Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

خطر مرگ در کمین نوزادان با تاریخ تولد شیک

علیرضا‌ رئیسی‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص سزارین اختیاری گفت: سزارین الکتیو یا اختیاری در جامعه رواج دارد که باید به عنوان چالش جدی به آن نگاه کنیم‌؛ زایمان‌ باید به صورت طبیعی باشد، متاسفانه شاهد آن هستیم که  که برخی والدین تمایل دارند تاریخ تولد نوزادشان را خود انتخاب کنند و در نظر می گیرند که نوزادشان در روز ازدواج یا تاریخ های ویژه ای به دنیا آید و تاریخ سزارین را بر اسا آن انتخاب می کنند اما دستکاری تاریخ تولد فاجعه است و این گونه رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و واقعا باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم.

رئیس تشریح کرد: باید آموزش عمومی و جلوگیری از تبلیغ شیر خشک در جامعه انجام شود؛ بعضی از مادران بین یک تا 5 روز اول زایمان به دلیل حجم کم شیر به شیر خشک روی می‌آورند که اشتباهی بزرگ است و نباید این کار انجام شود؛ بعضی از نوزادان دچار زردی می‌شوند و آن را با شیر مادر ارتباط می‌دهند و آن را قطع می‌کنند که اشتباه است.

آخرین آمار اهداکنندگان خون در تهران/ مشارکت ۴ درصدی خانم در اهدای خون

سیدمرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز تعداد ۱۴۵ هزار و ۲۷۱ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده که از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۶۸۵ واحد خون و فرآورده‌های خونی دریافت شده است.

وی ادامه داد: از تعداد ۱۴۵ هزار و ۲۷۱ نفر ۵۶ هزار و ۲۳۳ واحد از اهدا کنندگان مستمر و ۳۹ هزار و ۵۶۸ واحد از افراد باسابقه در این کار خیر در سطح استان تهران خون دریافت شده است.

پرونده تربیت پرستاری مختومه شد/ شفاف سازی درباره کدرشته‌های ۲ دانشگاه علوم پزشکی

 حضرتی به نقل از دكتر اكبری، قائم مقام معاون آموزشی تصریح کرد: این کدهای اعلام شده در دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس و کردستان با کد رشته های پرستاری در سایر دانشگاه های علوم پزشکی هیچ تفاوتی ندارد و دانشجويان اين دانشگاه ها برای گذراندن دوره های بالينی می توانند از ظرفيت بيمارستان های ميناب و سقز نيز استفاده كنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین افزود: بحثی که در رابطه با کد رشته های پرستار بیمارستانی در سال گذشته وجود داشت به طور کامل خاتمه یافته است و گروه های مختلف پرستاری از این جهت نگران نباشند.

سرمایه گذاری هزار میلیاردی در حوزه سلامت/ آغاز ساخت بیمارستان اسلام آباد پیش از سالگرد زلزله کرمانشاه

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت بیمارستان در شهرهای رشت، تهران و مشهد، اظهار کرد: متاسفانه مدیران بنگاه های اقتصادی در کشور، در اکثر موارد به حوزه خدمات اجتماعی، توجه کافی ندارند که این ممکن است در کوتاه مدت آسیب نرساند، اما در بلندمدت، افراد و نهادهایی برنده هستند که در حوزه اجتماعی و کاهش درد و رنج مردم، گام برداشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به امضای این تفاهم نامه، ابراز امیدواری کرد که قراردادهای اجرایی تکمیل و ساخت بیمارستان های توافق شده، ظرف دو ماه آینده بسته شود و بزرگترین بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ظرفیت 750 تخت بیمارستانی (بیمارستان شهدای تجریش) به زودی تکمیل و افتتاح شود.

هاشمی از دیگر پروژه های توافق شده بین وزارت بهداشت و موسسه اعتباری ملل را احداث و بهره برداری ازبیمارستان جایگزین معتضدی کرمانشاه و تکمیل مجموعه تشخیصی درمانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: خوشبختانه موسسه اعتباری ملل 2 بیمارستان در مشهد مقدس با ظرفیت 600 تختخواهد ساخت و تا 800 تخت بیمارستانی نیز قابل افزایش است، همچنین این موسسه در شهر رشت، به ساخت و بهره برداری از بیمارستانی با ظرفیت 300 تخت اقدام خواهد کرد.

28 درصد ایرانیان نشانه‌های استرس دارند/ واکسیناسیون حجاج انجام شده است/ کمبود دارو در ایران مانند کشور‌های اروپایی است

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ورود به رشته‌های پزشکی از دیرباز و به خصوص سالهای اخیر روند افزایشی داشته است و امسال 29.9 درصد ظرفیت دانشگاه‌های دولتی به گروه علوم پزشکی اختصاص دارد؛ این در حالی است که 69.43 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری سال 97 در رشته علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: 61 درصد ظرفیت کنکور در گروه ریاضی و 66 درصد از ظرفیت آزمون سراسری سال 97 در گروه علوم انسانی شرکت‌ کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت سلامت حجاج ایرانی در مراسم امسال حج ادامه داد: آزمایشات و غربالگری خوبی برای حجاج انجام شده است و افرادی که از نظر جسمی توانایی لازم را نداشته اجازه اعزام به کشور عربستان به آن‌ها داده نشده است، حجاج ایرانی قبل از سفر به عربستان آزمایش‌های دیابت، فشار خون وواکسیناسیون را انجام دادند و امروزه سازمان حج و زیارت هلال احمر موارد بهداشت غذایی و محیط را به طور خیلی جدی پیگیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ پزشک و امکانات بهداشتی و درمانی هیچ کمبودی در مکه و مدینه نداریم، بیان کرد: به علت تراکم زیاد در یک محل خاص احتمال شیوع عارضه‌های ویروسی وجود دارد که با توجه به سن مراجعان ممکن است سیستم ایمنی بدن به طور ناخواسته کاهش یابد.

 ایران ۲ برابر کشور‌های همتراز اهداکننده خون دارد/ مرکز انتقال خون ویژه بانوان راه‌اندازی می‌شود/ تمهیدات سازمان انتقال خون برای گذر از تحریم‌ها علی اکبر پور فتح‌الله‌ رئیس سازمان انتقال خون کشور‌ در خصوص ایجاد یک مرکز انتقال خون در یکی از صحن‌های حرم رضوی‌ گفت: در صحن طبرسی‌ با مساعدت آستان قدس رضوی فضایی برای مرکز انتقال خون در نظر گرفته شده است تا مراجعه کنندگان‌ و زوار‌ امام رضا (ع) علاوه بر زیارت اقدام به کار خداپسندانه‌ اهدای خون کنند و این کار ماندگاری افراد را در حرم افزایش می‌دهد.

پور فتح الله‌ یادآور شد: با کمک خیّرین‌ در مشهد یک مرکز انتقال خون ویژه بانوان در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود تا ما شاهد افزایش مشارکت زنان در کار اهدای خون باشیم.

صعود ۳۲ پله‌ای جایگاه علوم پزشکی ایران در دنیا

 رضا ملک زاده معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت درخصوص پیشرفت‌های علم پزشکی در ایراناظهار کرد:  رتبه علوم پزشکی ایران در بین کشور‌های دنیا، ۱۷ بوده  و از نظر  تعداددانشمندان یک درصد برتر دنیا، ایران رتبه ۵۰ را کسب کرده و با توجه به این آمارها، رتبه علوم پزشکی ایران در جهان از ۴۹ به ۱۷ رشد پیدا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به این که ۱۰ درصد از اعضای هیئت علمی کشور، از جامعه پزشکی هستند و ۳۰ درصد تولیدات علم در کشور در حوزه علوم پزشکی ماست و لذا می توان گفت که سهم تولیدات جامعه پزشکی سه برابر نیروی انسانی آن است

ملک زاده افزود: دانشمندان جوان ما با توجه به جایگاه علمی مطلوب در جهان و برخورداری از پتانسیل بالا، می‌توانند جزو دانشمندان برتر دنیا باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درخصوص اجرای طرح کهورت اظهار کرد: اجرای برنامه کهورت، مطالعه مهمی است که تاثیر بسیاری بر وضعیت سلامت مردم دارد و اگر بتوانیم این مطالعه را در همین مقیاس با همکاری بیشتر مجریان این طرح ادامه دهیم، در آینده شاهد نتایج بسیار خوبی خواهیم بود.

ملک زاده ادامه داد: با توجه به اینکه علت بسیاری از بیماری‌ها در دوران کودکی و بزرگسالی ریشه در مواجهات جنینی و دوران اولیه زندگی دارد، بنابراین مداخلات در جهت پیشگیری از این بیماری‌ها جزو اولویت‌های اصلی برای سیستم سلامت انسان تلقی می‏ شود.

 آخرین آمار مبتلایان به اچ آی وی در کشور/ ۳۲ درصد مبتلایان، زنان هستند

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور تا پایان سال 1396 مجموعاً 37650 نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که 83 درصد آنان را مردان و 17درصد را زنان تشکیل می دهند و 51 درصد موارد ثبت شده در گروه سنی 21 تا 35 سال هستند.

بر اساس این نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد 13293 نفر فوت ثبت شده است و 15278 نفر نیز ، وارد مرحله ایدز( اچ آی وی پیشرفته) شده اند.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف كنندگان مواد (61.7 درصد)، رابطه جنسی (20.3 درصد) و انتقال از مادر به كودک (1.5 درصد) بوده و راه انتقال در 16.3 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۸۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • تاریخ‌سازی جنگجوی شکست‌ناپذیر؛ 448 روز از آخرین شکست رودری با منچسترسیتی گذشت!
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • آمار مرگ و میر در سال گذشته
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند