Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@04:35:13 GMT

هزار و 513 نخبه حوزوی در کشور شناسایی شده اند

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۴۴۰۰۵

هزار و 513 نخبه حوزوی در کشور شناسایی شده اند

حجت الاسلام سیدعلی عماد عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: حدود 350 نفر از این نخبگان از حوزه علمیه خواهران و بقیه از حوزه های علمیه خراسان، قم، تهران و سایر شهرها هستند. این افراد بر اساس دو شاخص شامل سن زیر 40 سال و برخورداری از استعدادهای تاثیرگذار در حوزه های آموزش، تبلیغ، مدیریت و فعالیت امور فرهنگی شناسایی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی که برای حضور در سومین همایش نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه کشور به مشهد سفر کرده، ادامه داد: برای طلابی که به ترتیب در سطوح مقدماتی و عالی حوزه حداقل معدل 18 را کسب کنند پرونده تشکیل می شود و سپس برای احراز صلاحیتها و کشف ظرفیتهای بالقوه نخبگانی، از این افراد مصاحبه های علمی به عمل آمده تا به عنوان استعداد برتر در حوزه علمیه ارزیابی شوند.
رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه گفت: این افراد پس از شناسایی در سه مسیر آموزش، پژوهش و امور فرهنگی توانمندسازی شده تا برای مواجهه با مشکلات و مسائل پیش رو در عرصه های علمی، عملیاتی و در حوزه سیاستگذاریهای فرهنگی و آموزشی آماده شوند.
وی افزود: هم اکنون از همه ظرفیتهای این گروه از نخبگان استفاده نمی شود. برخی از این استعدادهای برتر حوزه به ویژه در بخش پژوهش و آموزش به عنوان دستیار در حوزه های علمیه مشغول کار هستند و البته برخی نیز در امور فرهنگی و تبلیغ معارف اسلامی مشارکت می کنند.
او ادامه داد: در بخش پژوهش به موضوع نیازسنجی توجه ویژه ای شده بگونه ای که نیازمحور و کاربردی بودن پایان نامه ها در حوزه یک شاخص اصلی است تا بتوانند گرهگشای مسائل روز جامعه باشند.
رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه بر همکاری این نهاد با مرکز ملی نخبگان نیز تاکید و بیان کرد: افقهای روشنی پیش روی همکاری دو مرکز وجود دارد و طی سالهای اخیر این همکاری رو به رشد بوده است.
جمعیت طلاب علوم دینی با سن زیر 40 سال شاغل به تحصیل در سطوح مقدماتی و عالی حوزه های علیمه سراسر کشور 200 هزار نفر است.
سومین دوره علمی تخصصی طلاب نخبه کشور با حضور 100 طلبه برتر از امروز نهم مرداد ماه به مدت هفت روز در مشهد ادامه دارد.
3221/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت حوزه علمیه حوزه های علمیه شاخص مشهد نخبگان رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۴۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور

مراسم تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور همزمان با روز بزرگداشت مقام معلم با سخنرانی دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. هدف از برگزاری مراسم تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور و تقدیر از استادانی است که در راستای فرهنگ شاگردپروری اهتمام داشته و به نوعی در کنار مساله آموزش به امر تربیت و پرورش هم توجه ویژه داشته‌اند.

 این استادان در قالب یک طرح غیرفراخوانی که از شش ماه قبل آغاز شده از طریق دانشجویان دانشکده‌های برتر کشور انتخاب شده‌اند. در این راستا، از ۲۰ هزار دانشجو از ۵۰ دانشکده کشور اعم از دانشکده‌های فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی نظرسنجی شده و نهایتا اساتیدی که بیشترین آراء را در میان دانشجویان کسب کرده‌اند، برای تقدیر به این مراسم دعوت شدند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان در این مراسم گفت: دانشگاه‌های ما از قبل از انقلاب تا کنون همیشه مبدا تحول بوده‌اند. قبل از انقلاب بسیاری از جریان‌ها در دل دانشگاه‌ها شکل گرفت و بعد از انقلاب دانشگاه‌ها بودند که نیروی انسانی برای کشور تربیت کردند و بعد از آن مجموعه‌های تحقیقاتی را برای پیشرفت و توسعه کشور پرورش دادند.

او افزود: طی ۲ الی ۳ دهه اخیر ماموریت‌هایی همچون تولید علم در کشور پررنگ شد و اساتید را برای تولید علم تشویق کردیم و کسانی که مقالات علمی زیاد و با کیفیت منتشر می‌کنند مورد تشویق قرار گرفتند. اساتیدی که در حوزه صنعت و حل مسائل کشور مشارکت داشتند نیز تجلیل شدند. دانشگاه کارخانه علم آفرینی، فناوری آفرینی و کارخانه تولید نوآوری بوده و از همه مهم‌تر دانشگاه کارخانه انسان سازی است.

دهقانی ادامه داد: بزرگترین وظیفه دانشگاه که هرگز فراموش نشدنی است پرورش انسان‌ها و شاگردانی بوده که باعث تکثیر ما شوند. در ۵۰ دانشکده برتر سراسر کشور اساتیدی که در همه زمینه‌ها همراه دانشجویان هستند و شاگرد پرور محسوب می‌شوند جایزه شیخ مفید را دریافت می‌کنند.این جایزه شامل یک بسته حمایتی یک میلیارد تومانی است که از سال جاری به ۱۰۰ استاد برتر در حوزه شاگردپروری اعطاء شد و قرار است این جایزه به صورت سالانه به استادان منتخب شاگردپرور اعطاء شود. 

او بیان کرد: این جایزه دارای ۱۵ بخش است؛ اعتبار مالی مستقیم که سبک اعتبار مستقیم آن ۴۰۰ میلیون تومان در سال، استفاده از امکانات شبکه‌های آزمایشگاهی، استفاده از امکان کسر خدمت یا معافیت خدمت سربازی برای دانشجویان، استفاده از پست‌داک و پسا دکتری، استفاده از فرصت مطالعاتی خارج کشور، استفاده از شرکت در کنفرانس‌ها، استفاده از فرصت بازدید و اردو‌های علمی و خدماتی که در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری است که این سبد را در اختیار اساتید برتر قرار دهد.

دهقانی اظهار کرد: فرمی در جهت اعطای جایزه به اساتید ارسال خواهد شد و افرادی که در دبیر خانه مشخص شده‌اند طی یک سال آینده همراه اساتید خواهند بود تا خدمات را ارائه دهند. در این فرم‌های اعطاء هزار امتیاز وجود دارد که ۴۰۰ امتیاز از آن قابل تقدیم برای کمک مالی مستقیم است. انتخاب استفاده از هر کدام از آن‌ها بر عهده خود اساتید خواهد بود. این جایزه به نام شیخ مفید است؛ محمد بن محمد نعمان ملقب به شیخ مفید و معروف به ابن المعلم، فقیه و متکلم و از علمای برجستهٔ شیعه سده چهار هجری قمری بود که مکتب کلامی شیعه را توسعه داد. 

رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: امید داریم در پایان دوره اول جایزه شیخ مفید بتوانیم ۱۰۰ نفر استاد برگزیده این دوره را به ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر تکثیر و تربیت کنیم. بنیاد ملی نخبگان در پایان این دوره به ۱۰ نفر از استادان شاگردپرور یک گرنت معادل یک سال پژوهانه که کار خود را درست انجام دهند تقدیم خواهد کرد. امروز افتخار داریم که در بین منتخبانی از جمعیت ۲۰ هزار نفری مستعدین بنیاد ملی نخبگان حضور داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شدیم
  • تحصیل پنجاه هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه کشور
  • مراسم تقدیر از استادان برتر حوزه علمیه اصفهان
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور
  • آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی» تدوین و اجرا می‌شود
  • آغاز حمایت از کارگران نخبه با اجرای آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی»
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • ۱۷۰ دانشجوی نخبه امروز به حج عمره اعزام می‌شوند
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور