Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@13:21:34 GMT

قهر وزارت آموزش و پرورش با دولت الکترونيک

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۷۱۲۴۶

قهر وزارت آموزش و پرورش با دولت الکترونيک

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزارت آموزش و پرورش به گفته عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران در پايين ترين رده استقرار دولت الکترونيک قرار دارد؛ به گونه اي که براي يک ثبت نام ساده هنوز بايد به شيوه هاي قديمي متوسل شد و عطاي فضاي ديجيتال را به لقاي آن بخشيد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، دولت الکترونيک زيرساختي است که دستگاه ها بايد خدمات خود را مطابق معماري طراحي شده سازمان فناوري اطلاعات، در آن ارائه کنند تا مردم با استفاده از خدمات بهتر بتوانند از حقوق شهروندي خود بيش از پيش بهره مند شوند و در اداره جامعه مشارکت بيشتري داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«رضا باقري اصل» عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران، هشتم خردادماه امسال پنج دستگاه کم کار در دولت الکترونيک را معرفي کرد که به ترتيب زير است: وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سازمان بازنشستگي کشوري، سازمان سنجش، سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي.
وزارت آموزش و پرورش در حالي صدرنشين اين فهرست است که به عنوان متولي نظام آموزشي کشور بايد پيشگام بهره گيري از تازه ترين و به روزترين فناوري هاي نوين باشد تا بتواند نسلي منطبق با پيشرفت هاي شگرف جهاني پرورش دهد.
*رشد شاخص پياده سازي دولت الکترونيک با وجود عقب ماندن برخي نهادها
بهبود وضعيت پياده سازي دولت الکترونيک در ايران سبب شده است با ارتقاي 20 رتبه اي در جهان به رده هشتاد و ششم صعود کند؛ همچنين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در نخستين سال از اجراي برنامه ششم توسعه به دو سوم اهداف تعيين شده برسد.
با اين همه، نبود سامانه سوابق تحصيلي دانش آموزان، سامانه هاي هوشمند ارايه خدمات آموزشي، سامانه هاي استاندارد ثبت نام در مدارس و بسياري ديگر از مشکلات نشان مي دهد آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است با دولت الکترونيک رابطه خوبي برقرار کند و اين رفتار قهرآميز را ادامه داده است.
* دوري آموزش و پرورش از خدمات الکترونيک
چندي پيش با آغاز دريافت کارت آزمون ورود به مدارس تيزهوشان کم کاري وزارت آموزش و پرورش در اتصال به خدمات دولت الکترونيک بيش از پيش خانواده ها را با مشکل روبرو کرد.
بسياري از خانواده هايي که پيش از اين براي ثبت نام فرزندان خود در مدارس تيز هوشان اقدام کرده بودند پس از اعلام رسمي وزارت آموزش و پرورش بايد براي دريافت کارت آزمون بايد به سامانه اي مراجعه مي کردند.
روند ثبت نام به اين گونه بود که خانواده بايد براي ثبت نام شماره اي را از يک خط تلفن هوشمند (آي.ان) دريافت مي کرد.
هزينه اين خط هوشمند براي هر دقيقه مکالمه 25 هزار تومان بود.
متقاضي بايد پس از دريافت اين شماره به سامانه ثبت نام مراجعه مي کرد و بقيه مراحل را انجام مي داد.
بر پايه اطلاعيه وزارت آموزش و پرورش، دريافت کارت ورود به جلسه شرط ورود به آزمون مدارس تيزهوشان بود؛ بنابراين خانواده ها بايد براي دريافت اين کارت به سامانه طراحي شده مراجعه مي کردند.
کارت ورود به جلسه آزمون از يکم مردادماه روي سامانه اي به نشاني hoosh.medu.ir بارگذاري شده بود اما بسياري از خانواده ها براي دريافت کارت مشکل داشتند.
براي دريافت کارت آزمون بايد شماره ملي دانش آموز و کد ثبت نام دريافت شده از طريق تلفن ثابت هوشمند در سامانه ثبت مي شد.
اين سامانه هيچ راهي براي يادآوري رمز ورود در صورت فراموشي طراحي نکرده بود؛ به اين معنا که اگر نمي توانستيد رمز ورود را به ياد بياوريد از شرکت در جلسه آزمون محروم مي شديد؛ در حالي که خدمات الکترونيک براي افزايش رفاه مردم طراحي شده است نه آنکه موجب افزايش اضطراب شود.
رييس مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اعلام کرد تاکنون درباره دريافت کارت ورود به جلسه سنجش مشکلي وجود نداشته است اما خبرنگار ايرنا در مراجعه به اين سامانه با همين مشکل روبرو شده بود.
«فاطمه مهاجراني» شماره تلفن 82283023 - 021 را براي مراجعه دانش آموزان در صورت بروز هر گونه مشکل در دريافت کارت ورود به جلسه اعلام کرد اما تلاش خبرنگار ايرنا براي ارتباط با اين شماره و رفع مشکل، تاکنون به نتيجه نرسيده است.
* مدرسه الکترونيک و مشکلات مکرر ارتباط با سامانه ها
هنوز براي دريافت استعلام تحصيلي يا جواب يک نامه از وزارت آموزش و پرورش بايد به روش سنتي (نامه نگاري کاغذي و مراجعه حضوري) اکتفا کنيد و هيچ راهي براي ارتباط از راه دولت الکترونيک و فرايندهاي الکترونيکي وجود ندارد.
اهمال آموزش و پرورش در اتصال به خدمات الکترونيک در حالي رخ مي دهد که سازمان ملل متحد بتازگي از رشد 30 رتبه اي کشور ما در شاخص الکترونيکي خبر داده است.
البته به نظر مي رسد درباره مدارس و ارايه خدمات الکترونيکي دستاوردهاي مناسبي نداشته ايم و هنوز از اهداف تعيين شده، فاصله داريم.
* مدارس هوشمند
مدارس هوشمند از دستاوردهاي مهم توسعه فناوري اطلاعات در برنامه هاي آموزش و پرورش است که آثار و نتايج آن نه فقط در محيط آموزشي نمايان مي شد بلکه تحولي نوين همراه با تجارب واقعي محيط زندگي دانش آموزان بود.
در قرن بيست و يکم تصور آن است که دانش آموزان به جاي کيف هاي مملو از کتاب هاي درسي حجيم، با رايانه هاي هاي همراه (لپ تاپ) سرکلاس درس حاضر شوند.
امتحان ها نيز از طريق رايانه برگزار مي شود و دانش آموزاني که به علت بيماري نتوانند در کلاس درس حاضر شوند، قادر خواهند بود در منزل از طريق رايانه ها، درس هاي خود را دنبال کنند.
فلسفه آموزشي در مدرسه هوشمند بر اين موضوع تاکيد دارد که هر کس بيشتر توانايي دارد مي تواند بيشتر ياد بگيرد و برنامه آموزشي طوري طراحي مي شود که همه نيازهاي متفاوت و توانايي هاي دانش آموزان را پوشش دهد.
*تکليف قانوني در توسعه مدارس هوشمند
طبق مندرجات برنامه ششم توسعه در بخش آي.سي.تي، بايد تا پايان کار دولت دوازدهم امکان دسترسي الکترونيکي به کتب درسي، کمک آموزشي، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصيلي، بازي هاي رايانه‌اي آموزشي، استعدادسنجي و آموزش مهارت‌هاي حرفه‌اي براي دانش آموزان فراهم شود.
اين موضوع جزو اولويت‌هاي تصويب شوراي عالي فضاي مجازي قرار گرفته است.
بر اساس ماده 69 قانون برنامه ششم توسعه، بايد مهارت‌هاي فني و اجتماعي نيز به طور رايگان براي همه دانش‌آموزان شهرهاي داراي کمتر از 20 هزار نفر و روستاها و حاشيه شهرهاي بزرگ ارايه شود.
بيست و پنجم ارديبهشت ماه امسال وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همراه اول را به اتصال 108 هزار مدرسه کشور به شبکه ملي اطلاعات همسو با برنامه ششم توسعه مکلف کرد.
«محمدجواد آذري جهرمي» تاکيد کرد کار اتصال مدارس بايد تا سال آينده به پايان برسد و در روز جهاني ارتباطات اعلام عمومي شود.
وي همچنين خواستار آن شد که همراه اول همه زيرساخت هاي لازم را براي هوشمندسازي مدارس فراهم کند.
البته مدرسه هوشمند را نبايد با الکترونيکي کردن مدارس و تجهيز آنها به چند لپ تاپ يا رايانه و ارايه محتواي کتاب هاي خطي در فضاي ديجيتالي اشتباه گرفت؛ همانگونه که يک کارشناس فناوري اطلاعات درباره اين موضوع هشدار مي دهد.
«پرنسيلا جهانگيري» در يگ گفت و گوي رسانه اي اعلام کرد: بحث اهميت آموزش هاي نوين و چند رسانه اي در امر آموزش به شکل بديهي و ثابت شده درآمده است اما در کشور ما يا چنين طرح هايي اجرا نمي شود يا با روش هاي علمي نيست و خالي از محتواي علمي است و شايد بتوان گفت فقط به طور نمادين اجرا مي شود.
به گفته وي، در شرايط کنوني فناوري نه فقط به هوشمندسازي کمکي نمي کند بلکه دست و پاگير شده است؛ مانند آنچه در اداره ها درباره سيستم اتوماسيون پيش آمده است؛ چون افرادبايد امور خود را يک بار الکترونيکي انجام دهند و يک بار دستي.
با اين تعريف، اکنون کمتر مدرسه اي را مي يابيم که الکترونيکي شده باشد و حتي نمي توانند بدون هيچ مشکلي، مفاد درسي هر روز را در سامانه اي قرار دهند تا دانش آموزي که به هر علت نتوانست در مدرسه حاضر باشد از درس خود عقب نماند.
شايد اين گفته بجا باشد که براي توسعه يک کشور ابتدا بايد ساختار آموزش و پرورش آن بهينه باشد؛ بنابراين شرط موفقيت کامل ايران در استفاده از خدمات هوشمند، برخورداري از نظام آموزشي مجهز به آخرين فناوري هاي روز است.
اقتصام*2078*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۷۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیگیری املاک آموزش و پرورش گفت: با پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش ۶ هزار سند مالکیت برای املاک آموزش و پرورش صادر شده است. بیشترین اسناد صادر شده برای املاک استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کردستان بوده است که هر سه استان هم از استان‌های مرزی ما هستند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: این موضوع نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش در پیگیری ۶۰۰۰ سند مالکیت بیشتر به استان‌های مرزی و کمتر برخوردار توجه داشته است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۴۰۳ بسیاری از چالش‌هایی که به واسطه کمبود معلم داشتیم برطرف خواهد شد و مهر ۰۳ مهر ماه آرامی خواهیم داشت و به جای دغدغه کمبود معلم باید از این پس به دنبال رشد کیفیت معلم باشیم.

فرهادی با بیان اینکه به افزایش تعداد کلاس‌های درس و کاهش تراکم کلاس‌ها هم وزارت آموزش و پرورش توجه زیادی داشته است؛ گفت: با پیگیری‌ها و اقدامات جهادی سازمان نوسازی مدارس، ۸۰ درصد مدارس کشور تراکم کمتر از ۳۵ نفر و ۴۷ درصد مدارس تراکمی کمتر از ۲۶ نفر دارند؛ همچنین ۴۷ درصد از کلاس‌های مقطع ابتدایی کمتر از ۲۶ نفر دانش آموز دارند و این نشان می‌دهد در خصوص کاهش کلاس‌های با تراکم بالا وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته به خوبی عمل کرده است.

فرهادی تاکید کرد: کمتر از ۲ درصد مدارس ابتدایی در مرز تراکم ۴۰ نفره هستند که امیدواریم با ادامه نهضت مدرسه سازی دیگر شاهد کلاس‌های درس بالای ۳۵ نفر نباشیم.

وی با اشاره به نهضت مدرسه سازی در مناطق کمتر برخوردار گفت ۲۴ هزار دانش آموز داریم که در مدارس عشایری درس می‌خوانند که با پیگیری دولت و شخص وزیر هیچ بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم.

در حال تکمیل..

کد خبر 6090788 علی قدمی

دیگر خبرها

  • مبلغ شهریه مدارس غیردولتی را آموزش و پرورش تعیین نمی‌کند
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • پاداش وزارت آموزش و پرورش به معلمان به مناسبت روز معلم
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • پول هست زمین نیست!
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال