Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ سیدمهدی سیف، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم امروز ۱۱ مرداد ماه در گردهمایی ۳۰ تن از کاتبان قرآن که با هدف ارتقاء کیفیت کتابت در کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد گفت: تلقی بنده این است که خوشنویسی طراحی زیبانویسی است و هم و غم اول نویسندگان در گذشته، ثبت و ضبط قرآن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به همین دلیل در خطوط کوفی کاتب در صدد طراحی کامل برای زیبانویسی نیست، اما رفته رفته این روند تکامل یافته و پیشرفته شده تا به وضع موجود رسیده است.

سیف با بیان اینکه تذهیب و صفحه‌آرایی هم دوره به دوره تکامل یافته تصریح کرد: برخی از این مسائل استاندارد‌هایی خلق کرده که تبدیل به ضابطه شده است مثلا طوری قلم کامپیوتری را برنامه‌ریزی کرده‌اند که با این ضوابط نوشته شود به عنوان نمونه در چینش متن عربی بعد از واو عطف فاصله نمی‌گذارند که این موضوع تبدیل به ضابطه شده است لذا هیچ وقت واو در آخر صفحه نیست.

سیف با تحلیل برخی از تلاوت‌های عبدالباسط عنوان کرد: عبدالباسط در ضریح مطهر امام کاظم (ع) تلاوتی کرده است که با بقیه فرق دارد و حال دیگری به انسان می‌دهد و به همین دلیل، تلاوت ماندگاری شده است. ایشان تجوید و وقف و ابتدا و پرده‌های صوتی و نغمه‌ها و الحان پیاده نمی‌کند بلکه همه را به حداعلی دارد، ولی چیزی بالاتر از این‌ها را در تلاوت رعایت کرده است که تصویرسازی و طراحی برای این تلاوت است.

سیف بیان کرد: عبدالباسط بار‌ها سوره مبارکه مریم را خوانده، ولی آنچه را در جامع دمشق خوانده و یا سوره حج را در عربستان بی‌نظیر شده است؛ عبدالباسط سوره تکویر را با طراحی خوانده است که هر وقت انسان گوش می‌دهد باز هم تازه است و گرد و غبار کهنگی بر آن ننشسته است.

وی افزود: البته متاسفانه این تلاوت را صرفا در مجالس عزا پخش می‌کنند که تداعی نامناسبی هم ممکن است داشته باشد، ولی هر زمانی گوش کنیم دلنشین و اثرگذار است.

این استاد قرآن کریم با بیان اینکه هنر بیان کلمات و عبارات قرآن روی دیگر سکه کتابت و مصحف است اظهار کرد: استادان به کتابت معمولی رضایت ندهند بلکه کاری کارستان بکنند که مانند تلاوت عبدالباسط ماندگار شود و همواره حظ بصری از آن ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا سیف کتابت حرم قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز

(تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز

دیگر خبرها

  • نیروگاهها، فروش برق خود را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند
  • «منم بچه مسلمان» از شبکه پویا و قرآن
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • (تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز
  • تاکید بر قرآن محوری و فهم کلام وحی در حج
  • (تصاویر) دروازه قرآن شیراز
  • شهروندان در آذربایجان‌غربی در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند
  • کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم شمال غرب در مراغه
  • برپایی کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم در مراغه
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)