کاش صداوسیما بگوید چرا از «دیرین دیرین» حمایت نکرد!
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۳۸۳۹
کارگردان مجموعه انیمیشنهای «دیرین دیرین» اظهار کرد که ای کاش این سوال که چرا دیگر صداوسیما از «دیرین دیرین» حمایت نکرد را از مدیران این سازمان بپرسیم؛ اینکه چرا انیمیشنهای خارجی را در تلویزیون میخرند، پخش میکنند، آنها را میان بچهها محبوب میکنند، بازار محصولات جانبی این انیمیشنها را در ایران به وجود میآورند و ارز از کشور خارج میشود اما از یک انیمیشن ایرانی حمایت نکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی درخشی در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت انیمیشن ایران و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: در تجربه شخصیام مطلقا حمایتی ندیدیم و به طور کلی معتقدم انیمیشن بسیار مهجور است و متأسفانه در مقایسه با سینما به شدت به این صنعت ظلم شده و هیچگاه آن طور که باید از انیمیشن حمایت نشده است.
او با اشاره به پروژه «درین دیرن»که مدتی است دیگر از صداوسیما پخش نمیشود و بیشتر در شبکههای اجتماعی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار میگیرد، اظهار کرد: ما در این پروژه کاملا مستقل کار میکنیم و عملا هیچ حمایتی نداریم. ای کاش این سوال که چرا دیگر صداوسیما از «دیرین دیرین» حمایت نکرد را از مدیران این سازمان بپرسیم؛ اینکه چرا انیمیشنهای خارجی را در تلویزیون میخرند، پخش میکنند، آنها را میان بچهها محبوب میکنند، بازار محصولات جانبی این انیمیشنها در ایران به وجود میآید و ارز از کشور خارج میشود اما از یک انیمیشن ایرانی حمایت نکردند.
این برنامهساز در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از انیمیشنهای داخلی در جذب مخاطب چندان موفق نیستند، خاطرنشان کرد: برخی از انیمیشنهایی که سفارشی هستند و از سمت نهاد یا سازمانی بودجه دریافت میکنند همانند انیمیشنهایی که در مرکز صبا تولید شدهاند چون دغدغه مخاطب ندارند و برایشان مهم نیست که مخاطب چه میخواهد آثاری میسازند که از نظر خودشان درست است و تصور میکنند که مردم هم باید همانند آنها فکر کنند. در واقع به جای مخاطب فکر میکنند و تصمیم میگیرند در حالی که لزوما مخاطب همانند آنها فکر نمیکند.
درخشی ادامه داد: در این میان، برنامهسازانی که به صورت مستقل کار میکنند باید اثری بسازند که مخاطب دوست داشته باشد وگرنه شکست میخورند. این رقابت واقعی و جدی که در میان برنامهسازان مستقل وجود دارد باعث میشود که برنامهسازان مخاطبشناسی بهتری داشته باشند و با رعایت خطوط قرمزی که زیاد هم هستند، مطابق سلیقه مخاطبان انیمیشن بسازند.
کارگردان مجموعه انیمیشنهای «دیرین دیرین» درباره حمایت سازمانها و نهادها از تولیدکنندگان داخلی با بیان اینکه کار سفارشی دغدغه مخاطب ندارد، گفت: این آثار معمولا یا به آرشیو میروند یا پخش میشوند و مخاطبان کمی را به خود جذب میکنند؛ چرا که سلیقه و دغدغههای مردم بسیار متفاوت است از سلیقه متولیان فرهنگ کشور.
او با بیان اینکه انیمیشن یک صنعت و نیازمند آزمون و خطاست، یادآور شد: ما در بخشهایی همانند تولید محتوا ضعفهایی داریم که باید حتما روی آن کار کنیم؛ البته از نظر نیروی انسانی و حرفهای در حوزه انیمیشن شرایط خوبی داریم اما باز هم به هر حال اگر قرار باشد حمایتی از این صنعت صورت بگیرد قطعا شرایط بدتر میشود چرا که کارها به سمت سفارشی شدن پیش میرود. اگر قرار است انیمیشن خوبی در کشورمان داشته باشیم باید از دولت جدا شویم و کار مستقل انجام دهیم.
این کاریکاتوریست تأکید کرد: وقتی رقابت آزاد ایجاد شود به مرور امکانات نیز وارد میشود. اگر برنامهسازان به مخاطبان توجه کنند و کار باکیفیت تولید کنند ناخودآگاه پول وارد صنعت انیمیشن میشود و سرمایهگذاران نیز جذب میشوند. اما باز هم میگویم مشکل اصلی ما این است که کارها سفارشی شدهاند و به خواست مردم توجهی نشان داده نمیشود و برای همینها محصولات فرهنگی ما مورد توجه چندانی از سوی مخاطبان قرار نمیگیرد.
کارگردان مجموعه انیمیشنهای «دیرین دیرین» در پاسخ به این پرسش که آیا به واسطه عدم همکاری با صداوسیما و کمتر شدن خط قرمزها، این پروژه انیمیشن با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان همراه شده است، توضیح داد: خط قرمزهای ما نسبت به زمانی که در صداوسیما بودیم تفاوت چندانی نکرده است به هر حال تلویزیون مخاطبان گستردهای دارد و ما در شرایط فعلی با تغییرات سرعت اینترنت به مشکل برمیخوریم به همین دلیل هم نمیتوان به راحتی رسانهای مثل تلویزیون را حذف کرد و گفت از زمانی که محدودیتها کمتر شده بهتر دیده میشویم اما این را میتوانم بگویم که مخاطب ایرانی روز به روز از تلویزیون بیشتر فاصله میگیرد.
او در پایان سخنان خود یادآور شد: نمیخواهم تمام اقدامات تلویزیون را زیر سوال ببرم. به هر حال افراد زیادی با نیت خیر در این سازمان کار میکنند اما معتقدم به طور کلی کار سفارشی منجر به پیشرفت صنعت انیمیشن نمیشود. در واقع این سیاستهاست که باید عوض شود و من به شخصه مشکلی با افراد ندارم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام دیرین دیرین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۳۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمایز «بوم» با دیگر برنامههای مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
محسن صفایی فرد سردبیر مجله هنری «بوم» درباره این برنامه که پخش آن از سال گذشته در شبکه دو سیما آغاز شده به خبرنگار مهر بیان کرد: این برنامه بازنمایی هنر و هنرمندان ایرانی در میدان و مکان الهام بخش هنری است.
وی درباره رویکرد برنامه اضافه کرد: «بوم» می خواهد از استودیو بیرون بیاید و تصویری معنیدار از صحنه هنر ایران به چشم مخاطب برساند. هر قسمت از این برنامه سراغ آثار تازه هنری، اجراهای تازه، نمایشگاه ها و هنرمندانی که به دلایل مختلفی نامشأن مطرح می شود، می رود. برنامه گاهی به صورت متمرکزتر سراغ هنرمندان رفته و در این بخش دیداری با هنرمندان بزرگ دارد که چند سالی است کمرنگ بوده اند. کارنامه این هنرمندان در برنامه مرور می شود و گپ و گفت در محل کار و خانه آنها برگزار می شود.
«بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نیست بلکه یک برنامه هنری است
صفایی فرد با تاکید بر خروج «بوم» از یک برنامه صرف استودیویی تصریح کرد: در این برنامه بنا داریم بیرون از استودیوها به ملاقات اثر هنری و هنرمند برویم و تلاش می کنیم «بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نباشد بلکه یک برنامه هنری با قابی در خور شأن برای هنر و هنرمندان باشد. از جهت کیفیت بصری و قابی که تدارک می بینیم نیز هدفمان این بود تصویری باشکوه به چشم مخاطب برسانیم. این برنامه هدفی فردی را دنبال می کند که آموزش چشم اندازهای هنر ایران برای مخاطب است. «بوم» می خواهد زیبایی شناسی مخاطب را ارتقا دهد و البته نه به سبک یک برنامه تخصصی چون «بوم» در شبکه دو که شبکه زندگی است تعریف شده از این رو بیشتر سراغ هنرمندانی می رویم که بتوان به همراه آنها تصویری زیبایی شناسانه ارایه کرد.
سردبیر «بوم» اضافه کرد: در واقع بینندگان ما بیننده فضای هنری هستند اما فضای برنامه صرفاً نخبه پسند یا مشابه گفتوگوهای تخصصی و طولانی نیست.
وی درباره آیتم های برنامه توضیح داد: «بوم» در بعضی قسمت ها به فراخور موضوع برنامه روی یک موضوع متمرکز می شود مثلاً در برنامه ای که به مناسبت روز معلم پخش شد سراغ محمدرضا لطفی آهنگساز رفتیم که از زاویه معلمی او بود و تاکنون به شأن معلمی او پرداخته نشده بود.
پرسه در فضای هنر
صفایی فرد درباره حضور حامد مهربانی مجری برنامه نیز یادآور شد: «بوم» یک شخصیت پرسه زن و نوعی گشت و گذار در فضای هنر دارد. یکی از اجزای برنامه حامد مهربانی راوی برنامه است که به نوعی این شخصیت با او تعریف شده است. او هر هفته به تازه های هنر و آثار هنری می پردازد گاهی هم از یک هنرمند سراغ می گیرد. سال گذشته مجید انتظامی کنسرتی داشت که ما در ۲ قسمت به این کنسرت پرداختیم.
وی اضافه کرد: شخصیت محوری برنامه حامد مهربانی است که باید شکل بگیرد. او فقط مجری نیست و به نوعی صحنه گردان برنامه است، دست مخاطب را می گیرد و به جاهای مهم هنری می برد و مخاطب را با روایت هایی از هنر امروز ایران آشنا میکند. او سوابق پررنگی در اجرا دارد و حتی غیر از آن شأن برنامه سازی و تهیه کنندگی دارد و از این حیث انتخاب دقیقی بود. او یکی از افراد جدی در تحریریه و سردبیری است.
صفایی فرد در پااین درباره وجه تمایز برنامه نسبت به دیگر برنامهها نیز عنوان کرد: مواجهه نزدیک با چهره هنر و هنرمند کمتر در قاب تلویزیون دیده شده است. ما آن تصویر استودیویی شده مکانیکی از برنامه ها را لااقل در این برنامه هنری به هم زدیم. به یک کنسرت، گالری یا موزه می رویم و جاهایی که در برنامه های دیگر و روتین هنرمندش مهم بوده برای ما در قالب محیط، نما و قاب، ارزش و حس و حال پیدا کرده است.
«مجله هنری بوم» با اجرای حامد مهربانی، تهیهکنندگی احمدرضا بلیغ و احمدرضا زارعی، کارگردانی کیانوش الطافی، سردبیری محسن صفایی فرد و همت گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو در مرکز هنری رسانهای سلوک تهیه و تولید شده که چهارشنبه ها روانه آنتن شبکه دو میشود.
کد خبر 6098541 عطیه موذن