Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، 16 مرداد سی‌وهشتمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی است؛ نهادی که حقیقتا یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی و نماد پیوند ایمان و علم است.

به همین مناسبت فرصت کوتاهی دست داد تا با محسن علیجانی زمانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، که معاونت پشتیبانی و خدمات تخصصی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی را در کارنامه خود دارد و هم‌اکنون نیز عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی است، گفت‌وگویی انجام دهیم که متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

ایکنا ــ وجه تمایز جهاد دانشگاهی نسبت به دیگر نهادهای عمومی و علمی و پژوهشی کشور چیست؟

جهاد دانشگاهی نهادی پیشرو است که با قرار گرفتن در صف اول تولید علم و تبدیل آن به فناوری و تجاری‌سازی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ثروت و همچنین بومی‌سازی دانش فنی و انتقال تکنولوژی با تراز دانشگاهی و معیارهای انقلابی و توجه به نیازهای روز جامعه، دستاوردهای عظیمی را در طول حیات مبارک خود به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهاد دانشگاهی که به تعبیر مقام معظم رهبری، مولود مبارک انقلاب اسلامی است توانسته در بخش آموزش عالی، آموزش علمی ـ کاربردی و آموزش‌های تخصصی، کارهای بسیار خوب و گسترده‌ای را در سطح کشور انجام دهد؛ به عنوان نمونه با توجه به وضعیت اشتغال حال حاضر کشور، توسعه آموزش‌های اشتغال‌محور در رأس برنامه‌های آموزشی این نهاد انقلابی قرار گرفته است. بنابراین تناسب و هماهنگی برنامه‌های جهاد دانشگاهی با موضوعات روز جامعه یکی از مهمترین تفاوت‌های این نهاد با نهادهای دیگر است.

ایکنا ــ  با توجه به شرایط امروز کشور جهاد دانشگاهی تا چه حد می‌تواند در مسیر تقویت توان داخلی و مقابله با تحریم ها نقش‌آفرین باشد؟

انقلاب اسلامی ایران در طول عمر 40 ساله خود مسیرهای پرپیچ و خمی را پشت سر گذاشته است و دشمنان آن از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به آن دریغ نکرده‌اند، اما بحمدالله، با کمک مردم و نهادهای انقلابی در حال حاضر، این انقلاب قوی‌تر از همیشه در راه آرمان‌هایش گام بر می‌دارد، جهاد دانشگاهی نیز به عنوان یک نهاد انقلابی با روحیه‌ای جهادی در پی تربیت محققان و پژوهشگرانی در تراز انقلاب اسلامی بوده و با فراهم نمودن امکانات مناسب برای آنان، دستاوردهای علمی و فرهنگی بسیاری داشته که بعضا حرف اول را در منطقه و حتی در جهان می‌زنند، به عنوان نمونه پژوهشگاه رویان و مجموعه‌های تحقیقاتی ـ درمانی که در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و حیطه سرطان فعالیت دارند نشان داده‌اند که ما اگر بخوهیم می‌توانیم.

ایکنا ــ میزان حمایت‌ها از این نهاد انقلابی را کافی می‌دانید؟

ارائه آموزش‌های تخصصی مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت، در خلأ نمی‌تواند شکل گیرد، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مولد، از کمترین امکاناتی که به آن تعلق گرفته، بیشترین بهره‌برداری را داشته و خود نیز از پروژه‌های انقلابی زیادی حمایت کرده و آنها را به نتیجه رسانده است اما در سطح کلان کشور خود این نهاد، نیاز به هماهنگی و همکاری و حمایت بیشتری دارد که بتواند به مأموریت‌ها و اهدافی که در نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه برای آن تعریف شده، به کمک دولت و مجلس، دست یابد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی نهاد انقلابی تحریم رویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که صبح دوشنبه در سالن شهید سلیمانی جهاد دانشگاهی اردبیل برگزار شد، رییس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل اظهار کرد: تقدیر از مفاخر قرآنی استان اردبیل با محوریت تجلیل از مقام شامخ حجت الاسلام و المسلمین شیخ جمال تعدیلی مفسر برجسته قرآن کریم و در قالب طرح ملی مفاخر قرآنی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: جهان بشریت رفته رفته به مسیری پیش می رود که تشنه قرآن می شود و با گذشت زمان بشریت بیشتر به آشنایی با قرآن و لزوم بهره مندی از آن پی می برد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل ادامه داد: هرچند که در جهان معاصر افرادی هستند که چهره های قرآنی را مخدوش می کنند و دفاع نادرست از دین انجام می دهند که مهمترین مانع برای روی آوردن به قرآن و دین اسلام است اما اهل تفسیر هستند که باطن قرآن را درک کرده و می توانند چهره واقعی دین و اسلام را به بشریت نشان دهند.

رسولی با بیان اینکه قرآن کتاب خداست و خدا خود این کتاب را حفظ و نگهداری می کند، افزود: قرآن کریم سطح دارد که همه بشریت از آن بهره مند هستند ولی لایه های عمقی قرآن و فهم قرآن را «الراسخون فی العلم» و کسانی که مطهر هستند و به طهارت و پاکی مشهور هستند می توانند درک کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سازمان فعالیت های قرآنی و خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا سبب ورود جهاددانشگاهی به حوزه قرآنی است، گفت: این برنامه فاخر به عنوان پنجره ورود به تکریم چهره های فرهنگی و اجتماعی در جهاددانشگاهی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان اجرایی می شود و در آینده تلاش خواهد شد، آن را به شکل بهتری برگزار نمایی.

رسولی تصریح کرد: تقدیر از فعالان قرآنی در قالب طرح هماهنگ و سراسری تدارک دیده شده که هدف آن، تکریم و گرامیداشت شخصیت و مقام علمی فعالان حوزه قرآن می باشد، و در ادامه روند آن دستگاه های فرهنگی و دانشگاه ها نیز مشارکت پررنگی خواهند داشت.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: اهل تفسیر هستند که باطن قرآن را درک می کنند و می توانند چهره واقعی دین و اسلام را به بشریت نشان دهند.

پیشرفت تمدن بشری در قدرشناسی از بزرگان است

در این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز اظهار کرد: ما به تجلیل از بزرگان نیازمندیم و مفاخر نیازی به تجلیل ندارند چرا که ملتی که قدر و ارزش بزرگان خود را نداند، پیشرفت نمی کند.

امیر رجبی ادامه داد: در بحث چاپ کتاب و مکتوب شدن جلسات تفسیر استاد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تمام توان در خدمت این بزرگوار است و ما قول مساعد و حمایت لازم خود را اعلام می کنیم.

در زمان اضطراب و نگرانی 66 مرتبه «الله» بگویید

در این مراسم همچنین مفسر قرآن کریم نیز بیان کرد: ظاهر قرآن شگفت انگیز و باطن آن عمیق و ژرف است که انسان با کمی تعمق در آن به شگفتی ذات خلقت پی می برد.

حجت الاسلام شیخ جمال تعدیلی افزود: به همه مردم توصیه می کنم هر زمان در زندگی دچار اضطراب و نگرانی شدید 66 مرتبه فقط « الله» بگویید چرا که می فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب». همچنین امام صادق(ع) فرمود هر زمان گرفتار شدید آیات 190 تا 194 سوره آل عمران را بخوانید و بعد دعا کنید، مطمئن باشید که دعایتان مستجاب می شود.

وی گفت: اهل بیت(ع) مطهر هستند و حقیقت اهل قرآن در نزد اهل بیت است.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی توسط جهاد دانشگاهی، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی و سایر دستگاه های اجرایی از مقام استاد شیخ جمال تعدیلی تجلیل و تکریم شد.

کد خبر 6097880

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • فرودگاه بین‌المللی سمنان مهیای بهره‌برداری است
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • رقابت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سمنان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • پل صاحب روضات آماده بهره‌برداری است
  • صدور پروانه بهره‌برداری برای بیش از ۲۰۰۰ طرح سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور