Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشور عراق در طول ۲۴ ساعت گذشته شاهد رایزنی مسئولان عراقی درخصوص تشکیل دولت آینده و روابط با همسایگان بود. ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از کمیسیون عالی انتخابات عراق خواست تابرای جلوگیری از تبعات تاخیر و طولانی شدن مدت بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی اخیر این کشور شتاب به خرج دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوری المالکی در بیانیه خود بر "لزوم پایان بازشماری دستی آرا در مراکز و حوزه های انتخاباتی که علیه آن شکایت مطرح شده است، تاکید کرد تا در مرحله بعدی نتایج تایید شود و عراق وارد گام های دیگر قانونی درخصوص برگزاری اولین جلسه پارلمان و انتخاب نهادهای مورد نظر براساس مهلت های زمانی مشخص خود شود".

وی از همه شرکای سیاسی خواست تا تشکیل دولت را پیش چشم خود و در صدر اهتمام قرار دهند؛ پیش از آنکه بحران تشدید شود".

براساس مهلت قانونی، تشکیل دولت باید حداکثر 110 روز بعد از تاریخ اعلام نتایج اولیه انتخابات صورت گیرد که هنوز تا این لحظه اعلام نشده است. این علاوه بر زمان تایید نتایج نهایی انتخابات از سوی دادگاه عالی فدرال عراق است. قانونی وجود ندارد که دادگاه را ملزم به تایید انتخابات در زمان مشخصی کند.

رایزنی العبادی و سفیر اردن

نخست وزیر عراق و سفیر اردن در بغداد راه های تقویت همکاری دوجانبه در همه زمینه ها را بررسی کردند.

دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد: حیدر العبادی با جعفر عقله الزعبی سفر اردن در بغداد دیدار کرد و دو طرف تقویت همکاری دو کشور در زمینه های مختلف و روابط دوجانبه در راستای منافع دو ملت دوست را بررسی کردند.

دعوت علاوی برای تشکیل دولت نجات ملی

رئیس ائتلاف الوطنیه عراق از همه نیروهای سیاسی خواست تا به جای رقابت بر سرپست های حکومتی، بنیان فرایند سیاسی را سازماندهی کنند.

ایاد علاوی در بیانیه ای اعلام کرد: عراق شرایط خطرناکی را در پی انتخابات پارلمانی اخیر سپری می کند که شاهد عقب گرد و هرج و مرج و سوء استفاده نیروهای افراطی و تروریسم از این شرایط هستیم.

وی تصریح کرد: فعالیت و اندیشه باید روی حمایت از نهادهای قدرت و بستر سازی برای تشکیل یک دولت نجات ملی به دور از دخالت های خارجی باشد.

تاکید حیکم و الجبوری بر اهمیت گفت وگو برای تشکیل دولتی قوی

رئیس سابق پارلمان عراق در دیدار با رئیس جریان الحکمه این کشور بر اهمیت گفت وگو برای توافق درخصوص یک دیدگاه مشترک به منظور تشکیل دولتی قوی برای مقابله با چالش ها و برآورده کردن خواسته های ملت و لزوم تمرکز روی پرونده خدمات رسانی و اقتصاد و توسعه و سرمایه گذاری تاکید کرد.

در بیانیه دفتر اطلاع رسانی سلیم الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق آمده است: در این دیدار بر لزوم بهبود اوضاع معیشتی مردم در چارچوب اصل شهروند و پایان دادن به همه مظاهر سهم خواهی و تفرقه تاکید شد.

عمار حکیم رئیس جریان الحکمه نیز در این دیدار از تشکل های سیاسی بزرگ پیروز خواست تا نامزد خود برای تصدی پست نخست وزیری را که برخوردار از "استانداردهای قدرت، قاطعیت و شجاعت باشند"، معرفی کنند.

هشدار درباره تمام شدن صبر مردم

عضو ائتلاف دولت قانون در عراق به نیروهای سیاسی درخصوص پایان یافتن صبر مردم به خاطر اوضاع بد کشور و وضعیت نامطلوب خدمات و بیکاری هشدار داد.

عالیه نصیف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الفرات گفت: ملت صبر زیادی کرده است و نیروهای سیاسی باید بدانند که این ملت، ملت انقلاب ها است و آن را فراموش نمی کنند.

وی تصریح کرد: فکر می کنم که همپیمانی بین ائتلاف دولت قانون و ائتلاف الفتح راهبردی است و نه مرحله ای. لازم است که اختلافات بین ائتلاف الفتح و ائتلاف النصر کنار گذاشته شود زیرا آنها یا با هم می برند یا باهم می بازند.

نصیف گفت: دولت قانون براساس ایده اکثریت سیاسی و اپوزیسیون سیاسی حرکت می کند زیرا کشور نمی تواند اصل شراکت در دولت را تحمل کند. یک اختلافی در روند و نظام مبتنی بر سهم بندی وجود دارد که روند سیاسی را ویران کرده است. مشکل فقط در اشخاص نیست. هیچ تشکلی نمی تواند خود را از بار مسئولیت اوضاع کنونی کشور مبرا بداند و توپ را به زمین نهاد نخست وزیری انداخته و فقط آن را مسئول شرایط موجود معرفی کند.

پایان شمارش دستی آرا در دیوانیه و ترکیه

کمیسیون عالی انتخابات عراق بازشماری دستی آرا در استان الدیوانیه و ترکیه را به پایان برد.

یک منبع آگاه به شبکه الفرات گفت: روند بازشماری دستی در استان دیوانیه که بالغ بر 300 مرکز رای گیری بود، با حضور قضات تعیین شده و نمایندگان احزاب سیاسی تمام شد.

انهدام هسته تروریستی در کرکوک

مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق از انهدام یک هسته تروریستی در استان کرکوک خبر داد.

در بیانیه این مرکز آمده است: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کرکوک با همکاری نیروهای مشترک امنیتی توانستند یک هسته تروریستی شش نفره را در کرکوک منهدم کنند.

این بیانیه افزود: این شش نفر اقدام به انفجار بمب و تهدید شهروندان می کردند که یکی از آنها در جعل اسناد هویتی برای گروه های تروریستی در داخل استان کرکوک کار می کند تا به این گروه ها برای تردد در داخل این استان کمک کند. مقادیر سلاح و مهمات نیز از آنها کشف و ضبط شد.

انتهای پیام/

R7969/P36355/S8,90/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۷۹۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران بازدید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق و وزیر داخلی عراق از پایانه مرزی مهران ظهر امروز دوشنبه بازدید کردند.

این بازدید به منظور بررسی آخرین تمهیدات لازم برای اربعین ۱۴۰۳ است.

کد خبر 6098169

دیگر خبرها

  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران بازدید کرد
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • دولت عراق استفاده از واژه «اسرائیل» را در رسانه‌ها ممنوع کرد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق