Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک فعال بازار سرمايه گفت: بسته ارزي جديد نه تنها جلوي توزيع رانت در اقتصاد را گرفته و باعث شفاف‌سازي مي شود، بلکه به سود بخش توليد بوده و جايگاه بازار سرمايه را نيز تقويت مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا علي تيموري روز چهارشنبه در نشست خبري با تشريح وضعيت صنعت تامين سرمايه در بورس، بيان داشت: تصميم هاي خوبي پس از اجراي بسته ارزي جديد، گرفته شده که اعتماد به بازار سرمايه را افزايش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در هفته هاي گذشته که بازارهاي مختلف کشور دچار مشکلاتي شده بودند، بازارهاي شفاف و رسمي مثل آتي سکه به صورت نيمه تعطيل در آمد اما به تازگي بر اساس عقلانيت صورت ‌گرفته و مطابق با واقعيت هاي اقتصادي کشور، اين روند اصلاح شده است.
** ورود ارز به بورس جلوي تلاطم بازار را مي گيرد
وي در پاسخ به خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره راه اندازي بازار آتي و صندوق ارز در بورس، بيان داشت: اکنون افرادي که در بازار فيزيکي ارز و طلا فعاليت دارند، اين کالاها را خريداري و در نزد خود و گاو صندوق ها نگهداري مي کنند.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان که متعلق به سرمايه گذاري تدبير (زيرمجموعه ستاد اجرايي فرمان حضرت امام)، سايپا، بانک پارسيان و مخابرات است، ادامه داد: اگر صندوق ارز در بورس راه اندازي شود، مي توان از منابع آن براي تامين مالي بخش هاي اقتصادي کشور استفاده کرد.
اين فعال بازار سرمايه يادآور شد: هدف افراد از نگهداري فيزيکي سکه و طلا، سرمايه گذاري و همچنين حفظ قدرت خريد پول خود است؛ از اين رو راه اندازي ابزارهاي مالي جديد مانند صندوق ارز، مي توان از يک سو قدرت خريد اين افراد حفظ کرد و از سوي ديگر، مانع نگهداري فيزيکي ارز و طلا شد.
تيموري ادامه داد: در صورتي که صندوق هاي طلا، در سال گذشته راه اندازي مي‌شدند، اکنون داراي بيش از 500 ميليون دلار منابع ارزي بوديم که مي شد از طريق آن براي بخش‌هاي مختلف تامين مالي کرد.
وي تاکيد کرد: ورود ارز خانگي به بازار نقش مهمي در ثبيت بازار ارز دارد و رويکرد رئيس کل جديد بانک مرکزي در اين باره مثبت است.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان اضافه کرد: رئيس کل جديد بانک مرکزي در جلسات تاکيد کرده است که به فرصت هاي پيش روي بازار سرمايه، نگاهي مثبتي داشته و تمايل دارد که بازارهاي مختلف با يکديگر تعامل کنند.
اين فعال بازار سرمايه ادامه داد: متاسفانه رويکرد يکجانبه گرايي بانک مرکزي در 2 سال گذشته مانع شکل گيري بسياري از ابزارهاي مالي جديد شده بود که وجودشان مي توانست به تثبيت بازارها کمک کند.
تيموري ابراز اميدواري کرد با رويکرد جديد بانک مرکزي علاوه بر راه اندازي بازار آتي ارز، ساير ابزارهاي مالي مرتبط با ارز نيز راه اندازي شود.
**بورس جايگزين بانک در تامين مالي بنگاه ها
اين فعال بازار سرمايه گفت: از ابتداي امسال تاکنون يک هزار و 600 ميليارد تومان اوراق شرکتي براي تامين مالي در بازار سرمايه منتشر شده که جدا از اسناد خزانه و اوراق بدهي منتشر شده توسط دولت است.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان يادآور شد: براي صنايع مختلف مانند خودرو، انرژي، سلامت و فناوري اطلاعات از بازار سرمايه تامين مالي شده است.
وي افزود: تامين مالي در ايران به صورت سنتي، بانک محور بوده اما اکنون به تدريج نقش بازار سرمايه در حال تقويت است.
تيموري اضافه کرد: در ماه هاي اخير که بازار سرمايه وضعيت مطلوبي داشته است، صندوق‌هاي سرمايه گذاري و ابزارهاي مالي مختلف با استقبال گسترده اي از سوي مردم مواجه شد.
وي با اعلام اينکه تاکنون يک هزار و 800 ميليارد تومان اوراق شرکتي منتشر شده و سه هزار ميليارد تومان نيز به صورت مشاور عرضه و پذيرش، تعهد شده است، اضافه کرد: ميزان تامين مالي در بازار سرمايه در يک سال اخير به شدت افزايش داشته است.
**انتقاد از قوانين محدود کننده
اين فعال بازار سرمايه با انتقاد از برخي محدوديت‌هاي قانوني گفت: متاسفانه برنامه ششم توسعه، ما را از توسعه ابزارهاي جديد مالي بازداشته در حالي که اکنون فرصت هاي گسترده‌اي براي نقش آفريني در اقتصاد کشور وجود دارد.
تيموري اضافه کرد: اميدواريم با توجه به رويکرد مثبت رئيس کل بانک مرکزي، روند تامين مالي از سوي بازار سرمايه توسعه يابد.
** کاهش نياز به سکه فيزيکي پس از راه اندازي صندوق طلا
اين فعال بازار سرمايه به راه‌اندازي صندوق طلا در بورس اشاره کرد و گفت: اکنون اين صندوق بيش از 100 ميليارد تومان ارزش دارد.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه لوتوس پارسيان به نقش راه اندازي ابزارهاي جديد و صندوق طلا در مديريت بازار اشاره کرد و ادامه داد: از ابتداي امسال تاکنون حدود يک هزار و 200 ميليارد تومان در صندوق طلا معامله انجام شده که معادل خريد و فروش 400 هزار سکه است.
تيموري يادآور شد: البته تعداد واقعي سکه هاي معامله شده توسط اين صندوق،30 هزار سکه بوده است که نشان مي دهد در صورت راه اندازي ابزارهاي جديد مالي، نياز به کالاها به صورت فيزيکي کاهش زيادي مي يابد که به تثبيت شرايط اقتصادي کمک مي کند.
اين فعال بازار سرمايه بيان داشت: بازار سرمايه از ظرفيت‌هاي گسترده‌اي برخوردار است که در زمان بحران هاي مختلف مانند نوسان نرخ ارز و طلا مي تواند به کمک اقتصاد کشور بيايد.
وي با بيان اين که در صندوق طلا به جاي معامله سکه فيزيکي، «اوراق گواهي سکه» معامله شده است، ادامه داد: در صورتي که پيش فروش سکه به نحو مطلوبي انجام مي شد حجم صندوق هاي طلا در بورس افزايش بيشتري نيز مي يافت.
** امکان توسعه معادن طلاي کشور از طريق بورس
تيموري بيان داشت: اکنون اين امکان وجود دارد تا از طريق انتشار اوراق مختلف در بورس، منابع مالي لازم براي توسعه معادن طلاي کشور نيز تامين شود.
وي گفت: صندوق طلا از ابتداي امسال تاکنون 164 درصد بازدهي داشته است و مي تواند جايگزين خوبي براي بازار فيزيکي طلا باشد.
وي يادآور شد: صندوق طلا همچنين به دليل نقشي که در جلوگيري از خريد و فروش سکه هاي تقلبي و ايجاد امنيت خاطر براي سرمايه‌گذاران دارد نيز داراي اهميت است.
تيموري ادامه داد: متاسفانه بازار آتي سکه به صورت غير منصفانه متهم به جهت دهي قيمتي براي بازار فيزيکي سکه شد که نادرست بوده و واقعيت ندارد.
تيموري همچنين درباره سود بالاي اوراق بدهي گفت: در هفته هاي اخير با توجه به شرايط اقتصادي کشور نرخ سود اوراق بدهي در بازار سرمايه به شدت افزايش يافت که در هفته هاي آينده اصلاح خواهد شد.
وي افزود: در ماه هاي اخير پيمانکاران ناچار شده بودند براي دسترسي به منابع مالي لازم، اوراق بدهي خود را به هر قيمتي که شده واگذار کنند که اين موضوع باعث افزايش حاشيه سود اين اوراق براي خريداران شده بود.
به گزارش ايرنا، بسته جديد ارزي که در هيات دولت تصويب شده از ديروز (سه شنبه) اجرايي شده است. در بسته ارزي جديد، پتروشيمي ها، فولادي ها و فلزي ها امکان فروش ارز در بازار ثانويه را يافتند که سودآوري اين شرکت ها را افزايش مي دهد.
اقتصام**2022*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر چندباره بذرپاش به زیر مجموعه وزارت اقتصاد / صندوق تامین خسارت بدنی به تکلیف قانونی خود عمل کند

مهرداد بذرپاش به تلاش‌ها برای انجام ندادن تکالیف قانونی در زمینه رفع نقاط حادثه خیز واکنش نشان داد و گفت: صندوق تامین خسارت بدنی باید به تکالیف قانونی خود عمل کرده و از منابع صندوق برای رفع نقاط حادثه خیز استفاده کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، گفت: رئیس جمهوری دستور داده‌اند تا از محل اعتبارات صندوق تامین خسارت‌های بدنی، ۳۰ هزار میلیارد ریال برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد، اما عده‌ای تلاش می‌کنند مانع از انجام این تکلیف بشوند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از منابع این صندوق را به سپرده بانکی تبدیل کرده و سود دریافت می‌کنند، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار عمل کردن این صندوق به تکالیف قانونی شد.
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: رفع نقاط حادثه خیز با کاهش تصادفات فوتی و جرحی به صورت مستقیم، موجب کاهش پرداخت خسارت توسط صندوق می‌شود؛ بنابراین گزارش، اسفند ماه سال گذشته هم بذرپاش با انتقاد به سیاست‌های صندوق خسارت‌های بدنی که از زیر مجموعه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی است گفته بود: مقرر بود منابعی از صندوق خسارت‌های بدنی به منظور رفع نقاط حادثه خیز تأمین شود که تاکنون حتی یک ریال آن تأمین نشده است.

دیگر خبرها

  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • تذکر چندباره بذرپاش به زیر مجموعه وزارت اقتصاد / صندوق تامین خسارت بدنی به تکلیف قانونی خود عمل کند
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟