Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - استاندار کردستان گفت: يکي از دلايل عدم توسعه يافتگي اين استان در سال هاي گذشته، نبود برنامه ريزي مشخص، مدون، پيشرو و نداشتن يک راهبرد درست از سوي مسئولان و دستگاه هاي اجرايي براي انجام امور بوده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بهمن مرادنيا عصر چهارشنبه در نشست هم انديشي و تبيين ابعاد و ضرورت هاي آمايش سرزمين کردستان اظهار داشت: براي دستيابي به توسعه در استان، اجراي آمايش سرزميني بسيار ضروري به نظر مي رسد و همه بايد براي تدوين اين مهم همگام باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي خواستار ارائه اطلاعات درست از هر بخش براي تدوين سند سرزمين آمايش استان شد و افزود: سند آمايش سرزميني به نوعي راهنماي توسعه است و مديران دستگاه ها بايد در اين راستا همت کرده و براي تدوين و اجراي اين سند تلاش کنند.
استاندار کردستان با بيان اينکه اين استان در توسعه ملي نقش بسزايي مي تواند ايفا کند، تاکيد کرد: اين مهم در صورتي محقق مي شود که از امکانات بالقوه استان به درستي استفاده شده و آن را بالفعل کرد.
مرادنيا ارائه اطلاعات درست را در تدوين سند آمايش سرزمين مهم اعلام کرد و يادآور شد: تدوين صحيح اين سند راهنمايي براي تمام بخش ها از جمله بخش خصوصي در جهت انجام سرمايه گذاري است.
وي فضاي ياس و نااميدي در جامعه را ناشي از عملي نشدن وعده هاي مسئولان دانست و اضافه کرد: از آنجايي که اغلب وعده ها براساس پيش بيني ها و برنامه ريزي هاي نادرست بود، باور مردم به دستگاه هاي اجرايي را کاهش داده است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کردستان هم در اين نشست اظهار داشت: برنامه ريزي براي پيشرفت و توسعه بدون وجود نقشه راه ميسر نيست و تدوين سند آمايش سرزمين در اين راه مي تواند کمک کننده، باشد.
بهرام نصراللهي زاده با اشاره به اينکه تدوين سند آمايش ملي و استاني در دستور کار نظام برنامه ريزي کشور قرار گرفته است، افزود: رهبر معظم انقلاب بر مقوله آمايش سرزمين تاکيد فراواني داشته و خواستار تدوين و اجرايي شدن آن هستند.
وي يادآور شد: همه بايد بر مبناي اين سند و با برنامه ريزي عمل کرده و از رفتارهاي غيرکارشناسي و مستقل پرهيز کنيم.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کردستان از تلاش براي تدوين سند آمايش سرزمين در استان خبر داد و افزود: در مطالعات قبلي ضعف هايي مانند عدم توجه به سياست گذاري و آينده نگري وجود داشت که در مطالعات جديد اين نقص ها برطرف شده است.
نصراللهي زاده با بيان اينکه توسعه تنها با بودجه امکان پذير نيست و فکر و انديشه توسعه گرايانه نيز بايد ايجاد شود، تاکيد کرد: همه دستگاه ها کمک کنند تا با تدوين سند آمايش سرزمين دقيق و کاربردي، توسعه استان را سرعت بخشيم.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران و دکتراي برنامه ريزي شهري و منطقه اي هم در اين نشست به ارائه تعريف و اهداف تدوين سند آمايش سرزمين پرداخت و گفت: جاي تاسف است که پس از 40 سال تلقي هاي مختلفي از آمايش سرزمين وجود دارد.
محمدحسين شريف زادگان با اشاره به اينکه آمايش سرزمين سند و برنامه اي بلند مدت بود و براي بيش از 20 سال کاربرد دارد، افزود: ترسيم خطوط آينده و تبديل سند به نقشه راه از جمله اهداف اين برنامه است.
وي سند آمايش سرزمين را عاملي براي توسعه کشور و مقوله اي ملي دانست و تاکيد کرد: از طريق آمايش سرزمين مي توان اقتصاد کشور و وحدت سرزميني را براي ايجاد رفاه اجتماعي به کار برد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تهران يادآور شد: از آنجاييکه توسعه ملي محصول توسعه منطقه اي و استاني است بنابراين آمايش سرزميني در استان ها در توسعه ملي بسيار تاثير گذار بوده و موجب توسعه درون زا مي شود.
شريف زادگان وجود منابع آبي فراوان و بارندگي مناسب در کردستان را کمکي بسيار مهم در اجراي درست آمايش سرزمين اين منطقه ارزيابي کرد و اظهار داشت: توازن توزيع جمعيت کردستان، پتانسيل بالاي استان در زمينه کشاورزي و شيلات و سهم مناسب از بودجه ملي، از جمله توانمندي هاي استان در راستاي تدوين و اجراي بهتر سند آمايش سرزمين است.
به گزارش ايرنا، آمايش سرزمين در معناي فراگير خود عبارت از تقسيم کار سرزميني براساس منطق و توان جغرافيايي هر منطقه و يا کشور است.
سابقه طرح مقوله آمايش سرزمين در ايران، به سال هاي پيش از انقلاب بر مي گردد و بررسي و تجربه مطالعات نخستين آن، در دهه 60 مورد توجه قرار گرفته است و کشور ايران در حال حاضر، بيش از 6 دهه، سابقه برنامه ريزي را در کارنامه خود دارد.
در دوران بعد از انقلاب، مطالعات طرح پايه آمايش سرزمين اسلامي در نيمه نخست دهه 1370 ـ1360 به وسيله دفتر برنامه ريزي منطقه اي سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت و اکنون نيز اين سازمان وظيفه مديريت و نظارت بر تدوين و اجراي اين طرح را برعهده دارد.
استان کردستان با جمعيت يک ميليون و 603 هزار و 11 نفر، 10 شهرستان، 30 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و يک هزار و 697 روستاي داراي سکنه دارد.
7355/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۳۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است

ایسنا/اصفهان فرماندار تیران و کرون گفت: کمبود ظرفیت تولید برق در این شهرستان مانعی برای توسعه مراکز تولید صنعتی و کشاورزی شده است.

علی محمدی کیا، امروز (شنبه، هشتم اردیبهشت) در نشست مشترک فعالان اقتصادی تیران و کرون با حضور مدیر توزیع برق منطقه اصفهان و مدیرعامل شرکتبرق استان اصفهان، اظهار کرد: با وجود توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و صنعتی در این شهرستان، اما کمبود ظرفیت برق‌رسانی مانعی برای راه‌اندازی گلخانه و شرکت‌های صنعتی شده است.

وی افزود: ۵۰۰ درخواست راه‌اندازی گلخانه به جهاد کشاورزی ارائه شده اما به دلیل کمبود ظرفیت برق امکان صدور مجوز برای آنان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به گفته فرماندار تیران و کرون با توجه به راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی جدید در این منطقه توسعه شبکه برق برای فعالیت آن نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود گاز برای گلخانه‌ها طی سال‌های گذشته وجود داشت، اما با احداث یک ایستگاه تقلیل، این نگرانی رفع شد و امروز معضل کمبود برق پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

به اعتقاد محمدی‌کیا تسریع شرکت برق در تأمین انرژی مشکل کمبود برق مصارف خانگی در فصل تابستان را نیز رفع خواهد کرد.

پروژه‌های برق‌رسانی در دستور کار وزارت نیرو

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان در این جلسه به معضل کمبود برق در استان اشاره و اظهار کرد: توسعه صنعتی، کشاورزی و مصارف خانگی منجر به کمبود برق شده که چند پروژه جدید برای تأمین این نیاز پیش‌بینی شده و در حال اجرا است.

سعید محسنی افزود: پست جدید انتقال برق در حال احداث و راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود تا تابستان امسال در مدار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پست جدید نیز در دستور کار برای انتقال برق منطقه نجف‌آباد و حومه پیش‌بینی شده که این بستر نیز تا ۱۴۰۴ روی خط بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تقاضا برای تأمین برق صنعتی و خانگی افزایش‌یافته و با توجه به هزینه‌های بالای تولید این انرژی، شرایط سخت اقتصادی برای وزارت نیرو به وجود آمده است.

وی مشارکت بین بخش‌های صنعتی و شرکت برق منطقه‌ای را راهکاری برای تأمین هزینه‌ها و تسریع در اجرای این پروژه اعلام کرد.

محسنی با بیان اینکه افت ولتاژ در بعضی از مناطق اصفهان داریم، تصریح کرد: فاصله زیاد پست توزیع با پست بالادستی منجر به این مشکل می‌شود که باید پست‌های جدید ایجاد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی
  • تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد