Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، در ادامه امتیاز دهی اشرف غنی به حکمتیار برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان این بار رسانه‌های افغانستان از واگذاری مدیریت ولایت هرات به حزب اسلامی خبر دادند.

پس از انتصاب برخی اعضای حزب اسلامی حکمتیار در مجلس سنا، ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اقدامی غیر منتظره «جمعه‌خان همدرد» عضو ارشد حزب اسلامی و از افراد نزدیک به حکمتیار را به عنوان والی جدید هرات معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که ولایت هرات به دلیل همسایگی با ایران مورد توجه کشور‌های عربی و جریان‌های تکفیری قرار دارد و روابط حزب اسلامی با عربستان سعودی و حمایت این حزب از جریان‌های تکفیری نیز بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین اگر چه تعیین جمعه خان همدرد به عنوان والی هرات ظاهرا بر اساس مصالح انتخاباتی صورت گرفته است، اما نمی‌تواند بی ارتباط به گسترش فعالیت گروه‌های تکفیری و اهداف سیاسی و امنیتی باشد.

تقویت جریان‌های تروریستی که دارای عقاید تند ضد شیعی هستند همچنین حفاظت از منافع سعودی‌ها در غرب افغانستان را می‌توان از جمله زوایای پنهانی طرح واگذاری ولایت هرات به حزب اسلامی محسوب کرد.

کارشناسان بر این باورند که در صورت واگذاری ولایت هرات به حزب اسلامی، حکمتیار تلاش خواهد کرد تا از فضای موجود در این ولایت برای اجرای پروژه‌های عربستان و تقویت جریان‌های تکفیری استفاده کند.

«عبدالطیف پدرام» نماینده پارلمان و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، در گردهمایی اخیرش در کابل رهبر حزب اسلامی را متهم کرد که برای دامن زدن به نفاق و فعالیت علیه ایران و شیعیان افغانستان از آمریکا، اسرائیل و آل سعود پول می‌گیرد.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز پیش از این ضمن ابراز نگرانی نسبت به توطئه‌های سازمان یافته برای ایجاد ناامنی و دامن زدن به اختلافات در این کشور گفته بود که تمام اختلاف‌های قومی و مذهبی حکمتیار و واکنش‌های او در برابر شیعیان و دولت ایران هیچ پیامی جز شیعه‌کشی ندارد، زیرا وی با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است و برای اظهارات ضد شیعی علیه جمهوری اسلامی از کشور‌های عربی دلار دریافت می‌کند.

واگذاری مدیریت ولایت هرات به حزب اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که مردم این ولایت پیش از این در جریان سفر حکمتیار به این ولایت انزجارشان را از حزب اسلامی با برگزاری اعتراضات مدنی به نمایش گذاشته بودند.

سال گذشته زمانی که حکمتیار در مسجد جامع هرات در حال سخنرانی بود از سوی یکی از شهروندان هراتی با پرتاب کفش هدف قرار گرفت و پس از آن مردم با راه اندازی تظاهرات در برابر ساختمان ولایت از حکمتیار ابراز انزجار کردند.

از سوی دیگر، نگرانی‌های نیز وجود دارد که شیعیان غرب افغانستان نیز به بهانه‌های مختلف در معرض شدیدترین تهدیدات از سوی حزب اسلامی قرار بگیرند و امنیت مرز‌های ایران با این کشور نیز با چالش‌های همراه شود.

با این حال واگذاری هرات به حزب اسلامی حکمتیار آن هم همزمان با افزایش موج افراط گرایی و به شهادت رساندن علمای تشیع در غرب افغانستان از سوی کارشناسان پرسش برانگیز است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۶ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

کد خبر 6092548

دیگر خبرها

  • ۷ شهید درپی حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • حمله به نمازگزاران در گذره ولایت هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات