Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:12:11 GMT

شش نمایش خارجی در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۱۰۴۴۳

شش نمایش خارجی از پنج کشور در بخش بین‌الملل هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌روند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، در این دوره از جشنواره نمایش‌هایی از کشورهای فرانسه، هلند،کروواسی، افغانستان و تایوان اجرا خواهند داشت که از میان آنها کشور فرانسه با دو نمایش متفاوت از دو گروه نمایشی مختلف، حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، نمایش "پادشاه سرگردان" به نویسندگی و کارگردانی ژان باتیست پوش و " نمایش کوچکی از پایان دنیا " به نویسندگی لارن کاییون، ازکیل گارسیا-رومئو و کارگردانی ازکیل گارسیا-رومئو نمایش‌هایی هستند که از فرانسه مهمان این دوره از جشنواره‌اند.

"اگزوویا" به نویسندگی و کارگردانی شارلوت پوییجک-جولن از کشور هلند، دیگر نمایشی است که در این دوره از جشنواره به صحنه می‌رود.

کشور کروواسی هم با نمایشی با نام"واندالاواندا" به نویسندگی جلنا توندینی و کارگردانی مورانا دولنک ، دیگر میهمان خارجی جشنواره هفدهم نمایش عروسکی است. همچنانکه تایوان با نمایش " سفر به غرب: آشوب در قصر شیشه ای " به نویسندگی چیه-شنگ وو و کارگردانی یانگ-چین لین ، در جشنواره حضور دارد.

و سرانجام اینکه "سیه موی و جلالی" به نویسندگی و کارگردانی کاوه آیریک از افغانستان نیز دیگر نمایش آسیایی است که در بخش بین‌الملل جشنواره امسال اجرا خواهد داشت.

روایتی عروسکی از مصایب زنی عاشیق

نمایش «آی ایشیق» به کارگردانی محمدتقی اسماعیلی با نگاهی مدرن به فولکلورهای آذربایجان در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، اجرا می‌شود.

کارگردان نمایش «آی ایشیق» در پی این تفکر است که به فولکلور و آداب و آیین، نگاهی جهانی داشته باشد و آن‌ها را با زبانی مدرن بازگو کند.

این نمایش نیز نگاهی مدرن به فولکلورها و مسایل جامعه آذربایجان به ویژه اردبیل دارد.

اسماعیلی توضیح داد: همه عاشیق‌ها یا خنیاگران، مرد معرفی شده‌اند در حالی که عاشیق زن نیز داشتیم و به آن‌ها پرداخته نشده است. در این نمایش از مصایب زنی عاشیق گفته می‌شود.

نمایش «آی ایشیق» قصه زن و مردی است که قرار است با هم ازدواج کنند. مرد در رسم (دئیشمه) با دسیسه افراد خان شکست می‌خورد. او طبق آداب و رسوم باید ساز را کنار بگذارد و به ایل و تبار خود برگردد. دختر تنها و سرخورده می‌ماند و مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرد ولی پس از گذشت چند سال‌ با راهنمایی پیربابا ساز به دست می‌گیرد و خود به مبارزه خان می‌رود.

این نمایش با تلفیقی از تکنیک‌های سایه، باتومی، ماسک و بازیگر به صحنه می‌رود. در این کار به تئاتر اشیا نیز توجه شده و سازها تبدیل به شخصیت می‌شوند.

نمایش‌نامه که نوشته مهدی خلیل‌زاده است، فضایی تغزلی دارد.

فاطمه برمال، سایه عباس‌پور، نینا شاه‌محمدی، مریم داننده، صبا کاتب، هانیه علی‌نژاد، پریا نوروزی، زهرا آقازاده و شبنم معصومی بازیگران و بازی‌دهنده نمایش هستند.

ساخت عروسک را فاطمه برمال و شبنم معصومی به عهده دارند.

طراح صحنه محمدتقی اسماعیلی و طراح لباس سایه عباس‌پور هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۱۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسام منظور بازیگر با سابقه تئاتر که پیش از این و در سال ۱۳۹۸ نمایش «الیزابت باتوری» را کارگردانی کرد که با استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان تئاتر روی صحنه رفت، بعد از ۵ سال و در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ رمان مطرح برام استوکر رفته است.

منظور قصد دارد در سال جاری اقتباسی نمایشی از رمان «دراکولا» را که از شاخص‌ترین آثار کلاسیک ادبیات ژانر وحشت است، روی صحنه ببرد.

تا کنون در سینما و تئاتر جهان اقتباس‌های مختلفی از رمان «دراکولا» شده است که از جمله مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم «دراکولا» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و بازی گری اولد من و آنتونی هاپکینز اشاره کرد.

حسام منظور در حال حاضر فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی را روی پرده سینماهای کشور دارد.

متعاقبا اخبار مربوط به عوامل، مکان و زمان اجرای عمومی این اثر نمایشی منتشر می‌شود.

کد خبر 6091907 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود