Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - امسال، چهار رياضيدان موفق به دريافت مدال فيلدز شدند که در ميان آنها، نام "کوچر بيرکار"، رياضيدان ايراني به چشم مي‌خورد.
به گزارش ايسنا، روز چهارشنبه 10 مرداد ماه، در جريان مراسمي که در شهر ريودوژانيروي برزيل برگزار شد، "کوچر بيرکار" (Caucher Birkar)، "آلسيو فيگالي" (Alessio Figalli)، "پيتر شولز" (Peter Scholze) و "آکشي ونکاتش" (Akshay Venkatesh)، به ‌دليل ارائه خدمات ارزنده در دنياي رياضيات، مدال فيلدز را دريافت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدال فيلدز که از آن با عنوان بالاترين نشان علمي رشته رياضيات يا "نوبل رياضيات" ياد مي‌کنند، هر چهار سال يک بار در جريان "کنگره اتحاديه جهاني رياضيات" (IMU)، به رياضي‌دانان زير 40 سال که کار ارزنده‌اي در رياضي انجام داده باشند، اهدا مي‌شود.
اهداي جايزه فيلدز به طور رسمي، از سال 1954 آغاز شد. اين جايزه، يک مدال به همراه 15 هزار دلار کانادا است. جنس اين مدال از طلا است و روي آن تصوير نيم‌رخ ارشميدس به همراه جمله لاتين"TRANSIRE SUUM PECTUS MUNDOQUE POTIRI" با مضمون "خود را بشناس تا جهان را دريابي" ديده مي‌شود. اين مدال براي نخستين بار، به دو دانشمند رياضيدان "لارس آلفورس" (Lars Ahlfors) و "جسي داگلاس" (Jesse Douglas) داده شد. در سال 1966 ، توافق شد که با هدف گسترش تحقيقات در زمينه رياضي، در هر بار برگزاري کنگره بين‌المللي رياضيات، چهار مدال به چهار نامزد برتر اعطا شود.
"مريم ميرزاخاني"، نخستين زن در دنيا بود که موفق به دريافت اين جايزه شد. "آرتور آويلا" (Artur Avila) نيز اولين دانشمندي است که از آمريکاي لاتين برنده اين جايزه شده است.

امسال نيز، مدال فيلدز به چهار رياضيدان برجسته اهدا شد که "کوچر بيرکار"، رياضيدان 40 ساله کُرد تبار ايراني و استاد "دانشگاه کمبريج" (University of Cambridge)، يکي از آنهاست. بيرکار، دوران مدرسه خود را در شهر مريوان گذراند و سپس به دانشگاه تهران راه يافت و موفق شد مدرک کارشناسي خود را در رشته رياضيات دريافت کند. پس از آن، براي ادامه تحصيل به انگلستان مهاجرت کرد و در سال 2004 موفق به اخذ مدرک دکتري از "دانشگاه ناتينگهام" شد.

ديگر رياضيدانان برنده اين مدال، "آلسيو فيگالي" از "انستيتو تکنولوژي فدرال زوريخ" (ETH Zurich) سوئيس، "پيتر شولز" از "دانشگاه بن" (University of Bonn) آلمان و " آکشي ونکاتش" از "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) آمريکا هستند.
"پيتر شولز"، رياضيدان 30 ساله آلماني، جوانترين عضو اين گروه است که وقتي تنها 24 سال داشت، به کرسي استادي رسيد و هيئت داوران، از او به عنوان يکي از تاثيرگذارترين رياضيدانان جهان ياد کرده‌اند. شولز اين مدال را براي پژوهش‌هاي خود در مورد هندسه جبر محاسباتي دريافت کرده و معتقد است که پاياني براي مسائل پيش رو وجود ندارد. شولز در مصاحبه‌اي گفت: مسائل، بي‌نهايت هستند. هنگامي که مسئله‌اي را حل مي‌کنيد، با 10 مسئله ديگر روبه‌رو مي‌شويد.
ديگر عضو اين گروه، "آلسيو فيگالي" رياضيدان 34 ساله ايتاليايي است که يکي از افراد تاثيرگذار در محاسبه تغييرات و معادلات ديفرانسيل با مشتقات جزئي محسوب مي‌شود. فيگالي در مصاحبه‌اي گفت: ممکن بود من هرگز مطالعه رياضي را آغاز نکنم. روياي من تا زمان دبيرستان، فوتباليست شدن بود اما پس از ورود به المپياد جهاني رياضي، تغيير عقيده دادم.

آخرين رياضيدان اين گروه چهار نفره، "آکشي ونکاتش" 36 ساله است که در هند متولد و در استراليا بزرگ شد. او در سن 13 سالگي، تحصيلات خود را در رشته رياضي و فيزيک "دانشگاه استرالياي غربي" (UWA) آغاز کرد. تخصص ونکاتش، در نظريه اعداد است. او در مصاحبه خود گفت: هنگامي که زمان زيادي را به مطالعه رياضي مي‌گذرانيد، به نظر مي‌رسد در آن غرق شده‌ايد اما به دست آوردن رتبه ممتاز در رياضي يعني که اين رشته، بخشي از وجود انسان شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۳۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران

حسن یزدانی روی تشک کشتی برگشت و روی تشک با یک حریف تمرینی سرشاخ شد. این اولین مرحله یقین ما برای بازگشت حسن دلاور به کشتی و حضور در المپیک 2024 است.

به گزارش طرفداری، حسن یزدانی بدون مصدومیت می تواند نفر اول ایران در مسابقات المپیک پاریس در وزن 86 کیلو باشد و البته حضور او علی رغم حضور مدعیانی مثل آرون بروکس، عظمت دولت بیکوف و نایفونوف، می تواند منجر به کسب یک مدال دیگر برای او و ورزش ایران باشد.

حسن یزدانی می تواند رکورد بی نظیر 10 سال حضور در سطح اول کشتی ایران و کسب 10 مدال المپیک و جهانی را به عنوان رکوردی تاریخی در گینس ثبت کند. در ایران هیچ ورزشکاری این میزان تداوم را در بالاترین سطح نداشته است و در کشتی جهان هم وقوع چنین پدیده ای کم سابقه بوده است و تنها مردانی مثل آلکساندر کارلین و الکساندر مدوید توانسته اند در مدت زمان حداقل 10 سال متوالی در میادین مختلف مدال بگیرند و بین سالهای کسب مدالشان هم فاصله نبوده باشد.

یزدانی در مسابقات جهانی و المپیک در 9 سال گذشته 4 مدال طلا، 4 نقره و یک برنز دریافت کرده است.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا ۴ سال یک بار می‌شود؟
  • اعلام اسامی اساتید نمونه کشوری/ چهار معاون وزیر علوم در بین برگزیدگان
  • تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • اعتراف در اسپانیا: ‏VAR‏ ‏امسال اشتباه داشت!‏
  • ایران نایب قهرمان کمپو جهان شد
  • ۲ مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان