Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:24:01 GMT

پدیده خزان درختان چناردرتابستان داغ قزوین

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۰۰۷۸

پدیده خزان درختان چناردرتابستان داغ قزوین

قزوین - ایرنا - پدیده خزان به طور معمول در فصل پاییز و هنگام سرد شدن هوا رخ می دهد ولی در حالی که هنوز تابستان به نیمه نرسیده و شدت گرما همچنان تداوم دارد، درختان چنار در سطح خیابان های شهر قزوین به زردی گرائیده اند.

به گزارش ایرنا، خزان در فصل پاییز زیبایی خاص خود را دارد و رنگارنگی طبیعت در آن فصل، هر بیینده ای را به سر ذوق می آورد ولی این پدیده درتابستان فقط باعث تعجب و تاسف مردم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهروندان و گردشگران به ویژه در خیابان های فردوسی، نادری و سبزه میدان که به عنوان مراکز اصلی شهر قزوین شناخته می شوند با دیدن زرد شدن برگ درختان چنار، دلیل اصلی این تغییر را جویا می شوند، هر چند گرمایی که خود نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند، گویای خیلی چیزهاست.

** تغییر اقلیم ناگهانی مهمترین علت زرد شدن زودرس درختان چنار است
کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان قزوین در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:در سال جاری بارش ناگهانی برف در اواخر فروردین ماه و سپس افزایش یکباره دما، درختان چنار را دچار شوک و تنش و خزان زودرس کرد.
آزیتا اسدی افزود: درخت چنار بر خلاف سال های اول رشد که نیاز به آب دارد، از سال های بعد با تقویت ریشه ها آب را در خود ذخیره می کند اما به هرحال برای ادامه حیات خود نیازمند آب است و با توجه به کمبود آب در سال جاری این موضوع ، با عث تشدید تغییر رنگ زودرس برگ درختان شد.
این کارشناس منابع طبیعی ادامه داد:برای تامین آب مورد نیاز اینگونه درختان می توان از روش های بازیافت آب استفاده کرد به طوری که از طریق برگرداندن فاضلاب ها به چرخه مصرف در باغبانی و کشاورزی آنها را آبیاری کرد.
اسدی خاطرنشان کرد:گرچه درخت چنار نسبت به خشکی مقاومت بیشتری دارد اما شوک و استرس حرارتی سرما و گرما می تواند به زردی ناگهانی آن کمک کند.
وی ادامه داد:البته کمبود مواد معدنی نظیر پتاسیم و آهن و همچنین آلودگی های زیست محیطی و دود ناشی از تردد خودروها نیز در تغییر رنگ زودرس این درختان بی تاثیر نیست.

**درخت چنار متناسب با مناطق خشک و نیمه خشک نیست
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قزوین نیز درباره زرد شدن ناگهانی و زودرس درختان چنار خیابان های شهر گفت:درخت چنار یک گونه گیاهی متناسب با مناطق خنک و معتدل است و با گرمای شدید سازگاری ندارد.
مجید مظفری با بیان اینکه زرد شدن زودرس درختان چنار در بسیاری از شهرهای کشور اتفاق افتاده، افزود: در تابستان سال جاری با توجه به دمای هوای بالا که حدود 40 درجه بوده است درختان چنار ضعیف شده و دچار زردی شدند.
وی با بیان اینکه در شرایط موجود نمی توان کاری برای ماندگاری درختان چنار انجام داد، افزود:در این شرایط حتی با آبیاری آنها نیز نمی توان آنها را از این زردی نجات داد.
مظفری اظهار داشت:این زردی زودرس به معنای خرابی و نابودی درختان چنار نیست و این درختان می توانند در پاییز دوباره برگ ریخته و در بهار رشد کنند.
وی ادامه داد: عمر برخی از این چنارها از جمله در سبزه میدان و مولوی در حد 80 تا90سال و عمر برخی از آنها در حد 10 تا 40 سال است و بیشتر درختان زرد شده نیز مربوط به همین دسته دوم است.
این مسئول یادآور شد:بخش اعظمی از فضای سبز شهر قزوین از آب های غیر شرب چاه ها آبیاری می شود و سیستم های نظارت بر مصرف آب نیز تقویت شده است.

*کشت گونه های گیاهی مقاوم در دستور کار شهرداری است
این مسئول گفت: به علت مشکلات ناشی از همین موضوع در سه سال اخیر کاشت چنار در سطح شهر متوقف شده و فقط در قسمت هایی که نیاز به واکاری دارند از این درختان استفاده می شود.
مظفری خاطرنشان کرد:به همین منظور در حال حاضر به سمت کاشت گونه هایی کم آب بر در خیابان ها مانند زیتون تلخ، زبان گنجشک و نارون رفته ایم.
وی ادامه داد:همچنین در راستای مدیریت مصرف آب به دلیل آن که چمن نیاز به آب بالایی دارد به سمت حذف چمن ها و یا کاهش استفاده از چمن در سطح شهر و بوستان ها رفته ایم و به جای چمن تلاش شده از گیاهان پوششی مانند رزماری، رز و یوکا استفاده شود.

**زردی درختان چنار ناشی از بیماری زوال است
یک کارشناس باغبانی گفت: در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند گرما و کم آبی علت اصلی زردی زودرس درختان چنار است به نظر من گرمای هوا زمانی می تواند عامل این زردی باشد که دمای هوا در نزدیکی 50 درجه و بالاتر باشد در حالیکه دمای شهر قزوین در این روزها حداکثر تا 42درجه بوده است.
محمد پیله فروش افزود:زردی و خشکیدگی این درختان علامت بیماری زوال آنها است که کمبود ریز مغذی هایی چون پتاسیم و آهن، فشردگی خاک و نیاز چنار به آبیاری و مراقبت نامنظم، در این بیماری موثر است.
وی افزود:زوال درختان چنار عارضه ای ایست که در اکثر شهرهای خشک و نیمه خشک ایران و در سال جاری در قزوین اتفاق افتاده است.
شهر قزوین 280 هکتار فضای سبز درون شهری، 66 پارک تفرجگاهی دارد و پارک ملی باراجین این شهر نیز دارای 330 هکتار وسعت است.
در مجموع سرانه فضای سبز هر شهروند قزوینی 14.67 متر مربع است.
7388/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي درختان چنار خزان زودرس گرماي هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۰۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

تزریق انسولین به مقدار کم، کاهش قند خون نیمه شب، تغذیه نامناسب یا پرخوری، پدیده داوون و تزریق نادرست انسولین از دلایل افزایش قند خون صبحگاهی است.

 پدیده داوون به این جهت است که از حدود ساعت سه تا چهار صبح به بعد، قند خون افزایش می‌یابد که سه یا چهار بار در هفته، این مسئله رخ می‌دهد. علت این افزایش، ترشح هورمون‌هایی مانند هورمون رشد به ویژه در دوره بلوغ مبتلایان به دیابت نوع یک است و این هورمون‌ها مخالف انسولین عمل می‌کنند و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

 در افراد دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کاهش اثر انسولین که هنگام شب تزریق شده و نیز استرس و فشار‌های عصبی، به تشدید پدیده داوون می‌انجامد. برای اطمینان از بروز این پدیده، لازم است طی شب، چندین بار قند خون را اندازه‌گیری کرد.

 برای برطرف کردن این پدیده، از آن جا که نیاز به انسولین در هنگام صبح افزایش می‌یابد، با نظر پزشک، انسولین را باید دیرتر تزریق کرد.

با توجه به این که در کشور ما بسیاری از افراد دیر شام می‌خورند، قند خون ممکن است طی شب افزایش یابد. در این مورد نیز باید در طول شب، چندین بار قند خون را کنترل کرد و اگر متوجه شدید که قند خون در طول شب افزایش یافته، به احتمال زیاد، میزان انسولین برای تزریق شبانه کم است.

 میزان انسولین را باید زیر نظر پزشک معالج را افزایش دهید. کاهش قند خون در نیمه‌های شب نیز ممکن است سبب افزایش قند خون صبحگاهی شود؛ زیرا هنگامی که قند خون به شدت کاهش یابد، بدن انسان به طور خودکار هورمون‌هایی از جمله آدرنالین و گلوکاگن ترشح می‌کند که مخالف انسولین عمل کرده و باعث افزایش قند خون صبحگاهی می‌شوند.

 بیمار باید قند خون را چندین بار در طول شب کنترل کند تا متوجه کاهش احتمالی قند خون شود. میزان انسولین پایه و زمان تزریق آن باید زیر نظر پزشک تغییراتی داده شود و تغذیه نامناسب یا پرخوری نیز هر یک ممکن است به افزایش قند خون صبحگاهی بینجامد.

 برخی از افراد مبتلا به دیابت به جای شام، میوه زیاد مصرف می‌کنند یا به مقدار زیاد مواد پروتئینی، لبنیات و ماست می‌خورند که در طول شب، بخشی از این مواد در کبد تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود و همین امر سبب افزایش قند خون صبحگاهی می‌شود.

 برای شام نباید مقدار فراوان پروتئین، مواد غذایی پر چرب و نیز مقدار زیادی میوه مصرف کرد. برای مهار افزایش قند خون صبحگاهی، اولین گام، تشخیص دلیل بروز آن است و در صورتی که قند صبحگاهی کنترل شود، کنترل قند خون در سایر اوقات روز نیز امری قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مصدومیت شدید برای پدیده لیگ ۲۰
  • مصدومیت شدید برای پدیده لیگ 20
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • این میدان در تهران مسدود می‌شود
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر