Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اما و اگرهای تفکیک وزارتخانه ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اما و اگرهای تفکیک وزارتخانه ها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 7 مردادماه بود که با حضور مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی و  قادری اقتصاد دان برگزار شد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدای برنامه اظهار کرد: بحث امروز دولت بر سر تفکیک وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این روند تاریخی دقت کنید؛ در سال 1341 وزارت اقتصاد داشتیم که متولی همه نهادهای صنعت معدن و تجارت بود. بعد در 1361 وزارتخانه صنایع سنگین و سبک تبدیل شد و در سال 1390 نیز مجددا شد وزارت صنعت معدن و تجارت. باید بدانیم ما به کجا می خواهیم برسیم. اگر بنا به اصلاح بود در این همه سال و با این همه تغییرات باید به آن می رسیم.

باید بدانیم ما به کجا می خواهیم برسیم

وی ادامه داد: واقعیت این است تغییر ساختارها در رویه کار تغییری ایجاد نکرده است. توجه داشته باشیم که زنجیره تولید و تجارت به هم وابسته هستند و نمی شود هریک راه خود را بروند.

در ادامه برنامه بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ارتباطی تلفنی اظهار کرد: بیشتر تغییرات در این سال ها در بخش صنعت و معدن بوده؛ بحث بازرگانی و توسعه تجارت و بازرگانی مرتبط با همه آحاد تولید است و نمی توان گفت وزارت صمت فقط متولی تولید هست.

وی افزود: اکنون بحثی که مطرح این است که دولت باید کوچک سازی می کرد که با این اینگونه ادغام ها نشد. معاونت ها، تشکیلات و ... دولت همچنان هستند. قرار بود دو وزارتخانه ادغام شود و چابک سازی شود که این اتفاق نیفتاد. واقعیت این است که وقتی وزیر ما تفکر بازرگانی دارد، تمام فکر او می رود آن طرف و وقتی نگاه صنعتی دارد نگاه سمت صنعت و معدن می رود. الان هم دولت دوباره اصرار به انفکاک وزارت صنعت و معدن تجارت دارد در دو بخش صنعتی و بازرگانی.

در ادامه قادری کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هدف از ادغام وزارتخانه ها تکمیل زنجیره تولید و تجارت بود. هدف کارآمد شدن دولت و کاهش بدنه دولت بود، اما این اتفاق نیفتاده، چرا که در اصل ادغام نشده اند، بلکه تجمیع شده است.

وزارتخانه‌های ما ادغام نشده اند، بلکه تجمیع شده‌اند

وی ادامه داد: مفهوم ادغام و تجمیع با هم فرق دارد. در سال های قبل چرا این قدر هزینه ها زیاد شد؟ قاعدتا باید کاهش می یافت، اما دیدیم عدم توجه به نقطه نظرات و دیدگاه قانونگذاران باعث شد این اتفاق آن طور که باید اثر نگذارد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در طول سال های قبل با جهت گیری که وزارت بازرگانی داشته استراتژی توسعه واردات را داشتیم، اما اگر متولی صنعت و تجارت یکی باشد نسبت به تولید و صادرات هم حساس می شود. در واقع اجازه نمی دهد وقتی تولید داخل داریم واردات بی رویه شود. اتفاقی که قبلا می افتاد مثلا در فصل برداشت برنج ما با واردات برنج مواجه بودیم. اما امروز دیگر این طور نیست زنجیره تولید و واردات در این زمینه زیر نظر وزارت جهاد و کشاورزی رفته است.

وی افزود: آنچه در همه دنیا اهمیت دارد این است که با ادغام وزارتخانه بدنه دولت کوچک شود، اگر نشده یعنی اشکال وجود داشته است. متاسفانه هنوز تصدی گری ها در وزارت صنعت معدن و تجارت هست. وزیر باید سیاست گذاری کند. دولت به طور کل وظیفه کنترل و نظارت بر بازرگانی را دارد نه تصدی گری.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی گفتگوی ویژه خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۳۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلاف دو وزارتخانه بر سر تغییر نام استقلال

کمتر از یک هفته بعداز واگذاری قطعی مالکیت استقلال به پتروشیمی خلیج فارس، حالا وزارت ورزش اولین دخالت را در تصمیم های این مجموعه در مورد باشگاه فروخته شده، انجام دادند.

به گزارش تابناک ورزشی؛ درحالی که وزارت اقتصاد برای تغییر نام باشگاه استقلال توسط خریدار، اجبار قانونی قرار داده، معاون وزیر ورزش در واکنش به اضافه شدن پسوند «خلیج فارس» به نام استقلال گفت: «نمی‌شود که یک نفر شایعه‌ای را مطرح کند که نام باشگاه را تغییر دهند.» او البته اضافه کرده که «خریداران مختارند».

از شب گذشته شایعه‌هایی درباره اضافه شدن پسوند «خلیج فارس» به باشگاه استقلال و حذف نام ایران منتشر شد. خبرگزاری های رسمی کشور این خبر را تایید کردند. اما روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس مالک باشگاه استقلال، چنین چیزی را رد کرد.

ساعتی بعد عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس از تغییر پسوند استقلال خبر داد. نکته اینکه مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس، تایید کرد با افکار عمومی بازی کردند.

با این حال، شروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش به یک برنامه تلویزیونی گفته «این شرکت‌ها مختار هستند که هیات مدیره خود را انتخاب کرده و آنها نیز مدیر عامل را تعیین کنند و در این میان هیچ دخالتی از سوی وزارت ورزش صورت نخواهد گرفت، چرا که این وزارتخانه دیگر تیمداری نمی‌کند.»

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • اختلاف دو وزارتخانه بر سر تغییر نام استقلال
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان