Web Analytics Made Easy - Statcounter

داریوش علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در زمان حاضر 110 نفر هنرمند عضو این کانون در زمینه ترویج و اعتلای موسیقی فاخر در این استان فعال هستند، افزود: اعزام هنرمندان عاشیق همراه با تور معرفی ظرفیت های فرهنگی استان در بیش از 19 شهر مختلف از برنامه هایی واحد موسیقی حوزه هنری استان طی چهار ماه گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: برگزاری ویژه برنامه موسیقی عاشیقیعاشیقلار تحفه سی به مناسبت گرامیداشت روز جوان در دانشکده فنی و حرفه ای قاضی طباطبایی ارومیه برنامه دیگر این نهاد در این مدت بود.
وی ادامه داد: تشکیل گروه موسیقی اصیل ایرانی، برگزاری کارگاه نظری بر ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی، تعامل با استان های اردبیل و آذربایجان شرقی جهت حضور هنرمندان موسیقی مقامی این استان ها و اجرا در شهرستان ارومیه و تمهید زمینه های تولید ویدئو کلیپ موسیقی با عنوان عزت بایراقی با موضوع پرچم مقدس ایران اسلامی از دیگر برنامه های حوزه هنری در چهار ماهه نخست سال جاری بوده است.
علیزاده افزود: حفظ و توسعه موسیقی عاشیقی، شناسایی و پرورش استعدادهای ناب هنری، تولیدات هنری و ساماندهی وضعیت هنری و معیشتی عاشیق ها و بسترسازی جهت حضور خانواده ها و جوانان برای استفاده از این موسیقی با برگزاری جشنواره ها و برنامه های ویژه هنری از اهداف اصلی برگزاری کانون عاشیق ها در آذربایجان غربی است.
مسوول کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برگزاری سومین جشنواره موسیقی عاشیقی مطالبه جدی اساتید این هنر مردمی در سال جاری است، گفت: برنامه جامع این فستیوال استانی از ماه ها پیش آماده شده و برگزاری این رویداد هنری مهم منوط به تامین 100 میلیون ریال اعتبار است.
علیزاده با بیان اینکه جشنواره های قبلی در سال های 1392 و 1395 برگزار شده است، افزود: پیشکسوتان موسیقی عاشیقی برگزاری این فستیوال فولکلور در آذربایجان غربی را پیگیری می کنند اما واحد موسیقی حوزه هنری استان به علت بودجه ناکافی برای اجرای این رویداد به مشارکت نهادهای فرهنگی نیاز دارد.
به گزارش ایرنا اشاعه ارزش های دینی و انقلابی در قالب موسیقی، صیانت از موسیقی های اصیل و ارزشی در حوزه فولکلور و موسیقی ملی ایران، تلاش در تثبیت جایگاه موسیقی های فاخر و معرفی این هنر و فرهنگ ارزشمند و اصیل ایرانی در میان خانواده ها و به ویژه نسل جوان جامعه و تعامل با هنرمندان موسیقی استان های همجوار و کشورهای همسایه از اهداف اصلی حوزه هنری آذربایجان غربی در اجرای برنامه های موسیقی است.
شناسایی هنرمندان عاشیق نواز سراسر استان از سال 1383 تاکنون، گردآوری 54 مقام موسیقی عاشیقی باقیمانده از کل 72 مقام این نوع موسیقی و ارائه آنها در قالب آلبوم موسیقی اورمودان گلن سسلر و برگزاری هفتگی و منظم موسیقی زنده عاشیق نوازی از اقدام های ارزنده کانون موسیقی عاشیقی است.
عاشیق یا آشیق هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.
ساز عاشیق ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، 14 پرده و 72 مقام به شمار می رود و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.
بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.
فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، یوسف اوهانس، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی هستند.
استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.
در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.
تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.
مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره 165/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.
7129/3072
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت آذربایجان غربی پیشکسوتان خانواده فنی و حرفه ای موسیقی نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۷۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود

ایسنا/همدان فرماندار ویژه ملایر نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در ملایر طی هفته اخیر دانست و گفت: با توجه به کمبود سالن موسیقی در ملایر،چند پروژه فرهنگی در دست اقدام داریم و یکی از طبقات در یکی از پروژه ها به سالن کنسرت اختصاص داده خواهد شد.

سلمان اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر اظهار کرد: ملایر در این دوره میزبان گروه های موسیقی غرب کشور بود و از همین حالا به فکر میزبانی جشنواره موسیقی های سنتی در سطح ملی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه یک سالن به روز، مجهز و در شان مردم تحت عنوان سالن کنسرت پیش بینی خواهد شد، افزود: این سالن به سرعت ساخته می‌شود و تقدیم مردم فرهنگ دوست ملایر خواهیم کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: از دیرباز روح و نگاه ما با فرهنگ ها و هنرهای مختلف از جمله هنر پر رمز و راز موسیقی و شعر در هم آمیخته است و اصالتا و ذاتا علاقمند به موسیقی به ویژه موسیقی سنتی هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این سازها متعلق به ایران است، گفت: محاسبات پیدا و پنهان موسیقی و پیامی که منتقل می‌کند نشان می‌دهد این هنر با ذات ما هماهنگی دارد و ابزار آلات موسیقی مبتنی بر علم، هندسه و مضامین بلند عرفانی طراحی می شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بزرگ «شب های موسیقی تاک» مطرح کرد: قصد داریم سال آینده این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.

فرشاد کشاورزیان به حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این جشنواره در سطح منطقه‌ای بود و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور داشتند.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: وجود ۲۵۰ کارگاه ساز سازی در ملایر می تواند در کنار مبلمان منبت و انگور یک‌ برند ملی برای این شهرستان باشد.

دبیر جشنواره موسیقی «شب‌های تاک» نیز اظهار کرد: طی جشنواره در پنج حوزه اجرای صحنه‌ای داشتیم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح شد و بعدازظهر هر روز کارگاه‌ها و ورک‌شاپ و تور گردشگری برگزار شد.

رضا قدسی با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۰ هنرمند حضور داشتند که ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی هستند ساخت یک سالن برای اهالی موسیقی را یکی از مطالبات مهم هنرمندان حوزه موسیقی در شهرستان خواند.

قدسی همچنین از حمایت‌های شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر و خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد.

وی همچنین خواستار حمایت مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی شد و افزود: در ملایر ۲۵۰ کارگاه ساز سازی شناسایی کردیم و امیدواریم ملایر بعنوان شهر ساز سازی در سطح ملی معرفی شود.

هادی فیض منش، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز تاکید کرد: علاوه بر نام ملایر با منبت و تاک، ملایر باید شهر سازها شود و امیدواریم هر ساله این جشنواره در ملایر برگزار شود. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • برگزاری آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آذربایجان غربی
  • برگزاری آزمون‌ ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم
  • وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • برگزاری نکوداشت یک پژوهشگر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟