Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی عطاری‌ها اقدام به مشاوره و یا ویزیت بیماران می‌کنند درحالی که این اقدام ممنوع است و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ استانها همدان نظرات

به گزاریش خبرگزاری تسنیم از همدان، گیاهان دارویی و طب سنتی از گذشته‌های دور مورد توجه حکما و پزشکان قدیمی از جمله بوعلی سینا بوده است و همواره توجه مردم را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروزه این حوزه دردسرهایی را برای افراد ایجاد کرده که علت آن هم سوء استفاده عطاری‌ها از این بخش و اقدام افرادغیر متخصص به درمان بیمارها و برخی اقدامات درمانی بوده است.

این روزها شاهد رشد روز افزون فروشگاه‌های گیاهان دارویی و عطاری‌های سطح شهر هستیم اما متاسفانه برخی از این عطاری‌ها جواز کسب ندارند و بعضی هم به وسیله تبلیغات غیر واقعی و فریب دهنده پول‌های زیادی را از جیب مردم به سمت دخل‌هایشان روانه می‌کنند.

عطاری‌ها حق دخالت در درمان را ندارند

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عطاری‌ها فقط اجازه فروش داروهای گیاهای را دارند و به هیچ عنوان حق دخالت در درمان بیماری‌ها و نسخه پیچی را ندارند.

مامک هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: وقتی مردم به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند انتظار تجویز گیاه دارویی برای درمان بیماری‌شان را دارند اما بر اساس قانون، عطاری‌ها فقط حق فروش دارو دارند و اجازه مشاوره، تشخیص و تجویز داروهای گیاهی برای مراجعه کنندگان را ندارند.

وی تصریح کرد: در مواردی عطاری‌ها اقدام به نوبت دهی برای انجام زالو درمانی، برداشتن خال و ویزیت بیماران می‌کنند که این امر غیر قانونی است.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان‌اینکه در زمینه مبارزه با تخلفات عطاری‌ها قوانینی وجود دارد، ابراز کرد: اما متاسفانه دستگاه‌ها در اجرای قوانین به درستی عمل نمی‌کنند.

مراجع قضایی در صدور احکام متخلفان برخلاف انتظار ما عمل می‌کنند

هاشمی با بیان‌اینکه عطاری های متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم، اظهار داشت: اما متاسفانه مراجع قضایی در صدور احکام آنگونه که انتظار می‌رود با ما همکاری نمی‌کنند و در بیشتر موارد متخلفان بزرگ این رسته تبرئه می‌شوند و یا ما را از نتیجه بی‌اطلاع می‌گذارند.

وی افزود: وقتی عطاری‌ها می‌بینند که با همکاران متخلف خود هیچ برخورد جدی و قانونی نمی‌شود بنابراین این امر موجب افزایش تخلفات آن‌ها نیز می‌شود.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بازرسان دانشگاه علوم پزشکی همدان با صرف وقت و هزینه از عطاری‌های سطح شهر بازدید می‌کنند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند اما وقتی دستگاه‌های قضایی آن گونه که باید آن‌ها را مجازات نمی‌کنند این امر موجب دلسردی ما می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: در بیشتر موارد مشاهده شده که عطاری‌های متخلف با جریمه‌های بسیار اندک و یا پلمپ موقت مجازات می‌شود که این اقدام موجب بازگشت آن‌ها و ادامه تخلف می‌شود.

وی گفت: چندین جلسه حضوری با پرسنل دادگستری برگزار کردیم و توضیحات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دادیم اما متاسفانه هنوز هم توجهی به آن نمی‌شود.

20 عطاری فاقد جواز کسب در همدان شناسایی شدند

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: در بازرسی‌هایی که در شهر همدان به عمل آمده 20 عطاری فاقد جواز کسب شناسایی شدند. این عطاری‌های غیر مجاز چندین سال هم سابقه فعالیت داشته‌اند.

اتاق اصناف کم کاری می‌کند

هاشمی با بیان‌اینکه لیست عطاری‌های غیر مجاز را به اصناف و اتحادیه خوار بار اعلام کردیم، گفت: اما اتاق اصناف کم کاری می‌کند و همکاری لازم را با ما ندارند و اجازه می‌دهند واحدهای صنفی بدون مجوز به راحتی در سطح شهر به فعالیت بپردازند.

وی تصریح کرد: در چهارشنبه هفته گذشته تیم مشترکی از نظام پزشکی، تعذیرات، سازمان صنعت، معدن تجارت و دانشگاه علوم پزشکی از عطاری‌های متخلف سطح شهر بازرسی کرده‌اند.

خال برداری توسط عطاری‌ها ممنوع است

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه خال برداری توسط عطاری‌ها ممنوع است و این کار فقط باید توسط پزشکان آموزش دیده و یا متخصصان طب سنتی انجام شود، افزود: بر اساس گزارش مردم متاسفانه برخی از عطاری‌ها اقدام به انجام خال برداری می‌کنند.

هاشمی گفت: البته برای برخورد با متخلفانی که با روش‌های سنتی اقدام به برداشتن خال مراجعه کنندگان می‌کنند نمی‌توانیم تنها به یک گزارش مردمی تلفنی و غیر حضوری اکتفا کنیم بلکه برای برخورد با آن نیاز به ثبت مکتوب شکایت و مشاهدات افراد داریم.

وی افزود: اگر بازرسان ما هنگام بازدید از عطاری‌ها اقداماتی مانند انجام زالو درمانی و یا خال برداری را مشاهده کنند می‌توانند آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کنند.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی با بیان‌اینکه متاسفانه بسیاری به شکل زیر زمینی اقدام به انجام زالو درمانی، ماساژ، خال برداری و بر داشتن زگیل می‌کنند، گفت: اولویت ما در برخورد با متخلفان مبارزه با متخلفان بزرگ و عمده است.

طب سنتی وارد دانشگاه علوم پزشکی شده است

هاشمی با بیان‌اینکه مردم برای بهره‌گیری از خدمات طب سنتی باید نزد متخصصان و آموزش دیدگان این رشته بروند، تصریح کرد: از سال 86 رشته طب سنتی وارد دانشگاه های علوم پزشکی شده و دوره های کوتاه مدت طب سنتی برای پزشکان عمومی برگزار شده است.

وی از وجود درمانگاه سنتی بدیع‌الحکما در شهر همدان خبر داد و گفت: این درمانگاه سنتی در آینده ای نزدیک به مردم خدمت گذاری می‌کند.

مدیر طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان‌اینکه در چند روز گذشته یک خانم جوان برای شکایت از عوارض انداختن زالو بر روی صورت که در یکی از عطاری‌ها انجام شده با ما تماس گرفته است، افزود: پروسه شکایت مردمی از عوارض عطاری های غیر مجاز پیچیده است و آن‌ها برای طرح شکایت باید به دادگاه عمومی بروند.

مردم مقصر رشد عطاری‌های غیرمجاز هستند

هاشمی با تاکید بر اینکه فقط فروش گیاهان دارویی در اختیار عطاری‌ها است و اجازه نسخه پیچی و دخالت در درمان را ندارند ، ابراز کرد: متاسفانه مردم علاقه زیادی به گرفتن مشاوره از عطاری‌ها دارند و به جای مراجعه به متخصصان طب سنتی نزد افراد غیر متخصص می‌روند و این امر موجب رشد قارچ‌گونه و غیر مجاز عطاری های سطح شهر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، تعداد عطاری‌های موجود در سطح شهر همدان زیاد است و به ویژه در بازار قدیمی همدان تعدا بیشتری از این عطاری‌ها به چشم می خورد. بنابراین برای اطلاع از حال و هوای بازار عطاری‌ها و استقبال مردم از این گیاهان دارویی، سری به یک عطاری در راسته شیشه برهای همدان می‌زنم.

متراژ این عطاری بسیار کوچک است اما در آن صدها نوع از گیاهان دارویی مختلف به چشم می خورد و درب شیشه‌ای این مغازه با انواع خواص گیاهان داویی مزین شده است.

وارد مغازه می‌شوم و دقایقی را با صاحب این عطاری به گفت و می‌نشینم...

عباس مطیعی که بیش از 10 سال از فعالیتش در این رسته می‌گذرد، به خبرنگار تسنیم گفت: گیاهان دارویی از زمان بوعلی سینا نقش برجسته‌ای در درمان و کنترل بیماری‌ها داشته‌اند و آنچه ما از خواص گیاهان دارویی به دست آوردیم از کتب حکیم بوعلی سینا بوده است.

وی با بیان‌اینکه بنده فقط اقدام به فروش گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی می‌کنم و تاکنون نسخه‌ای را برای بیماری نپیچیده‌ام، تصریح کرد: این خود مردم هستند که از ما می‌خواهند برای درمان بیماری شان گیاهان دارویی مربوطه را به آن‌ها بدهیم اما چون ما تخصص و صلاحیت این کار را نداریم تن به این خواسته نمی‌دهیم.

این فروشنده گیاهان دارویی ابراز کرد: همدان مهد بوعلی سینا است و ما نباید با خودخواهی و دخالت در امر درمان بیماران، وجهه طب سنتی و گیاهان دارویی را تخریب کنیم.

مطیعی افزود: بحمدالله بازار گیاهان دارویی همیشه خوب است و مردم بیشتر گیاهانی مانند اسطوخودوس،نعناع، بابونه، رازیانه، آذربه و عرقیاتی نظیر گلاب، بیدمشک و نعناع را از ما خریداری می‌کنند.

یکی از مشتریان گیاهان دارویی که برای خرید بابونه به این عطاری آمده است به خبرنگار تسنیم گفت: ترس از عوارض داروهای شیمیایی علت اصلی گرایش مردم به سمت گیاهان دارویی است.

بهزاد بهرامی افزود:البته برخی عطاری‌ها نیز با تبلیغاتی که میزنند مشتریان زیادی را برای خود جذب می کنند این تبلیغات از داروهای معجزه آسای چاقی و لاغری تا درمان بیماری‌های سخت درمان متفاوت است.

وی با بیان‌اینکه بارهای شاهد فعالیت عطاری‌های غیرمجاز و متخلفی که اقدام به زالو درمانی و یا برداشتن خال می‌کنند، بوده ام، تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهم که با این مراکز غیر مجاز مبارزه کنند و نگذارند سلامتی مردم به خطر بیفتد.

بازرسی اتاق اصناف منتظر دریافت برنامه گشت مشترک است

مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف همدان گفت: آماده بازرسی و مقابله با عطاری های متخلف هستیم اما معاونت غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی باید برنامه گشت مشترک را به ما بدهد.

حاتم جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: جلسات متعددی را با عوامل دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و داروی همدان برگزار کردیم و مقرر شد که آن‌ها برنامه‌های گشت و بازرسی مشترک را به ما اعلام کنند تا در هر زمانی که نیاز دارند در کنار آن‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز دستگاه ها برنامه‌های خود را به ما اعلام کردند و ما بر اساس برنامه بازرسی‌ها را انجام دادیم اما امسال از خرداد ماه تا کنون برنامه‌ای به ما اعلام نشده است.

مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف همدان با بیان‌اینکه در خصوص عطاری‌ها بازرسی‌های زیادی انجام شده است، تصریح کرد: در بازرسی‌های رسته‌ای و تخصصی از کارشناسان اتحادیه که در آن حوزه سر رشته دارند استفاده می‌شود.

جهانگیری به عطاری‌های فاقد جواز کسب اشاره کرد و گفت: مسئله جواز کسب مربوط به اتحادیه‌ها است و ما فقط بر تخلفات فصل هشتم قانون نظام صنفی نظارت می‌کنیم.

وی با بیان‌اینکه 4 هزار صنف خوار بار در همدان وجود دارد، ابراز کرد: با توجه به نوع و شدت تخلف با متخلفان صنوف برخورد و آن‌ها را به تعذیرات معرفی می‌کنیم.

مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف همدان گفت: تخلفاتی را که مربوط به سلامت باشد در همان لحظه برخورد و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می کنیم و در حد تذکر و یا هشدار باقی نمی‌گذاریم.

به گزارش‌های مردمی رسیدگی می‌شود

جهانگیری با بیان‌اینکه با واحد های متخلفی که به ما گزارش شود برخورد جدی می‌شود، ابراز کرد: در حالتی که یک واحد متخلف شاکی خصوصی داشته باشد آن واحد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

کالای غیر مجاز و تقلبی عطاری‌ها جمع‌آوری می‌شود

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: مبارزه با تخلفات بهداشتی عطاری‌ها و دخالت در درمان آن‌ها، بر عهده ما نیست اما کالاهای غیر مجاز و تقلبی عطاری‌ها را جمع آوری و با فروشندگان این کالاها برخورد قانونی می‌شود.

علیرضا شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: در بازرسی‌های مشترک از عطاری‌ها، واحدهای متخلف را بررسی و برای آن‌ها تشکیل پرونده می‌دهیم.

وی افزود: پرونده تخلف را به تعذیرات ارسال می کنیم اما نوع حکمی که صادر می‌شود در اختیار تعذیرات است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان‌اینکه عطاری‌ها فقط محل فروش گیاهان دارویی است و نباید کاری فراتر از آن انجام دهند، گفت: نظارت بر قیمت کالاها از دیگر وظایف ما است و با عطاری‌های گران فروش نیز برخورد می‌شود.

گزارش از فائزه محمدی

انتهای پیام/م

R41405/P1486/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۵۳۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایندگان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

کد خبر 848107 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه روسیه افغانستان طالبان افغانستان

دیگر خبرها

  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • ادامه سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • ۵ نکته مهم درباره برخورد دستگاه قضایی به دانه درشت ها
  • انتقاد دیده‌بان‌ حقوق بشر از سرکوب حامیان فلسطین در آمریکا
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم