Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@02:47:29 GMT

بررسی دیدگاه دو عالم سنی درباره زیارت قبور

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۳۵۱۴۷

بررسی دیدگاه دو عالم سنی درباره زیارت قبور

سیره و روش جمیع مسلمانان از صدر اسلام با حضور پیامبر و در عصر اصحاب و تابعین بر زیارت قبور انبیاء، اولیاء، و صالحان... از اعمالی بود که صورت می­‌گرفت، چرا که با نیایش و دعا در کنار این قبور و توسل به آنها و طلب قرب به خدا در بین مسلمانان مسلّم و قطعی بوده است. 
هر چند که اختلاف در بین مذاهب بوده اما هیچ­ کس آن را انکار نکرده است و هیچ طعنی درباره­ ی آن نگفته­اند ، اما در سده­ های بعد، یعنی در زمان ابن تیمیه، او با جهل و نادانی خود، حرف­ های باطلی زد و این سنت را انکار نمود و از این آداب پسندیده اسلامی روی­ گردانی کرد، و فتوا به حرمت مسافرت به قصد زیارت پیامبر داد و سفر برای آن را سفر معصیت، و نماز را باید شکسته نخواند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند که در مقابل این دیدگاه او، بزرگان فریقین به مخالفت برخاسته و تالیفاتی را در ردّ او نوشتند و عمل او را بدعت نامیدند و حتی در شهر دمشق سوریه ندا دادند که: «من اعتقد عقیده ابن تیمیه حلّ دمه و ماله[1] هر کس عقیده ابن تیمیه را داشته باشد خون و مالش حلال است».
اما باز برخی از نویسندگان و علمای اهل سنت دنباله­ عقیده فاسد او را گرفتند و در تالیفات خود از او تبعیت کرده و بعضاً برخی از مذاهب اسلامی مثل مذهب شیعه امامیه را مورد هجوم قرار دادند و سخنان نامربوط را ابراز کردند، از جمله این نویسندگان سنی مذهب شخصی به نام القصیمی(متوفای1416هجری) صاحب کتاب –الصراع بین الاسلام والوثنیه- است که می­ نویسد: به خاطر همین غلوّی که شیعیان، نسبت به امامان خود دارند، و به خاطر همین که آنها علی و فرزندانش را خدا می­دانند، قبرها و صاحبان آن را می­ پرستند و مشاهد آنان را بلند و مرتفع می­ سازند و نامشان را بلند آوازه می­ کنند و از مکان­ های دور و نزدیک به سوی این زیارتگاه­ها می­ آیند و نذر و هدیه و قربانی و... تقدیم می­ کنند و در آنجا خون­ ها و اشک­ ها می­ ریزند و خضوع می­ کنند و این اعمال را برای آنها انجام می­ دهند، نه برای خدا و پروردگار موحدان... لذا دیدن قبر پیامبر و سنگ های آن ثواب و فضیلتی ندارد بدون هیچ اختلافی بین علما... و این به روشنی از سیره مسلمانان صدر اسلام استفاده می­ شود...[2] این سخن خرافی و اراجیف مزخرف این نویسنده به اصطلاح عالم اهل سنت بوده که با بیان طعنه آلود آن را بیان می­ دارد در حالی که اسلام آورده و مسلمان بوده و به کتاب قرآن و پیامبر اسلام و صحابه جلیل القدر ایمان دارد و از طرف دیگر چقدر بین این دیدگاه فاسد القصیمی و بین سخن و دیدگاه شیخ تقی الدین سبکی (متوفای691هجری) صاحب کتاب –شفاء السقام..._ تفاوت و فاصله است که در آن کتاب می­ نویسد: آنچه از دین و سیره­ ی سلف صالح بدست می­ آید تبرک جستن به برخی افراد صالحی که مرده­ اند، می­باشد، تا چه رسد به پیامبران. و کسی که ادعا کند قبر پیامبران و دیگران برابرند، ادعای بزرگی کرده است و ما یقین داریم این سخن باطل است، و آن مدعی به خطا رفته است.
این سخن پایین آوردن درجه­ ی پیامبر اکرم به درجه­ ی سایر مسلمین است و این یقیناً کفر است چرا که کسی که رتبه­ ی پیامبر را از آنچه هست پایین بیاورد، کافر است.[3]

منبع:
[1]. الدرر الکامنه، ابن حجر عسقلانی، چاپخانه دائره المعارف العثمانیه، حیدر آباد، هند، ج1 ص147
[2]. الصراع بین الاسلام و الوثنیه، القصیمی، المطبعه السلفیه، قاهره، مصر، ج1 ص178.
[3]. شفاء السقام...، سبکی، دارالفاق الجدیده، بیروت، لبنان، ص130.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۳۵۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد،  صلواتی با اشاره به نشست و فرورفتگی برخی قبور خلدبرین یزد در اثر بارندگی، گفت: معمولا بعد از هر بارندگی شدید قبور واقع در بلوک‌های قدیمی (معراج‌ها) به علت پائین‌تر بودن از سطح معابر و عدم امکان دفع آب‌های سطحی و ساخت و ساز قبور قدیم با مصالح (خشت و.) دچار تخریب و فرورفتگی می‌شوند که معمولاً یک یا دو روز بعد از بارندگی این فرورفتگی‌ها مشخص می‌شود.   وی افزود: با شناسایی تخریب و فرورفتگی قبور و پس از اینکه این محدوده قابل تردد باشد، ظرف یک یا دو روز با ماسه بادی قبور آسیب‌دیده پر می‌شود و سنگ‌های قبور روی ماسه بادی‌های هم سطح شده قرار می‌گیرد.   رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری یزد با بیان اینکه موارد مربوط به بارندگی اخیر ان‌شاءالله تا یکشنبه رفع می‌شود، یادآور شد: در این موارد حق با مردم هست و ما وظیفه داریم در حداقل زمان ممکن این نقص را برطرف کنیم.

دیگر خبرها

  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • قبور آسیب‌دیده خلدبرین ترمیم می‌شود
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین