Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > فضا - همشهری آنلاین:
طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی (خسوف) قرن ۲۱، جمعه ۵ مرداد ماه با حضور کارشناسان نجوم در آسمان‌نمای گنبد مینا (پلانتاریوم) رصد می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، پنجم مرداد 97 مصادف با 27 جولای 2018 طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن بیست و یکم اتفاق می‌افتد.

ماه گرفتگی امسال به مدت 6 ساعت و 14 دقیقه طول می‌کشد که یک ساعت و 43 دقیقه آن مربوط به ماه‌گرفتگی کامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی (خسوف) قرن 21، جمعه 5 مرداد ماه از ساعت 23 تا 2 بامداد در آسمان‌نمای گنبد مینا (پلانتاریوم) برگزار می‌شود. در این آیین رصد سیاره مریخ که در 15 سال اخیر به نزدیکترین فاصله خود از زمین می‌رسد نیز انجام می‌شود.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره ماه‌گرفتگی 5 مرداد ماه 97، به ايسنا گفت: این گرفت از نوع «گرفت کامل» ماه و این گرفت متعلق به ساروس 129 و سی‌ و هشتیمن گرفت از هفتاد و یک گرفت این دوره (ساروس) خواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه این پدیده از کل کشور قابل مشاهده است، یادآور شد: خسوف روز 5 مرداد ماه طولانی‌ترین گرفت کامل ماه در قرن بیست و یکم است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: علاوه بر آن جنوب آمریکا و همچنین قاره‌های اروپا، آفریقا و آسیا و استرالیا شاهد این ماه گرفتگی کامل هستند.

این محقق حوزه نجوم، اضافه کرد: در شبانگاه جمعه 5 مرداد، ماه در صورت فلکی "بزماهی" (جَدی) بوده و ماه در گره نزولی خواهد بود.

وی با اشاره به رخدادهای ماه گرفتگی‌های طولانی اضافه کرد: از سال 2001 (ابتدای قرن بیست و یکم) تاکنون 17 گرفت کامل ماه بر روی زمین مشاهده شده است و در کل قرن بیست‌و یکم ساکنان زمین 85 گرفت ماه را شاهد هستند.

در همین زمینه: موفی ۲۰۱۸ | طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۱ ۵ و ۶ مرداد؛ طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن ۲۱

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۱۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامل کردن یک راه نیمه تمام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ۲۱ اردیبهشت، با برگزار شدن مرحله دوم انتخابات، تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس شورای اسلامی روشن می‌شود.

 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مرگ یک ماهیگیر جوان بر اثر برق گرفتگی
  • جدول زمانبندی نقل و انتقال دانشجویان پزشکی/ آخرین مهلت ثبت نام
  • کامل کردن یک راه نیمه تمام
  • بیش از ۲.۱ هزار خوزستان در سیلاب و آب‌گرفتگی امدادرسانی شدند
  • ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • انتظار طولانی برای یک سفر واجب + ویدئو
  • طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود + عکس
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود