Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@23:06:37 GMT

فرهنگ در کشور ما اولویت نبوده است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۷۹۲۴۶

فرهنگ در کشور ما اولویت نبوده است

خبرگزاری میزان- فرهنگ در کشور ما اولویت نبوده است. همیشه شعار ارجمندی فرهنگی داده می‌شود، اما مباحث سیاسی و مشکلات اقتصادی که از سوی برخی از سیاست‌های اشتباه به وجود می‌آید، چالش نخست کشور ما در چند دهه گذشته بوده است.

مصطفی محدثی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره راه‌کارهای برون رفت از وضعیت نابسامان کتاب گفت: این موضوع مسئله تازه‌ای نیست و سال‌ها در مورد آن سخن گفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جریان فرهنگی و نوع تعامل ما با پیشرفت تکنولوژی در حوزه فضا‌های مجازی به اندازه‌ای تعریف نشده است که همه موضوعات در این حوزه به هم ریخته است.

سراینده «شاعران پروازی» با توجه به ضعف‌هایی که وضعیت کنونی را در حوزه کتاب ایجاد کرده است، اشاره داشت: به نظر می‌رسد نظام فرهنگی ما هوشمندی لازم برای مواجهه با این موجی که ایجاد شده است، ندارد و تدابیر و ساز و کار‌های لازم برای مقابله با آن اندیشده نشده است.

نویسنده کتاب «هزار مرتبه خورشید» با بیان نوع مواجهه با کتاب در جامعه گفت: متاسفانه امروزه روز به روز مراجعه به کتاب به عنوان متن ارجمند و مستند بسیار کاهش یافته است. مطالعات نسل جوان در حال حاضر به گشت و گذار در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و مجازی منحصر شده است. این معضل اکنون گریبان گیر حوزه کتاب است.

نویسنده کتاب «گزیده ادبیات معاصر» با اشاره به عوامل دیگری که فضای کنونی را در حوزه کتاب رقم زده است، افزود: از طرف دیگر سرمایه گذاری‌های لازم در حوزه چاپ و نشر، لزوم سهولت رسیدن کتاب به دست جوان‌ها و جاذبه داشتن آن‌ها برای نسل جوان از جمله مسائل دیگر است.

این موارد عواملی است که دست به دست هم داده است و روز به روز وضعیت در حوزه کتاب به جای بهتر شدن، بدتر از گذشته می‌شود و سرانه مطالعه کاهش پیدا می‌کند.

وی با توجه به گسترش مراجعه به فضای مجازی گفت: البته ارتباط با فضا‌های مجازی و سیستم‌های اطلاع رسانی دیگر ممکن است جزئی از سرانه مطالعه تعریف شود و احتمالا در کشور‌های دیگر تعریفی برای این موارد وجود دارد که این فضاها را نیز جزء سرانه مطالعه محسوب آورند. اما کشور ما هنوز در دوران گذار است و چنین موضوعاتی به صورت کاربردی در فرهنگ ما لحاظ نمی‌شود؛ لذا چنین سر در گمی در حوزه کتاب مشاهده می‌شود.

نویسنده کتاب «ولی مهر» با تاکید بر راهکارهای بهبود بخشیدن حوزه کتاب اشاره داشت: موضوعاتی که به ذهن افرادی چون بنده می‌رسد، بیشتر دغدغه‌های فردی به عنوان مخاطب یا مولف کتاب محسوب می‌شود. با این حال راه کار‌هایی که برای برون رفت از وضعیت کنونی کتاب می‌توان ارائه داد، راه‌های میان رشته‌ای و زبان شناسی فرهنگی و اجتماعی می‌طلبد که بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به صورت بداهی گفته شود.

نویسنده «طنین کوه» با توجه به چالش‌های موجود تاکید داشت: مشکل ما در این حوزه بسیار اساسی است و نیازمند هم اندیشی‌ها و نشست‌ها با حضور روان شناسان، کارشناسان فرهنگی و جامعه شناسی و اساتید دانشگاهی است. به نظر می‌رسد باید هم فکری‌هایی در این حوزه انجام داد تا بتوان علل واقعی این بحران را شناسایی کرد و بعد از آن به دنبال را‌های برون رفت از آن اقدام کرد.

وی با اشاره به جایگاه فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ در کشور ما اولویت نبوده است. همیشه شعار ارجمندی فرهنگی داده می‌شود، اما مباحث سیاسی و مشکلات اقتصادی که از سوی برخی از سیاست‌های اشتباه به وجود می‌آید، چالش نخست کشور ما در چند دهه گذشته بوده است.

نویسنده «سلوک باران» با توحه به دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری اشاره داشت: موضوع فرهنگ هیچ گاه در دولتی به عنوان اولویت جدی نبوده است. این در حالی است که مقام معظم رهبری بار‌ها به این موضوع گوشزد کرده است، اما در عمل به آن سمت اقدام نشده است. تا زمانی که معضلات فرهنگی حل نشود، معضلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز قابل حل نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب فرهنگ معضل فرهنگی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۹۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای سیاستگذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در محل برگزاری این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اسماعیلی در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است. این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نیست؛ تقریبا روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی را در حال برگزاری نداشته باشیم و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه ای برگزار نشود.

اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صحنه‌ پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: طی یکسال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیازها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف ها اذعان می کنم اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ، جشن خود کفایی کاغذ کتب درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد هزار تن خواهیم رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویدادهای فرهنگی برای «خرم‌آباد»
  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است