Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر موسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی گفت: با مطالعه فراوان روی منویات مقام معظم رهبری، «طرح جامع قرآن کریم» در مهد قرآن تدوین شد که حاوی تمام نیازهای آموزشی قرآن از روخوانی تا حفظ و قرائت حرفه‌ای بود تا زمینه فهم قرآن فراهم شود. ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، تعدادی از جوانان تبریزی که در سال 63 به سمت فعالیت‌های قرآنی هدایت شدند، اولین دارالقرآن آموزش قرآن به روش نوین را در مسجد رسول الله تقاطع ارتش و باغشمال راه اندازی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسات قرآن پر رونقی را تشکیل دادند که حال و هوای معنوی این جلسه، الگو ایجاد کرد و در سراسر استان، سبک و سیاق کار را از آن مجموعه الگو برداری کردند.

تربیت اولین حافظ خردسال کشور و چندین چهره بین المللی قرآن مانند حاج وحید غفران‌نیا، محمدرسول آزمایش و محمدصادق زارعان از ثمرات این جلسه قرآنی بود که چهره‌های ملی قرآنی استان هم از این فضای به ظاهر کوچک ولی در باطن بزرگ و اثرگذار تربیت شدند و به جامعه قرآنی کشور معرفی شدند.

رحیم وظیفه شعاع، همان جوانی است که در دهه 60 کلاس‌های قرآنی را به صورت خود جوش تشکیل و مدیریت کرد که همان جوان موفق، امروز در میانسالی با مدیریت موسسه «مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی» یک مدیر موفق و نمونه کشوری است که موسسه تحت مدیریتش بارها از سوی مردم و مسئولان مورد تأیید قرار گرفته است.

با وی در مورد این موسسه موفق در سطح ملی به گفت‌وگو می‌نشینیم که حاصل آن را در ادامه و ویدیوی پیوستی باهم خواهیم دید:

روند آغاز به کار رسمی فعالیت مهد قرآن در تبریز با پشتوانه حدود یک دهه

روند فعالیت‌های قرآنی ما در مساجد تبریز از سال 63 آغاز شده بود و تا سال 72 ادامه یافت. در این سال در جریان آشنایی با موسسه مهد قرآن تهران، نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی تبریز رخ داد و فعالیت‌های قبلی هم در این موسسه ادغام شد.

کمتر از 6 ماه از آغاز فعالیت موسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی نگذشته بود که همایش بزرگ 4 هزار نفری حافظان را برگزار کردیم و باعث حیرت مردم و مسئولان از این سرعت عمل و حجم فعالیت‌های قرآنی شد چراکه برای اولین بار این اتفاق بزرگ در تبریز رخ داد که انفجار معنویت در تبریز شد.

مهد قرآن رونق گرفت چراکه به جای استقرار در مسجد یا کلاس، به عنوان «طبیب دوار» در تبریز گشتیم و هر مسجدی که زمینه فعالیت را داشت، سریعاً کلاس را افتتاح کردیم و مردم در کمتر از سه ماه نتایج آن را می‌دیدند.

به روز رسانی رویکردهای آموزشی مهد قرآن تبریز با مطالعه مطالبات مقام معظم رهبری

مهد قرآن تا سال 80 با رویکرد حفظ قرآن و تربیت مربی قرآن ادامه یافت که ثمره آن، تربیت بیش از 17000 حافظ در اجزای مختلف قرآن بود. با آسیب شناسی سعی کردیم رشته‌ها را گسترش داده و از حفظ محوری خارج شویم.

با مطالعه فراوان روی منویات مقام معظم رهبری، «طرح جامع قرآن کریم» در مهد قرآن تدوین شد که حاوی تمام نیازهای آموزشی قرآن از روخوانی تا حفظ و قرائت حرفه‌ای بود تا زمینه فهم قرآن فراهم شود.

در سال 82 با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین استاد الهی زاده باب تدبر در قرآن برای اولین بار در کشور در تبریز باز شد و کارهای پژوهشی این طرح آغاز شد. طرح تدبر در قرآن هم در همین سال‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک طرح مورد تأیید به تصویب رسید و باید به عرض برسانم که تا امسال بیش از 30 جلد در امر تدبر در سوره‌های قرآن و یا تدبر موضوعی قرآن به رشته تحریر در آمده و در اختیار علاقمندان به تدبر در قرآن قرار گرفته است.

از سال 80 با آغاز طرح جامع، در سال 82 به تدبر در قرآن روی آوردیم و از سال 85 هم به تدبر در سیره عملی تمدن ساز اهل بیت (ع) ورود کردیم چراکه مأموریت ما بر اساس دستورات اسلامی، مطالعه جدی «قرآن و عترت» در کنار هم بود.

نقطه عطف فعالیت‌های موسسه مهد قرآن آذربایجان شرقی با تأسیس مدارس غیر انتفاعی «صدرا»

نقطه عطف دیگر فعالیت‌های موسسه مهد قرآن آذربایجان شرقی تأسیس مدارس غیر انتفاعی و قرآن محور «صدرا» بود که تا الان پس از 17 سال از این حرکت، 14 مدرسه راه اندازی شد که 8 مدرسه پیش دبستانی و 6 مدرسه ابتدایی و راهنمایی با ظرفیت 3 هزار دانش آموز مشغول فعالیت هستند.

این مدارس، همان کتب درسی و سرفصل‌های آموزش و پرورش را ارائه می‌دهد ولی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی و قرآنی آن مثال زدنی بوده و متفاوت از همه مدارس دیگر است چراکه نیروی انسانی نخبه و ممتاز و معنوی در این مدارس با برنامه‌های متنوع فرهنگی به کار گرفته می‌شوند.

از ابتدای آغاز به فعالیت مدارس مهد قرآن، این مدارس مورد استقبال اقشار مختلف جامعه واقع شد، برای همین منظور هم بر اساس مطالبه مردم، آخرین حلقه این مدارس که دوره دوم متوسطه است باید راه اندازی شود که اگر این دو مورد هم وارد چرخه آموزش شود از 5 ساله تا پایان دیپلم آموزش در این موسسه تکمیل می‌شود و این موضوع به صورت جدی در دستور کار مهد قرآن استان قرار دارد.

از حفظ قرآن تا ترویج اندیشه‌های شهید مطهری

در کنار این فعالیت، همچنان فعالیت قرآنی به عنوان جوهره اصلی موسسه مهد قرآن با آموزش قرآن و عترت در تبریز و برخی شعب استان ادامه دارد به طوری که نزدیک به 5 هزار مربی قرآن و 430 حافظ کل قرآن در این مرکز تربیت شده‌اند.

راه اندازی طرح مطالعاتی «حکمت مطهر» برای طی سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری هم از سال 82 در دستور کار قرار گرفت که سیر مطالعاتی طرح فعال بوده و اغلب افراد دارای تحصیلات عالیه دکترا و فوق لیسانس، جذب این طرح شده‌اند.

تقدیر روسای جمهور سابق از موسسه مهد قرآن آذربایجان شرقی

با ارزیابی‌های صورت گرفته توسط وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه مهد قرآن  عترت آذربایجان شرقی در دو دهه گذشته 3 نوبت با کسب مقام ملی، لوح تقدیر از روسای جمهور وقت دریافت کرده است.

بر اساس ارزیابی‌ها، کانون نمونه قرآنی کشور معرفی شدیم که مورد تقدیر رئیس جمهور دولت هفتم و هشتم واقع شد و با انتخاب به عنوان خادم و مدیر موسسه برگزیده قرآنی و همچنین کانون برتر ترویج افکار شهید مطهری، مورد تقدیر رئیس جمهور دولت نهم و دهم قرار گرفتیم.

قرآن آموزان مهد قرآن استان هم تاکنون در مسابقات ملی و بین المللی رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند که در رشته حفظ این رتبه‌ها برجسته‌تر است.

انتهای پیام/م

R7887/P1486/S6,47/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۵۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر

یک کارگر با طرح درخواستی مبتکرانه موفق به دریافت انگشتر رهبر انقلاب شد.

به گزارش ایسنا، صبح چهارشنبه پنجم اردیبهشت در جریان دیدار هزاران نفر از کارگران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از کارگران در اقدامی مبتکرانه برای دریافت انگشتر رهبر انقلاب بر روی چفیه‌ای نوشت : (انگشتر آقا» و آن را حین بیانات رهبر انقلاب بالای سر خود گرفته بود.

رهبر انقلاب در واکنش به اقدام این کارگر در انتهای بیانات خود گفتند: آن آقایی که یک چفیه بلند کرده و روی آن نوشته انگشتر، آن آقا اگر انگشتر میخواهد بیاید...

این روایت را در ادامه ببینید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعزام  زائر از هرمزگان به حج عمره
  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید