Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویکردهای جدید ازبکستان در حوزه انرژی موجب شده تا رقابت بازیگرانی همچون روسیه، ایالات متحده، چین، بریتانیا و ژاپن را در صنایع نفت و گاز این کشور شاهد باشیم. ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ بین الملل آسیا-اقیانوسیه اروپا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ازبکستان در دوره جدید خروج از انزوای بین‌المللی با روی کار آمدن شوکت میرضیایف از سال 2016، تلاش کرده تا از تمامی مزیت‌های نسبی این کشور استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقعیت ترانزیتی در قلب آسیای مرکزی، بهره‌مندی از جمعیت قابل توجه، منابع، پتانسیل‌های امنیتی و ذخایر معدنی از جمله این مزیت‌هاست.

در این میان برخورداری ازبکستان از ذخایر و منابع نفت و گاز یکی از جذابیت‌هایی است که توانسته بیش از دیگر موارد، توجه شرکای خارجی را به خود جلب کند.
تا پیش از این اگرچه ازبکستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان منابع هیدروکربنی، به‌ویژه گاز طبیعی مطرح بود، اما نقش چندانی در تعاملات و مناسبات انرژی منطقه‌ای آسیای مرکزی نداشت.

معمولاً ترکمنستان و قزاقستان در کشاکش میان روسیه، چین و اتحادیه اروپا در این بازی حضور داشتند. دلیل آن‌ هم طبیعی است؛ با توجه به جمعیت بالای ازبکستان در مقایسه با دیگر کشورهای آسیای مرکزی و حجم پایین‌تر تولیدات هیدروکربنی این کشور، امکان صادرات قبال توجه برای ازبک‌ها فراهم نبوده است.

بر اساس گزارش آژانس انرژی ایالات متحده، مجموع تولید انرژی ازبکستان در سال 2015 معادل 2.318 کوادریلیون بی‌تی‌یو (هر بی‌تی‌یو معادل 1055 ژول و یا 0.293 وات ساعت است) بوده است که از این حیث در رتبه 35 کشورهای جهان قرار گرفته است.

با این حال اما مصرف داخلی این کشور معادل 2.011 کوادریلیون بی‌تی‌یو بوده که در حقیقت تنها کمتر از 14 درصد انرژی تولید شده برای صادرات باقی می‌ماند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2015، تولید گاز طبیعی این کشور معادل 2 میلیون و 356 هزار تراژول بوده که از این میزان حدود 609 هزار تراژول آن صادر شده و 1 میلیون و 747 هزار تراژول آن به عنوان مصرف داخلی استفاده شده است.

میزان استخراج گاز طبیعی این کشور نیز 1.967 میلیارد متر مکعب در سال بوده است. با این حال اما رقم 65 تریلیون متر مکعبی ذخایر کشف شده گاز طبیعی ازبکستان نشانگر ظرفیت قابل توجه این کشور برای نقش‌آفرینی در عرصه انرژی بین‌المللی است.
میرضیایف نیز با آگاهی از این امر از زمان روی کار آمدن تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشته تا علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی جدید برای ازبکستان، نقش‌آفرینی این کشور را در عرصه مهم انرژی منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقاء دهد. میرضیایف در نخستین اقدامی، اصلاحات نسبتاً قابل توجهی را در حوزه صنایع نفت و گاز مشخص کرده و برنامه‌ای کوتاه‌مدت تا سال 2021 برای افزایش میزان استخراج منابع هیدروکربنی این کشور، تدوین کرد.

از این رو، دعوت از شرکت‌های مختلف جهان برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ازبکستان صورت گرفته است. این موضوع عرصه‌ جدیدی را برای رقابت بازیگران بین‌المللی تاثیرگذار در حوزه انرژی، به‌ویژه روسیه و ایالات متحده فراهم آورده است.

ایالات متحده که با مرگ اسلام کریم‌اف، فرصتی طلایی در ازبکستان نصیبش شده است، یکی از نخستین کشورهایی بود که برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ازبکستان اعلام آمادگی کرد. البته سرمایه‌گذاری‌های‌های ایالات متحده صرفاً منحصر به حوزه نفت و گاز نبوده و بسیاری از زمینه‌های دیگر را نیز شامل شده است.

طی 4 ماهه نخست سال 2018، حدود 28 درصد سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در ازبکستان از سوی ایالات متحده بوده که در تاریخ سرمایه‌گذاری خارجی ازبکستان بی‌سابقه می‌باشد. علاوه بر این، در ماه مه سال 2018 شرکت ملی نفت و گاز ازبکستان، «ازبک نفت‌ گاز» با مدیران شرکت آمریکایی «هانی‌ول یواوپی» موافقتنامه‌ای برای ایجاد پروژه‌های مشترک حوزه اکتشاف و استخراج گاز طبیعی به ارزش تقریبی 3.2 میلیارد دلار منعقد کردند.

هانی‌ول یواوپی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حوزه انرژی است که قرار است بهره‌مندی ازبکستان از تکنولوژی‌های «ام‌تی‌او» و «سپارکس» را فراهم آورد. گفته می‌شود رایزنی‌های اولیه این موافقتنامه در جریان سفر میرضیایف به ایالات متحده صورت گرفته است.

در این میان اما روسیه که به‌عنوان بازیگر اصلی ژئوپلیتیک انرژی آسیای مرکزی شناخته می‌شود نیز به این عرصه ورود کرده و خواستار احیاء اهرم‌هایی جهت کنترل جریان انرژی منطقه می‌باشد.

روسیه هم در توافقنامه‌ای با ازبکستان اعلام کرده در نظر دارد 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حوزه‌های نفت و گاز ازبکستان تخصیص دهد. علاوه بر این، گازپروم و دیگر شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی روسیه نیز به صورت مجزا قراردادهایی با «ازبک نفت گاز» به امضا رسانده‌اند. طبیعتاً ازبکستان هم که برای صادرات انرژی‌اش به کشورهایی غیر از تاجیکستان و قرقیزستان برنامه دارد، روسیه فعلاً تنها گزینه در دسترس است.

در کنار این‌ها، بریتانیا نیز آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری 1.25 میلیارد پوندی در حوزه نفت و گاز ازبکستان اعلام کرده است. در آوریل 2018 یادداشت همکاری میان طرفین در جریان «مجمع مشترک انرژی ازبکستان و بریتانیا» به امضا رسید. در این مجمع دو روزه که با حضور شرکت‌های بزرگ انرژی بریتانیا و برخی مقامات این کشور همچون وزیر تجارت و توسعه صادرات برگزار شد، رایزنی‌های بسیاری پیرامون حوزه‌های همکاری دو کشور صورت گرفت. گفته می‌شود در حال حاضر بیش از 567 شرکت ثبت شده در لندن در فضای اقتصادی ازبکستان فعال هستند که 162 مورد آن‌ها به صورت کامل و 100 درصد در لندن مشغول به کار می‌باشند.
چین هم که توانسته خود را برای کشورهای تولیدکننده منابع هیدروکربن آسیای مرکزی به‌ عنوان مهم‌ترین آلترناتیو صادراتی به جای روسیه معرفی کند، حتی پیش از مرگ کریم‌اف فعالیتش را در این حوزه آغاز کرده بود. با این حال، در رویکرد جدید ازبکستان چینی‌ها با منابع مالی قابل توجهی که در اختیار دارند ورود کردند.

در این راستا، ازبکستان طی امضای موافقتنامه‌ای با «صندوق جاده ابریشم»، توانسته حمایت بیشتر چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز را جلب کند. گفته شده این سرمایه‌گذاری علاوه بر دلار، در قالب یوان نیز صورت خواهد گرفت.
در کنار این بازیگران تاثیرگذار جهانی در حوزه انرژی، جالب توجه است که شرکت‌های ژاپنی هم آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام کرد‌ه‌اند. در آگوست 2018 طی سفر یک هیات ژاپنی به ازبکستان به رهبری رئیس «صندوق مشترک جاده ابریشم ازبکستان و ژاپن»، با مقامات «ازبک نفت گاز» رایزنی‌هایی صورت گرفت. ژاپنی‌ها در این راستا علاقه‌مندی خود را بیشتر در حوزه پالایش و تولید فراورده‌های نفت و گاز ابراز داشته‌اند. طی این دیدار دو قرارداد برای ساخت «پالایشگاه بخارا» و «پالایشگاه گازهای شیمیایی شورتان» میان طرفین منعقد شد.

در مجموع به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در صنایع نفت و گاز ازبکستان باشیم که این امر می‌تواند موجب ظهور این کشور به عنوان یکی از بازیگران حوزه انرژی منجر شود.

با این حال مهم‌ترین مساله تولیدکنندگان نفت و گاز آسیای مرکزی، یعنی مسیرهای صادراتی آن همچنان برای ازبکستان وجود خواهد داشت. طبیعتاً در این میان سه آلترناتیو برای ازبک‌ها وجود دارد. نخست، مشارکت در پروژه کمربند و جاده چین و تلاش برای صادرات انرژی از این مسیر؛ دوم، امیدواری نسبت به حصول تفاهمی در اجلاس‌های آتی کشورهای ساحلی خزر برای باز شدن مسیرهای موسوم به ترانس‌خزر؛ و سوم، امیدواری برای تکمیل پروژه‌های جنوبی همچون تاپی که پیش از این ازبکستان تمایل خود برای سرمایه‌گذاری در آن را اعلام کرده بود.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,87,89,1128,1414/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۶۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور ظهر امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد از سالن فرش دست‌باف، صنایع‌دستی و گردشگری بازدید کرد.

شالبافیان با اشاره به استقبال بیش از ۸۰ کشور و دو هزار تاجر و بازرگان خارجی از اکسپو ۲۰۲۴ ایران افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با دو ماموریت در این نمایشگاه حضور دارد.

او معرفی ظرفیت‌ها و محصولات گردشگری کشور را به‌عنوان ماموریت اصلی مطرح کرد و ادامه داد: متناسب با این ماموریت محتوا‌های مکتوب و ویدئویی متعدد و متنوعی تهیه شده است که علاوه بر پاویون وزارتخانه در نقاط مختلف نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: در درب ورودی سالن‌های نمایشگاه استند‌هایی همراه با کیو آر کد به هشت زبان جانمایی شده است که برای بازدیدکنندگان امکان دسترسی کامل و متنوعی را به جاذبه‌ها و واقعیت‌های جامعه ایران فراهم می‌کند.

شالبافیان با بیان اینکه در تولید محتوای امسال تنها معرفی جاذبه‌های گردشگری مدنظر نبوده است، نشان دادن ویژگی‌های جامعه ایران و برقراری امنیت در پهنه کشور را در محتوا‌های عرضه شده حائز اهمیت عنوان کرد.

او حضور فعالان گردشگری و صنایع‌دستی را به‌منظور تعامل با تجار سایر کشور‌ها دومین ماموریت وزارتخانه عنوان کرد و افزود: دو سالن برای عرضه و ارائه محصولات صنایع‌دستی در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است و در حوزه گردشگری نیز برخی دفاتر خدمات مسافرتی برای تسهیل سفر تجار و ارائه بسته‌های سفر آتی در نمایشگاه حضور دارند.

معاون گردشگری کشور برگزاری این نمایشگاه را با توجه به وقایع اخیر کشور حائز اهمیت دانست و از آن به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی اکسپو امسال نام برد و ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه نشانگر امنیت موجود در کشور است که این واقعیت تصویری می‌تواند توسط تجار و بازرگانان به دنیا مخابره شود و اندک تردید‌های به وجود آمده به دلیل شرایط اخیر را خنثی کند.

شالبافیان در توضیح ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه گفت: یکی از محور‌های فعالیت بازرگانان و تجار می‌تواند سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های گردشگری باشد که به این منظور ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری که فعالیت‌های اداری و مجوز‌های آنها اخذ شده آماده شده است.

معاون گردشگری کشور ادامه داد: همچنین از ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری آماده شده ۱۶۰ پروژه دارای حجم سرمایه‌گذاری بالای ۴ میلیون دلار هستند.

او با بیان اینکه رویداد‌های این چنینی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری رشد ۱۸ برابری داشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۵۶ میلیون دلار رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • علی عسکری: استقلال باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی جزو برترین‌ها باشد
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی