Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- به گفته مديرعامل سابق شرکت هواپيمايي آسمان، برجام فرصتي مهم براي بهبود شرايط ناوگان هوايي و افزايش تعداد هواپيماها به وجود آورد که مي‌توانست بهتر استفاده شود و معضل تعداد هواپيماي ايران را حل کند.

حسين علايي که سابقه رياست ستاد مشترک سپاه، قائم‌مقامي وزارت دفاع و رياست سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع را در کارنامه دارد، در مصاحبه با ايرنا گفته که 16 فروند هواپيما در شرکت آسمان خريداري و وارد کشور شده و اگر برخي سياست‌هاي غلط نبود، حداقل 50 فروند هواپيما امکان ورود به ناوگان هوايي آسمان داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عين حال او تبيين کرد که در اين چند سال يک شرکت هوايي ورشکسته چگونه سامان گرفت.
مشروح اين مصاحبه را که کمتر از يک هفته پس از استعفاي او انجام شده، در ادامه مي‌خوانيد.
ايرنا: جناب آقاي علايي، از آخرين اتفاق حضور شما در شرکت هواپيمايي آسمان يعني استعفاي شما شروع کنيم. چرا استعفا داديد؟
علايي: سياست‌هاي حوزه هوانوردي را غلط مي دانستم و مخالف آن بودم.
تصور مي‌شد همه کارها از طريق برجام و خريد هواپيماي نو انجام مي‌شود درحالي‌که از روز اول، اعلام کردم بايد دست شرکت‌هاي هواپيمايي را براي وارد کردن هواپيماهايي که خودشان تشخيص مي‌دهند اقتصادي است باز گذاشت و سازمان هواپيمايي کشوري، هواپيماي واردشده را تنها از لحاظ داشتن صلاحيت پرواز ارزيابي کند و معيارهاي ديگر را بايد کنار گذاشت.
**منتظر هواپيماي نو ماندن اشتباه بود
درواقع همان زمان نيز بر اين موضوع تأکيد کردم که توافق برجام بايد فرصتي براي ورود انبوه هواپيما به کشور باشد و منتظر هواپيماي نو ماندن کار اشتباهي است. اما اين‌ تصميم که زمان ساخت هواپيماهاي خريداري‌شده نبايد پايين‌تر از سال 2005 باشد، فرصت زيادي را از شرکت‌هاي هواپيمايي براي واردکردن بوئينگ و ايرباس دست‌دوم گرفت.
مشکل ديگر اين بود که علاوه بر تأکيد به شرکت‌هاي هواپيمايي براي خريد هواپيماهاي نو، هم‌زمان با اجراي برجام و آغاز مذاکرات براي خريد هواپيما، تنها مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) به‌عنوان نماينده کشور در مذاکرات معرفي شد. تلاش وزارت راه بر اين بود تا مسائل هما را در حوزه تحريم‌ها حل کنند نه اينکه مسئله هوانوردي براي کل کشور و همه شرکت‌ها حل شود.
** اختلاف بر سر عمر ناوگان پروازي
نکته ديگر شعار نوسازي ناوگان هوايي بود. اگرچه کم کردن عمر ناوگان هوايي شعار قشنگي است، ولي براي کشوري موضوعيت دارد که در شرايط عادي و طبيعي باشد. اين در شرايطي است که ايران دچار مشکل است و آمريکايي‌ها برجام را درست کردند تا به ايران فشار آورده و مسائل خودشان را حل کنند. برجام را درست نکردند که ايران قدرتمند شود. از ديد آمريکايي‌ها فلسفه برجام اين بود که جلوي برنامه هسته‌اي ايران را گرفته و مديريت کند. بنابراين در مذاکرات خريد هواپيما، بايد به مسئله دشمني آمريکا و عدم همکاري غربي‌ها توجه مي‌کرديم.
بااين‌وجود، دغدغه اين بود که هواپيماي نو بيايد و تنها براي هواپيمايي جمهوري اسلامي(هما) سازوکار تعيين کردند و براي آن‌ها تسهيلاتي فراهم کردند تا قرارداد ببندند و ما فرصت برجام را براي واردکردن هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس دست‌دوم با سن بالا از دست داديم.
بايد بر اين نکته تأکيد شود که سن بالا براي هواپيما اشکالي ندارد. اکنون در آمريکا هم هواپيماهايي وجود دارد که با عمر بالاي 40 سال پرواز مي‌کند. بااين‌وجود، در فضاي کشور و افکار عمومي اين موضوع به‌گونه‌اي مطرح شد که حتماً بايد هواپيما نو و عمرش کم باشد و ناوگان هوايي ايران را با شرکت هواپيمايي امارات و ترکيش مقايسه مي‌کردند، اين در حالي است که آن‌ها در شرايط عادي با جهان زندگي مي‌کنند.
** ايمني هواپيما ربطي به سن آن ندارد
ايرنا: به سن بالاي هواپيماها در ايران اشاره کرديد. اکنون عمر ناوگان هوايي ايران چقدر است؟
علايي: وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد متوسط عمر هواپيماهاي ايران که اکنون 23.5 سال است، بايد کمتر شده و به زير 20 سال برسد. اين حرف خوبي است اما ايمني هواپيما ربطي به سن آن ندارد.
در برخي مواقع، هواپيماي نو سقوط مي‌کند و در مواردي نيز هواپيما با عمر 40 سال بدون سانحه‌اي پرواز مي‌کند، زيرا ايمني هواپيما و رعايت استانداردها مهم است. بنابراين يکي از مسائلي که وجود داشت اين بود که معتقدم بايد اجازه دهند انواع هواپيماهايي که امکان ورود به کشور را دارد به کشور بيايد و خودمان مانع اين‌ها نشويم.
در زمان مسئوليت من در آسمان، 16 فروند هواپيماي دست‌دوم وارد کرديم که سختگيري سازمان هواپيمايي کشوري بزرگ‌ترين مشکل براي واردات اين هواپيماها بود که به اين سادگي مجوز نمي‌دادند. درحالي‌که ما اکنون هواپيما کم داريم و اولين مسئله ما حل مشکل کمبود هواپيماست.
**توجه به حل مشکل کمبود هواپيما
اکنون نيز مجموع هواپيماهاي شرکت‌هاي هواپيمايي ايران، از يک سوم تعداد هواپيماهاي مربوط به يکي از خطوط هوايي کشورهاي همسايه کمتر است. در اين شرايط تصميم درست اين است که در ابتدا، به‌جاي توجه به مسئله عمر هواپيماها، مشکل کمبود هواپيما را حل کنند. اما تمرکز بر عمر هواپيما گذاشته و فرصت از همه شرکت‌هاي هواپيمايي براي واردات هواپيماهايي که بتوانند در ايران پرواز کنند، گرفته شد.
مسئله دوم اين بود که به‌جاي توجه به خصوصي‌سازي در عمل به نگاه دولتي پرداخته شد. اين در حالي است که به عقيده من اقتصاد کشور زماني رشد پيدا مي‌کند که تمام سياست‌ها در جهت تقويت بخش خصوصي باشد.
**قرارداد خريد هواپيما از محل پول نفت
بااين‌حال، در هوانوردي تمام توجه به پرچم هما بود. درست است که هما پرچم ملي ما در هوانوردي است اما هما زماني به شرکت هواپيمايي خوبي تبديل مي‌شود که خصوصي اداره شده و قوانين و مقررات حاکم بر آن با قانون تجارت و ‌مانند قوانين شرکت‌هاي دولتي که با قوانين دولتي خاص اداره مي‌شوند، باشد.
اکنون شرکت هواپيمايي هما شرکتي است که بيشترين معضل و مشکل را براي اداره خود دارد، ولي تنها براي اين شرکت آن‌هم با پول نفت، قرارداد خريد هواپيما بسته شد. در ‌حالي که مسئله اصلي اين بود که شرکت‌هاي هواپيمايي خصوصي تقويت شوند و اين شرکت‌ها اجازه کار پيداکرده و وارد جريان مذاکره شوند.
** ATR براي آب‌وهواي ايران مناسب نيست
نکته بعدي که به نظر من يکي از خطاهاي بزرگ به شمارمي رود، اين بود که از فرصت برجام براي خريد هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ استفاده نشد و به‌جاي آن هواپيماي ATR خريدند. هواپيماي ATR، هواپيماي خوبي است، اما براي شرايط آب و هوايي ايران محدوديت عملکرد دارد.
بنابراين خريد 20 هواپيماي ATR براي هما اضافه بر نياز است، زيرا جايي نداريم که اين هواپيما پرواز کند. اين هواپيما براي مسافت‌هاي زير يک ساعت و مناطق سطح دريا مناسب است، نه براي ايران که همه کشور پوشيده از کوه بوده و به اصلاح high & hot است. به اين معنا که علاوه بر دارا بودن ارتفاعات بلند، در تابستان بسيار گرم است.
**هواي داغ ايران و ظرفيت 60 درصدي پرواز
هم‌اکنون ATRهاي هما و آسمان حداکثر60 درصد ظرفيت خود را مي‌توانند مسافر جابه‌جا کنند زيرا هوا گرم است. درواقع به‌جاي اينکه ايرباس و بوئينگ بخرند که مسافت طولاني‌تري پرواز کنند و عملکرد بالاتري داشته باشند، بر خريد ATR تمرکز کردند. البته آن‌ها حق دارند هر تصميمي بگيرند اما من معتقدم مي‌توانستيم تصميمات بهتري داشته باشيم.
درواقع تحت تأثير برخي آقايان که پيش‌ازاين، همين مشکل را براي آسمان درست کرده بودند، اقدام به خريد ATR کردند. در مديريت‌هاي قبلي آسمان، به‌جاي اينکه اين شرکت را اقتصادي اداره کنند، نگاه خدماتي داشتند. من هم به خدماتي بودن معتقدم، اما شرکت بايد اقتصادي اداره شود تا بتوانيم خدمات هم ارائه کنيم.
همچنين تصميماتي در حوزه هوانوردي گرفته مي‌شد که کمکي به توسعه و تقويت هوانوردي کشور نداشت.
** سياست‌هاي غلط، مانع جدي واردات هواپيما
ايرنا: شما به اين موضوع اشاره کرديد که به‌جاي اداره اقتصادي آسمان به خدماتي بودن اين شرکت اصرار داشتند. از سوي ديگر زماني که شما مسئوليت مديرعاملي آسمان را پذيرفتيد، اين شرکت کاملاً مقروض بود و 1250 ميليارد تومان بدهي داشت که بخشي از اين بدهي‌ها نيز مربوط به بدهي اين شرکت به شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي براي سوخت بود. براي پرداخت اين بدهي، تهاتري صورت گرفت. در اين مورد توضيحي مي‌فرماييد.
علايي: زماني که به‌عنوان مديرعامل به هواپيمايي آسمان آمدم با بررسي‌هاي صورت گرفته، مشخص شد اين شرکت 1250 ميليارد تومان بدهي مربوط به 10 سال قبل از آن دارد که اين بدهي‌ها انباشته‌شده بود. با توجه به شرايط، مشخص شد اين بدهي از محل درآمد آسمان امکان پرداخت ندارد و بايد يک فکر اساسي کرد.
استراتژي که اتخاذ شد اين بود که در گام اول، تعدادي هواپيما به ناوگان خود اضافه کنيم و بر همين اساس هم 16 فروند هواپيما خريده و وارد کشور کرديم. البته معتقدم اگر سياست‌هاي غلط نبود حداقل 50 فروند هواپيما را مي‌توانستيم وارد کشور کنيم.
**پروازهاي خدماتي به داد آسمان رسيد
عمده بدهي مربوط به بدهي‌هاي بانکي بود که ارز را به‌صورت وام گرفته بودند و براي تسويه بايد قيمت ارز را با قيمت روز محاسبه مي‌کرديم. استراتژي دوم ما اين بود: با وضع قانون حمايت از توليد توسط دولت، بازپرداخت با قيمت دلار زمان تحويل صورت گرفت.
همچنين مشخص شد شرکت هواپيمايي آسمان در سال‌هاي قبل، پروازهايي را انجام داده که بنابرخواست دولت، نمايندگان مجلس و مسئولين محلي و استانداري‌ها به مناطق خاصي صورت گرفته که اقتصادي نبوده و صرفاً به‌منظور خدمت‌رساني انجام‌شده است.
از همين رو، از طريق کمک دولت سعي کرديم لايحه‌اي به مجلس ارائه شود که امکان‌پذير نشد و بعدازآن با کمک نمايندگان مجلس موفق شديم در بودجه سال 95 تبصره 23 قانون بودجه را مصوب کنيم که هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي حسابرسي شده آسمان توسط سازمان حسابرسي که به دليل انجام پرواز به مناطق محروم انجام‌شده بود، با بدهي اين شرکت به شرکت‌هايي مانند شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، شرکت فرودگاه‌ها و برخي شرکت‌هاي دولتي که بدهي مالياتي دارند تهاتر شود که اين مصوبه اجرايي شد. البته مشکلات زيادي براي اجرا وجود داشت اما درنهايت موفق شديم در 28 اسفند 95 بخش عمده‌اي از بدهي‌ها به اين شرکت‌ها را تسويه کنيم . لازم به ذکر است که تنها بدهي به شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي 300 ميليارد تومان و به شرکت فرودگاه‌ها 170 ميليارد تومان بود.
بخش عمده‌اي از اين بدهي‌ها پرداخت شد و بخش ديگر بدهي‌ها که به‌صورت ارز به بانک‌ها بود توانستيم با کمک وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، صندوق بازنشستگي و شرکت آتيه صبا به پنج بانک مهم شامل بانک تجارت، ملي، اقتصاد نوين، ليزينگ صنعت و معدن و بانک آينده که آسمان به آن‌ها بدهکار بود پرداخت کنيم.
ايرنا: آيا هواپيمايي آسمان، در قالب قراردادهاي برجامي خريد هواپيما وارد شد؟
علايي: اين شرکت در دوره پسا برجام، از ATR خريد نداشت، اما با بوئينگ قرارداد 30 +30 فروند خريد هواپيماي 737مکس منعقد کرد و همه کارها نيز صورت گرفت. لازم به ذکر است که اين قرارداد بعد از روي کار آمدن دولت ترامپ و در تهران بسته شد. بوئينگ مشکلي براي اجراي قرارداد نداشت، ترامپ جلوي آن را گرفت.
با ايرباس نيز قرارداد بستيم اما به ايرباس مجوز اوفک براي فروش هواپيما به شرکت آسمان را ندادند و ما نتوانستيم هواپيماهايي که با ايرباس قرارداد بسته بوديم را بياوريم درحالي‌که آن هواپيما آماده بود زيرا براي خريد هواپيماي دست‌دوم قرارداد بستيم تا هواپيما را فوراً تحويل بگيريم.
**برجام؛ فرصتي براي تأمين قطعات
ايرنا: در خصوص تأمين قطعات هواپيما از زمان جنگ تا به امروز مشکل داريم. در اين زمينه چه اقداماتي انجام شد؟
در زماني که برجام انجام شد و توافقات صورت گرفت، به‌صورت طبيعي از شرکت‌هاي سازنده هواپيما قطعات را وارد مي‌کرديم و ارتباط ما برقرار شد و مشکلي نداشتيم.
حتي چهار دستگاه موتوري که پيش از دوره مديريت من در آسمان در زمان تحريم، براي تعمير به شرکت رويس رولز انگلستان فرستاده‌شده و اين کار به‌رغم پرداخت پول انجام نشده بود، موتورها را به‌صورت قطعه به کشور بازگردانديم و پول را نيز پس گرفتيم. در گام بعدي از رويس رولز چهار دستگاه موتور خريديم و وارد کشور کرديم. همچنين در شرايط اجراي برجام، ارتباطمان با تمام کارخانه‌هاي سازنده برقرار شد و مشکلي براي تأمين قطعات نداشتيم.
**ماجراي فوکرهاي زمين‌گير آسمان
ايرنا: 6 دستگاه فوکر براي تأمين قطعات فوکرهاي زمين‌گير وارد ايران شد. در اين مورد نيز توضيحي مي‌فرماييد؟
ما 6 هواپيماي فوکر خريديم که عمر کمتري از فوکرهاي موجود خودمان داشتند، اما سياست‌هاي غلط اجازه نداد آن‌ها را پروازي کنيم و درنهايت از آن‌ها به‌صورت قطعه استفاده کرديم. عقربه‌هاي فرود و موتورهاي آن‌ها را برداشته و روي فوکرهايي که سال‌ها زمين‌گير بود گذاشتيم و اين فوکرها راه‌اندازي شد.
** آموزش کادر پروازي آسمان
ايرنا: شما به موضوع خريد 16 فروند هواپيما در شرکت آسمان اشاره کرديد. کادر پروازي اين هواپيماها چگونه تأمين شد؟ در بحث آموزش چه اقداماتي صورت گرفت؟
علايي: پيش از رفتن من به آسمان، اين شرکت هواپيماي ايرباس 320 و بوئينگ 737 نداشت. اين دو هواپيما را وارد آسمان کرده و تمام خلبان‌ها و نفرات فني را آموزش داديم و از روز اول، اين هواپيماها با خلبان‌ها و کادر فني آسمان پرواز را انجام دادند.
نکته مهم ديگر اين است که اکنون تعميرات `چک C` اين هواپيماها را در آسمان انجام مي‌دهيم و هيچ هواپيمايي براي تعميرات به خارج از کشور اعزام نمي‌شود.
حتي هواپيماهاي پهن‌پيکري مانند ايرباس 340 قرار بود به يکي از کشورهاي خارجي براي چک C اعزام شود که جلوي اين کار را گرفتم و اعلام کردم اين کار در داخل کشور و در شرکت آسمان انجام شود. در آن زمان حتي مجوز اين کار را نداشتيم و با ايجاد ظرفيت‌ها از هواپيمايي کشوري مجوز را گرفتيم و چک C اين هواپيما در اين شرکت انجام شد.
**موتور هواپيماها زير دست آچاربه‌دستان ايراني
از اين موارد مهم‌تر اين بود که براي نخستين بار در کشور، تعميرات لپ جوينت در شرکت آسمان بر روي بدنه بوئينگ 737 انجام شد. همچنين روزي که به‌عنوان مديرعامل شرکت هواپيمايي آسمان آغاز به کار کردم، تمامي فوکرها زمين‌گير بود، زيرا موتور نداشتيم. از همين‌رو تعميرات موتورهاي فوکر را در شرکت آغاز کرديم و تاکنون تعمير 16 دستگاه موتور فوکر در شرکت آسمان انجام‌شده است.
تعميرات موتورهاي ايرباس 320 را نيز در شرکت آسمان راه‌اندازي کرديم که تا به امروز 9 دستگاه موتور از اين مدل هواپيماها تعمير شده است. از سوي ديگر تعميرات موتورهاي ATR را در آسمان شروع کرديم و تاکنون2 دستگاه آن تعمير شده است.
يکي از کارهاي بزرگي که آسمان انجام داد، تعميرات موتورهاي هواپيما در ايران بود که اين کار با موفقيت انجام شد و هواپيماي کشوري هم مجوز صادر کرد. همچنين برخي از قطعات هواپيما مثل محفظه احتراق را بازسازي مي‌کنيم و برخي قطعات را با کمک شرکت‌هاي دانش‌بنيان مي‌سازيم.
ايرنا: و به‌عنوان سؤال آخر، ناگفته‌هاي آسمان چيست؟
علايي: ناگفته‌ها از آسمان زياد است اما نمي‌توان گفت.
گزارش از حوري قاسمي
*اداره کل چندرسانه‌اي*ايرنا پلاس*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۳۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در جلسه هیئت مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اظهار داشت: توسعه ناوگان هوایی با هدف ارائه مطلوب به مردم ایران در صدر اولویت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

وی افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامل پرچم کشورمان و با در اختیار داشتن تجربه بسیار گرانقدر و ارزشمند در خدمتگزاری به مردم در صنعت هوانوردی، یک افتخار ملی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با تاکید بر قرار گرفتن برنامه اصلاح و ارتقای سطح خدمات به مسافران در صدر اولویت‌های هما بیان‌داشت: مردم باید از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همواره خاطره خوش در ذهن داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان هوایی باید در صدر اولویت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) باشد،‌ گفت: هما با برخورداری از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در بخش فنی و پشتیبانی می‌تواند میزبان تعداد کثیری از هواپیماها برای ارائه خدمات به مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌های تهیه بلیت، خدمات پذیرایی، کاهش تاخیر پرواز‌ها و خدمات فرودگاهی بر میزان رضایتمندی مسافران بسیار تاثیرگذار است، گفت: ایمنی اصلی‌ترین اولویت ما در صنعت هوانوردی است و ذره‌ای قصور در این زمینه پذیرفته نیست.

بذرپاش یادآور شد: رسیدگی به معیشت کارکنان خدوم و شریف هما شامل خلبانان، نیروی فنی و پشتیبانی در صف و ستاد با نگاه متفاوت دنبال شود و از هیچ اقدامی کوتاهی نشود.

وی افزود: مولدسازی دارایی‌ها و بهینه کردن منابع جزو لاینفک اقدامات هما است و ارتقای خدمات از مسیر بهره‌ور شدن منابع اتفاق می‌افتد. همچنین از روش‌های مدیریت مشارکتی و استفاده از همه ظرفیت‌های هما برای اداره هرچه بهتر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: با توجه به حضور نیرو‌های متخصص و متعهد باید سیستمی به‌منظور به‌کارگیری توانایی و مشارکت آنها در مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طراحی شود.

وی بر استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: با کمک این شرکت‌ها می‌توان راهکار‌های سریع و کاربردی برای برطرف کردن مشکلات  موجود در صنعت حمل و نقل هوایی پیدا کرد.

وی با اشاره به ایجاد ۲ واحد نیروگاهی در سمنان، خاطرنشان کرد: در همین راستا ۲ اقدام صرفه جویانه حداکثری بهره وری و احداث نیروگاه‌های خودتامین در بخش خصوص را دنبال می‌کنیم تا ظرفیت بیشتری ایجاد شود، ضمن اینکه دولت نیز در حوزه تامین انرژی اقداماتی انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در دستورکار قرار گرفتن مولدسازی دارایی‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • ◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان