Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@21:22:02 GMT

کردستان اولين توليد کننده طلاي کشور مي شود

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۲۹۲۲۶

کردستان اولين توليد کننده طلاي کشور مي شود

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با بهره برداري از فاز دوم و توسعه معدن ساريگوني بيش از پنج ميليون تن کانسنگ طلا معادل هفت تن طلا در سال استخراج مي شود که در اين صورت کردستان برترين توليد کننده طلاي کشور مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمد دره وزمي روز دوشنبه در هفتمين نشست تخصصي کارشناسان معدني سازمان اکو اظهار داشت: در صورت توليد اين ميزان طلا، کردستان به رتبه اول توليد اين فلز گرانبها در کشور دست پيدا مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه 2 پروانه بهره برداري معدن طلا در اين استان صادر شده و سه پروانه ديگر نيز در آينده نزديک صادر مي شود، افزود: بزرگترين معدن طلاي استان کردستان، معدن ساريگوني است که به 70 ميليون تن حجم ذخيره کانسنگ طلا رسيده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکيد کرد: اين ذخيره حدود 100 ميليون تن برآورد مي شود که اين فقط در فاز اکسيدي است و بيش از آن در فاز سولفيدي خواهد بود.
وي يادآور شد: براي اينکه ذخاير بيشتري کشف و سرمايه گذاري بيشتري داشته باشيم عمليات اکتشاف نوين را آغاز کرده و از مساحت استان، ميزان 12 هزار و 700 مترمربع تحت اکتشافات نوين هوايي قرار گرفته است.
دره وزمي اضافه کرد: سنگ آهن يکي ديگر از مواد معدني است که حدود 75 ميليون تُن پروانه بهره برداري قطعي دارد و ذخاير احتمالي اين ماده معدني در استان بالاي 200 ميليون تُن است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: براي افزايش اشتغال افزوده در استان اقدام به فرآوري آهن کرده و زنجيره فولاد را در همين ارتباط در قروه، بيجار و سقز راه اندازي کرده ايم.
وي با بيان اينکه يک ميليون و 300 تن کنستانتره در حال حاضر در اين زنجيره توليد مي شود، افزود: هدف گذاري ما توليد دو و نيم ميليون تن کنستانتره، دو و نيم ميليون تن گنداله و يک و نيم ميليون تن فولاد است که با رسيدن به اين ميزان به مقصود نهايي مي رسيم.
دره وزمي اظهار داشت: کردستان داراي ساختار زمين شناسي متنوعي است و به همين دليل از تنوع مواد معدني بالايي برخوردار است و 18 ماده معدني در اين استان کشف شده است.
وي طلا، سرب، روي و منگنز را از جمله مواد معدني کشف شده در استان اعلام کرد و يادآور شد: سنگ هاي تزئيني از جمله مرمريت، کريستال، تراورتال و مصالح ساختماني از جمله پوکه معدني و باريت از مواد معدني موجود در کردستان است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکيد کرد: از اين مواد در قالب 391 پروانه بهره برداري با ذخيره 610 ميليون تن و استخراج اسمي 20 ميليون تن در سال بهره برداري مي شود.
وي کشورهاي عضو اکو را تشويق به سرمايه گذاري در حوزه معدن استان کردستان کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده هر گونه همکاري با اين سرمايه گذاران براي فعاليت در اين بخش ها است.
کارشناسان کشورهاي پاکستان، افغانستان، قرقيزستان، ازبکستان، تاجيکستان و آذربايجان روز دوشنبه در هفتمين نشست تخصصي کارشناسان معدني اکو در سنندج حضور دارند.
کارشناسان حاضر در اين نشست روز يکشنبه از معدن طلاي ساريگوني در قروه بازديد کردند و قرار است روز سه شنبه نيز از معدن طلاي انگوران زنجان بازديد کنند.
6108/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۲۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷برابری خرید شمش طلا در مرکز مبادله

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: در نوزدهمین جلسه حراج به میزان ۲۳ برابر بیشتر از میزان اولین جلسه، عرضه شمش صورت گرفت.

به گزارش مشرق، اصغر بالسینی با اشاره به جلسات حراج شمش از سوی این مرکز گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلا تا امروز رشد ۲۳ برابری عرضه و ۱۷ برابری در خرید شمش طلای استاندارد را شاهد هستیم.

وی ضمن اشاره به جلسات حراج شمش و سکه طلا از سوی این مرکز در جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا طلا در کشور به تشریح میزان مبادلات صورت گرفته پرداخت و گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلای استاندارد توسط مرکز مبادله ایران که در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، تا جلسه نوزدهیم حراج که در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، استقبال بسیار بالایی از این جلسات صورت گرفت؛ به طوری که در اولین جلسه حراج تعداد ۱۷ شمش طلا عرضه و ۱۰ شمش معامله شد و در جلسه اخیر این حراج تعداد ۳۹۵ شمش عرضه و ۱۷۵ قطعه شمش معامله شد.

بالسینی ادامه داد: این موضوع نشان از استقبال از جلسات حراج شمش طلا دارد. در نوزدهمین جلسه حراج به میزان ۲۳ برابر بیشتر از میزان اولین جلسه، عرضه شمش صورت گرفت. علاوه بر این میزان شمش معامله شده در جلسه نوزدهم ۱۷.۵ برابر از میزان اولین جلسه حراج شمش بیشتر است.

وی تاکید کرد: مجموع شمش طلای عرضه شده در مرکز مبادله تا جلسه بیستم که در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد تعداد ۴۱۰۰ قطعه شمش استاندارد (یک کیلوگرمی با عیار ۹۵۵) است و در مجموع، کل شمش فروخته شده در جلسات حراج این مرکز ۲۷۱۶ قطعه است.

گفتنی است، در بیستمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد که روز گذشته در تالار معاملات مرکز مبادله برگزار شد، ۱۹۳ کیلوگرم شمش طلا ویژه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان عرضه شد که در دو بخش عمده و خرد مجموعا ۸۰ کیلوگرم شمش با میانگین قیمت ۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان، معامله و خریداری شد.

دیگر خبرها

  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • افزایش ۱۷برابری خرید شمش طلا در مرکز مبادله
  • هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم