Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@04:59:23 GMT

افزایش بارندگی با باروری ابرها

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۵۸۱۰۸

 فرید گلکار در واکنش به انتقادهای مطرح شده مبنی بر عدم قابلیت بارورسازی ابرها برای تولید منابع آبی اظهار کرد: در ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری جلسه‌ای بین وزیر نیرو رئیس سازمان هواشناسی و معاونان هر دو سازمان برگزار شد و پس از آن قرار بر این شد تا نشستی تخصصی با موضوع بارورسازی ابرها در ایران و جهان تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه معاون وزیر نیرو ریاست این جلسه را بر عهده  داشت، تاکید کرد: نظرات سازمان هواشناسی در خصوص موضوع بارورسازی ابرها به طور کامل مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تمام اعضای حاضر در جلسه تایید کردند که بارورسازی ابرها در دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به شرط فراهم بودن شرایط می‌تواند موجب افزایش بارندگی شود.

وی تصریح کرد: دو سال پیش امکان‌سنجی بارورسازی ابرها برای کل کشور توسط سازمان هواشناسی صورت گرفت و بر اساس سند ملی تدوین شده در این راستا کاملا مشخص شد که بارورسازی ابرها در چه زمانی و در چه مکانی و چه در شرایطی در کل حوزه‌های آب‌ریز ایران صورت گیرد.

وی افزود: این سناریو بر اساس نظریه سازمان جهانی هواشناسی امتیازبندی و منتشر شد که بر اساس آن نیز سازمان هواشناسی و نظارت نیرو، ناظر انجام این کار شدند. علاوه بر این در نشست برگزار شده در اردیبهشت ماه این مسئله نیز عنوان شد که هیچ روشی به تنهایی نمی‌تواند بحران آب را برطرف کند. لذا باید در ابتدا به مدیریت مصرف اهمیت داد و بعد از آن روش های دیگر را وارد مرحله اجرا کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است که باروری ابرها در ایران و بیش از ۷۰ سال است که این فناوری در دنیا سابقه دارد، تاکید کرد: ۶۰ کشور جهان از این روش برای بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند که هر کدام از این کشورها آب و هوای متفاوتی را دارند.

به گفته وی، این فناوری در کشورهای پیشرفته‌تر نیز دیده می‌شود. به طور مثال در ایالت متحده آمریکا ۱۱ ایالت به مسئله بارورسازی ابرها توجه کرده علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که بارورسازی ابرها یک روش ارزان قیمت برای تولید آب است و به جز این روش روش دیگری نیز برای تولید آن وجود ندارد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سازمان هواشناسی ایران و جهان معاون وزیر هواشناسی ایران فناوری جهان بارندگی منابع آبی باروری ابرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۸۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخر هفته بارانی برای کرمانشاهیان/دمای هوا کاهش می‌یابد

محمدعلی زورآوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس آخرین تحلیل از خروجی مدل های هواشناسی، سامانه‌ بارشی حاکم در جو منطقه، همچنان تا شنبه هفته آینده، به تناوب سبب بارندگی همراه با وزش باد و رعدوبرق در سطح استان می‌شود.

وی افزود: بارش که غالباً طی ساعاتی از ظهر تا اواخر وقت هر روز و در نیمه شمالی از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود؛ بخصوص در روز جمعه و در مناطق یاد شده، با رگبار تگرگ، آبگرفتگی معابر و رواناب نیز همراه می‌گردد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه نصریح کرد: در روز یکشنبه موقتاً از شدت بارندگی در سطح استان کاسته می‌شود؛ اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه، با گذر موج ناپایدار دیگری، مجدداً شاهد بارش هایی همراه با رعدوبرق، بویژه در نیمه شرقی استان خواهیم بود.

به گفته زورآوند دمای روزانه‏ هوا که تا پایان هفته بشکلی نسبتاً محسوس کاهش می‌یابد؛ در روزهای شنبه و یکشنبه روندی افزایشی خواهد یافت.

کد خبر 6094080

دیگر خبرها

  • بارندگی‌ها در استان بوشهر تا شنبه تداوم دارد/ احتمال بارش تگرگ
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • استمرار بارندگی‌ها در لرستان
  • «حسینیه» رکورددار بیشترین میزان بارندگی در خوزستان
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • ثبت بیشترین میزان بارندگی در رومشکان
  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • آخر هفته بارانی برای کرمانشاهیان/دمای هوا کاهش می‌یابد
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است