرد

طیب‌نیا در مورد نحوه مشاوره به جوانان در امر ازدواج گفت: ابتدا در مراجعه حضوری مدارک و مشخصات دختر یا پسر مجرد را دریافت کرده و در یک جلسه مشاوره در مورد شرایط خودشان و انتظاراتشان از زندگی مشترک و همسر آینده با آنها صحبت می‌کنیم . پس ازبررسی فرد از همه جهات روحی، اخلاقی، اعتقادی، خانوادگی و... متخصصان مرکز نزدیک‌ترین مورد را به فرد مراجعه‌کننده معرفی می‌کنند.

مدیر عامل کانون پیوند مهر اصفهان در ادامه گفت: چون بسیار بر نقش خانواده در امر ازدواج جوانان تاکید داریم مستقیما دختر و پسر را در ارتباط با هم قرار نمی دهیم بلکه این خانواده‌ها هستند که در این زمینه نقش آفرینی ‌کرده و جوانان را به یکدیگر معرفی می کنند.

توانایی یافتن همسر برای دختران و پسران سن بالا را داریم

طیب‌نیا تصریح کرد: دخترخانم‌ها چون به دنبال ادامه تحصیل هستند از ۲۷ و ۲۸ سالگی به بعد برای ازدواج به ما مراجعه می‌کنند اما پسرها در سنین ۲۳ تا ۲۴ سالگی. اما توانستیم پسرهایی زیادی را پیدا کنیم که هم شاغلند و هم سن‌شان بالاتر از 27 سال به بالا است. مثلاً به یکی از شرکت‌ها که مردان مجرد زیادی در آن مشغول به کار بودند پیشنهاد دادیم به کارمندان مرد مجرد اعلام کند که اگر تا شش ماه آینده ازدواج نکنند از حقوقشان کسر می‌شود و اگر تا یکسال آینده مجرد بمانند اخراج می‌شوند.

وی گفت: مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده پیوند مهر با مجوز بهزیستی و با حضور استادان متخصص و متعهد در مورد مسائل گوناگون قبل و بعد از ازدواج به مراجعین مشاوره می‌دهد و کارگاه‌های آموزشی مربوط به خانواده، قبل و  بعد از ازدواج ، مهارت­های ارتباطی و زناشویی ،بارداری و تربیت فرزند برگزار می‌کند.

بیش از 600 جلد عنوان کتاب در رابطه با ازدواج، خانواده و تربیت فرزند منتشر کرده­‌ایم

طیب‌نیا افزود: اصرار داریم که مراجعه‌کنندگان ما چه برای ازدواج و چه بعد از ازدواج و فرزندداری به سمت مطالعه، تفکر و قدرت حل مسئله پیش ببریم و در هر زمینه علاوه بر بهره­مندی از کمک متخصصان مرکز، جلسات سخنرانی و آموزشی، بتوانند با خرید وکتب ارزشمند و تخصصی حوزه خانواده آن که در بخش کتابفروشی تخصصی کانون   حدود 600 عنوان تهیه شده، استفاده نمایند.

در این بخش برخی کتب بسیار پرتیراژ هستند که به چاپ بالای هفتادم رسیده‌اند از جمله کتاب «مطلع مهر» کتابی جامع برای قبل از ازدواج و کتاب «سر دلبران» نیز شامل کلیه مسائل جوانان برای بعد از ازدواج است که هر دو نوشته دکتر امیرحسین بانکی‌پور هستند.

آموزش‌های قبل از ازدواج باید الزامی شود/ آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مدل را داریم

طیب‌نیا گفت: مورد دیگری که به شدت پیگیر آن هستیم این است که جوانان در شرف ازدواج را ملزم به آموزش‌های قبل از ازدواج کنیم. در سفر هیأت دولت نهم به استان‌ اصفهان قرار بود که شش تا هشت ساعت آموزش قبل از ازدواج به جوانان به حالت اجباری درآورده شود. آموزش‌هایی در زمینه بهداشت، حفظ حرمت‌ها در خانواده، مهارت‌های رفتاری در زندگی مشترک و ارتباط زن و شوهر با یکدیگر.

مدیرعامل کانون پیوند مهر تصریح کرد: هم‌اکنون اجباری شدن آموزش‌های قبل از ازدواج در مجلس تصویب شده است اما زمان این آموزش‌ها هنوز مشخص نیست. این آموزش‌ها در کجای مسیر قبل از ازدواج گذاشته شوند که جوانان ملزم به گذراندن آنها شوند و سرسری از آنها عبور نکنند؟

وی افزود: شاید یک گلوگاه خوب، زمان اقدام جوانان برای دریافت وام ازدواج باشد اما کسی متولی این مهم نیست اگر متولی آموزش‌های قبل از ازدواج مشخص شود و اینکه آیا این آموزش‌ها مجانی باشد و یا با دریافت هزینه کانون پیوند مهر اصفهان می‌تواند مدلی را برای آموزش ارائه دهد. از نظر محتوا و نیروی آموزش‌دهنده هم هیچ مشکلی نداریم. هم‌اکنون با بهترین متخصصان و فعالان ازدواج در کانون پیوند مهر مشغول کار هستیم.

در صورت حمایت‌های مالی تعداد بیشتری جوان را به خانه بخت خواهیم فرستاد

طیب‌نیا در مورد محدویت­های کانون پیوند مهر گفت : حمایت مالی رسمی از کانون پیوند مهر انجام نمی‌شود و صرفاً با حداقلی که از جوانان در ابتدای مراجعه به کانون دریافت می‌شود امورات مجموعه می‌گذرد. اما اگر بخواهیم در سطح وسیع کار کنیم و افراد بیشتری را پوشش دهیم نیاز به حمایت‌های مالی داریم.

مدیرعامل کانون پیوند مهر اصفهان اظهار داشت: همچنین تهیه و انتشار کتاب، برگزاری کلاس‌های آموزشی و دادن مشاوره‌های متعدد با هزینه‌ای که برای عموم مردم قابل استفاده باشد نیاز به حمایت‌های مالی دارد. تا کنون هم سعی داشته‌ایم برای امکاناتی که به لطف خدا و دلسوزان مردم در اختیار مجموعه قرار گرفته است قیمتی تعیین نکنیم و مردم را از خدمات خانواده و ازدواج ناامید نگردانیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تسهیل ازدواج جوانان آسان سازی ازدواج بانکی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۳۹۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی تنیسور جاجرمی در تور جهانی جوانان

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، رقابت‌های تنیس تور جهانی جوانان از یکم اردیبهشت ماه در زمین‌های تنیس آسایش مازندران آغاز و ۱۱ اردیبهشت با انجام دیدارهای نهایی به پایان رسید.

در پایان این رقابت‌ها در بخش انفرادی دختران، یاسمن یزدانی از جاجرم موفق شد با نتیجه (۱_۶ و ۱_۶) هانا سلطانی را شکست دهد و عنوان قهرمانی را کسب کند.

همچنین در بخش دو نفره دختران نیز کیمیا ثاقب و یاسمن یزدانی با نتیجه (۲_۶ و ۳_۶ ) توانستند از سد بایلان از ترکیه و هانا سلطانی بگذرند و قهرمان شوند.

خبرنگار : متین لنگری

انتهای خبر/

کد خبر: 1229208 برچسب‌ها مسابقات تنیس ورزش

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های جشنواره نواشهر در قزوین
  • قهرمانی تنیسور جاجرمی در تور جهانی جوانان
  • ماجرای صف انتظار زوجین و تاخیر در پرداخت وام ازدواج پیگیری شد
  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان