Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@22:51:07 GMT

توصیه امرمومنان(ع) در پرهیز از سخن چینان

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۵۳۶۴

توصیه امرمومنان(ع) در پرهیز از سخن چینان

سخن چينى چنان تباه و تباه كننده است، و سخن چينان آن قدر نكوهيده اند كه در روايات نبوى آمده است: «إِيَّاكُمْ وَ النَّمِيمَةَ؛ از سخن چینی بپرهیزید»؛ «لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ؛ هیچ سخن چینی به بهشت نمی رود».

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از کانال تلگرامی مصطفی دلشاد تهرانی، امیرمومنان علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر درباره پرهیز از سخنان چینان فرموده است:

 

«وَ لاَ تَعْجَلَنَّ إِلَى تَصْدِيقِ سَاعٍ ، فَإِنَّ السَّاعِي غَاشٌّ، وَ إِنْ تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِينَ؛ و به راست دانستن گفته هر سخن چینی شتاب مورز، زیرا سخن چین خائن است، هرچند خود را همانند خیرخواهان نماید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخن چینی در هر عرصه ای تباه کننده روابط انسانی است و در حکومت و مدیریت به مراتب تباه کننده تر است و از این رو به هیچ وجه نباید به سخن چینان میدان داد و راهی برای آنان گشود. خداوند در آیات۱۰ و ۱۱ سورۀ قلم از چنین کسان سخت پرهيز داده و فرموده است: «وَ لاَ تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهِينٍ هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ؛ و از هر قسم خورنده فرومایه ای فرمان مبر که عیب جوست و برای خبرچینی گام بر می دارد».

 

 سخن چينى چنان تباه و تباه كننده است، و سخن چينان آن قدر نكوهيده اند كه در روايات نبوى آمده است:  «إِيَّاكُمْ وَ النَّمِيمَةَ؛ از سخن چینی بپرهیزید»؛ «لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ نَمَّامٌ؛ هیچ سخن چینی به بهشت نمی رود».

 
اميرمؤمنان على (ع) خود به شدّت با سخن چينى مقابله مى نمود و سخن چينان را طرد مى كرد. شيخ مفيد در کتاب «الاختصاص» مطلبى را روايت كرده است كه اين موضع را به خوبى نشان مى دهد. آورده است که مردى نامه اى سعايت آميز به امام (ع) داد. حضرت(ع) فرمود: «ای مرد!اگر راست گفته باشی [به سبب اين كار زشت] منفور ما خواهی شد و اگر دروغ گفه باشی تو را مجازات خواهیم کرد و اگر هم دوست داری تو را ببخشیم، می بخشیمت»، مرد گفت: پس مرا ببخشید ای امیرمومنان.

 

مشخص است كه امام على (ع) تا چه اندازه نسبت به سخن چينى و سخن چينان حساس بوده و چگونه راه را بر آن مى بسته است.


 
در هر مجموعه انسانى اين امكان هست كه مطالبى از جنس سخن چينى مطرح شود و زمينه ذهنى براى تصميم ها و اقداماتى را فراهم كند. نفس چنين مطالبى پرآفت و تخريب كننده است و لازم است به شدت از تأييد آنها پرهيز شود. در آموزه های امیرمؤمنان علی (ع) در این باره وارد شده است: «إِيَّاکَ وَ النَّمِيمَةَ، فَإِنَّهَا تَزْرَعُ الضَّغِينَةَ، وَ تُبَعِّدُ عَنِ اللّهِ وَ النَّاسِ؛ از سخن چینی بپرهیز که تخم کینه می افشاند و از خدا و مردم دور می گرداند».

 

و همچنین آمده است: «إِيَّاكُمْ وَ النَّمَائِمَ، فَإِنَّهَا تُورِثُ الضَّغَائِنَ؛ از سخن چینی ها بپرهیزید که آنها کینه ها بر جای می آورند».


 
بنابراين به شدت بايد از تأييد اين گونه سخنان پرهيز نمود، هرچند كه گويندگان آن ظاهرى خيرخواهانه داشته باشند، زيرا در اين گونه مطالب خيرى نيست، و چنين كسان  نمى توانند خيرخواه باشند.

 

خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره گرفتن از آن در میدان عمل را عنایت کند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس نماز جمعه امام رضا ع شانزدهمین جشنواره امام رضا ع مراسم اختتامیه روزنامه های ورزشی آمریکا ترامپ مشهد امام علی ع نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال قرارداد میلیارد دلاری زاکانی با چینی‌ها در شورا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه ما با شهردار و شهرداری نظارت‌گریز مواجه هستیم، به اینکه حتی او به متن قرارداد چند میلیارد دلاری زاکانی با چینی‌ها دسترسی ندارد، اعتراض کرد. این بخش که در حضور لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مطرح شد را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ۹ توصیه ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد 
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی در این استان‌ها برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تیرانداز چینی رکورد تفنگ ۱۰ متر بانوان جهان را شکست
  • (ویدئو) انقلاب در دنیای ورزش با اسکلت بیرونی چینی
  • جنجال قرارداد میلیارد دلاری زاکانی با چینی‌ها در شورا
  • عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری
  • لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • از مصرف رب‌ گوجه کپک‌زده پرهیز شود