Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@12:35:10 GMT

حفاظت از ستون‌های آتشکده نهبندان

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۹۹۱۴۵

حفاظت از ستون‌های آتشکده نهبندان

«با اجرای برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه آتشکده نهبندان مشخص شد که این محوطه متعلق به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است، بنابراین حفاظت از پایه ستون‌ها، جابجایی و عقب‌نشینی دیوار خانه‌هایی که ستون‌ها در داخل دیوار آنها قرار داشتند، انجام شد».

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمد فرجامی - سرپرست هیأت باستان‌شناسی - با اعلام این خبر گفت: محوطه آتشکده در روستایی به همین نام در ۷۵ کیلومتری شمال غرب نهبندان و شرق رشته شاه‌کوه قرار دارد که این روستا از توابع دهستان میغان، بخش مرکزی شهرستان نهبندان خراسان جنوبی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‌که محوطه آتشکده با وسعتی نزدیک به ۳۵ هکتار از محدوده شرقی روستا را در بر می‌گیرد، افزود: این محوطه شامل پایه ستون‌های بنایی که در بین مردم محل به بنای یک آتشکده منسوب است  و یک تپه قلعه است که قسمت عمده سازه‌های معماری آن تخریب شده و بخش‌های اندکی از ویرانه‌های آن باقی مانده است.

به گفته وی، از نقطه نظر فیزیوگرافی در جنوب تپه یک مسیل با عرض نزدیک به ۲۵ متر در جهت شرقی - غربی عبور می‌کند و بخش‌های پیرامونی آن را بیشتر زمین‌های کشاورزی در جنوب، شرق و بافت خانه‌های روستایی در غرب و شمال شامل می شود.

فرجامی بیان کرد: بخشی از بقایای قلعه و پایه ستون‌های بنای محوطه در زیر خانه‌های مسکونی روستا قرار گرفته که به دلیل خانه‌سازی و همچنین چندین مورد تخریب و سیل گرفتگی روستا، این آثار به میزان بسیار زیادی تخریب شده‌اند.

این باستان شناس با اشاره به اینکه از لحاظ مالکیت بخش‌های زیادی از محوطه در تملک ساکنین محل و روستاهای اطراف است که ارتباطات بسیار زیادی بین آنها وجود داشته و دارد، افزود: تنها بخش‌های کمی از محوطه خصوصا قلعه بدون مالک و متعلق به اراضی ملی است.

او با بیان این‌که پایه ستون‌های لاشه سنگ، ملات گچی، سفالینه و یافته‌های سطحی که از پیرامون روستا و محوطه به دست آمده قدمت این محوطه را به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی می‌توان نسبت داد، ادامه داد: علاوه بر این، سازه‌های خشتی موجود در بالاترین بخش قلعه مربوط به دوره های متاخر اسلامی(ایلخانی تا صفوی) هستند.

او مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در برنامه ساماندهی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم راشامل حفر نزدیک به ۳۰ گمانه در محدوده پیرامونی اثر، جابجایی و عقب‌نشینی دیوار خانه‌های مسکونی که ستون‌ها در داخل این دیوارها قرار داشته، پاکسازی زواید و اضافات از پایه ستون‌های ساخته شده با لاشه سنگ و ملات گچ و نصب تابلو معرفی و حریم و نصب تابلوهای حریم محوطه اعلام کرد .

این باستان‌شناس با بیان این‌که این اثر یکم آذر ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۱۲۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، گفت: در این راستا حفاظت از پایه ستون‌های ساخته شده با لاشه سنگ و ملات گچ، نقشه‌برداری محوطه، تصویربرداری هوایی محوطه و تصویربرداری از محوطه به منظور تهیه فایل‌های سه بعدی نیز صورت گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام نهبندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۹۹۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های سازمان تبلیغات اسلامی نشر برنامه‌های قرآنی و دینی در جامعه است، گفت: در این زمینه مؤسسات و خانه‌های قرآنی با مجوز این نهاد در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی شهرستان ملایر افزود: علاوه بر این مؤسسات و خانه‌های قرآنی جلسات خانگی قرآن نیز در این شهرستان فعال است.

رئیس تبلیغات اسلامی ملایر به برگزاری بیش از ۱۳۰ محفل و کرسی تلاوت قرآن در دو سال اخیر در سطح مساجد شهرستان اشاره و تأکید کرد: این برنامه‌های قرآنی همچنین با همکاری آموزش و پرورش به شکل کرسی‌های تلاوت هفتگی در مدارس برگزار می‌شود.

او گفت: همچنین کرسی‌های تلاوت قرآن کریم با عنوان طرح شهید محمودی نیر از سوی آموزش و پرورش و دارالقرآن در مساجد شهری و روستایی در حال برگزاری است و با استقبال خوبی نیز همراه بوده است.

رستمی تصریح کرد: قرار است برای روستا‌های بدون خانه قرآن یک رابط آقا و یک رابط خانم برای آموزش‌های تکمیلی معرفی شود که برای برخی روستا‌ها معرفی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • برگزاری طرح «هر روستا یک خانه قرآن» در ملایر
  • مدیر پایگاه تخت جمشید: آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم