Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ بیماری ام اس یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس می‌شود.

امروزه بیماران ام اس همانند بسیاری از بیماران دیگر با مشکلات متعددی مواجه هستند و شمار مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگرش‌های منفی جامعه به بیماری ام‌اس که عملا آن را معادل با فلج‌شدن می‌داند، می‌تواند تأثیر بسیار مخربی بر بیماران بگذارد و این مسئله نتایج نادرست خود را بر تمام جنبه‌های زندگی بیماران ازجمله کار، تحصیل و ازدواج نشان خواهد داد.


وجود ۳۶۰ بیمارمبتلا به ام اس در خراسان شمالی


سهیلا پیدا رئیس انجمن ام‌اس خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ گفت: هم اکنون در استان خراسان شمالی ۳۶۰ بیمارمبتلا به ام اس وجود دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ نفر در استان به این بیماری مبتلا شده اند، افزود: شمار مبتلایان بیماران ام‌اس در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه شماری از بیماران ام اس در استان با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند، بیان کرد: بیشترین سنین ابتلا به این بیماری بین ۲۰ تا ۳۵ سال است.

بیماران خاص خراسان شمالی چشم انتظار کلینیک تخصصی

رئیس انجمن حمایت از بیماری‌های خاص خراسان شمالی گفت: در حال حاضر کلینیک تخصصی بیماران خاص در استان دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که برای تکمیل شدن این پروژه به کمک خیران نیازمند هستیم.

پیدا با بیان اینکه نخستین کلینیک تخصصی بیماران خاص در استان خراسان شمالی با همت و پیگیری انجمن ام اس توسط بنیاد بیماری‌های خاص در حال احداث است، افزود:احداث این کلینیک از سال 94 شروع شده است اما تاکنون ساخت این پروژه ادامه دارد و بیش از سه و نیم میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

وی گفت: استانداری خراسان شمالی در قالب سهام یک میلیارد و 300 میلیون تومان به بنیاد بیماران خاص برای تجهیزات پزشکی کلینیک کمک کرده است.

پیدا با اشاره به اینکه زمین این کلینیک را شورای شهر و شهرداری برای احداث اهدا کرده است، اظهار کرد: این کلینیک برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان ام اس، سرطان، نارسایی کلیوی، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی در حال ساخت است و دارای بخش‌های فیزیوتراپی، شیمی درمانی، دیالیز، سونوگراعی، رادیولوژی، ماموگرافی، آزمایشگاه و ... است.

سهیلا پیدا با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3 هزار بیمار خاص در استان وجود دارد ، گفت: در صورت کمک خیران و تامین اعتبارات کلینیک بیماران خاص تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

رئیس انجمن حمایت از بیماری‌های خاص در استان افزود: همچنین زمین دیگری برای احداث بخش توانبخشی ، دندانپزشکی و اسکان موقت بیماران خاص در کنار کلینیک  فراهم شده است  که امیدواریم با کمک خیران و مردم نوعدوست احداث این بخش هم آغاز شود.

بانوان بیشترین آمار مبتلایان به ام اس

مهری فرشاد مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ با بیان اینکه ام اس جزو بیماری خاص و غیر قابل درمان در دنیا مطرح است، اظهار کرد: درصد بسیار کمی از افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال دچار این بیماری می‌شوند و همچنین زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار این بیماری خواهند شد.

فرشاد افزود: بیماری ام اس غیر واگیر و یک اختلال مادام العمر در سیستم ایمنی بدن است و چنانچه شخصی زودهنگام متوجه بیماری شود، می‌توان با درمان ازعوارض آن پیشگیری کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تمام دارو‌های ایرانی، خدمات درمانی همچون ام. ار.‌ای، پرتو درمانی، عمل جراحی و بستری و سایر درمان‌های خاص بیماران ام اس رایگان است.

فرشاد گفت: خوشبختانه دارو‌های این بیماری در خراسان شمالی موجود و در هر شهرستان یک داروخانه برای توزیع دارو‌های بیماران ام اس تعیین شده است.


طلاق از مشکلات مهم زنان مبتلا به ام اس در خراسان شمالی

رئیس انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیشتر بیماران تحت پوشش این انجمن را جوان‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: بیشتر بیماران مبتلا به ام اس در استان به خصوص خانم‌های مبتلا به این بیماری دارای مشکلات خانوادگی هستند.

پیدا با اشاره به اینکه انجمن ام اس استان با همت افراد خیر و نیکوکار و پزشکان متخصص مغز و اعضاب در راستای خدمات حمایتی و توانبخشی و اجتماعی بیماران در سال ۸۵ تاسیس شد، گفت: این انجمن در استان با خدمات مشاوره‌ای، ورزشی، درمانی، دارویی، مالی از بیماران حمایت می‌کند، اما ورود خیران در این زمینه نیاز است.

وی تهیه بانک اطلاعاتی، راه اندازی بخش پژوهشی انجمن، کمک هزینه خرید دارو به بیماران نیازمند هر ماهه، اهدای ویلچر، تخت و وسایل مورد نیاز به بیماران، کمک‌های معیشتی به بیماران بی بضاعت و پرداخت وام به نیازمندان را از جمله خدمات انجمن به بیماران از ابتدا تاکنون عنوان کرد.

مدیرعامل انجمن ام اس خراسان شمالی برگزاری اردو‌های مسافرتی، حمایت از تیم‌های ورزشی بیماران خاص، اختصاص سالن ورزشی و استخر شنا به صورت رایگان و پیگیری جهت بستری در بیمارستان و رایگان کردن هزینه‌های درمانی بیماران را از دیگر خدمات این انجمن برشمرد.


بیماران ام اس در خراسان شمالی و هزینه‌های کمرشکن تامین دارو

تعدادی از بیماران ام اس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ افزود: هزینه‌های کمرشکن درمان این بیماری به یک کابوس تبدیل شده که بدون کمک مسوولان و خیران رهایی از آن امکانپذیر نیست.

رحیمی بیمار مبتلا به ام اس گفت : پدرم کارگر ساده است و برخی از دارو‌هایی که پزشک تجویز می‌کند خارجی است و به همین علت قادر به تهیه آن نیستیم.

یکی دیگر از بیماران حرفه خود را قالی بافی عنوان کرد گفت: در ابتدا تحمل بیماری برایم بسیار سخت بود به طوریکه حتی قادر به ایستادن بر روی پا‌های خود نبودم، ولی با مصرف دارو تا حدودی دردم کم‌تر شده است.

وی با اشاره به گرانی دارو‌ها افزود: برای تهیه دارو مجبور به فروش دو تخته قالی شدم، ولی با مبلغ فروش آن تنها یک قلم از داروهایم را تهیه کردم.
رئیس انجمن ام اس در استان گفت: داروی مکمل با قیمت بالا و دارو‌های خارجی از هفت میلیون تا ۱۲ میلیون ریال برای یک قلم می‌باشد که خرید آن در توان بسیاری از بیماران نیست.


هزینه درمان بیماران خاص در بیمارستان تامین اجتماعی رایگان است

جهان نیا مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ گفت: هزینه‌های تمامی بیماران خاص شامل ام اس، دیالیزی، شیمی درمانی، همو فیلی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند به صورت رایگان انجام می‌شود.

اکثر بیماران  مجبور می‌شوند که بیماری خود را از بقیه افراد پنهان کنند. چون این‌گونه احساس امنیت بیشتری به آن‌ها دست می‌دهد و آن‌ها می‌توانند بدون اینکه کسی چیزی در مورد بیماری‌شان بداند، به کار و تحصیل بپردازند، اما همان‌طور که گفته شد گاه این واکنش جنبه‌ای پاتولوژیک به‌وجود می‌آورد.

بهترین جواب آگاه کردن توده جامعه به حقیقت بیماری ام‌اس است، اینکه به آن‌ها آگاهی دهیم که ام‌اس به هیچ‌وجه بیماری ترسناکی نیست و یک بیمار مبتلا به ام‌اس می‌تواند زندگی بسیار خوبی داشته باشد. می‌تواند ازدواج کند. بچه‌دار شود. بگوییم که ام‌اس بیماری‌ای در کنار سایر بیماری‌هاست.

امید استفاده با کمک خیران کلینیک بیماران خاص در استان افتتاح شود و زمینه خدمات رسانی هر چه بهتر به بیماران خاص فراهم شود.

انتهای پیام/

گزارش از رقیه الهی

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۷۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • انتظار متقاضیان زاهدانی در انجمن خیرین مسکن ساز چه زمانی پایان می‌یابد؟