Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@08:12:10 GMT

گاهی باید در ترانه هم شعار داد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۱۸۱۸۳

گاهی باید در ترانه هم شعار داد

به گزارش خبرگزاری مهر، اهورا ایمان با اشاره به موضوع کیفیت ترانه‌ سرایی در کشور گفت: ترانه زمانی عنوان ترانه به خودش می گیرد، که تبدیل می شود یک مجموعه ساختار یافته و دارای یک سری پارامترها، ترانه زمانی ترانه می شود که پیشنهاد برای به اجرا دارد، در بستری از ساز، صدای خواننده، ارکستر و همه چیزهایی که  نیاز دارد فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هرچند که من مخالف این نیستم که ترانه باید روی کاغذ هم شنیدنی و خواندی باشد.

این ترانه سرا اضافه کرد: در ترانههای این سال ها به سمت شعر محاوره حرکت کرده‌ایم. وقتی آثار را می شنویم درخواهیم یافت که کارکرد تکنیک‌های ترانه کم رنگ است در عوض شاخصه‌های شعر محاوره به خوبی هویدا است از همین رو باید کاری کنیم که تکنیک‌های ترانه پررنگ تر شود و شعرهای محاوره جای ترانه را نگیرد. یک سری از کارها که در جلسه خوانده می‌شود مخصوص جلسه است و خود ترانه سرا هم فکر نمی‌کند که این اثر روزی توسط خواننده‌ای انتخاب و خوانده شود. بین ترانه و شعر محاوره مرزی وجود دارد و شعر محاوره به قصد اجرا سروده و نوشته نمی شود. در شعر محاوره موسیقی یک گام یا چندگام عقب تر است در حالی که در ترانه موسیقی پیشتاز است و معمولا محتوا دنباله روی موسیقی حرکت می‌کند.

ایمان تصریح کرد: بعضی وقتها تصور میکنیم زمانی که قلم در دست می‌گیریم و یک ترانه را در پشت تریبون در چنین جلسه‌ای می خوانیم قطعا این ترانه می‌تواند توسط یک خواننده انتخاب و خوانده شود در حالی که ترانه سرا اگر آگاه و هوشیار باشد میان آنچه که اینجا می‌خواند و آنچه که برای خواننده می‌سراید تفاوت قائل می‌شود و متوجه می‌شود اثری که قرار است اجرا شود یک سری المان‌های موسیقی دارد که باید حتما به آنها توجه شود. حال مسئله این است که باید ترانه سرا دریابد این المانها چیست این مسئله مهمی است که ما قصد داریم از جلسات بعدی به آن بپردازیم و در اتفاق ترانه به مرور بر المانهای موسیقی تاکید کنیم که کم کم ترانه سراهای جوان با آنها آشنا شده و بدانند چگونه ترانه‌ای بسرایند که قابلیت اجرا شدن داشته باشد. عدم دانستن همین المان‌ها است که سبب شده شعر محاوره به عنوان ترانه معرفی شود و ترانه سرایی و محاوره گویی تا حدودی جابه‌جا شود.

وی تاکید کرد: المانهای موسیقیایی مسئلهای است که در جلسات مشترک با آهنگ سازها به وجود می‌آید و این فهم مشترک و دید همگام در اتفاق ترانه میتواند به وجود بیاید، در این جلسه شاهد هستیم که چهره های مطرح آهنگ سازی حضور دارند ستار اورنگ یکی از آهنگ سازان مطرح کشور است و ما سعی می کنیم حضور چنین چهره هایی پررنگ تر شود تا بتوانیم در فکر ترانه سرا این المان های موسیقی به وجود بیاید تا ترانه های سروده شده منطبق بر مبنای موسیقی باشد.

این ترانه سرا به موضوع عدم اهمیت به ترانه در جشنواره ها پرداخت و گفت: متاسفانه جشنواره ها پیرامون شعر گردش می کند هرچند که دغدغه ترانه وجود داشته است اما همیشه فضای شعر بر ترانه غالب است. امیدواریم با همت ترانه سرایان و توجه مسئولین در جشنواره ها شاهد بروز و ظهور بخش ترانه به شکل ویژه و برپایی یک جشنواره مختص ترانه باشیم تا بیش از پیش اهمیت این بخش از ادبیات کشور مورد توجه قرار گیرد.  

اهورا ایمان به مسئله شعار در ترانه پرداخت و درباره آن گفت: در ترانه سرایی گاهی به شعار رسیدیم مسئله این است که ترانه آیا باید شعار بدهد یا خیر، من اعتقاد دارم ترانه باید در برخی از جاها شعارگونه عمل کند و شعار بدهد اما باید در جاهایی اصلا شعار ندهد و عاری از شعار باشد. شعار محدود به ترانه های سیاسی و اجتماعی نیست در عاشقانه ها نیز می تواند شعاری باشد. مرز میان شعار و ترانه گاهی مبهم است به نظر من اما این مرز توسط ایجاز مشخص می شود این که ایا به ورطه شعار وارد شده ایم یا از شعار دوری کرده ایم در شعر تنها ایجاز است که مشخص می کند آیا چنین مسئله ای رخ داده است یا خیر.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در معیار شعار زدگی یا دوری از شعار نیت ترانه سرا است. این که آیا ترانه سرا به چه نیتی ترانه را سروده است گاهی ترانه باید حس انگیزشی مخاطب را برانگیزد همین احساس توسط ترانه به قلیان می افتد و در این جا ترانه سرا به سمت شعار می‌رود اما گاهی ترانه باید منطبق بر مدار احساس به دور از شعار باشد و باید از شعار فاصله بگیرد.چگونه گفتن شعار هم بسیار مهم است صرفا شعار را بیان کردن برای این که حداکثر برانگیزانندگی را داشته باشیم چگونه گفتن و چه گفتن مسئله اصلی هنر است شاعری مانند حافظ از پی چگونه گفتن و چه گفتن بر آمده است او بهترین سخنان را به بهترین روش بیان کرده است از همین رو ترانه سرا هم باید شعار، هدف، انگیزه و هر چیزی که می خواهد را به بهترین روش گفتن به مخاطب انتقال دهد.

کد خبر 4361003 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: ترانه سرایی حوزه هنری شعر کتاب و کتابخوانی ادبیات ترجمه معرفی کتاب گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازار نشر ادبیات جهان نقد کتاب صنایع فرهنگی معرفی نشریات ادبیات داستانی کتابخانه علی اصغر مونسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۱۸۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

به گزارش «تابناک»، توماج صالحی خواننده رپ و اعتراضی در ایران است. ترانه‌های رپ او بیشتر ابعاد سیاسی و اعتراضی دارد و بعضاً در متن ترانه هایش توهین هایی را علیه مسئولان ارشد نظام مطرح می کند.

 «ترکمنچای»، «سوراخ موش»، «نرمال» و «بازمانده» از جمله ترانه‌های اعتراضی منتشر شده از صالحی هستند که مورد توجه رسانه های معاند قرار گرفته اند.

بازداشت ها

صالحی در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به دلیل ترانه هایش بازداشت شد. او همچنین در ۸ آبان ۱۴۰۱ به دلیل انتشار فیلم های اعتراضی و تحریک جوانان به حضور در اعتراضات باردیگر بازداشت شد.

در همین رابطه خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، به‌نقل از سید محمد موسویان دادستان اصفهان، خبر بازداشت توماج صالحی را تأیید کرد و مدعی شد که او «در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر نقش کلیدی داشته است».

۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر رسید که حکم بدوی محکومیت توماج صالحی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان صادر شده است. 

همین موضوع سبب شد تا نام او در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار بگیرد و بسیاری تلاش کنند تا زمینه لغو صدور حکم اعدام برای او را فراهم کنند. 

توضیح بیشتر اینکه دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است هرچند که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تأیید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای توسط بازیگر زن «نون خ»
  • ویدئویی پربازدید از اجرای ترانه «تو محشری» امید در صداتو
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای
  • جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی
  • آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم
  • آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟
  • توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟
  • تغییر چهره متین ستوده بازیگر لیسانسه‌ها بعد از ۸ سال