لوور به مشهد نرفت چون اسپانسر پیدا نکردیم/حریف این تعداد از آثار تاریخی موجود در کشور نیستیم
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۱۶۵۷
به گزارش خبرنگار ایلنا، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ازجمله حوزههای مهمی هستند که نه تنها میتوان با توجه و حفظ آن، هویت ملی را ارتقا داد بلکه تولید اشتغال و درآمدزایی نیز از دیگر آوردههایی است که میتوان با توسعه و رشد این حوزهها بدست آورد.
در این راستا گفتگویی با علی اصغر مونسان (معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) داشتیم تا از کم و کیف توجه سازمان متولی به حوزههای تخصصی خود باخبر شویم و از شرایط فعلی میراث فرهنگی پرسوجو کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مونسان با حضور در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به آنکه درحوزه میراث فرهنگی از نقدها و خبرهایی که توسط خبرنگاران منتشر میشود، بسیار بهره میبریم، گفت: حتا اخباری که در فضای مجازی بدستم میرسد سریعا برای معاون میراث فرهنی ارسال میکنم تا مورد بررسی قرار دهد و ایشان هم سریعا به آن عمل میکند و آن را مورد توجه قرار میدهد. در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
چندی پیش شاهد به نمایش گذاشته شدن 56 تاریخی موزه لوور پاریس در موزه ملی ایران بودیم. به گفته مسئولان میراث فرهنگی، قرار بود این آثار برای نمایش در موزه خراسان بزرگ نیز آماده شوند که این امر محقق نشد. چرا آثار موزه لوور به مشهد نرفت؟
مدتی قبل، بازدیدی از موزه مشهد داشتم و دیدم موزه بزرگ و خوبی است اما آنچنان که باید معرفی نشده است؛ از این رو به ذهنم رسید که وقتی موزه ملی ایران توانست چنین جریانی ایجاد کند، اگر بتوانیم زمانی را تمدید کنیم و اشیاء موزه لوور را به مشهد ببریم، نه تنها منطقهای دیگر از کشور از این امر منتفع میشود و مردم میتوانند از چنین آثاری دیدن کنند بلکه موزه مشهد نیز به خوبی معرفی خواهد شد. مسئولان موزه لوور نیز در ابتدای امر موافقت اولیه خود را اعلام کرده بودند و فقط درخواست داشتند که بتوانند مسائل امنیتی را مورد بررسی قرار دهند.
در برگزاری موزه لوور در تهران، تمام هزینهها توسط حامی مالی پرداخت شد چراکه ما توان پرداخت آن را نداشتیم. برای برگزاری نمایشگاه لوور در مشهد، این اسپانسر را برای جابهجایی و برگزاری و پرداخت هزینه بیمه نداشتیم. درواقع در فاصله زمانی کوتاهی که بین اتمام موزه لوور تهران و مشهد بود، نتوانستیم اسپانسر موردنظر را پیدا کنیم.
باتوجه به اعمال تحریمها، از این پس برگزاری نمایشگاهها در عرصه میراث فرهنگی و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی چگونه رقم خواهد خورد؟
هم اکنون چند کشور اروپایی همانند هلند پیشنهاد برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ایران را دارند. تلاش ما برآن است تا تدابیری بیاندیشیم که از این پس نمایشگاههای پایاپای با کشورهای مختلف داشته باشیم. به این معنا که در گذشته نمایشگاهها به صورت رفت و برگشت بود اما از این پس به صورت پایاپای خواهد بود و اگر نمایشگاهی از آثار تاریخی ما در کشوری برگزار شود قصد داریم نمایشگاهی از آثار تاریخی آنها کشور نیز در ایران داشته باشیم البته کار سختی است اما حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد.
درحال حاضر شرایط بسیاری از آثار و محوطههای تاریخی وخیم است. آمار تخریبها بالا رفته و از دیگر سو، ادارات و نهادهای مختلف از آب و فاضلاب گرفته تا برق و گاز و ... به بهانههای مختلف وارد عرصه و حریم آثار تاریخی میشوند. حفاریهای غیرمجاز و قاچاق اشیای تاریخی هم همواره بوده و هست. تدبیر شما برای ساماندهی اوضاع چیست؟
کشور ما پهناور است و در هر نقطهای که قدم بگذاریم شاهد تعداد زیادی از آثار تاریخی هستیم. اگرچه امکانات ما محدود است اما هر اندازه هم امکانات در اختیار داشته باشیم؛ حریف این تعداد از آثار تاریخی موجود در کشور نخواهیم شد که بتوانیم از تمام آثار تاریخی پایش و حفاظت کنیم. بنابراین بهترین راه آن است که مردم نیز پای کار بیایند و مشارکت مردمی را در حفاظت از میراث فرهنگی داشته باشیم. انصافا در این مدت شاهد همکاری بسیار خوب مردم در این خصوص بودهایم و حجم عملیات تخریب و آسیب زدن به بناهای تاریخی بسیار کم شده و مردم و به ویژه خبرنگاران، تبدیل به حافظان میراث فرهنگی شدهاند.
در مقابل بخشی از این تخریبها هم چارهای نداریم چراکه در مقابل این حجم از آثار تاریخی نمیتوانیم به همه جا اشراف داشته باشیم. البته حجم تخریبها بالا نیست و به اندازهای نیست که شما نگران هستید. در مکانهایی یگان حفاظت میراث فرهنگی پاسداشت میکنند و مراقب هستند. در مکانهایی نیز شاهد همکاری مردم هستیم. بهطور مثال میتوان به یزد اشاره داشت. در هر کوچه یزد شاهد یک بنای تاریخی هستیم. اگر مردم برای حفاظت از آن همکاری نکنند هر تعداد نیرو برای نگهبانی از این آثار بگذاریم، کافی نخواهد بود. اکنون شرایط حفاظت از آثار تاریخی یزد به گونهای شده که مردم یزد تخریبی انجام نمیدهند و خودشان حافظ میراث فرهنگی شدهاند. اگر میخواستیم از روشهای سلبی استفاده کنیم قطعا به این نقطه نمیرسیدیم که مشارکت مردم را در حفظ میراث فرهنگی داشته باشیم.
ما روش بهرهگیری از مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی را درخصوص پاسارگاد، تخت جمشید و سایر بناهای تاریخی نیز اجرایی خواهیم کرد و قصد داریم از این مهم برای کسب درآمد و اشتغالزایی استفاده کنیم. به جای آنکه به مردم بگوییم با ثبت خانه تاریخی در فهرست میراث ملی دیگر نمیتوانند به آن دست بزنند و حق انجام هیچ کاری را در آن ندارند، شرایطی را ایجاد کردیم تا بتوانند با مشارکت در مرمت از ملک بهرهبرداری کنند و درصدد کسب درآمد برآیند. امروزه شاهد کارکردهای جدید بناهای تاریخی در قالب اقامتگاه، رستوران، سفرهخانه سنتی و ... هستیم. در چنین شرایطی نه تنها اشتغال تولید شده و درآمدزایی دارد بلکه دغدغههای حفاظت از میراث فرهنگی نیز محقق شده است. هرچه بیشتر باید مشارکت مردم را افزایش دهیم. یگان حفاظت باید حواسش به حفاریها و کاوشهای غیرمجاز باشد.
چندی پیش اخباری مبنی بر تبدیل "کهنه قلعه" مشگین شهر به پارک تاریخی منتشر شد. آیا سیاستهای جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر تعریف کاربریهای جدید برای آثار تاریخی است؟
تغییر کاربریها مستقیما براساس خواسته و نظرات کارشناسان میراث فرهنگی انجام میشود. درواقع باید مجوز معاونت میراث فرهنگی کشور را در امر مرمت و بهرهبرداری داشته باشند. اگر کارشناسان معتقد باشند که کاربری پیشنهادی آسیبی به بنا وارد نمیکند، کاربری جدید را تایید میکنند. البته فراموش نکنید، بناهایی که حاکمیتی هستند دارای تعاریف خاص خود هستند. اما تغییر کاربری سایر بناها، در کمیتهای مورد بررسی قرار میگیرد تا کاربری جدید همشان اثر باشد و در این کمیته، کاربری مناسب اثر مورد بررسی قرار میگیرد. در ارائه تسهیلات نیز با علاقمندان مشارکت داریم.
این روزها در تبریز، یزد و کاشان شاهد جریانی هستیم که مردم خواستار مشارکت در مرمت و بهرهبرداری از بناهای تاریخی هستند. زمانی که مردم درصدد مشارکت در مرمت برمیآیند قطعا از آن حفاظت هم خواهند کرد.
این روزها شاهد برگزاری حراجیهای هنری با اسامی مختلف هستیم که آثاری از دوران مختلف تاریخی را به فروش میگذارند. آیا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نظارتی بر فروش آثار تاریخی در این حراجیها دارد؟
بله تمام آثاری که در حراجیهای هنری به فروش میرسند تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند. البته حراجیهایی که به دوره مدرن بازمیگردد تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشوند و حراجیهایی که آثار زیر خاکی یا مربوط به دوران تاریخی را بخواهند به فروش برسانند، ممنوع خواهند بود.
در واقع، هیچ حراجی حق فروش آثار زیر خاکی را ندارد و این امر خلاف قانون است. حتا حراجهای خارج از کشور نیز رصد میشوند چنانکه چندی پیش شاهد به حراج گذاشته شدن نقشبرجسته ارزشمند سرباز هخامنشی تختجمشید بودیم که با اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روبهرو شد و با پیگیریهایی که از طریق وزارت امور خارجه و مرکز حقوق بینالملل ریاستجمهوری داشتیم، جلوی فروش آن در حراج نیویورک گرفته شد. البته در ادامه پیگیریها؛ قاضی دادگاه عالی نیویورک دستور داد، نقش برجسته باستانی ایران که تکهای از تخت جمشید بود و قدمت آن به سال ۵۰۰ پیش از میلاد میرسد، به ایران بازگردانده شود. اکنون درحال تدارک بازگشت این اثر به ایران هستیم.
بهتر است بگویم به محض آنکه تصویر اثر برای فروش در کاتالوگ حراج گذاشته میشود، این کاتالوگ توسط کارشناسان چک میشود و مورد بررسی قرار میگیرد. در عرصه بینالملل تعاملات خوبی داریم و آثار را کارشناسی میکنیم. حتا چندی پیش هیاتهایی از ایتالیا، نروژ و بلغارستان کتیبهها و اشیای تاریخی بدست آورده بودند که جهت کارشناسی به ایران معرفی کردند تا آن را مورد بررسی قرار دهیم.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حفاظت از میراث فرهنگی موزه لوور پاریس موزه لوور در تهران وزارتخانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۱۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روستای فهرج کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان با اشاره به بهسازی و آمادهسازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج افزود: آنچه روستای تاریخی فهرج را منحصربهفرد کرده، وجود مسجد کهن و قدیمیترین مسجد کشور، بافت تاریخی ارزشمند و بسیاری از ویژگیهای دیگری است که از حیث میراثفرهنگی آن را ارزشمند کرده است.
وی ادامه داد: بهعنوان یکی از هشت روستای منتخب کشور برای قرارگرفتن در لیست برترین دهکدههای گردشگری دنیا، این روستا نیز مطرح است و این انتخاب از سوی سازمان گردشگری جهانی اتفاق خواهد افتاد و پرونده تهیهشده برای انتخاب این روستای تاریخی بهعنوان بهترین دهکده گردشگری به وزارت میراثفرهنگی آماده و این پرونده تا دوشنبه آینده برای ارائه به سازمان جهانی گردشگری باید نهایی شود.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد خاطرنشان کرد: باتوجهبه اعلامی که انجام شده است عزمی در روستا شکل گرفت و اهالی روستا، استانداری و مجموعه دستگاههای ذیربط در راستای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج تلاش کردند و این اقدام ارزشمند انجام شد.
وی تصریح کرد: زمینه دسترسپذیری آسان برای افراد دارای معلولیت، مرمت بناهای تاریخی، کاهگل معابر، احداث سرویسهای بهداشتی استاندارد و نصب تابلوهای بینالمللی در روستا از جمله اقدامات عمرانی است که در فهرج در حال انجام است.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد اضافه کرد: ۲۵۰ متر طول مسیر گردشگری روستا با اضافهکردن کفسازی و بدنهسازی در قالب مشارکت نهادهای مختلف در حال انجام است و دستگاههای مختلفی دستبهدست هم دادهاند تا بتوانیم در یک بازه زمانی فشرده اقداماتی که شاید سالها خلأ آن در روستای فهرج وجود داشته را انجام دهیم.
رستگاری با اشاره به اینکه رویدادها و آدابورسوم فهرج نیز باید معرفی شود، افزود: امیدواریم با شاخصههایی که معرفیشده، همتی که انجام شده و محتوایی که تهیه میشود، روستای فهرج بتواند امتیازات لازم را کسب کند تا این اتفاق مهم برای کشور با معرفی فهرج بهعنوان یکی از روستاهای برتر گردشگری دنیا رخ دهد.
وی اظهار کرد: خوشبختانه همه ظرفیتهای لازم برای انتخاب روستای تاریخی فهرج وجود دارد و از بین دو هزار روستا بهعنوان دومین روستا در کشور توسط میراثفرهنگی مورد موافقت قرار گرفت تا اقدامات لازم انجامشده و پرونده این روستا به سازمان جهانی گردشگری ارسال شود.