Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمد رضا تابع بردبار کارشناس مسوول اداره حیات وحش استان فارس، از اقدام و بارگیری دو تن یونجه از شهر زرقان و انتقال آن به شهرستان نی ریز منطقه پارک ملی و حفاظت‌شده بهرام گور توسط دوستداران حیات مهر حیوانات رها شده، کشاورزان و دامداران شهر لپویی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این میزان علوفه توسط نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی قطرویه مستقر در سرمحیط بانی شهید طهماسبی و با همکاری اهداکنندگان، همیاران در نواحی حساس و درگیر بحران خشکسالی و منطقه ریگ جمشیدی توزیع شد.

تابع بردبار ادامه داد: در چند سال گذشته خشک سالی پیاپی باعث خشک شدن بعضی از چشمه‌های دائمی این منطقه شده که می‌تواند عامل موثری در به خطر افتادن زندگی زیستمندان این منطقه باشد و این موضوع سبب شده گونه جانوری گور خر جهت تغذیه شبانه به سمت مزارع یونجه در منطقه حسن آباد گدار داشته باشند که گا‌ها با تصادفات جاده‌ای مواجه می‌شوند.

وی بیان کرد: جهت کنترل این موضوع از ابتدای اردیبهشت ماه نسبت استقرار گشت‌های شبانه و نصب تابلو‌های هشدار دهنده در مسیر، تهیه تراکت و توزیع آن در مسیر و آگاه سازی رانندگان کامیون، نصب چندین بنر در مسیر و توزیع هفتگی چهارتن علوفه در منطقه در حال انجام است.

وی از رانندگان محترم خواست به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای و جلوگیری از تلف شدن حیات وحش در مسیر‌های که در حاشیه مناطق تحت مدیریت محیط زیست است با رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به گونه‌های جانوری در مسیر‌ها رانندگی کنند.

گفتنی است با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کمی بارندگی و به تبع آن کم غنایی و کم پوششی مراتع طبیعی و کمبود علوفه این اداره کل اقدام به خرید علوفه و انبار و سپس پخش آن در جهت کمک به تغذیه گونه‌های جانوری منطقه کرده و از دوستداران طبیعت تقاضا می‌شود چنانچه در این خصوص مایل به همکاری و نذر طبیعت هستند با اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل ارتباط برقرار کنند.

پارک ملی بهرام گور و منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریزاست.

این منطقه از سال ۱۳۵۱ تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است.

اهمیت این منطقه به وجود جمعیت قابل توجه ۸۵۶ راسی گونه کمیاب و در حال انقراض گورخر بوده و در سال ۱۳۹۶ آمار برداری شد همچنین از گونه‌های شاخص این منطقه می‌توان به گونه کل وبز با جمعیت ۸۲۳ راس – قوچ و میش ۷۴۸ راس و جبیر ۳۸ راس اشاره کرد.
انتهای پیام/ر

توزیع دو تن علوفه نذرطبیعت در پارک ملی و منطقه حفاظت شده بهرام گور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد

 به گزارش تابناک، سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «سیر درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش مشهد با همکاری دامپزشکان و متخصصان در حال انجام است.»

دکتر جواد نباتی،  سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اواخر سال ۱۴۰۲، لنگش تداوم‌دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی اش تشخیص داده شد.

او ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تایید شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

«ارس» توله پلنگ ایرانی است در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت، با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداری‌های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداری‌های مختلف شد و انجام ام. آر. آی نیز گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعف‌های تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه‌های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

«پلنگ ایرانی» هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار «اردک سرسفید» جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • توزیع ۸۰۰ تن آسفالت در مسیر جاده اوغلی و قوناخلارباغی تبریز
  • پرنده هواتزین (Hoatzin) یا مرغ بدبو آمریکایی (+عکس)
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت