بررسی دیدگاه دو عالم سنی درباره زیارت قبور
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۵۱۴۷
سیره و روش جمیع مسلمانان از صدر اسلام با حضور پیامبر و در عصر اصحاب و تابعین بر زیارت قبور انبیاء، اولیاء، و صالحان... از اعمالی بود که صورت میگرفت، چرا که با نیایش و دعا در کنار این قبور و توسل به آنها و طلب قرب به خدا در بین مسلمانان مسلّم و قطعی بوده است.
هر چند که اختلاف در بین مذاهب بوده اما هیچ کس آن را انکار نکرده است و هیچ طعنی درباره ی آن نگفتهاند ، اما در سده های بعد، یعنی در زمان ابن تیمیه، او با جهل و نادانی خود، حرف های باطلی زد و این سنت را انکار نمود و از این آداب پسندیده اسلامی روی گردانی کرد، و فتوا به حرمت مسافرت به قصد زیارت پیامبر داد و سفر برای آن را سفر معصیت، و نماز را باید شکسته نخواند داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هر چند که در مقابل این دیدگاه او، بزرگان فریقین به مخالفت برخاسته و تالیفاتی را در ردّ او نوشتند و عمل او را بدعت نامیدند و حتی در شهر دمشق سوریه ندا دادند که: «من اعتقد عقیده ابن تیمیه حلّ دمه و ماله[1] هر کس عقیده ابن تیمیه را داشته باشد خون و مالش حلال است».
اما باز برخی از نویسندگان و علمای اهل سنت دنباله عقیده فاسد او را گرفتند و در تالیفات خود از او تبعیت کرده و بعضاً برخی از مذاهب اسلامی مثل مذهب شیعه امامیه را مورد هجوم قرار دادند و سخنان نامربوط را ابراز کردند، از جمله این نویسندگان سنی مذهب شخصی به نام القصیمی(متوفای1416هجری) صاحب کتاب –الصراع بین الاسلام والوثنیه- است که می نویسد: به خاطر همین غلوّی که شیعیان، نسبت به امامان خود دارند، و به خاطر همین که آنها علی و فرزندانش را خدا میدانند، قبرها و صاحبان آن را می پرستند و مشاهد آنان را بلند و مرتفع می سازند و نامشان را بلند آوازه می کنند و از مکان های دور و نزدیک به سوی این زیارتگاهها می آیند و نذر و هدیه و قربانی و... تقدیم می کنند و در آنجا خون ها و اشک ها می ریزند و خضوع می کنند و این اعمال را برای آنها انجام می دهند، نه برای خدا و پروردگار موحدان... لذا دیدن قبر پیامبر و سنگ های آن ثواب و فضیلتی ندارد بدون هیچ اختلافی بین علما... و این به روشنی از سیره مسلمانان صدر اسلام استفاده می شود...[2] این سخن خرافی و اراجیف مزخرف این نویسنده به اصطلاح عالم اهل سنت بوده که با بیان طعنه آلود آن را بیان می دارد در حالی که اسلام آورده و مسلمان بوده و به کتاب قرآن و پیامبر اسلام و صحابه جلیل القدر ایمان دارد و از طرف دیگر چقدر بین این دیدگاه فاسد القصیمی و بین سخن و دیدگاه شیخ تقی الدین سبکی (متوفای691هجری) صاحب کتاب –شفاء السقام..._ تفاوت و فاصله است که در آن کتاب می نویسد: آنچه از دین و سیره ی سلف صالح بدست می آید تبرک جستن به برخی افراد صالحی که مرده اند، میباشد، تا چه رسد به پیامبران. و کسی که ادعا کند قبر پیامبران و دیگران برابرند، ادعای بزرگی کرده است و ما یقین داریم این سخن باطل است، و آن مدعی به خطا رفته است.
این سخن پایین آوردن درجه ی پیامبر اکرم به درجه ی سایر مسلمین است و این یقیناً کفر است چرا که کسی که رتبه ی پیامبر را از آنچه هست پایین بیاورد، کافر است.[3]
منبع:
[1]. الدرر الکامنه، ابن حجر عسقلانی، چاپخانه دائره المعارف العثمانیه، حیدر آباد، هند، ج1 ص147
[2]. الصراع بین الاسلام و الوثنیه، القصیمی، المطبعه السلفیه، قاهره، مصر، ج1 ص178.
[3]. شفاء السقام...، سبکی، دارالفاق الجدیده، بیروت، لبنان، ص130.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی: