Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@13:36:23 GMT

نرخ تورم ترکيه از 15 درصد فراتر رفت

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۱۹۶۶

نرخ تورم ترکيه از 15 درصد فراتر رفت

خبرگزاري آريا - آنکاراـ ايرناـ داده هاي اقتصادي مرکز آمار ترکيه تا پايان ماه گذشته ميلادي نشان مي دهد که به رغم تلاش دولت، نرخ تورم اين کشور به زير 10 درصد افت نکرده و روندي صعودي دارد به طوري که نرخ تورم سالانه تا پايان ماه گذشته ميلادي به 15.85 درصد رسيد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، مقامات ترکيه بارها در اظهارات خود تاکيد کرده اند که نرخ بالاي بهره بانکي و در ادامه ميزان تورم، بلاي جان اقتصاد ترکيه شده است و دولت همه تلاش خود را براي مبارزه با گراني و کنترل قيمت ها انجام مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسي داده هاي اقتصادي مرکز آمار ترکيه حاکي از آن است که نرخ تورم در هفت ماه اول سال جاري همواره نسبت به ماه قبل خود رشد داشته است به طوري که متوسط نرخ تورم يکساله تا پايان ماه گذشته ميلادي 15.85 رشد داشته است که اين ميزان تورم در اقتصاد ترکيه در 14 سال گذشته و پس از سال 2004 بي سابقه بوده است.
کارشناسان اقتصادي، وجود تورم 18 درصدي در اقتصاد هر کشوري را يک بحران تلقي مي کنند و به همين دليل مي توان گفت که روند افزايشي قيمت محصولات در ترکيه، آرام آرام اقتصاد اين کشور را به مرز بحران نزديکتر مي کند.
اين ميزان از تورم اعلامي در اقتصاد ترکيه در حالي اعلام شده که چندي پيش مراد چتين کايا رييس کل بانک مرکزي ترکيه در تشريح سومين گزارش مالي بانک مرکزي ترکيه در سال جاري ميلادي، نرخ تورم پيش بيني شده براي اين کشور تا پايان سال جاري ميلادي را 13.4 درصد اعلام کرد.
وي اظهار کرد: تمايل به افزايش قيمت ها فراتر از فشار تقاضا و هزينه، به ميزان قابل توجهي تشديد شد که اين رفتار بازار، حاکي از بروز يک جنگ رواني ناشي از افت ارزش لير و افزايش قيمت جهاني نفت است.
وي افزود: افزايش قيمت محصولات وارداتي، تاثيرات منفي بر تلاش هاي دولت در ايجاد تعادل بر قيمت هاي بازار گذاشته است اما اميدواريم که در پايان نيمه دوم سال جاري، بتوانيم ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانيم.
وي شرايط حاکم بر بازار ترکيه را تحت کنترل دولت و بانک مرکزي دانست و تاکيد کرد: اگر انحراف قابل توجهي در مسير تورمي کشور رخ دهد، هر گونه تدبير لازم را براي رفع آن اتخاذ خواهيم کرد.
بانک مرکزي ترکيه در گزارش پيشين خود، نرخ تورم کشور را 8.4 درصد تا پايان سال جاري ميلادي پيش بيني کرده بود اما مراد چتين کايا رييس کل بانک مرکزي اين کشور در مصاحبه با خبرنگاران از پيش بيني تورم 13.4 درصدي در سومين گزارش اين مرجع پولي ترکيه خبر داد.
بانک مرکزي در سومين گزارش مالي خود در سال جاري از پيش بيني افزايش 13 درصدي قيمت هاي اقلام خوراکي در سال جاري خبر داده است که اين ميزان افزايش در گزارش پيشين هفت درصد اعلام شده بود.
افزايش نرخ پيش بيني شده تورم از سوي بانک مرکزي اين کشور حاکي از آن است که روند اقتصادي اين کشور با گذشت زمان، مسير بهبودي را طي نمي کند و نگراني کارشناسان پولي ـ بانکي با انتشار پيش بيني هاي اقتصادي آشکارا مشخص است.
پيش از برگزاري انتخابات، اردوغان بارها در سخنان خود مواضع تندي را عليه عوامل تعيين نرخ بهره بانکي ابراز کرد و حتي وعده داد که در صورت انتخابات مجدد به مقام رياست جمهوري در نظام جديد حکومتي، سياست هاي بانک مرکزي را تغيير خواهد داد چرا که به زعم وي بهره بالاي بانکي عاملي مهم در افزايش تورم است.
نهاد زيبکچي وزير سابق اقتصاد ترکيه نيز چندي پيش در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: ارزش دلار در سطح جهاني بالا رفته و ارزش پول ملي ترکيه نيز به مانند بسياري از ارزهاي خارجي در برابر دلار افت پيدا کرده که اين روند در افزايش تورم موثر بوده است.
وي تاکيد کرد: مبارزه با تورم مهمترين اولويت کاري دولت در نظام جديد حکومتي ترکيه تعيين شده و ما مجبور به پيروزي در اين مبارزه هستيم.
برات آلبايراک وزير خزانه داري و دارايي ترکيه روز گذشته وعده داد که با تدابير اتخاذ شده نرخ تورم در ترکيه در سال آينده ميلادي تک رقمي خواهد شد ولي تحليل شاخص هاي اقتصادي نشان مي دهد که تحقق اين وعده به آساني مقدور نيست.
پس از به قدرت رسيدن حزب عدالت و توسعه در ترکيه و آغاز اصلاحات اقتصادي زيربنايي، نرخ تورم اين کشور در طول ساليان گذشته تا پيش از کودتاي 15 جولاي 2016، تک رقمي و در حدود 6 تا هشت درصد بود، اما اتخاذ سياست هاي ماجراجويانه دولتمردان آنکارا پس از کودتا و همچنين افزايش تنش با روسيه و آمريکا، اقتصاد ترکيه را متزلزل و نشانه هاي افزايش تورم بروز کرد به طوري که اين کشور پس از سالها، نرخ 2 رقمي تورم را در سال 2017 تجربه کرد.
بنا بر اعلام کارشناسان اقتصادي ترک، روند فعلي افزايش نرخ ارز و بهره بانکي بي ترديد دست دولت را در سياست مهار تورم خواهد بست و به همين علت کاهش دادن نرخ تورم به زير 10 درصد در ماه هاي آتي سال جاري بعيد به نظر مي رسد.
خاورم/1905
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۱۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱,۹۲۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۰ تومان (۰.۵۲ درصد) کاهش یافته است. هر واحد لیر ترکیه، روز گذشته با قیمت ۱,۹۳۰ تومان معامله می‌شد.

امروز لیر ترکیه در بازار آزاد مانند دیروز با کاهش قیمت روبرو بوده است، قیمت لیر ترکیه که دیروز با کاهش قیمت ۵ تومانی به ۱,۹۳۰ رسیده بود، امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ تومانی (۰.۵۲ درصد) به ۱,۹۲۰ رسید.

بالاترین قیمت لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۱,۹۲۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱,۹۱۵ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی لیر ترکیه نسبت به هفته گذشته ۰.۵۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد لیر ترکیه در شش ماه گذشته حدود ۵.۴۹ درصد افزایش یافته است.

tags # قیمت لیر ترکیه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت