Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@18:17:03 GMT

نسخه ائمه اطهار(ع) برای درمان وسواس

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۲۳۸۹

نسخه ائمه اطهار(ع) برای درمان وسواس

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ تمام انسان‌ها در معرض وسوسه بوده و بسیاری از آنان درگیر درجات متفاوتی از وسواس هستند.
برای درمان وسواس،[1] راه حل‌های متعدد عملی، فکری و زبانی در آموزه‌های دینی بیان شده است که در این‌ مطلب به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1. نماز: امام صادق(ع) می‌فرماید: «بر هیچ مؤمنى چهل روز نمی‌گذرد، مگر این‌که گرفتار وسوسه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس دو رکعت نماز بخواند و از آن به خدا پناه برد».[2]
2. ذکر و دعا: پیامبر خدا(ص) فرمود: «آدم(ع) به پیشگاه خداوند از وسوسه و اندوه‏ شکایت کرد. جبرئیل فرود آمد و گفت: اى آدم ذکر "لا حول و لا قوة الا بالله" را بگو. آدم آن‌را گفت و وسوسه و اندوه از او برطرف شد».[3]
امام باقر(ع) فرمود: «هرگاه از خواب برخاستید، "الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ إِلَهِ الْمُرْسَلِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یُحْیِی الْمَوْتَى وَ یَبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُور"[4] را بگویید که ان‌شاء الله تعالى پلیدى و وسوسه‏ شیطان از شما برطرف می‌شود».[5]
امام صادق(ع) فرمود: مردى نزد رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: ای پیامبر خدا! از وسواسى‏ که در دل من افتاده است، سخت در رنج هستم. رسول خدا(ص) فرمود: «این کلمات را مکرّر بخوان: تَوَکَّلْتُ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ‏ وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً».[6] مدتى نگذشت که این مرد نزد رسول خدا(ص) بازگشت و گفت: یا رسول الله! خداوند دل نگرانى مرا زایل ساخت.[7]
امام صادق(ع) برای محفوظ ماندن از دست وسوسه شیطانی فرمود که این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ إِنِّی عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ أَمَتِکَ نَاصِیَتِی بِیَدِکَ عَدْلٌ فِیَّ حُکْمُکَ مَاضٍ فِیَّ قَضَاؤُکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ أَنْزَلْتَهُ فِی کِتَابِکَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِکَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ نُورَ بَصَرِی وَ رَبِیعَ قَلْبِی وَ جَلَاءَ حُزْنِی وَ ذَهَابَ هَمِّی اللهُ اللهُ رَبِّی لَا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئا»؛[8]
بار خدایا! من بنده و بنده‌زاده تو هستم، مهارم به دستِ تو است، حکمِ تو درباره من عادلانه است، و فرمانت درباره من اجراشده است. بار خدایا! من از تو خواهش کنم به حق هر نامى که دارى و آن‌را در قرآنت فرو فرستادى، یا به یکى از آفریده‌هایت آموختى، یا در علم غیب به خود اختصاص دادى؛ رحمت فرست بر محمد و آل محمد و قرآن را نور چشم من، بهار دل من، برطرف شدن اندوه و برنده همّ و غم من گردانى‏. خدا! خدا! پروردگار من است برای او شریکی قرار نمی‌دهیم.
3. روزه گرفتن: امام علی(ع) فرمود: «روزه سه روز از هر ماه که یک چهارشنبه میان دو پنج‌شنبه باشد، و روزه ماه شعبان، وسوسه‏ سینه و پریشانى قلب‏ را می‌زداید».[9]
4. شستن سر با سدر: امام صادق(ع) فرمود: «هرکسی سر خود را با سدر بشوید، خدا وسوسه شیطان را تا هفتاد روز از او دور می‌کند».[10]
5. خوردن انار: امام صادق(ع) فرمود: «خوردن انار وسوسه شیطان را از انسان دور می‌کند».[11] همچنین امام کاظم(ع) فرمود: «هرکس روز جمعه یک انار ناشتا بخورد، دل او چهل صبح روشن است و اگر دو انار باشد تا هشتاد صبح روشن است، و اگر سه انار باشد تا صد و بیست صبح وسوسه شیطان از او دور گردد...».[12]
6. خضاب کردن: رسول خدا(ص) فرمود: «در خضاب کردن چهارده خصلت وجود دارد که یکی از آنها کم شدن وسوسه شیطان در انسان است».[13]
7. مسواک زدن: امام صادق(ع) فرمود: «بر شما باد به مسواک کردن که وسوسه دل را از بین می‌برد».[14]
البته به این دو نکته نیز باید توجه داشت:
الف) ممکن است برخی روش‌های بالا برای افراد و یا شرایط خاصی توصیه شده باشد.
ب) این روش‌ها انحصاری نیست و بهره‌برداری از پیشرفت‌های دانش جدید در درمان وسواس می‌تواند به طور موازی دنبال شود.
بنابراین، انسان باید مانند دیگر بیماری‌های جسمی و روحی با انجام تمام راه‌های ممکن و مشروع، نهایت تلاش خود را در مبارزه با وسوسه‌های فکری و عملی انجام دهد. اما اگر با تمام تلاش‌های جدی و صادقانه، باز هم رگه‌هایی از وسوسه در او باقی بماند، امید است که خداوند نسبت به او تخفیفاتی در نظر بگیرد،[15] اما این تخفیف‌ها نباید توجیهی برای بازایستادن از مبارزه باشد.
منابع:
[1]. ر. ک: «درمان وسواس»، 10910؛ «راه نجات از وسواس»، 2098؛ «شک و وسواس در اعتقادات»، 37291.
[2]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 328، قم، رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
[3]. صدوق، محمد بن على‏، امالی، ص 543، بیروت، اعلمی، چاپ پنجم، 1400ق.
[4]. «حمد و سپاس برای خداوند جهانیان است‏، خداوند درود و رحمت فرستد بر پیامبران‏، حمد سزاوار خداوندى است که مردگان را زنده نموده و اهل قبور را مبعوث می‌گرداند».
[5]. صدوق، محمد بن على‏، علل الشرائع، ج 2، ص 365، قم، کتاب‌فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش.
[6]. «توکل می‌کنم بر آن زنده‌اى که هرگز نمی‌میرد و ستایش براى خداوندى است که نه صاحبی دارد و نه فرزندى براى خود انتخاب کرده، و نه شریکى در حکومت دارد، و نه بخاطر ضعف و ذلّت، [حامى و] سرپرستى براى اوست. و او را بسیار بزرگ بشمار».
[7]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 554 – 555، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[8]. همان، ص 561.
[9]. صدوق، محمد بن على‏، خصال، محقق، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 612، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.
[10]. صدوق، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه، ج ‏1، ص 125، قم، دفتر انتشارات اسلامى‏، چاپ دوم‏، 1413ق.
[11]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج 2، ص 540، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.
[12]. همان، ص 544.
[13]. کافی، ج ‏6، ص 482.
[14]. طوسی، محمد بن حسن‏، امالی، ص 667، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق.
[15]. ر. ک: «کثیرالشک»، 8407؛ «وظیفه کثیر الشک در نماز»، 44158؛ «عمومیّت قاعده لا شکّ لکثیر الشک»، 18187.

مریم بشیری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان از اجرای طرح صدور نسخه اجتماعی برای نخستین‌بار در قزوین در قالب یک طرح پایلوت ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدرضا جعفری میزوجی عصر امروز -سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌های استان قزوین که در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: قزوین به عنوان نخستین استان طرح صدور نسخه اجتماعی را به صورت طرح پایلوت ملی اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه صدور نسخه اجتماعی توسط بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان صورت می‌گیرد، گفت: در این طرح برای خانواده‌های کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و به ویژه زنان سرپرست خانوار نسخه اجتماعی برای رهایی آنها از آسیب اجتماعی و توانمندسازی مالی آنها صادر می‌شود.

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان با اشاره به نحوه صدور نسخه اجتماعی اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح از اعضای خانواده‌های نیازمند درگیر با آسیب اجتماعی تست روان‌شناسی می‌گیریم و در مرحله بعد هم شرایط اجتماعی، روحی و روانی این خانواده‌ها را از صفر تا ۱۰۰ بررسی می‌کنیم.

جعفری میزوجی ادامه داد: بعد از بررسی‌های صورت‌گرفته یک نسخه اجتماعی برای حل مشکلات و آسیب‌های خانواده‌های کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و همچنین زنان سرپرست خانوار پیچیده می‌شود که با اجرای نسخه مربوطه و طی مراحل مختلف خانواده‌های آسیب‌دیده طی مدت یک‌سال توانمندسازی می‌شوند.

وی یادآور شد: نوشتن و صدور این نسخه توسط تیم روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی صورت می‌گیرد و در قالب این نسخه‌ها مواردی نظیر حضور کودکان نیازمند یا زنان سرپرست خانوار در کارگاه‌های روان‌شناسی، فرزندپروری و تقویت خلاقیت برای این خانواده‌ها پیش‌بینی می‌شود.

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان با ذکر اینکه حدود ۱.۵ سال است که اجرای این طرح را در سطح استان قزوین آعاز کردیم، گفت: نخستین مجری این طرح هستیم و برای اجرای آنها هم به جز کمک‌های مردمی از هیچ نهاد دولتی و غیردولتی بودجه‌ای دریافت نکردیم.

جعفری میزوجی با اشاره به ارائه بسته‌های مختلف معیشتی و درمانی در قالب طرح نسخه اجتماعی تصریح کرد: با این حال مخالف اصلی پرداخت پول نقد به خانواده‌های آسیب‌دیده هستیم، چرا که در چنین خانواده‌هایی بی‌شک مشکلاتی مانند اعتیاد وجود دارد و پرداخت مستقیم پول به زنان سرپرست خانوار یا کودکان بی و بدسرپرست منجر به هزینه‌کرد بی‌جای این کمک‌های نقدی می‌شود.

وی افزود: در این طرح مددکاران ما همراه با کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به مراکز خرید یا درمان می‌روند و تا انتهای فرآیند در کنار آنها هستند تا اعتبار تخصیص‌داده‌شده در جای مناسب خود هزینه شود.

رئیس بنیاد خیریه آوای لبخند مهربان از صدور نسخه اجتماعی برای ۱۳۸ خانواده آسیب‌دیده قزوین در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در نهایت طی یک‌سال اخیر سه میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان خدمات به خانواده‌های آسیب‌دیده، کودکان نیازمند و زنان سرپرست خانوار ارائه دادیم.

جعفری میزوجی ادامه داد: این خدمات شامل دو میلیارد تومان خدمات اجتماعی و فرهنگی، یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان بسته معیشتی و ۱۰۰ میلیون تومان خدمات اوقات فراغت که خدمات اوقات فراغب در قالب برگزاری جشن تولد، کارگاه نقاشی و بردن کودکان به شهربازی و مانند اینها بوده است.

کد خبر 749478

دیگر خبرها

  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • تیک‌تاک؛ صدای اعتراض
  • لامبورگینی اوروس؛ نسخه منصوری (عکس)
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • پیشنهاد‌های مالی وسوسه کننده به شمسایی برای مصرف برنج + فیلم
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • گردهمایی ائمه جمعه استان فارس در سپیدان
  • لیورپول چشم به یک پیشنهاد وسوسه انگیز/ بازگشت سانچو به یونایتد
  • رونمایی از مزدا EZ-۶ در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب