Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین سیدرضا شهرستانی، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید کارخانه‌های فولاد گفت: هزینه تامین برخی از مواد اولیه و سایر هزینه‌ها برای کارخانه‌های تولید کننده فولاد باعث شده تا روند افزایشی قیمت‌ها در بازار تجربه شود اما نباید فراموش کنیم قیمت فولاد در ایران ارزان‌ترین قیمت جهان است.

شهرستانی در ادامه افزود: اگرچه مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بخش‌های مختلف نرخ ارز بانک مرکزی است درحالی که تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه خود از جمله گرافیت یا موارد دیگری مجبور هستند نرخ دلار بالاتری درنظر بگیرند که همین نکته قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: ادعای برخی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی مبنی بر عدم عرضه فولاد توسط تولیدکنندگان در بازار بی اساس است و محصولات فولادی تولیدکنندگان از طریق بازار شفاف بورس در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، اما مشکل اصلی قیمت‌های دستوری تعیین شده است که زمینه حضور دلال‌ها را در این بازار ایجاد کرده است.
این عضو انجمن فولاد ایران به خبرنگار ما گفت: قیمت دستوری عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بر مبنای دلار بانک مرکزی و اختلاف این قیمت در بازار آزاد شرایطی را مهیا کرده که برخی افراد سودجود برای دستیابی به منافع اقتصادی خود وارد چرخه تقاضای فولاد از طریق بورس کالا شده باشند و پس از خرید موجود بازار محصولات مورد نیاز تولید کنندگان داخلی را گرانتر بفروشند.
شهرستانی اظهار کرد: در همین زمینه و برای کاهش فعالیت‌های سوداگرانه دلال‌ها در بازار بارها تقاضا کردیم شرایطی مهیا شود که تولید کنندگان فولاد و مصرف‌کنندگان این ماده اولیه مستقیم بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و قیمت‌ها توافقی خود را مبنای مبادلات قرار دهند. به این ترتیب وقتی قیمت‌ها براساس واقعیت و توافق تنظیم شود اصولا فضایی برای دلالی ایجاد نمی‌شود که نگران آن باشیم.
وی معتقد است اصولا در هر صنعتی که قیمت‌ها تکلیفی درنظر گرفته شده باشد زمینه فساد و بازارهای حاشیه‌ای ایجاد می‌شود که نهایتا عاملی برای کاهش توان رقابتی صنایع پایین دستی، چون این تولید کنندگان مجبور هستند برای تامین نیاز مواد اولیه خود سراغ واسطه‌ها بروند و این گروه هم تنها به منافع اقتصادی خود فکر کرده و قیمت‌های بالاتری را به تولید کنندگان تحمیل می‌کنند.
این عضو انجمن فولاد درباره تعیین قیمت فولاد در کشورمان نیز گفت: معمولا قیمت فلزات براساس نرخ‌های بین المللی محاسبه می‌شود که برخی از این فلزات مثل طلا به دلیل محدودیت شرایط متفاوتی دارند. اما درباره محصولات معمول فلزی مثل فولاد، آلومینیوم و مس کاملا روندی عادی در جریان است که تولید کنندگان داخلی نیز از آن پیروی می‌کنند.
شهرستانی اختلاف جزئی قیمت بازار داخل ایران و بازارهای بین المللی را نیز کاملا طبیعی اعلام کرد و افزود: این اختلاف قیمت جزئی در تمام بازارها منطقی است و به دلیل نرخ متفاوت حمل و نقل، تعرفه و سایر موارد بوده که منطقی اقتصادی دارد و نمی‌توان به آن گرانفروشی گفت، درحالی که براساس اسناد و مدارک امروز ایران ارزان‌ترین فولاد را عرضه می‌کند.
وی قیمت‌های بین المللی فولاد را اینگونه اعلام کرد که شمش فولاد 500 دلار، میلگرد 550 دلار، تیرآهن 620 دلار و ورق فولادی 450 دلار قیمت گذاری شده‌اند، درحالی که فولاد مبارکه ورق فولادی را مجبور است با قیمت هر کیلوگرم 3500 تومان عرضه کند.
این کارشناس صنعت فولاد به خبرنگار ما گفت: مبنای تعیین چنین قیمتی اگر دلار بازار آزاد باشد هرگز منطق اقتصادی ندارد. ولی اگر قیمت سامانه نیما مدنظر باشد می‌توان آن را در محدوده‌ای اقتصادی دانست ولی در شرایطی که قبلا اشاره کردم بخشی از هزینه‌های تولید هرگز براین مبنا نیست و بازار آزاد تعیین کننده قیمت تمام شده خواهد بود.
به گفته شهرستانی، البته فراز و فرودهای سیاست‌های ارزی ایران نیز در این زمینه یعنی افزایش قیمت محصولات مختلف بی‌تاثیر نبوده است. چون هنوز تولید کنندگان نمی‌دانند مبنای محاسبات کالاهای تولیدی آنها چیست و چطور باید برای قیمت‌گذاری محصولات برنامه‌ریزی کنند.
وی تاکید کرد: تحریم‌های ثانویه آمریکا که آغاز شده است در کوتاه مدت تاثیری در بازار فولاد کشورمان نخواهد داشت. چون تحولات اخیر تاثیر بسزایی در قیمت‌ها گذاشته و اکنون بازار کشش قیمت‌های بالاتر را ندارد، اما نباید فراموش کنیم که در بلند مدت قطعا تحریم‌ها می‌تواند در این صنعت تاثیرگذار باشد. آن را هم با سیاست‌های منطقی ارزی می‌توان مدیریت کرد.
این عضو انجمن فولاد در پایان میزان تولید فولاد سال گذشته کشورمان را 22 میلیون تن اعلام کرد و گفت: تولید امسال فولاد کشورمان براساس برآوردها حدود 26 میلیون تن خواهد بود و میزان واردات سال گذشته فولاد 3 میلیون تن و صادرات این کالا در همان دوره براساس آمارهای رسمی تقریبا 8.5 میلیون تن ثبت شده که تقریبا 5.5 میلیون مثبت است و امیدواریم این روند ادامه یابد.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: انجمن فولاد تولیدکنندگان فولاد ذوب آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۹۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با این حال اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، معتقد است چنین محدودیتی تا حدودی منجر به رشد سرمایه‌ گذاری و تولید در صنعت لوازم خانگی شده است.ممنوعیت واردات لوازم خانگی حالا وارد ششمین سال خود شده است. این ممنوعیت که با هدف حمایت از تولید داخلی انجام شد، تاثیر چندان مناسبی در بازار، به‌ویژه رفع نیاز مصرف‌کنندگان نگذاشته است. چراکه بیشتر کارشناسان معتقدند ممنوعیت واردات لوازم خانگی در این مدت تنها باعث شکل‌گیری نوعی انحصار در این صنعت شد.

از جمله اینکه در این سال‌ها ‌تولیدکننده داخلی به تنها بازیگر میدان تبدیل شد و حق انتخاب از مصرف‌کننده ایرانی گرفته شد تا ناگزیر برای رفع نیاز خود ملزم به خرید محصولات داخلی شود.

گرچه به‌تازگی زمزمه‌هایی از آزادسازی واردات به گوش می‌رسد، اما به نظر می‌رسد تنها برخی از محصولات که در داخل کشور تولید نمی‌شوند وارد خواهند شد و امید چندانی به آزادسازی واردات انواع لوازم خانگی وجود ندارد.

با این همه، فعالان بازار این ممنوعیت را به فال نیک گرفته‌اند و می‌گویند این موضوع باعث شده است کیفیت محصولات داخلی افزایش پیدا کند.

افزایش سرمایه‌ گذاری پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: ممنوعیت واردات باعث شد تولیدکننده داخلی روی آن دسته از کالاهایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند سرمایه‌ گذاری کند و خط تولید آنها را راه بیندازد. از طرف دیگر استاندارد ضمانت‌نامه‌های محصولات داخلی نیز در پی این موضوع به‌روز شده است.

به اذعان او کیفیت کالاهای ایرانی حالا به حدی رسیده که مردم آن را پذیرفته‌اند و از آنها استفاده می‌کنند. همچنین میزان شکایات و نارضایتی از خدمات در اتحادیه، سازمان‌ها و ارگان‌های زیرمجموعه تقریباً به زیر یک درصد رسیده است.

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه اطلاعی از احتمال آزادسازی واردات ندارد توضیح داد: باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا تاجری که هنوز سرمایه‌اش را از کشور خارج نکرده بتواند به صورت هدفمند کالایی را که در داخل کشور تولید نمی‌شود اما به آن احتیاج است یا تولید آن کالا به مقدار انبوه نرسیده و یا مشکلاتی در تولید وجود دارد به صورت قانونی وارد کند. در این حالت دولت می‌تواند عوارض آن کالا را بگیرد و مردم هم می‌توانند از محصولی استفاده کنند که خدمات پس از فروش دارد.

قیمت لوازم خانگی تغییر می‌کند؟
پازوکی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت محصولات داخلی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر گفت: وقتی فولاد که تولید داخل بوده افزایش 25 درصدی داشته و دلار برای تولیدکننده از 39 هزار تومان به 42 هزار تومان افزایش پیدا کرده است، به طور حتم تولیدکننده داخلی درصدد افزایش قیمت محصولاتش خواهد بود. حال اینکه با این افزایش موافقت شود یا خیر مشخص نیست.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه درباره خدمات پس از فروش شرکت‌های داخلی و به‌روزرسانی استانداردهایشان توضیح داد: شرکت‌ها برای دریافت ورق و ارز نیمایی باید میزان فروش‌شان را در سامانه ثبت کنند، در نتیجه سریعاً محصول را برای مشتری نصب می‌کنند. البته از سال 97 که واردات ممنوع شد در کشور کم‌وکاستی‌هایی وجود داشت اما وضعیت رو به بهبود است. از خرداد سال گذشته شرکت‌های داخلی در حال به‌روزرسانی استانداردهایشان هستند و حالا شرکت‌هایی وجود دارند که کالا را پس از یک ماه تعویض می‌کنند و مبلغ را به مشتری بازمی‌گردانند.

بر اساس این گزارش ممنوعیت واردات لوازم خانگی طی سال‌های اخیر در این بازار انحصار ایجاد کرده است؛ با این همه اما موافقان ممنوعیت واردات لوازم خانگی معتقدند به دلیل تعدد تولیدکنندگان، برچسب انحصاری به بازار لوازم خانگی ایران نمی‌چسبد. با این حال شرایط برابری برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی در بازار کشور فراهم نیست. از طرفی این ممنوعیت سبب شده لوازم خانگی قاچاق که در بیشتر مواقع کیفیت مطلوبی ندارند و تقلبی هستند، راه خود را به بازار کشور پیدا کنند و این موضوع تا به امروز تنها موجب ضرر مصرف‌کننده شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901766

دیگر خبرها

  • 3 کارخانه تولید سیم مفتول بزرگ ایران (به همراه راهنمای استعلام قیمت)
  • 12 محصول ایران خودرو و سایپا ارزان شد + جدول قیمت
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید