Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: همه دستگاه‌ها 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت دارند و تنها دستگاهی که 48 ساعت کار و 24 ساعت استراحت دارد محیط زیست است و اما متأسفانه تناسبی بین دریافتی‌ها نیست و امیدواریم شاهد حمایت بیشتر از محیط بانان باشیم. به گزارش بلاغ، آیین گرامیداشت روز محیط‌بان پیش از ظهر امروز در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در حالی با حضور مسئولان استاندار و معاونانش، روسای دستگاه‌های متولی، دادستان، فرماندار، مدیران شهری، چند تن از مسئولان حوزه محیط زیست کشور و جمع قابل توجهی از محیط‌بانان استان برگزار شد که خیلی‌ها به‌دلیل محدودیت فضای برگزاری، به ناچار ایستاده برنامه را دنبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هر چند در این گونه مراسم بیشتر تجلیل از پرسنل نمونه صورت می‌گیرد، اما پرداختن به مشکلات متعدد این قشر فداکار و مطالبه‌گری مجدانه ضرورت‌های مبرم محیط‌بانان از جمله ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای است که در فرصت پیش‌آمده با حضور مسئولان شهری، استانی و کشوری قابل طرح و پاسخگویی است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در این مراسم گفت: در ابتدای مراسم یادی کنیم از شهدای محیط‌بان که خیلی مظلومانه شهید شدند و خیلی مظلومانه تشییع شدند و خیلی از خانواده‌ها نیز در اثر شهادتشان، داغدار شدند.

وی افزود: متأسفانه کار ما اینگونه است و حاضران در مراسم امروز سربازان بی نام و نشان حفاظت از حوزه بهداشت، سلامت، محیط زیست و امانت‌های آیندگان هستند.

ضرورت نوسازی ناوگان موتوری محیط زیست در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: این سربازان با کمترین تجهیزات و کمترین امکانات در حال حفاظت از محیط زیست استان هستند. ناوگان خودرویی ما عمر بسیار بالایی دارد و ما به ناچار مجبور به استفاده از آن‌ها هستیم.

این مسئول ادامه داد: تعداد ما هم که اصلا مناسب نیست. حدود 52 درصد از ردیف‌های پستی ما خالی است و حالا کوه، دریا، دشت، جنگل و همه و همه سپرده شده به محیط‌بانان؛ و باید فکری به حال این موضوع کرد.

لزوم بهره‌مندی از مردم در حفاظت از محیط زیست

ابراهیمی بیان کرد: بحث هوشیارسازی اجتماعی از اتفاقات مبارکی است که طی سالیان اخیر افتاده است. مطالبه‌گری مردم وقتی افزایش پیدا کند، ما خوشحال می‌شویم و این درواقع حمایت است. اگر مردم به صحنه بیایند، ما موفق‌تر عمل می‌کنیم و در هیچ جای دنیا هم هیچ دولتی به تنهایی موفق به حفاظت از محیط زیست نشده است.

وی متذکر شد: ما داریم تمام تلاشمان را می‌کنیم اما می‌دانیم مشکلاتی هم وجود دارد. جاهایی وجود دارد که ما نمی‌تواند در همه نقاط حضور داشته باشیم، یه جاهایی هم حضور ما کمرنگ است و امیدواریم این نواقص هر چه زودتر مرتفع شود و این در سایه ارتقا و بهبود امکانات و تجهیزات مورد نظر و جلب مشارکت مردمی محقق خواهد شد.

ما اضافه کارمان را از خدا می‌گیریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: ما حامی زبان بسته هاییم، و این در حالی است که اضافه کار، مأموریت و امکانات رفاهی تناسبی با سختی کار و حقوق محیط بانان نیست و به ویژه در استان مازندران که مشکلات خاصی دارد، اما باید بگویم که ما اضافه کارمان را از خدا می‌گیریم.

تناسبی بین سختی کار و حقوق محیط بانان نیست

ابراهیمی گفت: اگر این عشق به خدمت در بین محیط بانان نباشد این فعالیت ها امکان پذیر نیست. همه دستگاه‌ها 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت دارند و تنها دستگاهی که 48 ساعت کار و 24 ساعت استراحت دارد محیط زیست است و اما متأسفانه تناسبی بین دریافتی‌ها نیست و امیدواریم شاهد حمایت بیشتر از محیط بانان باشیم.

همه مکلفیم تا سربازی برای محیط زیست باشیم

حسین عالمی دادستان مرکز مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: محیط زیست فراتر از یک مرام است و حفظ آن، واجب است، لذا همه ما مکلف هستیم تا سربازی برای محیط زیست باشیم تا محیط زیستی برای فردا و فردا باشد و بماند.

وی افزود: اهمیت محیط زیست مخصوص زمان حاضر نیست، در روایات دینی ما هم آمده نباید در زیر درخت مثمر، زباله بریزیم، در آب جاری نباید فضولات ریخت و تأکیدات موکد قرآن نیز بر حفاظت از محیط زیست اشاره دارد.

دادستان مرکز مازندران تأکید کرد: من دست آن محیط بانی که برای حفاظت از محیط زیست از جان خود مایه می‌گذارد را می‌بوسم و به این کارم افتخار می‌کنم.

جمشید محبت خانی نیز در بخشی از این مراسم گفت: یک تفاهم نامه 40 میلیاردی در دست اجرا است که با تحقق آن بسیاری از البسه و جلیقه‌های ضد گلوله در اختیار ما قرار می‌گیرد که تعدا ان نزدیک به 7 هزار دست البسه است.

وی افزود: بحث ناوگان خودرو و موتوری ما به شدت ضعیف شده است و خودروهایی که بیش از یک دهه از خریداری آن گذشته است و غالبا چینی هستند، در حال حاضر اصلا مناسب نیستند و حتی در برخی از موارد موتور سیکلت‌های جدید غیرقابل استفاده و از موتورهای قدیمی استفاده می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طی توافقاتی که اخیرا صورت گرفته شده است بنا شده است تا 550 دستگاه موتور سیکلت تا ظرف 45 روز آینده تحویل ما شود که امیدواریم این امر محقق شود.

محبت خانی اضافه کرد: حداقل برای محیط زیست، خودروهای کارآمد از ابزرا و تجهیزات ضروری است و حتی لازم است برخی خودروهای ویژه خارجی خریداری شود.

وی با بیان اینکه محیط بانان ما ریالی کار نمی‌کنند، تأکید کرد: محیط بانان ما از سال 94 تاکنون حق‌الکشف نگرفتند، خیلی‌ها می‌گفتند به‌خاطر عدم دریافت حق‌الکشف، محیط بانان کار نمی‌کنند، آمارها کاهش می‌یابد، اما آن‌چه دیدیم متفاوت بود و شاهد رشد تا 50 درصدی آمارها در حوزه عملکرد محیط بانان بودیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در کل کشور 3 هزار و 200 محیط بانا داریم و 4 هزار و 870 قبضه سلاح ما حاصل کشفیات همین محیط بانان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما را خیلی اذیت می‌کند، همکاران قراردادی هستند که تعدادشان کم هم نیست و نزدیک به 30 درصد از کارکنان ما را تشکیل می‌دهند و حقوق‌شان زیر یک میلیون و 500 هزار تومان است و از برخی مزایای حقوقی بی‌بهره‌اند.

محبت خانی یکی از دستاوردهای سالیان اخیر را ارتباط نزدیک محیط زیست با نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی بیان و عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با این دو دستگاه در 21 استان کشور در راستای حمایت و همکاری منعقد شده است.

به گفته محبت خانی رسیدگی به جرایم محیط بانان به دادسراهای نظامی سپرده شده است.

محیط‌بان فردی‌است که بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل ناشی از آن حافظ عرصه‌های طبیعی سرزمین است. کار محیط بانان با مشقت‌های زیاد روبروست. محیط بانان وظیفه حفاظت از 11 درصد خاک کشور را که مناطق حفاظت شده محسوب می‌شوند، برعهده دارند.

محیط بانان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند، یکی از این مشکلات وجود شکارچیان بدون مجوز است که مقابله با آنها گاه باعث به خطر افتادن جان محیطبانان می‌شود. زندگی در شرایط سخت و عدم اطلاعات کافی در خصوص رفتار با محیط زیست از دیگر مشکلاتی است که محیط بانان با آن مواجه هستند.

کمبود نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که حوزه محیط بانی کشور با آن روبروست و برای جبران این کمبود باید برنامه‌های جدیدی از جمله استفاده از تجهیزات نوین برای حفاظت بهره گرفته شود، چرا که محیطبانان باید مسلح به سلاح، مدرج به درجه و ملبس به لباس باشد که بتوانند حفاظت کنند.

یکی دیگر از دغدغه‌های مهم محیط بانان در شرایط فعلی بحث حفاظت از عرصه‌های طبیعی در برابر زمین خواران است. بنابراین، لازم است منابع طبیعی در این موضوع ورود کند و مانع سوء استفاده برخی افراد سودجو شود. محیط بانان همواره با خطرهای زیادی مانند درگیری مسلحانه، عبور از مسیرهای سخت، زندگی در مناطق بیابانی، کوهستانی، مواجهه با مواد سمی، تله‌های انفجاری و آتش سر و کار دارند. بنابراین، حمایت از آن ها باید در اولویت برنامه های اصلی دولت قرار گیرد.

هر شغلی مشکلات خاص خود را دارد و محیط بانی نیز بی‌نصیب از این مشکلات نیست. هم اکنون، بزرگترین مشکل و دغدغه‌ای که برای محیط بانان وجود دارد، امنیت شغلی است. با وجود حجم بالای کاری محیط بانان، دستمزد آن‌ها از متوسط جامعه بسیار پایین‌تر است و علیرغم تصویب امتیاز سختی کار اما در بسیاری از استان‌ها اجرایی نشده است.‌‌

البته توپ حل بخش مهمی از مشکلات محیط‌بانان در زمین مجلس است تا با تصویب قوانین لازم زمینه را برای فعالیت مطمئن محیط‌بانی هموار سازنند.‌‌‌.محیطبانی در اصل شغلی است که تنها عشق بیکران و نامحدود به محیط زیست و طبیعت سبب می‌شود تا فرد آن را ادامه دهد زیرا دوری از خانواده، کار در شرایط سخت، احتمال درگیری با شکارچیان، خطر مرگ و آسیب دیدگی، خطر زندان و اعدام در صورت از پادرآوردن شکارچیان و... می‌تواند سبب شود تا هر کس شغل خود را عوض کرده و به دنبال کسب درآمد بیشتر در محیطی امن‌تر باشد اما محیط بانان به عشق به طبیعت و حیات وحش، جان شیرین خود را در دست گرفته و با حداقل‌ها می‌سازند تا محیط زیست ایران را پاسداری کنند.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۶۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت

یاسر ریاضی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت گفت: به منظور حفظ حقوق بیت المال و برخورد با تصرفات اراضی ملی، مأموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی در محدوده منطقه حفاظت شده سیاهمزگی و دستور مقام قضایی اقدام به رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی جنگلی کردند.

به گفته او، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شفت بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در جهت حفاظت از انفال و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی به صورت شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل در راستای حراست و صیانت از اراضی ملی در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت تصریح کرد: دوستداران محیط زیست می‌توانند گزارش‌های خود را در خصوص تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست برسانند و محیط بانان و حافظان طبیعت را یاری کنند تا با سودجویان مطابق قانون برخورد قاطع صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان