Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@08:04:03 GMT

پارک های آبی مشهد سوار بر سرسره سقوط

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۵۴۹۴۹

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز خراسان رضوی، گسترش صنعت گردشگری توسعه اقتصادی و به دنبال آن تعاملات انسانی را به همراه دارد و هر کشوری سعی دارد با بوجود آوردن امکانات رفاهی و تفریحی در شهرهایش از مزایای اقتصادی صنعت گردشگری بهره ببرد پارکهای آبی می توانند یکی از عوامل جذب توریسم و اشتغال زایی درشهرها و کشورها باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیات شنا، شیرجه و واترپلو خراسان رضوی درباره تعداد پارک های آبی موجود در مشهد و مشکلات پیش روی مالکان آنها گفت: شهر مشهد با دارا بودن 8 پارک آبی، بیشترین تعداد پارک های آبی ایران را به خود اختصاص داده است.

مجید مشتاق افزود: تامین هزینه های سنگین حامل های انرژی و نیروی انسانی مشکلی گریبانگیر بیشتر مالکان پارک های آبی در شهر مشهد است.

وی ادامه داد: پارک های آبی مشهد نزدیک به 2 هزار فرصت شغلی در این شهر ایجاد کردند اما،هیچ کمکی از سوی دستگاه های متولی برای تخفیف در پرداخت هزینه های سنگین آب، برق و گاز و همچنین سهم پرداختی کارفرمایان در حق بیمه کارکنان این پارک ها در نظر گرفته نمی شود و همین موضوع باعث  به وجود آمدن مشکلات اقتصادی فراوان برای سرمایه گذاران شده است.

مشتاق ضمن گلایه از رشد قارچ گونه و بی ضابطه مجوز تاسیس پارک های آبی مشهد افزود: این موضوع باعث شده استخرهای خصوصی شهر مشهد تا مرز ورشکستگی پیش بروند چرا که با توجه به ظرفیت بسیار کمتر از مجموعه های بزرگ آبی و تعیین حداقل نرخ بلیت باز هم توانایی رقابت با آنها را ندارند.

 جلال تاجیک مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم درباره تاثیر ایجاد پارک ‌های آبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی در کلان شهرها گفت: مجموعه پارک های آبی بیشتر از اینکه برای جذب گردشگر در شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان باشد، اکثرا برای افراد بومی و مقیم منطقه، خصوصاً قشر جوان به عنوان یک مکان برای تفریح محسوب می شود.

وی ادامه داد: با این وجود تعداد بسیاری از این پارکها به صورت نامتوازن در شهر مشهد وجود دارد و بسیاری از استانهای کشور از وجود پارک های آبی بی بهره اند.

علیزاده، مالک پارک آبی موج های خروشان مشهد درباره مشکلات اقتصادی پیش روی مجموعه آبی خود گفت: با وجود پیشنهاد بهای حداقل 75 هزار تومان از سوی نهادهای متولی برای تهیه بلیط استفاده از مجموعه آبی ،اما به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه،بسیاری از افراد توانایی پرداخت این میزان مبلغ را ندارند.

وی افزود: به همین دلیل مجموعه موج های آبی در فصل تابستان که زمان اوج استفاده مردم از مجموعه های آبی است مبلغ بین 10 تا 30 هزار تومان برای ساعات مختلف استفاده از پارک آبی در نظر گرفته است که سود حاصل از این مبلغ نقطه سر به سر هزینه و سود در این مجموعه آبی است.

وی خاطر نشان کرد: حتی گردشگران عرب زبان کشورهای حوزه خلیج فارس که جمعیت بالایی از مراجعه کنندگان این پارک آبی را تشکیل می دادند به دلیل مشکلات سیاسی، سالهاست که به مشهد سفر نکردند و این موضوع خسارت دوچندانی را به صنعت گردشگری مشهد وارد کرده است.

 بی‌تردید تمهیدات ایمنی و بهداشت محیط برای پارک‌ های آبی از الزاماتی است که کم توجهی به آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال می آورد.

محمد رضا دلجویی یکی از جوانانی است که از امکانات پارک های آبی مختلف مشهد استفاده کرده اما نگرانی هایی از نقص تجهیزات ایمنی موجود در پارک های آبی مشهد دارد.

او میگوید حوادثی از قبیل مرگ یک کودک 6 ساله در یکی از پارک های آبی در سال 94، خاموشی چندین ساعته برق و آسیب دیدگی تعداد زیادی از گردشگران و استفاده نکردن از سرسره های استاندارد که منجر به مصدومیت تعدادی از شناگران شد از مهمترین مشکلات ناشی از نقائص ایمنی تعدادی از پارک های آبی شهر مشهد است.

مدیر پارک آبی ساحلی آفتاب، یکی دیگر از مجموعه های فعال آبی مشهد هم از لزوم حمایت مالی دولت برای جوگیری از ورشکستگی سرمایه گذاران عرصه گردشگری می گوید: تخصیص وام های کم بهره برای مالکان مجموعه های آبی تا حدود زیادی می تواند از بار بدهی این مجموعه ها بکاهد و حضور افراد را در صنعت گردشگری و ورزش توجیه پذیر کند.

محمد دهقان افزود: موانع و روند طولانی که ادارات و نهادهای دولتی برای اخذ انواع مجوزها پیش روی صاحبان این مجموعه های آبی قرار می دهند و نبود گردشگر کافی هم دلیلی شده تا واگذاری و تعطیلی این مجموعه ها به غیر از تابستان و تعطیلات عید نوروز در بازه های زمانی دیگر سال توجیه مالی بیشتر برای مالکان داشته باشد.

علی جعفری مدیر مجموعه پارک آبی ایرانیان هم می گوید: تعداد پارک های آبی شهر مشهد بسیار بالاتر از ظرفبت گردشگری این شهر است و این موضوع باعث شده تا خیلی از این مجموعه ها تا مرز ورشکستگی پیش بروند.

اما فرید جواهرزاده یکی از کارشناسان گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نظری متفاوت با دیگر افراد درباره تعداد پارک های آبی موجود در مشهد دارد. او می گوید: پارک های آبی تاثیر قابل توجهی در جذب گردشگر در شهر مشهد دارند و با نزدیک شدن به سند چشم انداز افق 1404 و ورود بیش از 40 میلیون زائر و گردشگر به شهر مشهد لزوم افزایش تعداد پارک های آبی مشهد هم پیش از پیش احساس می شود.

امیر زارعی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی ضمن تایید مشکلات پارک های آبی مشهد گفت: قطعا در صورت درخواست تاسیس پارک های آبی در شهر مشهد این موضوع با دقت بیشتری بررسی خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید که رونق دوباره صنعت گردشگری در مشهد و حمایت های مدیران دستگاه های دولتی به توسعه فضای کسب و کار پارک های آبی مشهد کمک خواهد کرد یا همانند رکود در بسیاری از صنایع دیگر به زودی شاهد تعطیلی تعدادی از این فضاهای ورزشی در شهر مشهد خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: پارک های آبی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان

شهردار اصفهان گفت: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی «کوه نور» و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، با تبریک روز ملی شوراها، از تلاش‌های شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان و هیئت مدیره و مدیریت این مجموعه تشکر کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن خواسته مردمی در برنامه‌های بازدید از بعضی محلات محروم برای استفاده کودکان و نوجوانان این مناطق از امکانات تفریحی شهر افزود: در همان جلسه مقرر شد تورهای گردشگری برای محلات کم‌برخوردار به‌صورت رایگان از هفته آینده دایر شود تا شعار «شهرداری برای همه مردم است» بار دیگر محقق شود.

قاسم‌زاده خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری دو مجموعه تفریحی جدید با ویژگی‌های متفاوت تقدیم شهروندان می‌شود و آن‌ها از منظر جدید، شهر اصفهان را تماشا خواهند کرد که یکی از آن‌ها در شرق اصفهان و دیگری در شمال شهر مجموعه تفریحی با مختصات کاملاً متفاوت ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تفریح حق مسلم شهروندان است و در فرهنگ دینی، در کنار کار و عبادت، از ما خواسته شده است که تفریح داشته باشیم.

کد خبر 749172

دیگر خبرها

  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از ۳ سال
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • بهره برداری از ۱۵ طرح تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد