Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش‌آموزان مقطع متوسطه مدرسه نوردانش همدان در جشنواره ملی ابن‌سینا رتبه اول کشور را کسب کردند اما به سبب نداشتن اعتبار کافی و عدم حمایت آموزش و پرورش نه تنها از مسابقات بین‌المللی جا ماندند بلکه تاکنون کوچک‌ترین تقدیری از آن‌ها انجام نشده است. ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در پیشرفت جوامع، توجه به آموزش و پژوهش و میزان سرمایه‌گذاری هوشمندانه در این زمینه است و آن دسته از جوامعی که زمینه و بستر مناسبی برای تعالی همه‌جانبه نظام آموزشی خود فراهم کرده و آن را سرلوحه حرکت علمی خود قرار داده‌اند، مدارج رشد و بالندگی را هر چه مطلوب‌تر و در زمان کوتاه‌تری سپری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموزان به عنوان نیروهای بالقوه علمی و فنی، آینده‌سازان کشور و عناصر تعیین کننده در رشد و بالندگی جامعه شناخته می‌شوند و در آینده با ورود به رشته‌های تحصیلی دانشگاهی نقش عمده‌ای در پیشرفت‌های علمی –پژوهشی کشور دارند که شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، سازمان‌دهی، پرورش و هدایت آن‌ها در این مسیر می‌تواند سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای برای کشور باشد.

در همین راستا کارشناسان با هدف ایجاد علاقه و انگیزه و فراهم آوردن بستری مناسب به منظور پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل دانش آموزان در زمینه‌های مختلف پژوهشی و همچنین کاربردی نمودن مباحث تئوریک علمی همواره به برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی در بین دانش آموزان می‌پردازند که می‌توان جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا را از جمله این جشنواره‌ها دانست.

ترویج روحیه فرهنگ پژوهش در دانش آموزان، آشناسازی دانش آموزان با فضای کسب‌وکار و روش‌های کاربردی ساختن علوم مختلف، ارتقاء سواد اقتصادی در دانش آموزان و آشنا ساختن آن‌ها با اقتصاد دانش بنیان، پژوهش محور کردن آموزش و مسئله محور کردن پژوهش، ارتقا علمی دانش آموزان در مدارس سراسر کشور به عنوان نیروهای بالقوه علمی، مهارت افزایی و توانمندسازی دانش آموزان در زمینه تحقیق و پژوهش، آشنایی دانش آموزان با فضای دانشگاهی و تجربه ارائه و دفاع از تحقیق و پژوهش خود، آشنایی با علوم مختلف دانشگاهی و انتخاب هدفمند رشته در دانشگاه، ایجاد خودباوری و اعتمادبه‌نفس در دانش آموزان، ایجاد علاقه‌مندی و فضای رقابتی در بین دانش آموزان، تجربه حضور در یک رقابت علمی و عملی سالم در قالب یک فعالیت پژوهشی دانش‌آموزی و غیره از جمله اهداف برگزاری جشنواره ابن‌سینا است.

ثبت‌نام در سومین جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا در سال تحصیلی 96-97 از بیست و سوم آذرماه آغاز و تا اواخر بهمن‌ماه ادامه داشت و از بهمن‌ماه تا فروردین‌ماه مستندات مختلف و شرکت در آزمون‌های میانی ارائه می‌شود و در اردیبهشت‌ماه نیز اختتامیه این جشنواره برگزار شد ضمن اینکه در تابستان امسال نیز برگزیدگان محورهای مختلف به جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شدند.

جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا در 9 محور ویژه مقاطع متوسطه اول و دوم برگزار شد و سمینارهای علمی در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست، ریاضی، کامپیوتر، علوم اعصاب، نجوم، نانو، عمران،  معماری و شهرسازی، فنی و مهندسی و علوم انسانی بود و ماراتن محتوای دیجیتال، فیلم کوتاه مستند و داستانی، مناظره، آزمایشگاه شیمی، زیست و فیزیک، برنامه‌ریزی کامپیوتری، اختراعات و محصولات دانش آموزان از محورهای این مسابقه بود.

در این دوره از جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدرسه نوردانش همدان در رشته زیست‌شناسی با اختراع "پماد تسکین‌دهنده درد" رتبه نسخت کشوری را کسب کردند و سرگروهی این گروه با آیدا عبدالله پور بوده و فاطمه جمشیدی، هانا زارعی، هیوا زارعی و حنانه وزینی بصیر از دیگر اعضای این گروه بودند.

این دانش آموزان با کسب رتبه اول کشوری جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا در رشته زیست‌شناسی فرصت حضور در مسابقات بین‌المللی به میزبانی کشور کره جنوبی داشتند اما عدم توانایی آن‌ها در تأمین هزینه این مسابقات و عدم یاری آموزش و پرورش در این راستا سبب جا ماندن این دانش آموزان از مسابقات بین‌المللی و از دست دادن این فرصت مناسب بود.

جا ماندن از مسابقات بین‌المللی تنها دلسردی و ناراحتی این دانش آموزان مخترع نبود، بلکه در این میان آن‌ها از اینکه رتبه اول کشور را کسب کرده بودند و آموزش و پرورش نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و با گذشت 2 ماه از این مسابقات حتی در حد نصب بنر تبریک و یا اعطای لوح تقدیر اقدام نکرده است گلایه‌مند بودند.

رتبه اول جشنواره ابن‌سینا و رتبه دوم جشنواره تبیان را در کشور کسب کردیم

یکی از اعضای این گروه برتر جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با اشاره به اینکه برای اختراع این پماد گروه ما به صورت 5 نفری کار می‌کرد، اظهار داشت: ما علاوه بر جشنواره ابن‌سینا در سیزدهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان نیز رتبه دوم کشور را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان در دانشگاه شهید بهشتی و سومین جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در این مسابقات گروه ما از مدرسه نوردانش در رشته زیست‌شناسی پمادی اختراع کرد که اثر زد درد داشت.

اساتید دانشگاه‌های بوعلی و علوم پزشکی در اختراع پماد تسکین دهنده ما را بسیار راهنمایی کردند

فاطمه جمشیدی با تأکید بر اینکه انجام مراحل آزمایشات تهیه این پماد در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی و آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی بود، گفت: اساتید این دانشگاه‌ها در مراحل مختلف تهیه این پماد بسیار ما را یاری کرده و دستگاه‌های آزمایشگاهی را در اختیارمان قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه در مسابقات ابن‌سینا با کسب رتبه اول کشوری ما را برای شرکت در مسابقات بین‌المللی به کره جنوبی اعزام می‌کردند که هزینه این سفر 14 میلیون تومان بود، بیان کرد: شرایط ما به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم به‌تنهایی این 14 میلیون تومان را بدهیم و به همین دلیل به آموزش و پرورش مراجعه کردیم.

آموزش و پرورش از کسب رتبه اول توسط همدان در جشنواره ملی دانش‌آموزی ابن‌سینا مطلع نبود

جمشیدی با بیان اینکه تا قبل مراجعه ما مسئولان آموزش و پرورش اصلاً مطلع نبود که دانش‌آموزانی از استان رتبه اول مسابقات ابن‌سینا و دوم تبیان را کسب کرده‌اند، گفت: درحالی‌که برای دانش آموزان ملایر که رتبه دوم را کسب کرده بودند بنر تبریک نوشته شده بود، هیچ اطلاعی از اول شدن ما در کشور نداشتند.

وی تصریح کرد: درحالی‌که با زحمات فراوان من و چند نفر از هم‌کلاسی‌هایم رتبه اول کشور در رشته زیست‌شناسی را کسب کردیم اما برای این زحمات، تلاش‌هایمان و این افتخاری که برای همدان کسب شد حتی یک بنر نوشته نشد.

جمشیدی با اشاره به اینکه هنگامی‌که به آموزش و پرورش مراجعه کردیم تا ما را برای شرکت در مسابقات بین‌المللی باری کنند برای صحبت با مدیرکل جند ساعت انتظار کشیدیم، گفت: تا پایان ساعات اداری در اداره منتظر ماندیم تا هنگام خروج از اداره با ایشان صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه با پایان ساعت اداری تنها چند دقیقه توانستیم با مدیرکل آموزش و پرورش صحبت کنیم، عنوان کرد: از شرکت در این مسابقات و جشنواره‌ها چیزی برای ما حاصل نشد و مورد هیچ‌گونه تشویق و تقدیری قرار نگرفتیم اما تنها خواسته ما از مدیرکل آموزش و پرورش تحصیل در مدرسه شاهد و یا دیگر مدارس بهتر بود تا عقب‌ماندگی تحصیلی یک سالمان که وقتمان را برای این جشنواره‌ها گذاشته بودیم برطرف شود که مدیرکل آموزش و پرورش این اقدام را خلاف قوانین دانستند در حالی دانش‌آموزانی را می‌شناسیم که مقام کشوری کسب کرده و در مدرسه آمنه که دارای آزمون ورودی است تحصیل می‌کنند.

بیش‌از هفت ماه زمان برای تهیه پماد تسکین دهنده درد صرف کردیم

جمشیدی با تأکید بر اینکه بیش از 7 ماه زمان برای تهیه این پماد صرف کردیم، اظهار داشت: در این هفت ماه کل وقت ما صرف حضور در دانشگاه و انجام آزمایشات شد و اساتیدی نظیر دکتر علیرضا کمکی،  خانم دکتر فرجی، آقای دکتر عزیزی با اینکه هیچ وظیفه‌ای در قبال ما نداشتند تا این دستگاه‌های گران‌قیمت آزمایشگاهی را در اختیار ما بگذارند اما ما را بسیار کمک کردند اما آموزش و پرورش و مدرسه در این راستا هیچ کمکی به ما نکردند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در این جشنواره‌ها در حوزه تحقیقات شرکت کردیم، ابراز کرد: امسال به ذهنمان رسید که پمادی تهیه کنیم که اثر تسکین‌دهنده درد داشته باشد و با آزمایشات متعدد اثر این پماد اثبات شد.

بی‌توجهی آموزش و پرورش سبب دلسردی ما و عدم ثبت اختراعمان شد

جمشیدی با بیان اینکه بی‌توجهی نسبت به کسب رتبه اول در کشور و دلسردی ما سبب شد که نسبت به isi کردن اختراعمان اقدام نکنیم، افزود: اساتید دانشگاه بسیار به ما توصیه می‌کردند که به دنبال بین‌المللی کردن اختراعمان باشیم اما دل سردی و عدم‌حمایت آموزش و پرورش سبب شد که این کار را نکنیم.

وی با اشاره به اینکه اختراع ما متشکل از چهار گیاه بود که پیدا کردن این گیاهان یک ماه طول کشید، بیان کرد: در هفت ماه انجام آزمایشات 2 الی 3 میلیون تومان برای این اختراع هزینه کردیم.

جمشیدی با بیان اینکه دیدگاه مدیران آموزش و پرورش نسبت به مدارس عادی جور دیگری است، عنوان کرد: بیشتر نخبگان و نفرات برتر کنکور محصلان مدارس عادی هستند و قرار بر این نیست که چون در مدرسه تیزهوشان تحصیل نمی‌کنیم موردتوجه قرار نگیریم.

فرصت شرکت در مسابقات بین‌المللی در کره جنوبی را از دست دادیم

یکی دیگر از اعضای این گروه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به اینکه مهلت ثبت‌نام شرکت در مسابقات بین‌المللی تمام‌شده و نتوانستیم در این مسابقات ثبت‌نام کنیم، اظهار داشت: این فرصت را داشتیم تا در مسابقات بین‌المللی به رقابت با دیگر کشورها بپردازیم اما این فرصت را از دست داده و از مسابقات جا ماندیم.

وی افزود: هنگام مراجعه به آموزش و پرورش به ما گفته شد که اگر در المپیاد یا جشنواره خوارزمی و غیره رتبه آورده بودید بودجه کمی در اختیارتان قرار می‌دادیم ولی مسابقات ابن‌سینا و طبیان زیر نظر آموزش و پرورش نیست به همین دلیل کاری برای ما انجام ندادند و هدف ما به عنوان یک عضو کوچکی از این کشور پیشرفت میهنمان بود که به دلیل همین بی‌توجهی‌ها باعث شد جلوی پیشرفت ما گرفته شود.

آیدا عبدالله پور با تأکید بر اینکه در مسابقات تبیان بیش از 6 هزار دانش‌آموز و در مسابقات ابن‌سینا بیش از 7 هزار دانش‌آموز شرکت کردند بودند و ما قرار بود از طریق مسابقات ابن‌سینا به کره جنوبی برویم، گفت: درحالی‌که در آموزش و پرورش به ما گفتند مسابقات ابن‌سینا و طبیان زیر نظر آموزش و پرورش نیست اما برای شرکت در این مسابقات از طریق سایت آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده بودیم.

به گزارش تسنیم، دانش آموزان با شرکت در مسابقات و جشنواره‌های متعدد فرصت پیشرفت و بالندگی بیشتری را داشته و می‌توانند در آینده زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور باشند اما امیدواریم که غفلت برخی مسئولان امر سبب نشود که دانش آموزان میهن عزیزمان ایران از درخشش در عرصه‌های ملی و بین‌المللی جا مانده و از ادامه راه خود دلسرد شوند.

انتهای پیام/م

R41405/P1486/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۴۹۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جمالی سرپرست آموزش و پرورش استان در این جشنواره گفت: ۱۲۰ مراقب سلامت در مدارس استان برای بهداشت و نظارت بر مسائل بهداشتی دانش آموزان فعالیت می‌کنند.
مدیرکل دفتر سلامت سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم در این آئین گفت: یکی از برنامه‌های دفتر سلامت تشکل‌های دانش آموزی سفیران سلامت است که ۲۵ درصد دانش آموزان کشور در هر مدرسه سفیر سلامت هستند.
گودرزی افزود: این سفیران با توجه به کمبود نیرو در حوزه سلامت آموزش‌های تخصصی را برمبنای سرفصل‌ها از رابطین بهداشت دریافت و آموزش‌های سلامت محور را به ۱۰ نفر از همکلاسی‌های خود انتقال می‌دهند.
وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت برای بهداشت و توسعه زیرساخت‌ها جذب نیروی متخصص است که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اریبهشت ماه ۴ هزار مربی بهداشت جذب و در مهرماه آینده کمبود نیرو برطرف می‌شود

دیگر خبرها

  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری